Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Saab 900 - Världens sämsta bil?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Saab 900 - Världens sämsta bil?

    Antar att några og900-fantaster hittar hit till denna tråd...

    Var på fest i helgen, massa blandat folk i Ulricehamn bland annat. Inte oväntat kommer jag så smått in på og900 och min samling, min passion för og900 Aero etc. En kille där i min ålder tittade förvånat på mig "men.... Saab 900? Varför? Det är ju världens sämsta bil?" I hans värld var verkligen Saab dynga, och Saab 900 i synnerhet en sur gammal äcklig bil... Så småningom förstod han att jag verkligen älskar dom här bilarna, att alla resurser går till att underhålla och njuta av min Aeros, och att flertalet entusiaster i Sverige och utomlands älskar dom här bilarna. Kanske vaknade personen i fråga upp litegrand, vem vet... Han var inte patriot i synnerhet, Svenska grejor var väl ungefär sämre grejor i hans värld. Men åsikten är ju fri och jag säger inget om hans åsikter, mer var det ett kul konstaterande att folk ibland verkligen står långt ifrån varandra.

    Nån mer som råkar på lustiga mäniskor som verkligen avskyr Saab?
    MEDLEM 7032.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    264

    Re: Saab 900 - Världens sämsta bil?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Nån mer som råkar på lustiga mäniskor som verkligen avskyr Saab?
    Varenda 18-20åring som kör runt med Volvo 240s med raka rör eller trimmade 850s.
    Vet inte varför, men dom verkligen avskyr Saab (iaf. här i krokarna) och skulle inte dra sig för att slänga iväg en snorloska på huven.
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    250

    Re: Saab 900 - Världens sämsta bil?

    Mina erfarenheter är att väldigt många hatar Saab, antingen hatar folk dom eller så älskar folk i den yngre åldrarna dom!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    molstaberg i mölnbo
    Inlägg
    228

    Re: Saab 900 - Världens sämsta bil?

    dom flesta av dagens ungdomar vet inte vad en 900 är och hatar bara för att "alla andra säger så" och är rädda för att bli trackade av sina coola polare om dom skulle säga att dom gillar den.

    och vissa som köper den trimmar utan hjärnan inkopplad.
    monterar feetaste dumpen pysventil 4" slutrör
    ger full gas rasar lådan spikar sönder motorn så kolvarna flyger
    och kallar den för skit för de höll ju inte

    men att en orginal 900 motor är överdimensionerad och klarar c:a 300hk utan stora ingrepp jämfört med många andra märken som tex volvo 2-7-940 turbo
    som knapt klarar lite lätt trim utan att byta halva motorn för att den ska hålla
    det går inte in bakom pannbenet på dom.
    sett flera som sätter in saabmotorer i sina busprojekt för dom är lättrimade och håller.

    hjälper en "saabhatande volvo/jänkefreak" med en t16 i en fiat 600
    som kommer synas på diverse banor i år.
    900T -79 / 900gl -86
    99cc 2,1 16v -76

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456

    Re: Saab 900 - Världens sämsta bil?

    Ja ungefär alla i denna staden känns det som, men vad gör det när man har en og900 Aero , + ju mer dom tycker illa om dom desto fler blir det över till oss andra

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: Saab 900 - Världens sämsta bil?

    Här i Avesta för ca 12-13 år sen, så fanns det ett par tre killar med E30 M3 som verkligen hatade min -82 4 dr 2,4T 16V Trionic T5 og 900.

    De tyckte den var så ful bakifrån.......


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Saab 900 - Världens sämsta bil?

    För mig är det bara snäppet värre att "hata" en bilmodell än att "älska" den.

    Det är fråga om döda ting som knappast förtjänar speciellt mycket uppståndelse och är det så att ens känslor väcks så starkt åt ena eller andra hållet bör man nog försöka ta sig en funderare på vad som egentligen är viktigt i livet.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Som bilgalen tonåring föraktade jag dåtida 99/og900 av hela mitt hjärta. Föraren satt på snedden bakom en helbäng ostkupevindruta, hela bilen var knäpp från front till bak, och de vuxna förståsigpåarna visste minsann att Saab var bara krångel och elände. Världens minst coola bil alla kategorier, det var BMW som gällde.

    I mitten av 80-talet började plötsligt en massa läkare, VD:ar, advokater och andra storfräsare åka 9000 Turbo, och min stabila BMW-värld började skaka en aning i kanterna...

    Men det krävdes nog en mognad en bit över de 30 för att erhålla ett mentalt djup så pass att den numera oemotståndliga charmen och sexigheten hos en 900 T16 Aero skulle ha något att sjunka in i. Innan jag dör tänker jag mig att för åtminstone en kort stund ha ägt en dylik ikon.

    Ta väl hand om dem så länge!
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399

    Re: Saab 900 - Världens sämsta bil?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Det är fråga om döda ting som knappast förtjänar speciellt mycket uppståndelse och är det så att ens känslor väcks så starkt åt ena eller andra hållet bör man nog försöka ta sig en funderare på vad som egentligen är viktigt i livet.
    HAH! Ska ta mig en funderare på det där...... nån gång.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615

    Re: Saab 900 - Världens sämsta bil?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Antar att några og900-fantaster hittar hit till denna tråd...

    Var på fest i helgen, massa blandat folk i Ulricehamn bland annat. Inte oväntat kommer jag så smått in på og900 och min samling, min passion för og900 Aero etc. En kille där i min ålder tittade förvånat på mig "men.... Saab 900? Varför? Det är ju världens sämsta bil?" I hans värld var verkligen Saab dynga, och Saab 900 i synnerhet en sur gammal äcklig bil... Så småningom förstod han att jag verkligen älskar dom här bilarna, att alla resurser går till att underhålla och njuta av min Aeros, och att flertalet entusiaster i Sverige och utomlands älskar dom här bilarna. Kanske vaknade personen i fråga upp litegrand, vem vet... Han var inte patriot i synnerhet, Svenska grejor var väl ungefär sämre grejor i hans värld. Men åsikten är ju fri och jag säger inget om hans åsikter, mer var det ett kul konstaterande att folk ibland verkligen står långt ifrån varandra.

    Nån mer som råkar på lustiga mäniskor som verkligen avskyr Saab?
    Varför inte bjuda honom på en åktur och se vad han säger när ni kommer tillbaka....

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Saab 900 - Världens sämsta bil?

    Begreppet Made in Sweden tror jag inte dagens unga riktigt är med på. De har inte hajat att det är svenskt stål som gäller. Dagens ungdomar skall bara ha asiatisk plast med en snett monterad dämpare snodd från en Suzuki GSXR125800000GSDextrasuperultra. Såna använder man som laxermedel.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Saab 900 - Världens sämsta bil?

    Upplever också ett utbrett Saabförakt överallt. Det är tydligen för mycket med två märken i lagom-sverige och det som sticker ut mest (saab) hatas av flest...

    Uttryck som jag fått höra kan va tex: Kan man åka i en sån där? De går inte så långt de där va? Starta Saaben idag? Bra bil om man gillar att skruva va? "200hk!!?? Har du trimmat järnet ut bilen?" Eller: Saab? En sån där med majblommor och röda rosor på? Åhh fy F***n!!
    Daglig mobbing i fikarummet

    Idag lyfter jag bara på hatten och bryr mig inte längre. Om folk vill vara konservativa och åka Volvo eller hypade och köra Japansk plast så får de göra det.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: Saab 900 - Världens sämsta bil?

    Fast jag är ju även en smula benägen att inbilla mig att det många gånger är bilägarna själva som kanske tar åt sig alldeles för lätt, eller tycker de ser/hör förtal om deras bilmärke eller just deras bil överallt.

    Jag ser ofta dessa saker luftas på Autopower där förnärmade indignerade BMW-ägare/fans verkar ha en otrolig förmåga att uppleva negativa åsikter om sitt älsklingsmärke eller sitt bilval överallt.

    Fast jag själv kan inte säga att jag upplevt det alls trots att jag själv då åker runt i en E38 740iL som är något av det fetaste BMW tillverkat, en bil som trots att den kan vara anonym ändå sticker ut som en stor exklusiv dyr vagn för alla utan vit käpp.

    Men jag kan inte minnas mig någon gång ha upplevt några direkta gliringar eller förtal, utan i princip bara nyfikna frågor och uppskattande kommentarer.

    Kan det vara så att det många gånger beror på bilägaren själv, dennes egen attityd? Kanske även själva bilmodellen påverkar med? Jag gissar att en slyngel med "viss" attityd i en dyr nyare M3 kan uppfattas på ett annat sätt av folk, än en stilig jovialisk ödmjuk trevlig älskvärd herreman som jag i min återhållsamt aristokratiska vagn....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Saab 900 - Världens sämsta bil?

    Att det finns ett starkt Saab-förakt känns inte precis som någon nyhet för min del. Man får ofta ta mot både spott och spe och när belackarna ska börja klanka ner på detaljerna så är de sällan beredda på att få svar på tal när man kan försvara lösningar, ideer och konstruktioner.
    Men förakt är väl knappast något nytt mot något bilmärke? En BMW verkar vara allas våta dröm när de är nya men förvandlas till "kebabräser" på 5år. Det är inte många år sedan ingen kunde tänka sig en japansk bil, ända tills de upptäckte Toyota Supra och Nissan Skyline.... 10år efter resten av världen...

    Sådär håller det på, genom var och varannat bilmärke..... försvara sina egna val med näbbar och klor. Att bli kritiserad för sitt bilval, den näst största investeringen en svensk familj gör, anses som ett av de största svek en annan människa kan göra. Kalla mig hellre monga än att kritisera min bil

    Vad som annars är väldigt förvånande är att förvånansvärt många som inte har en susning använder stora ord, så som hat, om ett bilmärke. Inte helt sällan så har de aldrig själva ägt en bil av det märket eller har ingen relevant kunskap om det. Allt för ofta baseras det enkom på uppfattningar och lösrykta rykten utan verklighetsbasering....

    Så för egen del får folk kritisera mina val hur mycket de vill. Men då får de vara beredda på att stå till svars för sina påståenden.... något jag än så länge aldrig stött på att de klarar av.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091

    Re: Saab 900 - Världens sämsta bil?

    Jag kan faktiskt inte riktigt hålla med om att det finns ett utpräglat ogillande mot märket saab, visst har alla sina egna favoriter, och har de väl lagt en kommentar brukar jag bjuda på en provtur, efter det yppas helt andra superlativ från samma mun. Folk vet helt enkelt bättre...

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    166

    Re: Saab 900 - Världens sämsta bil?

    SAAB-förakt beror på okunnighet och man ska inte göra narr av andras tillkortakommanden så jag låter dem pladdra.
    Själv avskyr jag Opel. Jag anser att det är roten till all ondska i bilvärlden. Om någon rattar en Opel framför mig på vägen ser jag till att hålla väldigt långt avstånd. Jag parkerar inte heller gärna brevid en Opel.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Saab 900 - Världens sämsta bil?

    Härligt, mkt synpunkter här!


    Jag måste ändå säga jag att jag fått rätt mkt stöd och till och med beundran för min enorma entusiasm. Kan få rätt mkt gliringar på jobbet, men även tvärtom - häromveckan så kom en säljare och ville ge bort 4 9000fälgar till mig som han liggande och skräpade, super nice tycker jag! Märker även att många mäniskor som inte har nåt speciellt hemmavid annat än Bingolotto, krogvändan etc gärna klankar ner på entusiaster, och i deras kamp mot avundsjukan så är det lätt att klämma till med nåt käckt i fikarummet om att "jaså Saaben startade idag också?".

    LM: Kanske har du lite rätt - men jag hade inte viljat vara utan den enorma glädje och framförallt det kontaktnät som min entusiasm och kärlek till og900 har gett mig. Den som inte satsar extremt kan heller aldrig nå extremt långt. Halvmesyrer har inte skapat någonting värt att komma ihåg, så jag går in för detta med og900 100%! Är jag tokig? Ja, självklart.

    Fan vi lite vi har att göra som har tid skriva så mkt här... Eller var det helt enkelt ett ämne som berörde?
    MEDLEM 7032.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Åtvidaberg/Östergötland
    Inlägg
    0

    Re: Saab 900 - Världens sämsta bil?

    F-n nu blev det nostalgi. Minns än i dag valborg -91 då jag hade fått min kalsongblåa 3D i -85 med plåtfälg (såg ut som en krim-bil) Med 12,500 mil och 31500:- tyckte jag det var ett bra pris och en underbar bil. Jag var ju som ni andra skrev en Volvofreak. Hade en 244DL -77 maskinblå sur som f-n, 900an gick ju som skjuten ur en kanon, sålde den -99 för att uppgradera till 9000. Blev lite ledsen när jag sökte reg-nummret på vv.se och såg att det tillhörde en LEXUS RX400H sedan -06 .
    Men visst är det fördommar om SAAB, aldrig en SAAB, vet inte hur många gånger jag hört det.

    //Steos out
    Vinter: 9000 CS 2.3i -92
    Saab 9000 cc 2.3i -91 [KIA 22000 mil]
    Sommar: Oldsmobile Alero 2,4 -02

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Saab 900 - Världens sämsta bil?

    Haha, jag har 3nära vänner som älskar Saab.
    Resten är ganska Anti-saab, men de förstår mitt saab älskande.

    Jag är nästan för alla märken, även gamla volvos.

    Men goaste kommentaren jag fått när jag fyllekörde med min T8 Special var:
    "Usch, jag sätter mig inte i den dära äckel Saaben, de stinker så jävla illa när de ligger framför en"

    Jag bara skrattade åt stackars Volvo killen som blev omkörd i sin pystrimmade 740tic med "250hk". Sedan fick han åka taxi

    Veckan efter fick jag höra av killen som hade festen att volvo killens motor hade rasat
    Saablös dåre

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    Re: Saab 900 - Världens sämsta bil?

    Alla gillar jänkare!

Liknande ämnen

  1. Saab gör världens första etanolhybrid...
    Av wikander i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 16:10
  2. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 23:53
  3. Världens snabbaste Saab? :)
    Av mioh i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-05-10, 12:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •