Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Givare Saab 900 - 97

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    180

    Givare Saab 900 - 97

    Hej igen!

    Har sökt som en dåre, men kan ändå inte få klarhet i frågan.
    Frågan har varit uppe har jag sett, men har ofta dött ut.


    Jag skulle vilja ha svar på vilken av Tempgivarna som gör vad.

    Vad jag förstått så finns det 2 st?
    en på kortsidan?
    en under insprut?

    är det vanligt att dom lägger av, och vad blir symptomen?
    Kan man mäta sig till om dom är sönder på ett smidigt och 100% sätt?


    Skulle bli lättad om jag fick svar på detta
    Alexalingsås bor sedan en antal år i Göteborg. men det går väll inte att ändra namn? Jo - Kontakta en moderator!
    passat cc, ZXR 750

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Givare Saab 900 - 97

    Så här har jag fattat det för 9000, inte helt säker på att det är exakt lika för NG900:

    Tempgivare på toppens kortsida: Enbart för visarinstrumentet.
    Tempgivare under insug: För motorstyrdonet, ECU:n.

    Varför misstänker du att någon är defekt?
    Även om jag själv råkat ut för en defekt tempgivare (den till visarintrumentet) är det förmodligen långt vanligare med en dålig termostat som medför för låg kylvattentemperatur.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    180

    Re: Givare Saab 900 - 97

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Så här har jag fattat det för 9000, inte helt säker på att det är exakt lika för NG900:

    Tempgivare på toppens kortsida: Enbart för visarinstrumentet.
    Tempgivare under insug: För motorstyrdonet, ECU:n.

    Varför misstänker du att någon är defekt?
    Även om jag själv råkat ut för en defekt tempgivare (den till visarintrumentet) är det förmodligen långt vanligare med en dålig termostat som medför för låg kylvattentemperatur.
    Hej igen
    jag skall påminna dig:
    viewtopic.php?f=6&t=211950

    Hade varit kul om ngn som visste hur det låg till kunde svara. för allt jag har hittat när jag sökt är folk som tror och sen har tråden dött

    Måste väll finnas någon som vet?
    Alexalingsås bor sedan en antal år i Göteborg. men det går väll inte att ändra namn? Jo - Kontakta en moderator!
    passat cc, ZXR 750

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Givare Saab 900 - 97

    Kretsscheman NG900 -97:

    Tempgivaren till motorstyrdonet: http://autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1997/ ... /13693.pdf

    Tempgivaren till visarinstrumentet: http://autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1997/ ... /13707.pdf
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    180

    Re: Givare Saab 900 - 97

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kretsscheman NG900 -97:

    Tempgivaren till motorstyrdonet: http://autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1997/ ... /13693.pdf

    Tempgivaren till visarinstrumentet: http://autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1997/ ... /13707.pdf
    ok, nu är jag inte ngn expert på elscheman heller, men om jag tyder dessa så visar den endast en givare "on left side of engine" vad innebär detta?

    finns det ingen som sitter på informationen att kunna förklara
    Alexalingsås bor sedan en antal år i Göteborg. men det går väll inte att ändra namn? Jo - Kontakta en moderator!
    passat cc, ZXR 750

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231

    Re: Givare Saab 900 - 97

    Hej

    Är som LM säger,lika på ng900...

    Mvh RCM
    Bygger Corsaab b204 t

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    180

    Re: Givare Saab 900 - 97

    Citat Ursprungligen postat av RCM
    Hej

    Är som LM säger,lika på ng900...

    Mvh RCM
    Ok tusen tack båda två.


    LM, när din givare för instrumentet var kass, hur visade det sig, Rörde sig visaren något över huvudtaget.

    Kan det vara så att motortempgivaren är kass så att man helt enkelt inte får rätt temp vid instrumentgivaren, därav den onda cirkeln

    Desperat
    Alexalingsås bor sedan en antal år i Göteborg. men det går väll inte att ändra namn? Jo - Kontakta en moderator!
    passat cc, ZXR 750

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Givare Saab 900 - 97

    Citat Ursprungligen postat av AlexAlingsås
    LM, när din givare för instrumentet var kass, hur visade det sig, Rörde sig visaren något över huvudtaget.:
    Nålen "hoppade" lite ibland i några dagar för att slutligen helt lägga sig i botten.
    Citat Ursprungligen postat av AlexAlingsås
    Kan det vara så att motortempgivaren är kass så att man helt enkelt inte får rätt temp vid instrumentgivaren, därav den onda cirkeln
    Nej, normalt är det ju termostaten som reglerar kylvattentemperaturen. Endast om tempgivaren detekterar onormalt hög motortemp som inte termostaten kan reglera ned, ex kökörning sommartid, kommer styrdonet att starta kylfläkten.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    180

    Re: Givare Saab 900 - 97

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Så här har jag fattat det för 9000, inte helt säker på att det är exakt lika för NG900:

    Tempgivare på toppens kortsida: Enbart för visarinstrumentet.
    Tempgivare under insug: För motorstyrdonet, ECU:n.

    Varför misstänker du att någon är defekt?
    Även om jag själv råkat ut för en defekt tempgivare (den till visarintrumentet) är det förmodligen långt vanligare med en dålig termostat som medför för låg kylvattentemperatur.
    Nu har jag varit i garaget igen,
    du säger att tempgivaren på toppens kortsida enbart är för visarinstrumentet, men jag kan ju styra fläkten av-på genom att kortsluta kontakten??

    Nu går min fläkt som den skall , stod på tomgång säkert i 20 minuter och mecklade, och fläkten går igång med jämna mellanrum.. men visaren inne i bilen är stendöd... fan, blir galen
    Är jag trög eller vad.. jag fattar inte..

    Och givaren vid spridarna är för motorstyrningen som jag förstått.. eftersom när man kopplar ur den så går bilen skit.

    grrr.. Tack ni som orkar läsa min följetång...

    Alex
    Alexalingsås bor sedan en antal år i Göteborg. men det går väll inte att ändra namn? Jo - Kontakta en moderator!
    passat cc, ZXR 750

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    180

    Re: Givare Saab 900 - 97

    provade att skruva ur givaren idag, tillsammans med en termometer började jag att värma upp den samtidigt som den var kopplad elektriskt till bilen.

    först vid 130 grader började mätaren i bilen ge utslag. tyvärr gick inte termometern mer än till 130 grader. men vid 130 grader hade inte fläkten startat, fortsatte att värma upp den och efter en stund gick fläkten igång, måste ha varit ungerfär 150 grader.

    kan man inte med detta konstatera att givaren är ur funktion??

    Hoppas jag får medhåll på denna punkten

    Svara nu!!
    Alexalingsås bor sedan en antal år i Göteborg. men det går väll inte att ändra namn? Jo - Kontakta en moderator!
    passat cc, ZXR 750

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    180

    Re: Givare Saab 900 - 97

    Så! då var det fixat, Det var givaren. Se bara till så att ni får rätt då det tydligen finns en med konisk gänga och en med rak.
    Alexalingsås bor sedan en antal år i Göteborg. men det går väll inte att ändra namn? Jo - Kontakta en moderator!
    passat cc, ZXR 750

Liknande ämnen

  1. ABS givare Saab 9000
    Av Gerling i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 17:14
  2. Givare för ABS SAAB 9000
    Av fiskarlennart i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-06, 18:02
  3. Oljetryck givare på SAAB 900 -94 ?
    Av SnowJim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 13:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •