Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Vindrutespolare 9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Vindrutespolare 9-5

    Har problem med att det tar länge innan jag får upp trycket på spolningen från det mittersta och högra munstycket. I början pissar det bara över huven, och efter ca 5 sekunders matande börjar det spola normalt. Problemet är värre om jag har fullt i behållaren, när den nästan är tom så tycker jag det fungerar bättre.

    Tänkte riva ner huvisoleringen och byta ut alla ventiler och kopplingar som kan tänkas kärva. Hur många och vad är det som behöver bytas ut?

    Gärna en WIS bild eller liknande om någon har att tillgå.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Vindrutespolare 9-5

    Jag hade ett liknande problem med min 9000, tog flera sekunder tills det spolade som det skulle. Löste sig när jag bytte ut två backventiler som går till munstyckena. Vet inte hur det ser ut på 9-5 men jag antar att det fungerar på ungefär samma sätt. http://www.speedparts.se/shop/prod/res_rutor.shtml en bit ner där har du "T-stycke spolare" finns nån till 9-5 där.

    /W
    9000 Aero -96

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Vindrutespolare 9-5

    Gammal tråd, ska bara komplettera med lite information.
    Inför morgondagens besiktning upptäckte jag att jag inte hade någon vindrutespolning. Inte nått som helst vatten ur munstyckena på huven, däremot hörde jag motorn gå fullt och det spolade på lyktorna.
    Felet visade sig vara backventilen som sitter under vänstra spolarmunstycket i huven. Man hittar den om man lossar isoleringen i hörnet och gräver lite "under plåten", emellan yttre plåten och inre plåten typ. Här var det tydligen helt stopp, spolade vatten lite överallt när jag lossat slangen som kommer från behållaren/pumpen.
    Jag lyckades även "sabotera" backventilen (helt medvetet). Jag pillade loss den blå hatten och tog ur fjäder, membran och en plastbit. På med locket, och sen flödade det fritt genom ventilen. Back-funktionen är naturligtvis borta, men spolar på rutan gör det. Kan också tipsa om att det är dumt att slänga ned det lilla blå locket i plastgallret i "akvariet", att få fram det igen var det som var svårast.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

Liknande ämnen

  1. Dåligt sprut i vindrutespolare
    Av Idlewild i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-06-04, 13:02
  2. Kassa vindrutespolare
    Av Woody i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-25, 11:58
  3. Dåligt tryck vindrutespolare
    Av Oloph i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 18:23
  4. Samma vindrutespolare på ng 900 & Og 93?
    Av Ekan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 18:16
  5. Dåligt tryck vindrutespolare
    Av rts i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 09:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •