Sidan 2 av 82 FörstaFörsta 12341252 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 1627

Ämne: 900R äntligen på väg mot 400 hk. Avställd för i år.

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Du menar att jag ska flytta över hållarna från originalbromsarna till Aero-bromsarna?
    Riktigt trevlig bil med schyssta stolar. Motorkonceptet låter också helt lagom.

    Jag tror han menar tvärt om. Aero-hållarna och originaloken.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  2. #22
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk

    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Du menar att jag ska flytta över hållarna från originalbromsarna till Aero-bromsarna?
    Riktigt trevlig bil med schyssta stolar. Motorkonceptet låter också helt lagom.

    Jag tror han menar tvärt om. Aero-hållarna och originaloken.

    /Jonas
    Nu hajar jag ingenting, ska jag ha originalbromsar men med Aero-hållarna?
    Hela grejer är ju att jag vill ha andra, bättre bromsar
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk

    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Nu hajar jag ingenting, ska jag ha originalbromsar men med Aero-hållarna?
    Hela grejer är ju att jag vill ha andra, bättre bromsar
    Du får mycket bättre bromsar då skivorna är så mycket större än original (308 mm). Oken är lika om jag kommer ihåg rätt. Jag ska försöka göra denna uppgradering på cabben när jag hittar okhållare från 9-5 aero.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  4. #24
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk

    Är verkligen oken lika på en 900R?

    Har inte tidiga ng900 284mm skivor och andra ok? (alltså själva oken och inte enbart hållaren)
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #25
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Är verkligen oken lika på en 900R?

    Har inte tidiga ng900 284mm skivor och andra ok? (alltså själva oken och inte enbart hållaren)
    Fråga inte mig, jag har ingen aning.

    Men då är frågan, ska jag köpa hela oken från en Aero, eller brukar hållaren säljas separat på skrotarna?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Är verkligen oken lika på en 900R?

    Har inte tidiga ng900 284mm skivor och andra ok? (alltså själva oken och inte enbart hållaren)
    Du har säkert rätt. Jag kollade på laga.se och det verkar som om oken och hållarna ändå är ett paket så det kan ändå vara svårt att bara köpa hållarna.

    Jag gjorde en koll. Sebastian har rätt. Du måste köpa både ok och hållare. Där emot har vissa B308 (V6) samma ok och hållare som aero.

    Sorry om jag rörde till det för dig Travis.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  7. #27
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk

    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Är verkligen oken lika på en 900R?

    Har inte tidiga ng900 284mm skivor och andra ok? (alltså själva oken och inte enbart hållaren)
    Du har säkert rätt. Jag kollade på laga.se och det verkar som om oken och hållarna ändå är ett paket så det kan ändå vara svårt att bara köpa hållarna.

    Jag gjorde en koll. Sebastian har rätt. Du måste köpa både ok och hållare. Där emot har vissa B308 (V6) samma ok och hållare som aero.

    Sorry om jag rörde till det för dig Travis.

    /Jonas
    Då tror jag att jag är med på banan igen

    Kan jag då lika gärna strunta i att föra över hållarna och köra med Aero-oken oxå, eller passar inte dom?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk

    Du väljer själv om du vill flytta över hela oken det är mer jobb, men dina gammla ska passa med aero hållarna!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  9. #29
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Du väljer själv om du vill flytta över hela oken det är mer jobb, men dina gammla ska passa med aero hållarna!
    Amen strålande, då är det så det får bli!

    Tack för hjälpen
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    761

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk

    Hej!

    Roligt projekt! 400 hk lär bli lite skillnad och med diff lär det bli en mycket rolig bil Ska själv köpa steg 3 i år, vilket jag tror gör stor skillnad mot 185 hk

    Angående bromsar så har viggen och 9-5 aero 02-05 samma ok och skivor. Oken är större än dina och skivorna är 308 mm stora. Bak så verkar många köra med 9-5 aero 02-05 bromsar med 300 mm stora skivor. Dessa är större än viggens bakbromsar. Du får även köpa större bromssköldar.

    Om du har en tidig 1996 årsmodell så måste du byta nav, men de senare 1996 årsmodell och framåt har de senare naven och på de passar skivorna rakt på. SuperFaCeR på forumet fick byta nav, du kanske kan höra med honom om det är så att du har de tidigare naven.

    Lycka till!

    Mvh
    Chrisse

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk

    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Hej!

    Roligt projekt! 400 hk lär bli lite skillnad och med diff lär det bli en mycket rolig bil Ska själv köpa steg 3 i år, vilket jag tror gör stor skillnad mot 185 hk

    Angående bromsar så har viggen och 9-5 aero 02-05 samma ok och skivor. Oken är större än dina och skivorna är 308 mm stora. Bak så verkar många köra med 9-5 aero 02-05 bromsar med 300 mm stora skivor. Dessa är större än viggens bakbromsar. Du får även köpa större bromssköldar.

    Om du har en tidig 1996 årsmodell så måste du byta nav, men de senare 1996 årsmodell och framåt har de senare naven och på de passar skivorna rakt på. SuperFaCeR på forumet fick byta nav, du kanske kan höra med honom om det är så att du har de tidigare naven.

    Lycka till!

    Mvh
    Chrisse
    fram oken måste komma från 9-5 aero 99-01 för att passa, 02- har annan hålbild till hållaren

    sen har viggen slitsade skivor orginal.
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  12. #32
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk

    Det står ju inte på laga.se om det är Aero eller inte, så hur ska jag veta vilka bromsar jag ska köpa
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Det står ju inte på laga.se om det är Aero eller inte, så hur ska jag veta vilka bromsar jag ska köpa
    Sök på B235R så får du aerons bromsar i rutan Fritextsökning efter du valt 9-5 osv givetvis.

  14. #34
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk

    Citat Ursprungligen postat av brollann
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Det står ju inte på laga.se om det är Aero eller inte, så hur ska jag veta vilka bromsar jag ska köpa
    Sök på B235R så får du aerons bromsar i rutan Fritextsökning efter du valt 9-5 osv givetvis.
    Super! Tackar
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk

    Art-nr
    5230107 vänster aero ok
    5230115 höger aero ok

    höger verkar det ont om
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  16. #36
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk

    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Hej!

    Roligt projekt! 400 hk lär bli lite skillnad och med diff lär det bli en mycket rolig bil Ska själv köpa steg 3 i år, vilket jag tror gör stor skillnad mot 185 hk
    Det blir en jäkla skillnad med steg 3, satan va kul man kan ha med det
    Det tråkiga är bara att man inte riktigt kan köra hur som helst med tanke på lådan.

    Sen bör du ju byta koppling till nåt värre och köpa en bättre IC.
    Min rekommendation är EXD IC, billig, bra och löjligt enkel att montera
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk

    Hej,

    Det där med mappning år en knepig fråga. Första frågan är nog: behöver bilen verkligen mappas eller räcker det med en hyllmjukvara (förutsatt att du har "plankat" ett stegtrim förstås...). Den andra frågan är "vad innebär en mappning?" Vad en mappning innebär tycks, åtminstone av en del historier man hör att döma, variera en hel del.

    För mig är en mappning:

    - felsökning innan (körning med TechII på gata, trycktestning med tryckluft, koll av laddtryck, bränsletryck och andra relevanta parametrar)
    - realtidsmappning i bromsbänk med loggning av alla relevanta parametrar (lambda, avgastemp, ladd- och bränsletryck) både statiskt och dynamiskt. Vid mappning bör bilen belastas åtminstone 30-60 sek per lastpunkt för att säkerställa att allt stabiliserar sig på säkra nivåer. Effekten dokumenteras slutligen med ett bromspapper, men det är bara en bråkdel av tiden i bromsbänken.
    - provkörning och mappning på gata för att finjustera laddtryck och bränsle vid växling, moment på lägre växlar och loggning av bilens beteende i diverse körsituationer

    En seriös mappning, i stil med den jag beskrev ovan, tar 1-2 arbetsdagar, om bilen är kurant och hårdvaruspecen (inte minst bränslesidan) är känd sedan tidigare. En BioPowermappning (på både bensin och etanol) med spridare man ej testat förut tar minst det dubbla. Min förra tilbringade flera arbetsveckor i Rototesten innan vi var nöjda...

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #38
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk

    Citat Ursprungligen postat av KK
    . Min förra tilbringade flera arbetsveckor i Rototesten innan vi var nöjda...
    Om alla bilar tog lika långt tid som din skulle trimföretag hamna i konkurs inom en månad
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  19. #39
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Det där med mappning år en knepig fråga. Första frågan är nog: behöver bilen verkligen mappas eller räcker det med en hyllmjukvara (förutsatt att du har "plankat" ett stegtrim förstås...). Den andra frågan är "vad innebär en mappning?" Vad en mappning innebär varierar, åtminstone av en del historier man hör, variera en hel del.

    För mig är en mappning:

    - felsökning innan (körning med TechII på gata, trycktestning med tryckluft, koll av laddtryck, bränsletryck och andra relevanta parametrar)
    - realtidsmappning i bromsbänk med loggning av alla relevanta parametrar (lambda, avgastemp, ladd- och bränsletryck) både statiskt och dynamiskt. Vid mappning bör bilen belastas åtminstone 30-60 sek per lastpunkt för att säkerställa att allt stabiliserar sig på säkra nivåer. Effekten dokumenteras slutligen med ett bromspapper, men det är bara en bråkdel av tiden i bromsbänken.
    - provkörning och mappning på gata för att finjustera laddtryck och bränsle vid växling, moment på lägre växlar och loggning av bilens beteende i diverse körsituationer

    En seriös mappning, i stil med den jag beskrev ovan, tar 1-2 arbetsdagar, om bilen är kurant och hårdvaruspecen (inte minst bränslesidan) är känd sedan tidigare. En BioPowermappning (på både bensin och etanol) med spridare man ej testat förut tar minst det dubbla. Min förra tilbringade flera arbetsveckor i Rototesten innan vi var nöjda...

    Mvh
    KK

    När jag pratade med Fredrik på Maptun så sa han att det skulle ta två arbetsdagar inkl. rototest.

    Maptun är ju en erkänd firma så jag antar att allt som du nämnde borde väl ingå hos dom?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: 900R äntligen på väg mot 400 hk

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Det där med mappning år en knepig fråga. Första frågan är nog: behöver bilen verkligen mappas eller räcker det med en hyllmjukvara (förutsatt att du har "plankat" ett stegtrim förstås...). Den andra frågan är "vad innebär en mappning?" Vad en mappning innebär varierar, åtminstone av en del historier man hör, variera en hel del.

    För mig är en mappning:

    - felsökning innan (körning med TechII på gata, trycktestning med tryckluft, koll av laddtryck, bränsletryck och andra relevanta parametrar)
    - realtidsmappning i bromsbänk med loggning av alla relevanta parametrar (lambda, avgastemp, ladd- och bränsletryck) både statiskt och dynamiskt. Vid mappning bör bilen belastas åtminstone 30-60 sek per lastpunkt för att säkerställa att allt stabiliserar sig på säkra nivåer. Effekten dokumenteras slutligen med ett bromspapper, men det är bara en bråkdel av tiden i bromsbänken.
    - provkörning och mappning på gata för att finjustera laddtryck och bränsle vid växling, moment på lägre växlar och loggning av bilens beteende i diverse körsituationer

    En seriös mappning, i stil med den jag beskrev ovan, tar 1-2 arbetsdagar, om bilen är kurant och hårdvaruspecen (inte minst bränslesidan) är känd sedan tidigare. En BioPowermappning (på både bensin och etanol) med spridare man ej testat förut tar minst det dubbla. Min förra tilbringade flera arbetsveckor i Rototesten innan vi var nöjda...

    Mvh
    KK

    När jag pratade med Fredrik på Maptun så sa han att det skulle ta två arbetsdagar inkl. rototest.

    Maptun är ju en erkänd firma så jag antar att allt som du nämnde borde väl ingå hos dom?
    Ja det gör dom och 2dagar är om allt är 100%igt vilket det sällan är.
    Hade min 4dagar innan han var nöjd sist, men jävlar vilket program man hade sedan.
    mappning är A och O över steg3 tycker jag. Köpa på hyllan blir aldrig 100% perfekt.EJ FAKTA!! (MIN PERSONLIGA UPPFATTNING DOCK)


    MVH//Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

Liknande ämnen

  1. Bilen avställd, Atava fortsätter dra pengar? LÖST! äntligen!
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 22:23
  2. Vad kan min 900R -96 va värd...
    Av jonne_M3 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 22:14
  3. 900R stolar
    Av alex_svenne i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 19:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •