Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Byte av växelknopp OG9-5 Automat

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    290

    Byte av växelknopp OG9-5 Automat

    Har en 9-5 -06 aut som jag skall byta växelknopp på, men hur får jag bort den gamla? Någon här som vet?
    Saab 9-5 ARC 2,3t-06

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    255

    Re: Byte av växelknopp..

    Här kommer försök iaf, hoppas jag saxar rätt ur WIS.

    Demontering,

    1. Sätt växelväljaren i läge N eller D

    2. Demontera skruven som håller den främre delen av växelväljarhöljet.

    3. Demontera den främre delen.

    4. Tryck upp SPORT-knappen underifrån.

    5. Löd loss SPORT-knappen. Lägg ett skydd under så att inte lödtenn droppar på mittkonsollen.

    6. Demontera låsningen och dra upp spärrknappen tillsammans med den bakre delen av växelväljarhöljet. Elledningarna stannar kvar i spakhuset.

    Montering,

    1. Lägg elledningarna på plats i den nedre delen av spakhöljet och montera dem på spaken. Smörj hela U-profilen där spärrknappen löper, fördela fettet jämnt över alla tre inre sidorna så att spärrknappen löper lätt.

    2. Montera spärrknappen och tryck ned den tillsammans med spakhöljet tills skruvhöljet kommer mitt för skruvhålet i växelväljaren.

    3. Trä ut elledningarna genom hålet och löd fast SPORT-knappen. Lägg ett skydd under så att inte lödtenn droppar på mittkonsollen.

    4. Tryck fast sportknappen.

    5. Lägg elledningarna i en ögla så att de inte kommer i kläm och tryck fast dem i spåret bakom spärrknappen.

    6. Montera låsningen till spärrknappen.

    7. Montera den främre delen av växelväljarhöljet.

    8. Skruva ihop växelväljaren.

    Klart!

    För info finns det även en notis om att endast fett med art.nr. 82 93 243 för användas vid smörjningen i punkt 1 vid monteringen, detta pga temperaturtoleransen.

    Mvh
    //
    Uffe
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-09 klockan 18:24. Anledning: §7 Skärmdumpar från t.ex. EPC/WIS ej tillåtet pga. copyright

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    290

    Re: Byte av växelknopp..

    Jag tackar så hemskt mycket för svaret...kanon..
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-09 klockan 18:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 ARC 2,3t-06

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte växelknopp OG9-3
    Av Erik Carlsson i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 15:39

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •