Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Koppla ur larmet på Saab 9000?

  1. #1

    Koppla ur larmet på Saab 9000?

    Hejsan, vi har en Saab 9000 -95 som ständigt drar ur batteriet. Efter att ha gått igenom elsystemet är det enda vi kan komma fram till att det är larmet (som ej fungerar) som drar. Vi borde kanske anat oråd då firman bilen köptes från hade satt en tejp bit över lampan för larmet på instrument panelen.

    Så nu försöker vi komma underfund med hur man kopplar ur larmet, jag gissar att centrallåset kommer att ryka på samma gång, men i dagsläget är det värt det då vi måste koppla ur batteriet varje gång vi ställer ifrån oss bilden i mer än någon timme.

    Är det någon som vet hur vi kopplar ur det?

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865

    Re: Koppla ur larmet på Saab 9000?

    Hej !

    Om du är tvungen att koppla bort batteriet om bilen står mer än någon timma så skulle jag inte misstänka att larmet är strömtjyven.

    Kopplar du bort larmet så förlorar du fjärrfunktionen för c-låset, funkar förövigt normalt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3

    Re: Koppla ur larmet på Saab 9000?

    Inte nån timma utan snarare efter 5-6 timmar om vi inte kört särskilt mycket. Bör kanske tillägga att vi använder bilen ytterst lite (par tre gånger i veckan och då endast kortare körningar). Vi har gått igenom hela systemet med en "digital multimeter" (vet inte vad fan det heter på svenska då min man är amerikan och det är han som gör allt med bilen..)

    Vet du hur vi kopplar ur det dock?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Koppla ur larmet på Saab 9000?

    Hej, kanske är det så enkelt att batteriet är slut.
    Även om du har ett friskt batteri kommer batteriets kapacitet att successivt
    minska om man bara kör korta sträckor eftersom startmotorn förbrukar mer än vad generatorn laddar in.
    Jag skulle först belastningsprova batteriet och sedan mäta tjuvströmmen.
    Strömmätningen mäts enklast genom att man kopplar en ampermeter i serie med batteriets pluspol när alla förbrukare är avstängda.
    Observera att vissa lampor kan lysa en viss tid efter att t.ex dörrar är stängda.
    Lite tjuvström drar alla bilar men den bör ligga i området 20-100mA.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  5. #5

    Re: Koppla ur larmet på Saab 9000?

    Vi har bytt batteri, det var det första vi gjorde då problemen började. Som sagt har vi gått igenom systemet med just en ampermätare (tack för det svenska ordet) och det enda som kvarstår är just larmet.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865

    Re: Koppla ur larmet på Saab 9000?

    Hej !

    Förlåt om jag blir irriterad, men det står att läsa: "vi måste koppla ur batteriet varje gång vi ställer ifrån oss bilden i mer än någon timme", det är varken särskilt kul eller enkelt att försöka ge någon tips o råd på felaktiga grunder.

    Mät viloströmmen (efter avstängd tändning >20 minuter) med och utan larmhelvetet för o se om det verkligen är det som är kass. OM man nu kan lita på uppgiften 5-6 timmar så är det ändå så väldigt kort tid för att larmstyrdonet skall suga ur ett friskt batteri.

    Alltså, MÄT o redovisa resultaten, först då kan vi börja snacka på allvar.
    "Att mäta är att veta" (förutsatt att man mätt rätt....)
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7

    Re: Koppla ur larmet på Saab 9000?

    Okay jag ber om ursäkt att jag har upprört dig. När vi köpte bilen var alltså larmet redan "urkopplat", men det har troligtvis inte gjorts rätt därav att bilfirman har satt tejp bit över lampan för att man inte ska se hur den tokblinkar. När vi har använt strömmätaren för att kolla systemet så har ingenting gett direkt utslag utom just när vi kollar säkringen för centrallåset, då lampan för larmet blinkade som besatt under testet. Så vi testade helt enkelt att ta ur den säkringen när vi lämnade bilen över natten, men det hjälpte inte.

    Vi har upprepat testen vid åtskilliga tillfällen och det är fortfarande det enda som ger utslag. Tidigare i år hade vi inbrottsförsök där dom förstörde en hel del utav instrument panelen och bilen bodde därför på verkstad under en period. Verkstaden säger att det inte är något fel på centrallåset, men självklart täckte inte försäkringen att de sökte felet i det läget och vi hade inte råd att betala för det ur egen ficka vid det tillfället.

    Allt detta har alltså då lett till att vi vill koppla ur larmet korrekt, och vi struntar i om det betyder att centrallåset slutar fungera i dagsläget. Med andra ord - larmet är idag inte fungerande i sin sanna kapacitet och vi vill koppla ur det helt och hållet. Jag hoppas att det här var den typen av information som du var ute efter, annars har jag tyvärr inte så mycket mer att komma med utan får tacka för att du tog dig tid att irriteras över mitt inlägg.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252

    Re: Koppla ur larmet på Saab 9000?

    Drar larmet ur batteriet även om bilen lämnas olarmad? (Om man låser bilen med nyckeln istället för fjärrkontrollen så ska inte bilen "larmas på" om allt är som det ska).
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Koppla ur larmet på Saab 9000?

    Det är klart att det går att koppla bort larmenheten och ändå behålla centrallåsets funktion.Alla saabar med c-lås har inte larm.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

Liknande ämnen

  1. koppla ur larmet ng900
    Av T-bergman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-26, 12:26
  2. Koppla ur larmet ur min 9000 cse -96 turbo
    Av fordie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2011-01-04, 23:07
  3. Koppla bort larmet på en SAAB 9000 95:a
    Av Beregon i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-07, 12:28
  4. Koppla ur strömmen, hur bli det med larmet?? [9000]
    Av N3O i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 00:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •