Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Drivrem / Vibrationsdämparen 9000

  1. #1

    Drivrem / Vibrationsdämparen 9000

    Tjenare,
    För att göra en lång historia kort så idag när jag skulle ut å köra en sväng med bilen rasade drivremmen, trodde jag men så verkade inte fallet vara efter lite felsökning.
    Till min stora förvåning verkar det som om att fästet till vibrationsdämparen har gått av som sitter mot i motorn upptill?!

    Så jag tänkte höra om det är vanligt fel? och räcker det med att bara byta ut fästet å ut å köra igen?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756

    Re: Drivrem / Vibrationsdämparen 9000

    Citat Ursprungligen postat av DuNdReT
    Tjenare,
    För att göra en lång historia kort så idag när jag skulle ut å köra en sväng med bilen rasade drivremmen, trodde jag men så verkade inte fallet vara efter lite felsökning.
    Till min stora förvåning verkar det som om att fästet till vibrationsdämparen har gått av som sitter mot i motorn upptill?!

    Så jag tänkte höra om det är vanligt fel? och räcker det med att bara byta ut fästet å ut å köra igen?
    Har varit med om det och då får man byta fästet och spännaren, det är pga att den är stenhård som fästet går sönder.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 366
    Medlem#
    6935

    Re: Drivrem / Vibrationsdämparen 9000

    Citat Ursprungligen postat av DuNdReT
    Tjenare,
    För att göra en lång historia kort så idag när jag skulle ut å köra en sväng med bilen rasade drivremmen, trodde jag men så verkade inte fallet vara efter lite felsökning.
    Till min stora förvåning verkar det som om att fästet till vibrationsdämparen har gått av som sitter mot i motorn upptill?!

    Så jag tänkte höra om det är vanligt fel? och räcker det med att bara byta ut fästet å ut å köra igen?
    Har hänt mig oxå, bara byta fästet.
    Skulle nog kolla ordentligt på spännaren och remmen samt alla hjul oxå, mycket möjligt att dom tagit skada när fästet gav upp.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    445

    Re: Drivrem / Vibrationsdämparen 9000

    Hänt även mig, som dom andra skrev. Kolla all hjul och ev byt dämpare/spännare när du ändå ska dit och rota.

  5. #5

    Re: Drivrem / Vibrationsdämparen 9000

    Tack för alla tips
    nu har jag skruvat isär hela skiten och båda fästena hade tydligen gått av Så nu har jag beställt ny dämpare, rem och spännrullar och tänkte försöka göra nya fästen själv.. Hoppas det blir bra

  6. #6

    Re: Drivrem / Vibrationsdämparen 9000

    Sådär nu har man bytt skiten, dock nu efteråt så har det dykt upp lite problem med ett mekaniskt tickande/rasslande från någonstans och relativt högt sådant oxå.
    Har försökt lokalisera varifrån ljudet kommer men det är svårt och höra men jag har märkt att ljudet enbart finns där just nu när motorn är kall.
    Jag har bytt dämparen, remmen och båda spännrullarna, kan det vara något av dom som gör ljudet? jag var även inne på ifall vattenpumpen börjar bli dålig?

Liknande ämnen

  1. Vibrationsdämparen
    Av Grandma i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-21, 22:12
  2. Problem med drivrem på 9000.
    Av Lindgren_021 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 09:41
  3. Drivrem hoppade av 9000.
    Av T_E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 17:31
  4. Drivrem 9000 2.3i
    Av pitte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-27, 16:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •