Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 78

Ämne: Krockad Saab 9000 CS {Nu mer lagad!}

  1. #1
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Krockad Saab 9000 CS {Nu mer lagad!}

    Tja! 2007 köpte jag mig en 9000 CS 2.0i. Det blev min förstabil då jag bara va 17 år, hade då mycket idéer om vad som skulle göras.
    Det jag visste behövde fixas när jag köpte bilen var bromsar fram, hjullager fram och en krockskada på vänster bakdörr.





    Och nu ska jag försöka göra en lång historia relativt kort

    Första som gjordes var att städa och tvätta bilen ordentligt, förra ägaren va inget under av bilskötsel märkte man... Så att för säkerhets skull gjordes också en service med olja och filter, luft- och kupéfilter, tändstift etc...

    Före:


    Efter:


    Sen började jag med mindre modifikationer, vita skärmblinkers inhandlades, grillen lackades silver med svart nät och så kopplades "USA"-blinkers in.



    Bilen besiktades och fick 2a på handbromsen som inte tog alls på höger bak. Så en ny vajer köptes och byttes ut

    Dock är den röda tråden i detta projekt tydligen otur Bara någon vecka efter (drygt 15 övningskörsmil) märkte jag av att bilen drog kylarvätska, tyckte att avgaserna luktade sött. Märkte inte av att det var blött under passagerarstolen heller. Så en sotningssats beställdes och bilen ställdes av för vintern så att "renoveringen" fick ta den tid den behövde.

    Under tiden när jag tappade lusten på motormeck bytte jag bromsskivor och klossar samt hjullager. Sen monterades motorn ihop igen. Teststartades och gick i max 5 minuter och fick sen kamdrevsras

    Så en kamkedjesats beställdes från speedparts och byttes ut. Vi är nu inne i slutet på mars 2008 och jag tar körkort och bilen börjar äntligen bli färdig för att besiktas och ställas på, precis när allt var klart upptäcktes dock att vattenpumpen läckte. Det berodde på att trasigt fäste och all metall i pumpen va mjuk Så en ny köptes lite snabbt på mekonomen och monterades. Sen var det provstart och den gick så fint så

    Innan besiktningen köpte jag ett par 17" JP alufälgar som jag tyckte passade mycket bra på bilen



    Bilen klarade besiktningen och dagen efter gled man och va nöjd till skolan
    Under sommaren uppgraderades ljudet i bilen med nya 4"are, 6*9or och en 12" bas med ett 4-kanalsslutsteg. Ny huvudenhet fick jag i julklapp 2007

    Bilen polerades och fräschades till ytterligare efter att ha stått i garage 6 månader.



    I slutet av sommarlovet dog bilen och vägrade att starta, den bogserades hem och 3 delar byttes ut under tiden som felsökning. Först tändkasseten, sen vevaxelgivaren utan framgång. Bytte sen bränslepump och vips hoppade den igång, bytte då också bränslefilter som verkligen va i behov av byte...

    Efter det lackades grillen svart då silverlacken "tappat greppet" och lossnat, det monterades också extraljus inför mörkare tider. Det monterades också dimljus för att slippa dom tomma hålen. I samma tröttnade jag på vibrationerna i ratten jag haft hela sommaren så dom 2 nya däcken jag hade liggande monterades samtidigt som fälgarna skulle balanseras. Då upptäcktes tyvärr att fälgarna va slagna och behöver riktas, det va så klart "inget säljaren hade en aning om" Så jag får bita i det sura äpplet och lämna in fälgarna på riktning.

    Så att i början på vintern såg bilen nu ut såhär.


    Under vintern har det inte hänt särskilt mycket förrän några dagar in på 2009.
    Tyvärr råkade jag ut för en liten olycka med saaben på vägen hem från Rindö. Det hade tydligen utfärdats halkvarning i hela stockholmsområdet som jag missat, får då sladd i en kurva och går på bredden rakt in i en stolpe och får den på förardörren

    Detta blev då skadorna.


    Bilen blev inte ramsne så att det som ska göras är att byta dörr och tröskel och kjolarna eftersom dom vänstra blev för skadade. Så ett par Aero-sidokjolar kommer att monteras sen.
    Har nu bara kommit så långt att jag påbörjat demontering av inredning runt dörrgångarna på vänster sida och letar just nu efter en dörr.

    Har inte hunnit fixa allt för mycket då jag efter krocken tog tag i min toyota och gjorde iordning den som bruksbil och ställde av Saaben. Men nu börjar jag få tid till att fixa bilen igen, kommer undertiden som bilen är avställd göra allt för att få den så fräsch som möjligt. Lacka stag, krängningshämmare etc som finns undertill. Vill ha en bil till sommaren 2010 som jag inte skäms på nått sätt över att visa upp, just nu finns det lite grejer som jag helst inte vill att andra ska se

    Så i helgen kommer jag nog sätta igång lite allvarligare med bilen, så en uppdatering kan nog väntas

    Tanken med hela bygget är att få en stilren 9000, då bilen bara har en 2.0i-motor så kommer jag inte byta till Aero-paket runt om utan bara på sidorna och behålla CS-fronten och baken. Tycker att det känns lite löjligt med Aeropaket på en såpass klen bil, och framförallt eftersom A50 inte hade nått annat än turbomotorer.

    Då jag också är intresserad av billjud och tycker det är en viktig punkt kommer också ljudsystemet uppgraderas igen

    //Jacob

    Att göra lista:
    [x]Byta dörrar och tröskel på vänster sida
    -Fixa rosten och lacka om baklucka, framskärmar, huven.
    -Rikta sommarfälgarna samt ev. ny lack på dom
    -Fräscha till motorummet med bl.a lacka ventilkåpa, polera lite detaljer etc
    -Aero-sidokjolar
    [x]Lacka och få på vingen som ligger på hyllan
    -Fräscha till under bilen
    -Ny spoiler fram
    -Läderinredning kommer efter/under sommaren
    -Byta lister till A50 för att få den svarta listen istället för krom


    "Att göra listan" kommer konternuerligt uppdateras vartefter jag får nya idéer. Ni får gärna komma med andra tips
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221

    Re: Projekt: Saab 9000 CS, Krockad (22/1)

    Hej synd med kramande av stolpen dem e elaka jävlar som magneter på vinter
    Kör med AERO paket, tona rutor, sänka bilen, anten på taket , lacka dör lister svart och synd att de inget turbo

    Lycka till med bilen
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  3. #3
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Projekt: Saab 9000 CS, Krockad (22/1)

    Ja, det va inte särskilt roligt. Framförallt inte första dagarna när jag trodde bilen skulle gå till skroten.

    Det kommer bli Aero-kjolar på bilen, dock blir det samma typ av spoiler och bakdel som sitter på nu. Vill ha kvar CS-looken då jag tycker det känns lite fånigt att ha en bil som ser ut som en aero, men prestanda som en kossa :P Det sitter ju trots allt en 2.0i-maskin i.
    Men i övrigt är planen att sänka den, flytta upp antennen då jag redan har ett hål för det. Och sen tona bakrutan också eftersom bakre sidorutorna redan är tonade Vet dock inte hur det blir med listerna än, sitter och funderar på om det finns nått annat jag kan hitta på där.

    Tackar
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  4. #4
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Projekt: Saab 9000 CS, Krockad (22/1)

    Här kommer bilder på anledningen till varför tröskeln ska bytas ut...





    Den fick sig en rätt fet smäll den med, så även ena gångjärnet till bakdörren som "hänger" lite nu. Så en bit utav B-stolpen ska också bytas ut.

    Nu har jag kommit så långt att inredningen runt dörrgångrna på den sidan har plockats bort. Nu är det lite gummilister kvar.

    Kanske också ska tillägga att hela reparationen betalas ur egen ficka. Har bara halvförsäkring på bilen av någon konstig anledning. Så det kan ta lite tid att få det lagat.

    //Jacob
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  5. #5
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Projekt: Saab 9000 CS, Krockad (24/1)

    Har idag varit iväg och köpt mig en väldigt bra begagnad dörr av "delagarn".



    På tok fel färg, men jag har fan i mig inte lyckats hitta någon dörr i samma gröna färg som jag har
    Men men, den har iaf ingen rost som jag måste fixa

    Blev dock inget skruvande med bilen idag, blev skruva med vinterbilen istället...
    Ska se om jag har orken att fixa med bilen imorgon, lockar väldigt mycket att ha en dags helledigt för en gångs skull

    //Jacob
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  6. #6
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Projekt: Krockad Saab 9000 CS (24/1: Ny dörr)

    Här kommer en liten uppdatering på vad som hänt nu under veckan. I söndags hade jag en halv dag ledigt, sen började det klia i fingrarna så jag gick ut i garaget

    Fixade till B-stolpen med hammare och en träbit, krävdes ytterst lite så va bakdörren som den va innan. Dock är den inte helt bra, men det beror på undre gångjärnet som inte är som det ska. Så ett nytt sånt är fixat och ska hämtas på fredag efter skolan

    Idag hade jag tråkigt så jag gick ut i garaget för att dels låna nummerplåtshållaren bak till vinterbilen. Sen så hade jag plötsligt lossat reflexrampen också
    Så den tog jag med mig in och tvättade och putsade upp så att den glänser nästan som ny Till reflexrampen ska det åtminstone köpas ett lyktglas till reg.belysningen, eventuellt 2. Får se vad dom kostar...

    Längre än så har jag inte kommit för tillfället, ska ta och jobba lite på den under helgen är det tänkt. Om inget annat kommer emellan...

    Sen har jag en liten fundering, någon som vet om 9-5ans ratt passar rakt av i 9000??

    //Jacob
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092

    Re: Projekt: Krockad Saab 9000 CS (24/1: Ny dörr)

    Hej! Mycket fint jobb du genomfört med din 9000, ser ju enormt mycket finare ut än den gjort vid inköpet, snygga fälgar med

    Hoppas oturen vänder snart, se det från den ljusa sidan, motorn lär ju va i ett jäkligt gott skick nu

  8. #8
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Projekt: Krockad Saab 9000 CS (24/1: Ny dörr)

    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Hej! Mycket fint jobb du genomfört med din 9000, ser ju enormt mycket finare ut än den gjort vid inköpet, snygga fälgar med

    Hoppas oturen vänder snart, se det från den ljusa sidan, motorn lär ju va i ett jäkligt gott skick nu
    Tackar
    Det är stor skillnad på den nu jämfört med vid inköpet, ja fälgarna satt kanon på bilen

    Jo tack, det hoppas jag med Exakt, den kommer nog kunna gå ett bra tag till

    //Jacob

    För övrigt så har jag uppdaterat första inlägget med en "Att göra lista" med det jag kom på nu som ska göras
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  9. #9
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Projekt: Krockad Saab 9000 CS (24/1: Ny dörr)

    Nu har det hänt lite här. Igår hämtade jag ett beg gångjärn till bakdörren eftersom ett utav dom va skadat.



    Blev stor skillnad, plötsligt gick det att justera dörren så att den kunde stängas ordentligt
    Och i samma veva passade jag på att byta ut bakdörren eftersom den också har en bula mitt på.





    Så nu är ett steg i processen påbörjad, känns bra att ha det gjort och så att jag vet att det är relativt enkelt att byta dörr
    Nu ska bakdörren bara justeras lite till då den hamnat lite långt fram, glipan mellan dörr och bakskärmen är lite för stor.

    Sen var det dags att fortsätta strippa bilen runt omkring dörrarna, strippade också förardörren från backspegel och innerklädseln. Demonteringen utav den gick sådär, har aldrig plockat bort den förrut. Och i min jakt efter hur man fick bort backspegel-reglaget så råkade det gå sönder



    Så nu måste en ny sån köpas :/ Sen plockade jag bort nästan allt runt/på bakskärmen för att leta efter rost, förutom antennhålet som inte var särskilt rostigt alls hittade jag detta...





    Efter det gick jag hem för att sova, klockan va trots allt 12 :P
    Så idag var jag iväg och köpte rostskyddsfärg för att fixa lite utav det jag hittade igår, och för att fixa till bakluckan ordentligt.

    Så jag började med bakluckan med att avlägsna rosten och sen slipa ner där färgen skulle fästa.



    Sen sprayade jag på lite färg, fick göra om det en gång då det vart något konstigt med färgen i början.



    Sen fixade jag den rosten som fanns under listen på bakskärmen när jag ändå höll på och hade grejerna framme.



    Så nu ska jag bara se över höger bakskärm och se om det finns nått där, bakom listen där fanns det inget iaf.

    Men nu ska jag ta det lungt o kolla på tv, inget nattmeck idag inte
    //Jacob
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  10. #10
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Projekt: Krockad Saab 9000 CS (31/1: Dörr bytt)

    Någon som vet om det finns "pluggar" till antennhålet?

    Min klasskompis har det efter en antenn på sin högra skärm, och nu letar vi båda efter en sån fast till vänstra skärmen. Någon som vet om det finns och då kanske vet vart man kan få tag i dom?

    //Jacob
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 032

    Re: Projekt: Krockad Saab 9000 CS (31/1: Dörr bytt)

    Finns till 9-3 då man måste ha det när man monterar viggen-vinge! Kolla på saab, dessa kanske passar på din bil också..
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  12. #12
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Projekt: Krockad Saab 9000 CS (31/1: Dörr bytt)

    Okej, tack
    Ska kolla upp det!
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  13. #13
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Projekt: Krockad Saab 9000 CS (2/2)

    Fick ett brev idag En begagnad yttertempgivare, så nu ska nog bilen sluta säga att de är +50 grader ute trots att det är -4 :P

    Men nu kommer problemet, vart fan sitter tempgivaren någonstans :O Jag har hört att den ska sitta i fronten någonstans, men lyckas inte hitta den

    Någon som läser denna tråd som vet möjligtvis
    //Jacob

    PS. Kommer komma en update ikväll eller imorgon förhoppningsvis om vad jag gjort nu i veckan, måste redigera bilderna först bara... DS.
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  14. #14
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Projekt: Krockad Saab 9000 CS (2/2)

    Här kommer en uppdatering! Har hänt lite grann nu...

    Till och börja med så åkte jag runt i måndags och försökte få tag på pluggar till antennhålet. Åkte först in hos Saab i Täby, dom tipsade om en firma etc och till slut hamnade jag på mekonomen. Där hade dom pluggar som va till raka delar. Men dom va i plast så de gick säkert att fixa till tänkte jag Hade också passat på att köpa bättringsfärg när jag ändå va hos Saab.

    Så då började jag med att fixa lite rost eftersom inget på bakpartiet förutom bakluckan ska lackas om. Hade bland annat rost under höger baklyckta och antennhålet.







    Antennhålet tog lite tid att få till eftersom det varit med om en del troligtvis. Så det räckte inte med att knacka till det lite fint, det blev lite spackling för att få en rak o fin yta.



    Nu ska bara kanterna på bättringarna från klarlacken vattenslipas och poleras för att få en fin yta.
    Nu är det bara en liten rostprick i bakluckegången kvar att åtgärda.
    Efter detta har det inte hänt mycket då jag inte haft ork när jag kommit hem efter skolan.

    Men idag klagade pappa lite på bildelarna på framsidan Så jag rensade den gamla bakdörren på rutor och all el som kan va bra at ha kvar eftersom allt funkar. Fick då lite sällskap av min kära hund, som passar mig perfekt. Hon älskar att åka bil



    Efter det har kofångaren plockats bort och bilen fick se lite dagsljus igen. Den va så grymt skitig när den ställdes in så att jag var tvungen att tvätta av den idag. Lite trevligare att mecka med rena saker
    Emblemen rök också...



    Imorgon har jag tänkt att försöka få hålen för vingen borrade så att bakluckan är färdig. Sen får vi se om jag gör ett litet ryck och fixar den sista rosten i bak på bilen.

    Ska försöka bli bättre på att uppdatera med bättre bilder i fortsättningen

    //Jacob
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  15. #15
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Projekt: Krockad Saab 9000 CS (7/2)

    Tja! Idag har jag meckat lite till trots allt, började iaf med att montera vingen Äntligen har den kommit på plats!





    Blev kanon med den på. Ska bara lackas om så det bli en bättre finish på den

    Sen va de rostlagning för hela slanten, hittade lite överallt nu Men nu är det inte mycket kvar iaf...
    Tyvärr tog tröttheten och mitt inte allt för bra humör ut sin rätt, lacken blev inte så jättebra på skärmen. Så den måste slipas ner igen och göra om. Men det blir ett framtida problem, nu forsätter det inte rosta iaf.
    Men här kommer lite mer bilder för att vissa vad jag har hållit på med.







    Imorgon blir det nog en liten paus från bilen, ska ligga o koppla el i en båt hela dagen i skolan ändå så jag lär va rätt less på de när jag kommer hem :P

    Får se när nästa uppdatering dyker upp
    //Jacob
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    503

    Re: Projekt: Krockad Saab 9000 CS (8/2)

    står du i ett parkerings hus å mekar??
    saab 900 den sista riktiga saaben

  17. #17
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Projekt: Krockad Saab 9000 CS (8/2)

    Jajemen, enda garage jag har att tillgå

    Men bytet av tröskeln kommer inte ske där inne iaf...
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  18. #18
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077

    Re: Projekt: Krockad Saab 9000 CS (8/2)

    angående att det inte är en turbo så kan det vara bra som första bil då det tenderar till att bli dyrt med turbo bilar, och då avser jag trim, en turbobil som man låter vara orörd i motorn i väl iofs inge dyrare dock hur lätt är det att hålla sig ifrån trim?

    kul att nån vill piffa till en 9000 utan turbo, det hör till en skara räknat på en hand!

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Projekt: Krockad Saab 9000 CS (8/2)

    Citat Ursprungligen postat av Rallyhalle
    Jajemen, enda garage jag har att tillgå

    Men bytet av tröskeln kommer inte ske där inne iaf...

    tänk på att det kan bli ett jävla levande om du kör med sprayfärg och det står andra bilar där inne.

    Min knäppgök till granne stod med röd sprayfärg och lackade i vårt parkeringshus med 20 andra bilar i, det tog hus i helvete när jag pratade med min hyresvärd om detta, inte kul om det skulle komma på någon annan bil.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: Projekt: Krockad Saab 9000 CS (8/2)

    Saaben: Hehe, ja jag är rätt glad på sätt o vis att jag inte har nån turbo. Hade nog aldrig haft råd att tanka då
    Hehe, nää jag misstänker att de inte är så vanligt

    Pumba: Jo jag vet, jag är väldigt noga med att det inte finns någon risk alls att det kommer på bilarna runt om Finns det risk för det berättar jag de för grannen så får han köra ut bilen eller så täcker jag den

    //Jacob
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2,0T startar inte*lagad, men en fråga återstår*
    Av Hangower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2013-05-14, 17:52
  2. Krockad Saab 9-3 =(
    Av Cagner i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 22:54
  3. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-11-01, 20:12
  4. Erfarenheter av att laga krockad 9000?
    Av Tomtefar i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 08:56
  5. Stolsvärme 9000 -94(Nu även andra stolen lagad, några foton)
    Av Brainy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •