Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hög förbrukning 9-3 SC 2008

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6

    Hög förbrukning 9-3 SC 2008

    Hög förbrukning 9-3 SC 2008
    Någon som vet varför min 9-3 SC -2008 drar (för) mycket bensin?
    Förbrukningen på E85 är helt ok (sommar), ca 10,5 L/100 km men när jag kör den på bensin (95 oktan) ligger den mellan 8-9 L/100 km. Även om jag kör riktigt snålt så kommer jag inte under 8,2 l/100 km.
    Kompisen har en likadan men det är inga problem att köra den på det som SAAB anger, ca 7,6 L/100 km.
    Inga stora skillnader egentligen men man undrar lite.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    58
    Medlem#
    7463

    Re: Hög förbrukning 9-3 SC 2008

    Om jag ser till mig själv, för jag tycker jag har samma problem att det drar förmycket soppa även när jag kör väldigt väldigt försiktigt, så är det högst troligt att jag underskattar den mängd soppa som går åt vid kallstart och sedan tillkommer diverse mättekniska problem. Jag tror det är väldigt många parametrar som spelar in här, allt från vilka däck man har till väderlek, körstil, sträcka och mätmetod.

    Skulle jag köra en väl uppmätt rak, platt och lång sträcka i en konstant hastighet av 70 km/h med varm motor, medvind och solen i ryggen och dessutom kunde mäta på ett bra sätt så vill jag spekulera i att jag nog kunna krypa ner mot Saabs angivna värden.

    Men enligt datan och även egna beräkningar (tankad bensin/trippmätare) så drar den sådär 9,6L/100 km. Fast då kör jag väldigt blandat ska sägas, blir en del stadstrafik. Och ibland är foten så väldigt tung också även om jag inte gärna vill erkänna det :-)

    För övrigt så ska nog finnas en del trådar om det här som kan sökas fram. Testat sökfunktionen?

    Välkommen till forumet föresten!
    Saab 9-3 1.8t BioPower SC Vector -07

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Hög förbrukning 9-3 SC 2008

    Hej.

    Bränsleförbrukningen mäts av alla biltillverkare med en standardiserad körcykel (EU-körcykel). Den återspeglar inte direkt hur en vanlig Svensson kör med sin bil utan är väldigt snäll. (Även om det finns undantag). http://www.teknikensvarld.se/nyheter...ljug/index.xml

    /W
    9000 Aero -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6

    Re: Hög förbrukning 9-3 SC 2008

    Tack för svar.
    Jag har haft även en del hyrbilar av samma modell/år och med någolunda samma körstil/sträcka så anser jag att min drar mycket bensin.
    Tack för tipset med sökfunktionen!
    Jag vill ha en del på fötterna innan jag snackar med SAAB, därav mitt inlägg. Det ska bli intressant vad de säger...

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Hög förbrukning 9-3 SC 2008

    Hej,

    Är de någon skillnad på däck och fälg på de bilar du jämför med?

    16" med 205:or och 18" med 235-mackor gör ju en viss skillnad.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: Hög förbrukning 9-3 SC 2008

    Citat Ursprungligen postat av ETOH
    Hög förbrukning 9-3 SC 2008
    Någon som vet varför min 9-3 SC -2008 drar (för) mycket bensin?
    Förbrukningen på E85 är helt ok (sommar), ca 10,5 L/100 km men när jag kör den på bensin (95 oktan) ligger den mellan 8-9 L/100 km /.../
    Dina siffror är väldigt lik den förbrukning jag har på min 9-3:a (2008:a). Min 9-3 drar faktiskt mer än min gamla 9-5:a . Hittils har jag trott att det är inkörningen som spökar. Nu har den iofs gått 1000 mil så den borde vara inkörd.

    Det hela blir inte bättre av den lilla tanken och bränslemätaren som börjar varna för tom tank på tok för tidigt. I början tankade jag när mätaren lyste, nu väntar jag till SID-meddelandet "det är dags att tanka".
    Tidigare: Saab 900i, Saab 9-5 2.0t, Saab 9-3 SC. Nu: Volvo

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6

    Re: Hög förbrukning 9-3 SC 2008

    Se där, en till som har sett samma tendenser.
    Ang. däck så var det samma dim. på både hyrbilarna som på min; 16" med 205.

    SAAB anger dessutom runt 0,6 L/mil för landsvägskörning, vilket jag aldrig har kommit inärheten...
    Vet någon om det kan vara något i mjukvaran?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Hög förbrukning 9-3 SC 2008

    Hej,

    Min drar inte heller i närheten av Saabs angivna förbrukning, men jag har å andra sidan ett par snäpp mer effekt än original.

    0,6 på landsväg känns mycket optimistiskt, men kanske möjligt med 205:or.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 196
    Medlem#
    6124

    Re: Hög förbrukning 9-3 SC 2008

    Har vid något fall lyckats komma ner i en förbrukning på 0.79 med min steg 2 chippade SC. Men för det mesta så ligger den runt 0.89 vid lung körning.

    Allt på bensin.

    Sprit lägsta 1.09 men normalt runt 1.2- 1.3liter.

    Vid lite mer inspirerad körning så stiger ju den siffran

    Mvh Håkan

Liknande ämnen

  1. För hög förbrukning 9-5 TID -06
    Av daveng-6 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-10-30, 05:05
  2. för hög förbrukning
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 20:14
  3. Förbrukning
    Av adandersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 18:47
  4. Förbrukning 9-5 2.0t?
    Av chrill3 i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 08:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •