Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Blåtand

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    26

    Blåtand

    Jag har en 9-5:a -05 linear med AS2 stereo, men vad jag kan se så är den inte fullt förbredd för handsfree. Finn i alla fall ingen mic i takpanelen. Jag har kikat bakom ACC-panelen men jag ser ingen kontakt där. Jag har sökt på forumet utan att hitta något säkert svar på om det går att koppla in hf i bilens ljudanläggning eller inte.
    En arbetad dag är en glädjedag

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    26

    Re: Blåtand

    Ingen som vet något om detta?? Det känns lite jobbigt att börja riva och söka när jag inte vet vad jag söker. Hur ser kontakterna ut. Någon som har en susning om var de kan sitta. Kabelfärg? Alla ledtrådar mottages tacksamt, hur små de än kan vara.
    En arbetad dag är en glädjedag

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Re: Blåtand

    Hej

    Jag har precis meckat in en parrot 3200-LS i min 9-5 04. Den har dock pilotpaketet som gör det hela mycket enklare. Kontakten hittade jag efter en hel del letande uppe till vänster bakom AC panelen. Den var helt inlindad i svart tejp och såg ut som en svart tejpkludd (svår att se) Kontakten mellan AS2 och parroten köpte jag härifrån http://www.justcarkits.co.uk/acatalo...-_DIY.html#a22 Passade klockrent, dock fick jag inte den inbyggda micken i taket att funka nåt vidare trots att jag byglade om den så jag kör på den medföljande micken som funkar mycket bra. Är nöjd med min blåtand men det blir nog en pioneer AVIC F700-BT när plånboken säger ja. Hoppas att du får dit din blåtand till slut.

    mvh

    Tommy
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    26

    Re: Blåtand

    Tack! Det var precis vad jag ville, att få veta ungefär var jag ska börja leta. Min lokala mobiltefonhandlare tycker att SonyEricson HCB-400 är en bra och prisvärd hf-enhet. Han vill bara veta vad jag har i bilen, så att han skickar med rätt sladd. Så nu blir det ut och söka efter den intejpade kontakten.
    En arbetad dag är en glädjedag

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Re: Blåtand

    Undrar jag om du har kontakten, tror att man måste ha pilotpaketet, men jag är inte helt säker. någon annan kanske kan reda klarhet i detta.

    /Tommy
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    26

    Re: Blåtand

    Mörker och Elände. Tyvärr verkar det som du har rätt. Det finns inget förberett på min bil. Jag har hittat en länk, här i forumet, till en sida där kopplingsschema för AS2 finns. I min bil finns inga stift i kontakterna 6, 22 och 23 i "korgen" som stereon sitter i, och vad jag förstår så är det där inkopplingen för hf ska vara. Nu blev det plötsligt tungt! Det kanske fattas mjukvara stereon också!?
    En arbetad dag är en glädjedag

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    648

    Re: Blåtand

    Tjena !
    Här kommer ljuset i ditt mörker...

    Be din handlare att beställa hem 436003 från http://www.brodit.se
    Då får du samma funktioner. Enda skillnaden är att du får använda mikrofonen som följer med hf-satsen istället.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    26

    Re: Blåtand

    Aha! Poletten börjar trilla på plats. Jag har hört att alla AS2 är förbredda för handsfree, men jag har inte fattat vad skillnaden är mellan bilarna. Ljudanläggningen är klar men inte bilens kablage.
    Tack för hjälpen! Nu ska det väl ändå gå att fixa i alla fall. Om micen sitter bt-enheten istället för i taket, kan väl knappast vara någon nackdel eftersom en del har klagat på ljudkvaliteten med originalmic.
    En arbetad dag är en glädjedag

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    648

    Re: Blåtand

    Precis!
    Du får använda bt-enhetens mikrofon istället. Dra upp den i taket på lämplig plats.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268

    Re: Blåtand

    Hej!

    Alla 9-5 har kontaktdon intejpad till vänster bakom AC-panelen - den är dock olika bestyckad beroende på om bilen är HF-förberedd eller inte.

    Prata med din lokala SAAB-handlare. Det finns övergångskabel som du kopplar in via stereon och kommer därigenom att få "riktig" HF via stereon. Du måste dock mopntera miken själv, men det är inga större problem.

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    26

    Re: Blåtand

    Halleluja! Nu fungerar det. Jag bad min lokala telefonhandlare fixa sladden från Brodit, eftersom det inte finns några intejpade kontakter i min bil och en SonyEricson HCB 400. Igår monterade jag in det i bilen. Det som var svårast var att dra sladden till micken upp till taket, fast det gick ändå rätt så lätt. Jag blev tvungen montera micken utanför takkonsollen för att få bra ljud, men den stör inte där den sitter ändå. Så nu fungerar det. Tack alla för hjälpen!
    En arbetad dag är en glädjedag

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    648

    Re: Blåtand


  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    19

    Re: Blåtand

    Citat Ursprungligen postat av 1 stor stark
    Halleluja! Nu fungerar det. Jag bad min lokala telefonhandlare fixa sladden från Brodit, eftersom det inte finns några intejpade kontakter i min bil och en SonyEricson HCB 400. Igår monterade jag in det i bilen. Det som var svårast var att dra sladden till micken upp till taket, fast det gick ändå rätt så lätt. Jag blev tvungen montera micken utanför takkonsollen för att få bra ljud, men den stör inte där den sitter ändå. Så nu fungerar det. Tack alla för hjälpen!
    Gäller allt det här min 9-5 -04 (tidig, uttagen 200310) med AS2 och Sonyericsson HCB-400 också?
    För när jag kollar runt verkar det finnas iso-adaptrar med en liten låda på som förmodligen innehåller reläer. Behöver jag inte en sån?
    Till mitt kontaktstycke som satt fasttejpat på kabelstammen till vänster bakom ac-panelen kommer det bara en röd kabel.
    Kortfattat: räcker det med broditkabeln för mig?

    Tack på förhand
    /Tomas
    9-5 2004 2,3t

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    648

    Re: Blåtand

    Ja.
    Hittar du inte kontaktstycket eller antennkabeln är den förmodligen inte telefonförberedd. Antennkabeln sitter till höger bakom acc-panelen/stereon.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    26

    Re: Blåtand

    Om du inte hittar något så plocka ur AS 2:an och se om det fattas 3st. stift ISO-kontakterna längst in i hållaren. Om så är fallet kan du väl bara kopiera det jag gjort. Det var i stort sett bara att plugga ihop grejerna och det blev bra. Har du stift i alla hålen så ska du väl kunna hitta kontakten någonstans där inne!
    Lycka till!
    En arbetad dag är en glädjedag

Liknande ämnen

  1. Handsfree blåtand?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-21, 14:39
  2. Blåtand på orginalstereon ?
    Av Fredrik_ff i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 09:11
  3. blåtand
    Av jonny1974 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-21, 10:53
  4. Blåtand till 9-5 -05?
    Av ante 9k i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •