Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Dieselvärmare ej bra för miljön?

  1. #1
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Dieselvärmare ej bra för miljön?

    Ett taxiföretag i trakten har skrivit följande varför de står och kör på tomgång.

    Sätter vi på dieselvärmaren på en kall bil är det värre för miljön eftersom den då släpper ut orenade dieselavgaser. Bilarna står på tomgång för att rutorna skall bli isfria. Det är för kundernas säkerhet, vi kan inte köra omkring med halvt igenisade rutor.
    Detta känns som ren bulls**t eller vad säger ni?

  2. #2
    Grundladd KarlZs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Vårsta
    Inlägg
    111
    Medlem#
    7779

    Re: Dieselvärmare ej bra för miljön?

    En modern dieselmotor, särskilt en kall motor, alstrar väl inte tillräckligt med värme för att värma kupén, så dieselvärmaren hjälper automatiskt till... Eller är det jag som har fattat det fel?

    Men om de ska spara på miljön måste väl en hederlig isskrapa vara ganska överlägsen vad gäller utsläpp vare sig man jämför med dieselmotorn eller dieselvärmaren...
    Nuvarande: 99 T16 -75 - Projekttråd | 900 T16 Cab -92 | GMC Sierra Denali 3.0 Duramax -21 | BMW R1200R -08

    Tidigare: ng9-5 2.0T xwd -11 | 99 T16 -70 | 9-3 TiD -07 | 9000 CSE 2.3t -95 | 9000 CC 2.0T -90 | 9000 CC 2.0i -92 | MB 240D -73

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737

    Re: Dieselvärmare ej bra för miljön?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Ett taxiföretag i trakten har skrivit följande varför de står och kör på tomgång.

    Sätter vi på dieselvärmaren på en kall bil är det värre för miljön eftersom den då släpper ut orenade dieselavgaser. Bilarna står på tomgång för att rutorna skall bli isfria. Det är för kundernas säkerhet, vi kan inte köra omkring med halvt igenisade rutor.
    Detta känns som ren bulls**t eller vad säger ni?
    Lata verkar de vara iaf. Så många minuter tar det inte att skrapa rutorna.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Dieselvärmare ej bra för miljön?

    Jo man tycker att köra med värmaren borde vara betydligt bättre för miljön än att låta bilarna stå på tomgång?
    Tänkte man skulle skriva ett svar på detta i tidningen, hur tycker ni man skall uttrycka det bäst?

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    Re: Dieselvärmare ej bra för miljön?

    Som någon skrev, dieselvärmare i kombination med att motorn går borde väl vara det bästa alternativet i brist på el-motorvärmare el. varmgarage...

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Dieselvärmare ej bra för miljön?

    Är det inte så att många (alla?) saabar med dieselmotor i är utrustade med dieselvärmare? Detta för att enbart motorn inte räcker för att alstra värme till kupén.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Dieselvärmare ej bra för miljön?

    Det där lät ju puckat! Dieselvärmaren startar ju automatiskt om det är mellan 8-5grader ute eller kallare så det resulterar ju bara i att båda motor och värmare går samtidigt.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Dieselvärmare ej bra för miljön?

    Citat Ursprungligen postat av rabies
    Som någon skrev, dieselvärmare i kombination med att motorn går borde väl vara det bästa alternativet i brist på el-motorvärmare el. varmgarage...
    Så du menar att det är miljövänligare att dra på motorn än att använda tidsstyrningen?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Re: Dieselvärmare ej bra för miljön?

    Värmaren har ju ingen avgasrening men förbrukar å andra sidan ingen större mängd bränsle, några liter/timme har ja för mig...

    Och det är ju partikelfilter på bilarna så det blir ju inte såååå mkt utsläpp ändå.

    Och det är väl inte is på rutorna som är det värsta, ska stackars chaffören sitta i bilen och flåsa (imma) och frysa i sin taxi?

    Och ja kör med bränslevärmaren i grävmaskinen utan att skämmas!!
    Ja vet t.om en som har värmaren igång på rasterna och sen när han sätter sig i maskinen så kör han med dörren öppen
    9-5 2.3 2007

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: Dieselvärmare ej bra för miljön?

    Utan att veta exakt, så är det väl ändå så här...

    Att Dieselvärmaren i första hand är till för att få upp värmen snabbt i kupén när motorn är kall, därför att moderna Dieselmotorer har så hög verkningsgrad att det tar lång tid att få upp värmen annars.

    När en Dieselmotor väl nått sin arbetstemp så håller den ju denna även på tomgång, och det finns då överskottsvärme nog för att även ge dräglig värme i kupén.

    Därför så bör ju en taxibil som står på tomgång vara effektivare vad gäller avgasrening, än en som står och låter dieselvärmaren puttra.

    Om det uppges att Dieselvärmaren slås till automatiskt när tempen är 5-8 grader eller kallare ute, så lär det väl fortfarande bara gälla OM motorn är så kall att det behövs för att klara att få värme även i kupén? Är motorn över en viss temp eller nära arbetstemp så lär väl knappast Dieselvärmaren gå igång oavsett om det är så -15 ute?

    Dieselvärmarna i dessa bilar är alltså i första hand till för att hjälpa till att få värme kupén snabbt under motorns tröga uppvärmningsfas.

    Rätta mig om jag har fel.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Dieselvärmare ej bra för miljön?

    Ok, så det miljövänligaste sättet att få bort isen från rutorna är att bryta mot tomgångsregeln och låta bilen stå på tomgång?

  12. #12
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: Dieselvärmare ej bra för miljön?

    Citat Ursprungligen postat av Lorenz
    å andra sidan ingen större mängd bränsle, några liter/timme har ja för mig...
    Hej !

    Så länge det gäller personbilar så är det enklare att räkna i deciliter än liter.


    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548

    Re: Dieselvärmare ej bra för miljön?

    Min dieseldrivna varmluftpanna i garaget drar 2.2 liter/timma och ger 26 kw värmeeffekt. Så jag har svårt att tro bilvärmare drar "litrar" i timman.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    Re: Dieselvärmare ej bra för miljön?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av rabies
    Som någon skrev, dieselvärmare i kombination med att motorn går borde väl vara det bästa alternativet i brist på el-motorvärmare el. varmgarage...
    Så du menar att det är miljövänligare att dra på motorn än att använda tidsstyrningen?
    Det vet jag inte, men det är det snabbaste alternativet gissar jag!

    Vad kommer egentligen först kan man undra, arbetsmiljön eller tomgångsreglerna?Jag är ju själv taxichaffis på heltid och är det svinkallt ute så stänger jag absolut inte av motorn mer än nödvändigt eftersom att jag anser att jag har samma rätt som alla andra att inte behöva frysa på jobbet, att ta på sig drivor av kläder är inget alternativ för då svettas man som en gris när tempen väl kommit upp...

    /mvh Mången-timme-på-tomgång

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Dieselvärmare ej bra för miljön?

    Citat Ursprungligen postat av rabies

    Det vet jag inte, men det är det snabbaste alternativet gissar jag!

    Vad kommer egentligen först kan man undra, arbetsmiljön eller tomgångsreglerna?Jag är ju själv taxichaffis på heltid och är det svinkallt ute så stänger jag absolut inte av motorn mer än nödvändigt eftersom att jag anser att jag har samma rätt som alla andra att inte behöva frysa på jobbet, att ta på sig drivor av kläder är inget alternativ för då svettas man som en gris när tempen väl kommit upp...

    /mvh Mången-timme-på-tomgång
    Du har såklart rätt att slippa frysa men du har alltså ingen startutrustning för att kunna starta en "brännare" som värmer kupén?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Dieselvärmare ej bra för miljön?

    Citat Ursprungligen postat av rabies
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan

    Så du menar att det är miljövänligare att dra på motorn än att använda tidsstyrningen?
    Det vet jag inte, men det är det snabbaste alternativet gissar jag!

    Vad kommer egentligen först kan man undra, arbetsmiljön eller tomgångsreglerna?Jag är ju själv taxichaffis på heltid och är det svinkallt ute så stänger jag absolut inte av motorn mer än nödvändigt eftersom att jag anser att jag har samma rätt som alla andra att inte behöva frysa på jobbet, att ta på sig drivor av kläder är inget alternativ för då svettas man som en gris när tempen väl kommit upp...

    /mvh Mången-timme-på-tomgång

    om jag resonerade så skulle jag bara sitta i baracken när det är -5 och blåser halv storm, visst man får man huttra lite tar ju inte många minuter innan bilen blir varm.

    dock vet jag inte vilket som är miljövänligast. avgaserna från dieselvärmaren går inte genom katten eller partikelfiltret om sådan finns men då drar den dock ungefär 2-3dl i timmen. medan nya dieselbilar oftast har bra avgasrening och inte drar mer än 0,6L/h

    så det är typ hugget eller stucket, sticker säkert mer i ögat med en bil på tomgång
    9-3x TTID 20x9,5

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Dieselvärmare ej bra för miljön?

    En dieselvärmare som går på full effekt i en timme om den är korrekt inställd drar runt 0,6dl och inget annat.
    En bensinmotor drar ju "runt" 2l per timme på tomgång vad jag vet.
    En diesel kan väl inte vara nere på 0,6l då?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Dieselvärmare ej bra för miljön?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    En dieselvärmare som går på full effekt i en timme om den är korrekt inställd drar runt 0,6dl och inget annat.
    En bensinmotor drar ju "runt" 2l per timme på tomgång vad jag vet.
    En diesel kan väl inte vara nere på 0,6l då?

    M.V.H.


    jag litar ganska hårt på vad min caddy MY06 säger, den säger 0,6L/h varm och 1,2 när den är iskall. dock är det en ju modern diesel. fixar fotobevis sen om det önskas
    9-3x TTID 20x9,5

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Dieselvärmare ej bra för miljön?

    Citat Ursprungligen postat av lutte



    jag litar ganska hårt på vad min caddy MY06 säger, den säger 0,6L/h varm och 1,2 när den är iskall. dock är det en ju modern diesel. fixar fotobevis sen om det önskas
    Betvivlar inte att det står så och tror absolut inte att du hittar på. Låter fruktansvärt bra bara. Men Dieslar är jag ingen höjdare på och absolut inte förbrukningssiffror på tomgång. Skrev heller inte att det var felaktiga siffror.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Dieselvärmare ej bra för miljön?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av lutte



    jag litar ganska hårt på vad min caddy MY06 säger, den säger 0,6L/h varm och 1,2 när den är iskall. dock är det en ju modern diesel. fixar fotobevis sen om det önskas
    Betvivlar inte att det står så och tror absolut inte att du hittar på. Låter fruktansvärt bra bara. Men Dieslar är jag ingen höjdare på och absolut inte förbrukningssiffror på tomgång. Skrev heller inte att det var felaktiga siffror.

    M.V.H.

    dom går grymt snålt faktiskt.

    men sen blir dom då fasiken inte varma av tomgången eftersom dom är så snåla.
    snål = kall
    fett = varm

    ett partytrick är ju att dra åt handbromsen lite och köra så den får arbeta lite dock inte att rekomendera
    9-3x TTID 20x9,5

Liknande ämnen

  1. dieselvärmare 9-3
    Av valiant i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2015-02-03, 13:57
  2. Dieselvärmare 9-5 06 TID
    Av kabel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-15, 09:46
  3. [LÖST] Dieselvärmare går hela tiden under +7°C OG9-5
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 12:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •