Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 65

Ämne: Nya 9-5

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321

    Re: Nya 9-5

    Citat Ursprungligen postat av 43R0
    En kvinnlig kollega tycker det är rätt vågat av Saab att satsa på schackrutig lack iallafall. Det får man väl hålla med om.
    Det är bra om man känner för att ta rast och är sugen på lite schack. Bara ställa upp pjäserna på motorhuven.

    Mvh
    Wall

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676

    Re: Nya 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    Från vägverket:



    En Australiensare alltså :P Fast det känns ju ganska otroligt med tanke på att den står skriven på Saab och att det ser ut som den har Saabfälgar!?
    Carl (nesaab.org) har i en kommentar på trollhattansaab.net avkodat nummret i en annan testbil (KMH 893) som har serienummer YS3GL5EE3A1000005:

    Y: Scandinavia
    S: Sweden
    3: Saab Automobile AB
    G: New 9-5 (New 9-3 was F, Old 9-5 was E…)
    L: Trim Variant
    5: 5-Door Hatchback
    E: Transmission/Drivetrain Variant
    E: Engine Variant
    3: Check Digit
    A: 2010
    1: Trollhättan Line A
    0: Serial
    0: Serial
    0: Serial
    0: Serial
    0: Serial
    5: Serial (There are at least 4 others out there!)

    Det är nog ganska säkert ingen Holden...

    En av bilderna har en ganska bra bild på fronten, där man kan se en knöl längst fram på fold-over-huven (som kan förmodas dölja ett c:a 50mm Saabemblem), och ett "SAAB"-märke (av samma typ som 9-4X-conceptet har) under maskeringen i grillen.
    Tjosan, halvkombin är tillbaka??? BRA!
    /mvh Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Nya 9-5

    Citat Ursprungligen postat av borkas
    Tjosan, halvkombin är tillbaka??? BRA!
    Som sagt, övertolka inte reginfo på en testbil....
    Fredrik J

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Nya 9-5

    Jag är väldigt nyfiken på om det gömmer sig en Saab under den där maskeringen, eller om det är något mysko med en Opel Insignia. OM det är en Saab och skvallrar om nästa 9-5 så är jag riktigt oroad för formgivningen. Linjerna är vansinnigt lika Opel Insignia och det sista Saab behöver just nu är en Saabifierad Opel, för även om Insignian må ha en ok linjeföring så känns det inte som det blir lättare att stå imot belackarna om den dessutom ser ut som en Opel.

    Jag lägger hoppet till att det handlar om en Opel Insignia men att pressen övertolkat det svenska regnummret och gjort bilen till en Saab i deras drömmar.... för detta verkar vara mina mardrömmar annars.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Nya 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    .... för detta verkar vara mina mardrömmar annars.
    Du kan vara lugn.
    Fredrik J

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    32

    Re: Nya 9-5

    FY F¤N är ni industrispioner!


    Snart kommer väl X och hälsar på
    NanoSpeed

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Nya 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    .... för detta verkar vara mina mardrömmar annars.
    Du kan vara lugn.
    Ja, jag trodde väl inte riktigt på vad jag skrev själv..... men det är tryggt att få veta att man kan vara lugn. Håller dock tummarna för att 9-5 kommer bli betydligt roligare formgivningsmässigt än vad 9-4X var/är. I övrigt gillar jag vad Saab visat upp på konceptbilsstadierna
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    351

    Re: Nya 9-5

    Ingen annan än jag som tycker att det är kul att nya 9-5:an ska byggas i Trollhättan? Och med lite tur kommer Cabben hem också..?

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Nya 9-5

    kul som saten att många saabar kommer hem till trollhättan och eventuellt design och produktionsdelen också
    Kanske man kan bli svensk bildesigner som man haft som dröm ett bra tag nu

    Ser verkligen fram emot nya 9-5'an och om jag skulle köpa en sprillans ny bil i framtiden så skulle det nog bli en sådan med fyrhjulsdrift.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  10. #30
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: Nya 9-5

    Om allt går riktigt bra kommer detta bli riktigt bra för Saab och alla som arbetar i Trollhättan.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  11. #31
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Nya 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Isaksson
    Ingen annan än jag som tycker att det är kul att nya 9-5:an ska byggas i Trollhättan? Och med lite tur kommer Cabben hem också..?

    Jorå, på sidan ett håller jag tummarna ==>>

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Hjärtat hoppas Collin har rätt nu...

    http://blogg.aftonbladet.se/19401/perma/1092993/


    Hjärnan undrar om det är bra...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Re: Nya 9-5

    Hoppas 9-5 kommer som halvkombi också så har man en comeback efter 6 år
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Nya 9-5

    Nog blir det en hel del Insignia-inspirerat. (Om jag får tro på mig själv )

    Frågan är väl om det skulle vara så illa egentligen?

    Med lite fina knep av Saabtekniker borde den väl gå att Saabifiera ganska bra.
    (Se Ng9-3 som ju anammats av många som en "riktig" Saab. Även om mycket ser lika ut ex.vis chassiemässigt mellan sista Vectran & 9-3 är det faktiskt nästan inget som är identiskt. Det skiljer i både materialval och prestanda).

    Det gäller nog för alla att inse att den tiden för alltid är svunnen där tillverkarna har egna, helt unika, produkter.
    Se VAG, PSA, Renault/Nissan, Fordsfären m.fl.
    - Visst BMW och M-B kanske kan tyckas "stå på egna ben", men för inte så länge sedan hittade man BMW-komponenter i Rover, de finns fortfarande i Mini. M-B och Chrysler hade en hel del gemensamt så länge äktenskapet fungerade. Och mig veterligt, så letar de båda efter lämpliga partners.

    Det är väl bara att hoppas på, om det fortsatt ska vara GM influens, att det inte blir "badge-engineering" i samma dåliga anda som GM tyvärr pysslat med så länge.

    Om det var bättre förr? Ja, kanske. Definitivt roligare när man enbart på motorljudet kunde avgöra bilmärket, eller i mörker kunde avgöra märke och modell på flera hundra meters håll genom att kolla lyktornas placering.
    Ack ja. för den tiden.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676

    Re: Nya 9-5

    Ett litet sidospår...

    Var och provkörde nya Opeln i söndags och den var mycket fin att köra måste jag säga! Mycket tyst även om en del vägljud läckte in (bara på riktigt grov asfalt) Det var med 160hk-dieseln och man låda vilken visade sig vara riktigt fin i kä,nslan. Det bådar gott inför 9-5! Vad som förvånade mig är när jag tittade under, kunde inte se någon större skillnad under mellan nuv. 9-3 och Insignian. 9-5 ska ju få övre tvärlänk fram, men blir det skillnader även i bak? Någon som vet mer?

    /mvh Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Re: Nya 9-5

    Enligt en gammal artikel på Car Magazine.

    Citat Ursprungligen postat av Car Magazine
    Epsilon offers a choice of two different front axles (MacPherson struts for Vauxhall and double wishbones for Saab), three different rear axle configurations (five-link air springs for Saab, five-link steel for Saab and top Vauxhalls, plus four-link steel for Vauxhall),

  16. #36
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Nya 9-5

    Hej

    Synd bara att den blir längre än nuvarande modellen om det TeknikensVärld skriver stämmer. Någonstans mellan Audi A6/A8 Att axelavståndet ökar med 14 cm känns däremot bra, bara inte allt hamnar i baksätet som på Skoda SuperB Känns det som att det blir ett väldigt hopp mellan 9-3 och 9-5 storleksmässigt mellan dom. Lite som Volvo S40 och S80.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  17. #37
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Nya 9-5

    Lite intressant läsning i aftonbladet bil idag:

    "Ska ni lägga ner Saab?"

    "Forster: Saab behöver mycket pengar och vi har ont om pengar. 9-5 och 9-4x är i princip färdigutvecklade, men vi har inte pengar att betala verktygen till produktionen. Ja,verktygen är faktiskt färdiga, men vi har inte råd att lösa ut dem."

    Kan man inte använda lite pengar som man fick låna av staten för att få ut verktygen? För enligt de där verkar de ganska simpelt att få ut nya 9-5:an i produktion om man hade pengar.

    Och jag tror de skulle vara skit bra för Saab att få ut den nu. Den nuvarande 9-5:an är ju i princip stenålder!

  18. #38
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Nya 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Lite intressant läsning i aftonbladet bil idag:

    "Ska ni lägga ner Saab?"

    "Forster: Saab behöver mycket pengar och vi har ont om pengar. 9-5 och 9-4x är i princip färdigutvecklade, men vi har inte pengar att betala verktygen till produktionen. Ja,verktygen är faktiskt färdiga, men vi har inte råd att lösa ut dem."

    50% politik/taktik och 50% sanning + 25 % problem....
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Nya 9-5

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Lite intressant läsning i aftonbladet bil idag:

    "Ska ni lägga ner Saab?"

    "Forster: Saab behöver mycket pengar och vi har ont om pengar. 9-5 och 9-4x är i princip färdigutvecklade, men vi har inte pengar att betala verktygen till produktionen. Ja,verktygen är faktiskt färdiga, men vi har inte råd att lösa ut dem."

    50% politik/taktik och 50% sanning + 25 % problem....
    Precis. Glöm inte att det pågår en förhandling om stödmiljarder. Staten måste vara rädd för att öppna lädret.
    Fredrik J

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Nya 9-5

    GM vill bara ha pengarna. Så snart staten har betalat skeppas verktygen till Tyskland så att man kan bygga bilen där. För att förhindra detta så håller man på pengarna tills GM har avtalat att bygga 9-5 i Trollhättan.

    Sedan blir man lite trött på detta ständiga tjat om att Saab går så himla dåligt. Kan inte journalisterna själva granska varför Saab går så dåligt istället för att gå uteslutande på uppgifter från företagsledningen. Lite grävande journalistik kanske skulle vara på sin plats.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •