Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Brev från Saab ang. förbesiktning

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Brev från Saab ang. förbesiktning

    Fick brev från lokale Saabverkstan om förbesiktning
    http://i41.tinypic.com/1hima.jpg

    Kul bara att jag besiktade bilen utan anmärkning i tisdags, är det redan dags igen? Känns som det hade varit smartare att skicka ut det där före besiktningsperioden startat.

    Vem nyttjar förresten en sån här sak? En ombesiktning kostar "bara" 200kr om det mot förmodan skulle vara något.
    Jag kan förstå om man nyttjar det i samband med en vanlig service så man slipper lämna in bilen ytterligare en gång på verkstad men nu handlar det ju om att lämna in bilen och få den här extragången oavsett om det är något fel eller ej. Och utan att eg. spara in några pengar.
    Hur resonerar ni?

    Pappa lämnade förresten in sin V70 på service dagen innan det var dags för första besiktningen någonsin på den bilen och bad då om att dom även skulle utföra en förbesiktning (borde inte allt sånt kollas över på en service ändå förresten?).
    Han skulle iväg i jobb så han sa att han skulle hämta bilen dagen efter. Så gjorde han och körde direkt de få kilometrarna till bilprovningen där han får nedslag på en trasig lykta... Volvoverkstaden hävdade självklart att det hade hänt under de 5min som han körde dit. Personligen tror jag inte på sådan otur utan det där måste ju ha varit redan innan han körde in bilen dit. Så det var ju ett lysande exempel på hur mycket de där förbesiktningarna är värda.

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 928

    Re: Brev från Saab ang. förbesiktning

    Att erbjuda förbesiktning är förmodligen ett enkelt sätt för bilföretagen att dra ner felprocenten på sina modeller i SBP:s årliga statistik.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Brev från Saab ang. förbesiktning

    Ja, dom vill ju placera sig bra i statistiken, men dom räknar nog säkert med att en andel av kunderna även låter verkstaden reparera eventuella fel också...
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571

    Re: Brev från Saab ang. förbesiktning

    På den verkstaden jag jobbar på så utför vi mkt förbesiktningar, gratisvarianter där vi kollar upp bilen inför besiktning..

    Är ju inte bara för att sänka felprocenten etc, utan även för oss - företaget antar jag.. Påpekar jag att bromsbeläggen är dåliga - visst byter kunden då dom om han/hon skall besikta 3 dagar senare? Alltså en service för kunden att (förmodligen) slippa ett återbesök hos SBP.

    Många kunder är faktiskt väldigt nervösa inför ett SBP besök..Varför vet jag inte !?!

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174

    Re: Brev från Saab ang. förbesiktning

    Det är ganska vanligt att man utför förbesiktningar på kundbilar. Det är en form av garanti att bilen går igenom efter detta, om kunden utför de reparationer som är nödvändiga för att besiktningen skall bli godkänd.
    Om mot förmodan bilen inte skulle gå igenom bes efter en förbesiktning så släcker verkstaden tvåorna utan extra kostnad (tror det gäller de flesta i a f) Alltså släckningskostnaden inte materialet eller arbetet för att utföra ev reparation.

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Brev från Saab ang. förbesiktning

    Hade en granne en gång i tiden som blivit lite chockad när han gjort en gratis förbesiktning på verkstaden inför besiktningen, och frågade mig om det, han hade fått kostnadsförslag på över 11000spänn på diverse småsaker på hans några år gamla och välskötta Ford Mondeo. Jag sade bara, kör igenom besiktningen och se, jag tror på blankt papper. Det enda påpekande han fick var att dekalen med motordata saknades i maskinrummet, han handlade en ny för 12kr på Ford och passade då på att fråga om kostnadsförslaget han nyss fått av samma ÅF. Och de hade dragit någon riktigt fin historia om hur slarviga SBP är och de kan inte Ford osv och de är mycket slappare och det kommer bara bli dyrare och dyrare om han inte åtgärdar allt nu osv.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Liknande ämnen

  1. Personligt brev ihop med CV
    Av MrLila i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 20:24
  2. Brev ang förlängd motorgaranti
    Av adj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 17:11
  3. Brev om uppgradering av vevhusventilationen årsmodell 04/05
    Av Haldrik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-17, 17:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •