Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Grenrör/adapter

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173

    Grenrör/adapter

    Hej

    Håller på och skall bygga mig en adapter till original grenröret så att jag kan montera en turbo med t3 fläns.

    Kollade på original grenröret och såg att hålet för avgaserna var jätte litet, detta för att skapa hög gashastighet?

    Tänkte lite eftersom t3 flänsen är så stor så är det vell ingen höjdare att ha det där lilla hålet direkt mot den? Måste ju bli konstigt?

    Därför funderar jag på att antingen:

    1. Porta upp original grenröret till ett mycket större hål och sen ha lite "pyramid" format hål i flänsen, så det blir från stort fyrkantigt hål till ännu större fyrkantigt hål.

    Eller

    2. Låta original grenröret vara orört och ha ett lika stort hål i ingången på min adapter som det är i grenröret och sen låta det växa och bli till hålet i en t3 fläns.

    Vad tror ni blir bäst?


    MVH Joakim
    2 x 9-5 2.0t BioPower, en original och en konverterad

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Re: Grenrör/adapter

    Ett annat alternativ är att sätta på ett grenrör med T3fläns.... och sedan bygga en en adapter eller något för att få turbon längre ner eftersom T3 grenrören är kortare....Har för mig att det har cirkulerat beskrivningar på sk "Fhinni" adaptrar här på forumet.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245

    Re: Grenrör/adapter

    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Ett annat alternativ är att sätta på ett grenrör med T3fläns.... och sedan bygga en en adapter eller något för att få turbon längre ner eftersom T3 grenrören är kortare....Har för mig att det har cirkulerat beskrivningar på sk "Fhinni" adaptrar här på forumet.
    Vitsen med den adaptern är väl att få till labyrinttätningen mot Volvos avgashus och få till ett vettigt skruvförband mellan avgashus och grenrör. Att adaptern tar plats och flyttar snurren neråt är väl egentligen en oönskad bieffekt som gör att oljereturen får lite taskig lutning
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 262

    Re: Grenrör/adapter

    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Ett annat alternativ är att sätta på ett grenrör med T3fläns.... och sedan bygga en en adapter eller något för att få turbon längre ner eftersom T3 grenrören är kortare....Har för mig att det har cirkulerat beskrivningar på sk "Fhinni" adaptrar här på forumet.
    Här torde det dessutom gälla en ng900 där ett 9000 grenrör blir bökigt med tanke på turbons placering.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173

    Re: Grenrör/adapter

    Yess de där med placering märkte jag, då jag köpte ett 9000grenrör utan att tänka mig för! Så det är inget att tänka på.

    Någon som har något tips?
    2 x 9-5 2.0t BioPower, en original och en konverterad

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973

    Re: Grenrör/adapter

    Inspirationsbilder:

    viewtopic.php?f=3&t=208507

    Ett 9000 T25-grenrör men kanske ger en hint om hur man kan göra. Flänsen kommer från KL-racing.

    Att porta lite för en mjukare övergång är nog inte av ondo.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Re: Grenrör/adapter

    Jag fann en länk som visar hur man kan göra med ett T3-grenrör

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=175645
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •