Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: fråga om kompressionsförhållande

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    195

    fråga om kompressionsförhållande

    på b235 (t7) är det = 9,30 : 1 9-5 motorn

    på b234 (t5) är det = 9,25 : 1 från o med 1994 dvs kort motorn

    på b234l/r är det = 8,5 : 1 upp till 1993 lång motorn

    enligt upp gifter ska kolvarna vara lika i mått (då menar jag på b 234 motorerna)
    dvs ytter mått djupare "skål" på b 234l/r o det med ett lägre komp förhållande.

    nu till den egentliga frågan om man använder sig av sådana kolvar hur stor skillnad skulle det bli är det så det märks eller skulle det var försumbart?
    vad blir resultatet någon som provat?
    bilar utan turbo suger
    Saab 9000 97 A50 2,3t

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223

    Re: fråga om kompressionsförhållande

    Citat Ursprungligen postat av hellas

    nu till den egentliga frågan om man använder sig av sådana kolvar hur stor skillnad skulle det bli är det så det märks eller skulle det var försumbart?
    vad blir resultatet någon som provat?
    En sak jag missat med att använda långmotorkolvar i en kortmotor (insåg jag för ett par veckor sedan) är att man får fila till kolvkjolen lite så att den går fri för kortmotorns vevaxel"givare" själva "bländarskivan" alltså. Oljesprutarna sitter exakt lika.
    Kompskillnaden blir ju 0,75 då och det är ju varken en liten eller stor skillnad som jag ser det. Bra fråga hur mycket det påverkar. Ska man mappa bilen så kan man ju anpassa/korrigera det bättre.
    Det bästa är kanske att höja kompressionsförhållandet en aning genom att tex svarva av kolvarna 0,5mm och köra med T7 packningen. Då blir kompet ca 9:1 har jag för mig jag räknade ut.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    195

    Re: fråga om kompressionsförhållande

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av hellas

    nu till den egentliga frågan om man använder sig av sådana kolvar hur stor skillnad skulle det bli är det så det märks eller skulle det var försumbart?
    vad blir resultatet någon som provat?
    En sak jag missat med att använda långmotorkolvar i en kortmotor (insåg jag för ett par veckor sedan) är att man får fila till kolvkjolen lite så att den går fri för kortmotorns vevaxel"givare" själva "bländarskivan" alltså. Oljesprutarna sitter exakt lika.
    Kompskillnaden blir ju 0,75 då och det är ju varken en liten eller stor skillnad som jag ser det. Bra fråga hur mycket det påverkar. Ska man mappa bilen så kan man ju anpassa/korrigera det bättre.
    Det bästa är kanske att höja kompressionsförhållandet en aning genom att tex svarva av kolvarna 0,5mm och köra med T7 packningen. Då blir kompet ca 9:1 har jag för mig jag räknade ut.

    M.V.H.
    hur mycke måste man justera ? är det något att bry sig om för vikten iof kan man ju justera alla o väga dem?

    frågan är ju om det är värt att försvaga kolvarna med att höja kompförhållandet iof så siktar ja bara på 300 hk ungefär så det borde inta vara några problem?
    bilar utan turbo suger
    Saab 9000 97 A50 2,3t

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 289

    Re: fråga om kompressionsförhållande

    Trådneckro?

    Nåväl, nu börjar jag sukta efter andra kolvar och funderar. Jag har förstorat cylindervolymen med 9,6 % på min B234 motor. Bara det skulle höja min kompression till 10.14:1

    Just nu kör jag med dessa lättviktare för prisets skull. Kolvtoppen på dessa kolvar stannar någon tiondel under blockets yta just nu då jag också strokeslipat veven 0,25mm.

    Min tanke var att beställa customkolvar, först som I utförande för kompets skull men vid lite närmare eftertanke så har jag ju plattat till toppen, visserligen så sliparen var säker på att det var plant, inte mycket alltså och jag har den lilla extra slaglängden.

    Om man beställer customkolvar ifrån JE, CP, m.m. kommer dom att höjja kompet motsvarande som motorborrningen eller är dom mer urgröpt i toppen? Jag har försökt att kontakta JE och CP men dom svara inte så det vette fan om dom vill ha någon kund heller. Kanske man skulle ha frågat Wössner.

    Någon som vet hur kolvarna ser ut i toppen?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 289

    Re: fråga om kompressionsförhållande

    Bump?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 443

    Re: fråga om kompressionsförhållande

    @ J.K. Nillsson:- När du räknat kompförhållande hur mycket har du i volym i förbränningskammaren?
    Om du skulle gropa in då blir de mindre och du behöver inte tänka på kolvar.
    Man ser på bilden var jag skulle gropat till.

    De är inte heller bra att kolven är större än kammar diameter, klingar inte bra i mina öron.
    Man kan tänka sig bättre/homogen blandning i kammaren om man gör som jag ritat.
    Att mäta volym som du vet ska man ha plexskiva med hål och en inj. spruta att fylla och suga upp för att hälla i mätglas.
    Har du inte spruta kan du få en av mig.

    PS! även något tjockare packning gör sitt.

    Lycka till.
    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 289

    Re: fråga om kompressionsförhållande

    Tack för att du tar dig tid George, jag vill fundera några dagar. Förarbetet till tillökningen pågår.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    661
    Medlem#
    2681

    Re: fråga om kompressionsförhållande

    Citat Ursprungligen postat av George
    De är inte heller bra att kolven är större än kammar diameter
    Ska inte kammardiametern vara något mindre än kolven? Detta för att få det så kallade "squish-bandet" (stavning?). Eller är det något som företrädesvis bara används på tvåtaktare?

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 443

    Re: fråga om kompressionsförhållande

    Jo jag vet vad du menar men utgår från org. topp och cylinder diameter och tolkar att dom är nästan matchade mot varandra. Tror att förbränningskammar diameter är ca 1mm mindre en cyl. diameter. Vid uppborrning ( 2,5liter) blir kanske 4-5mm skillnad och personligt gillar jag inte det. Har inga bevis. Kör man med Etanol då högre kompförhållande är inte så känslig som med bensin skulle jag tro.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 289

    Re: fråga om kompressionsförhållande

    Boken: Four-stroke Performance Tuning av A. Graham Bell. Har en väldigt fin beskrivning av klämkant/Squish band. Rekomenderas, jag skall själv läsa in mig igen.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    661
    Medlem#
    2681

    Re: fråga om kompressionsförhållande

    Citat Ursprungligen postat av George
    Vid uppborrning ( 2,5liter) blir kanske 4-5mm skillnad
    Ja, handlar det om så mycket är det en helt annan femma.
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

Liknande ämnen

  1. [LÖST] För lågt kompressionsförhållande T5/T7 hybrid
    Av PelleJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-23, 19:42
  2. [LÖST] Skillnad på "kort" vs "lång" topp
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •