Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Montera bort rattlås på 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    18

    Montera bort rattlås på 9000

    Hallå!
    Efter ett par ängsliga dagar har jag fått tillbaka min stulna 9000 CS. Förutom att hela bilen var täckt med skräp så är förstås rattlåset brutet och en universalnyckel(skruvmejsel) är monterad i tändningslåset.

    Det känns lite olustigt att köra runt med brutet rattlås och därför tänkte jag plocka bort det helt. Kan nån bistå med lite intruktioner om hur man gör på bästa sätt?

    Jag har inte tagit bort skruvmejseln ännu för jag misstänker att det inte går att starta med nyckel längre. Hur jobbigt är det att byta tändlåset? Känns förstås riktigt drygt att behöva ha två olika nycklar...

    Tacksam för tips!

    /R

  2. #2

    Re: Montera bort rattlås på 9000

    ganska enkelt.hämta en annan med nyckel på skroten.ta bort plastkåpan under ratten,ta även bort ratten.(montera bort airbagen,skruvad från sidan på ratten)sedam montera bort rattstång+lås(lossa kablage).rattstången är delad.det går åt torxmejslar+13mm hylsa. lycka till.

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Montera bort rattlås på 9000

    Citat Ursprungligen postat av bruce
    ganska enkelt.hämta en annan med nyckel på skroten.ta bort plastkåpan under ratten,ta även bort ratten.(montera bort airbagen,skruvad från sidan på ratten)sedam montera bort rattstång+lås(lossa kablage).rattstången är delad.det går åt torxmejslar+13mm hylsa. lycka till.
    Är du säker?

    Själv fick jag höra att det är ett sjuhelsikes jobb och att man måste riva typ.. Allt.

    Efter stöldförsöket på min 9000 så har jag skruvat in skruvar för att förhindra att rattlåset går i och har "tjuvkopplat" med strömbrytare för tändning och startmotor.

    Fast nu är ju min bil gammal. Kanske inte går att göra så på nyare..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Montera bort rattlås på 9000

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av bruce
    ganska enkelt.hämta en annan med nyckel på skroten.ta bort plastkåpan under ratten,ta även bort ratten.(montera bort airbagen,skruvad från sidan på ratten)sedam montera bort rattstång+lås(lossa kablage).rattstången är delad.det går åt torxmejslar+13mm hylsa. lycka till.
    Är du säker?

    Själv fick jag höra att det är ett sjuhelsikes jobb och att man måste riva typ.. Allt.

    Efter stöldförsöket på min 9000 så har jag skruvat in skruvar för att förhindra att rattlåset går i och har "tjuvkopplat" med strömbrytare för tändning och startmotor.

    Fast nu är ju min bil gammal. Kanske inte går att göra så på nyare..
    Typ som han skrev ja, inte speciellt bökigt.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    18

    Re: Montera bort rattlås på 9000

    Ok, vilket är det som är enkelt, att montera bort rattlåset eller byta tändningslåset?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Montera bort rattlås på 9000

    förstår inte vad du menar, vid stöld brukar huset där cylindern skall sitta knäckas, och du måste då göra den nämnda operation och byta huset och i med ny cylinder, typ 20 min jobb.

    Är cylinderns hus helt så är det bara att byta cylinder och även det är inte så svårt, ett vasst föremål skall tryckas vid ett lås och cylinder kan demonteras.

    är huset trasigt och du avstår att byta så måste en startknapp eller dylikt instaleras och nog föredrar jag att ha en låscylinder.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

Liknande ämnen

  1. Ta bort rattlås 9000cc
    Av GULSAAB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-01-01, 19:51
  2. Rattlås Saab 9000 -95
    Av Laddtryck i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 14:16
  3. Montera bort övre motorfäste saab 9000
    Av Krulos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-14, 12:23
  4. Ta bort passagerar-airbag o montera hanskfack i 9000
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-08, 01:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •