Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 76

Ämne: mail till polisen (dimljuskörning) bra/dåligt? (BESVARAT)

  1. #1
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478

    mail till polisen (dimljuskörning) bra/dåligt? (BESVARAT)

    det här tänkte ja skicka till polisen men kan man åka dit på nå sätt eller ere bara mina åsikter? ja vet att en del kommer garva åt mig som håller på så här men d gör inget... det bjuder ja på!

    hej

    jag är nyfiken på hur ni prioriterar vad gäller kontroller. jag ska nu berätta om mina 2 senaste.

    i somras blev jag stoppad i solna av en polis, det var runt 4-tiden och fullt dagsljus ute. polisen (yngre kille) ber mig stänga av dimljusen för att jag inte får använda dem. jag var inte på diskussionshumör o stängde av dem. polisen gick fram o titta o sa att nu ser det bra ut. sen var allt ok och jag fick åka igen.

    självklart åkte dimljusen på igen efter 50 m eftersom att jag inte begår nått brott när jag använder dem i dagsljus, samt i kombination med parkeringsljus.

    hur kommer det sig att polisen tyckte det såg bra ut när jag bara körde med parkeringsljus? är det verkligen bättre? spelade det någon roll om bilen varit stulen? eller om jag varit onykter? hade jag körkort eller va det indraget? inget av detta var intressant...

    i tisdags 13 januari var det dags igen, jag blir stoppad vid kontrollplatsen bredvid hjulstakorset på nån form utav rutinkontroll. kl var halv 12 o fullt dagsljus. polisen (denna gång i 40års-åldern) säger till mig att det är inte dimmigt ute och jag svarar, - nej men det är ljust ute. o mycke riktigt så var det inga problem att köra med dimljus i kombination med parkljus. sen kolla han all övrig belysning på bilen som var i sin ordning o önska mig en trevlig dag.

    jag vänder bilen och ska åka därifrån men så springer nästa polis fram (som nyss samtalat med den första) han kommer på min högra sida o när jag fått upp låset på passagerardörren så öppnar han hastigt o frågar argsint vad det är som sticker ut på sidan av bilen, -inget svarar jag. han lägger sig på marken o tittar under bilen. sen frågar han om det är någe fel på avgassystemet. jag berättar för han att sista ljuddämparen har rostat sönder så ja har svetsat på en raksträcka istället. bilen har både turbo, kattalysator samt en ljuddämpare kvar så det låter inte alls spec mycket. han går runt bilen o lägger sig o tittar där bak istället.

    tillsist så kommer han fram till passagerardörren igen o säger att ja ska tänka på decibelantalet för det låter för mycket. visst svarar jag o sen stänger han dörren och ja åker därifrån.

    även denna gång var det inte tal om att kolla varken bilen eller körkort. att det dessutom ligger ölburkar på golvet i bilen från helgen väcker inte intresset att kolla nykterheten.

    så till min poäng, hur viktigt är det att jaga det här med dimljus o stylade bilar? kan man inte börja med att kolla körkort, nykterhet, besiktad bil osv o sen kolla dessa andra extrakoller efteråt? hur många andra grövre brott missar man med, enligt mig, dessa skitkontroller?

    MVH Fredrik
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    199

    Re: mail till polisen (dimljuskörning) bra/dåligt?

    Tycker det var ett bra skrivet mail med vettiga punkter uppradade, vad jag däremot tycker är att du ska skriva ett riktigt namn för att det ska "tas på allvar". Jag hade personligen, utan det, skrivit tillbaka, "sköt ditt jobb så sköter jag mitt jobb - Storebror" eller nåt sånt. Ska man skriva åsikter ska man stå för dom!

    Sen vad du skulle åka dit på vet inte jag, är ju vanliga frågor som alla har rätt att fråga!
    Men just namn är viktigt enligt mig för att kritiken ska tas på allvar!
    Iaf om frågorna inte ställs personligen till en polis.

    Mvh,
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 079

    Re: mail till polisen (dimljuskörning) bra/dåligt?

    Ser inget fel i ditt jobb, MEN...
    Polisen har inte alltid fullt upp, ibland kan en trafikpolis vara utan jobb upp till 30min under arbetstid (ej rast) och då tar de första bästa bil.

    Sen ang dimljusen finns det fullt med folk som använder dem nattetid (och han som säger att de inte bländar kan komma hit) Nu visste du att man fick använda dimljus + parkeringsljus i dagsljud men ej nattetid. Men Fru Hilda 45 kanske inte ens vet var OFF knappen till Elhissarna sitter och kör runt med sina dimljus på dygnet runt, hon kanske hade lärt sig?

    Sen slappna av, polisen är mänskliga de oxå. Och vi är kvicka på att döma dem (säger ej att du gör det)
    Vem som helst som kan svenska och har betyg kan bli polis, nu när de slopat fys testerna kan vilken soffpotatis som helst bli polis.
    Och vem vill jaga bovar och kontrollera nykterheten dygnet runt utan variation?

    Mvh
    Saablös dåre

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    83

    Re: mail till polisen (dimljuskörning) bra/dåligt?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Sen ang dimljusen finns det fullt med folk som använder dem nattetid (och han som säger att de inte bländar kan komma hit)

    Vad menar du med den töntiga meningen? Så jag som inte tycker att det bländar när andra har på sina dimljus ska åka hem till dig? Varför?

  5. #5
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478

    Re: mail till polisen (dimljuskörning) bra/dåligt?

    ja jag förstår nu, man ser kepskillen framför sig med "saab turbo" som avsändare. fixar det. skickar det där ikväll. får jag ett svar så lägger jag upp det.

    MVH
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 079

    Re: mail till polisen (dimljuskörning) bra/dåligt?

    Citat Ursprungligen postat av jc
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Sen ang dimljusen finns det fullt med folk som använder dem nattetid (och han som säger att de inte bländar kan komma hit)

    Vad menar du med den töntiga meningen? Så jag som inte tycker att det bländar när andra har på sina dimljus ska åka hem till dig? Varför?
    Ja du kan ju komma hit med din bil, slå på dimljusen och sätta dig i min bil och sedan försöka påstå att de inte bländar.
    Värst är xenon dimljusen som har börjat dyka upp på senaste. Har man en ny ruta så märker man inte av särskilt mycket, men vid minsta lilla slitage så förstärks ljuset utav alla repor i rutan. Men det tänker ju inte folk på, för de måste ju köra med sina dimljus när det är mörkt. Att det sen är mitt i stan skiter ju folk i.
    Saablös dåre

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: mail till polisen (dimljuskörning) bra/dåligt?

    Du kanske ska börja med: "Kära storebror" Jag har alltid sett upp till dig förr om åren men på sistone så har jag helt....



    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: mail till polisen (dimljuskörning) bra/dåligt?

    Håller helt med om att det är dåligt av polisen att varken kolla körkort eller nykterhet när man uppenbarligen har tid att tjafsa om dimljus osv.

    Däremot tycker jag att användande av dimljus är ett satans otyg där polisen borde vara stenhård och alltid skriva böter när dom används på otillåtet sätt.. men det är en helt annan diskussion som inte hör till denna tråd.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Re: mail till polisen (dimljuskörning) bra/dåligt?

    Jag tycker även att du kan använda dig av versaler i början av varje mening. Det blir liksom rätt då.

    Annars är det ett intressant mail. Ser framemot ett eventuellt svar.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    kumla
    Inlägg
    95

    Re: mail till polisen (dimljuskörning) bra/dåligt?

    nej jag garvar inte åt din tanke med mailet vore intressant att läsa svaret.

    MEN med risk för att detta blir en dimljus vs. icke-dimljus tråd, så måste jag bara undra: -varför är det så viktigt att åka runt med dimljusen tända? vet många som gör det, krångla med att stänga av halvljuset (dom som nu är ordentliga) för att sedan återställa när det blir mörkt -om man nu kommer ihåg att göra det.

    ..ser det sportigt ut? ska man tro att det är en ferrari som kommer på håll?
    jag kan tycka det ser snyggt ut när man ska fota bilen att ha dimljusen tända, men eftersom polisen retar sig så otroligt mycket på dimljus (speciellt på en stylad bil) så fattar jag inte varför man utsätter sig för detta.

    Jag åkte med min svåger i hans 9-3 och han hade dimljusen på, polisen vände när vi mötte dom och åkte efter, han fick åka och gömma sig
    Aja jag vet inte jag kanske håller på att bli gammal ...orkar inte ens bry mig om att bygga baslådor längre, det som är så kul .

    hoppas ingen tar illa upp, inte min mening
    The Men of Purity Weekend cancelled due to lack of interest

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: mail till polisen (dimljuskörning) bra/dåligt?

    ja jag är också nyfiken........varför har man de tända istället för halvljus?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: mail till polisen (dimljuskörning) bra/dåligt?

    Citat Ursprungligen postat av marko s
    MEN med risk för att detta blir en dimljus vs. icke-dimljus tråd, så måste jag bara undra: -varför är det så viktigt att åka runt med dimljusen tända? vet många som gör det, krångla med att stänga av halvljuset (dom som nu är ordentliga) för att sedan återställa när det blir mörkt -om man nu kommer ihåg att göra det.
    Jag själv använder dimljus dagtid för att minska antalet tändningar av mitt Xenon halvljus. Xenonlampor slits extremt av att tändas och släckas ofta.

    För en bil med vanligt Halogenhalvljus finns ingen anledning i världen att åka med dimljus istället. Antar att de tycker att det ser "tufft" ut
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    42

    Re: mail till polisen (dimljuskörning) bra/dåligt?

    Citat Ursprungligen postat av grewen

    självklart åkte dimljusen på igen efter 50 m eftersom att jag inte begår nått brott när jag använder dem i dagsljus, samt i kombination med parkeringsljus.
    Den här meningen hade jag nog plockat bort då den väcka anstöt hos polisen , dom kan ju tolka den som att du skiter i vilket dom säger , bara min tanke , annars ska det bli kul o höra vad dom svarar

    Edit: Visst är det tufft med dimmisar o parkisar
    Äntligen Turbo igen
    Saab 9-5 2,0t Aut. Linear sportkombi - 03
    Saab 900i Aut. Sedan -85

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    166

    Re: mail till polisen (dimljuskörning) bra/dåligt?

    Jag tycker det saknas en redogörelse om varför du använder dimljusen på det sättet som du gör. Kan det inte vara bra att skapa en förståelse för varför man använder dimljus och parkeringsljus. Uppenbarligen saknar polisen insikt i detta ämne och då tycker jag du ska upplysa dem.
    Som jag ser det så är det två läger: antingen tycker man det är tufft(man går liksom mot strömmen ba) eller så sparar man xenonlampor. I det här fallet skulle jag nog bygga min argumentation utifrån det senare scenariot. Hävda att du genom att spara xenonlampor även värnar om miljön. Miljöfrågor är känsliga grejjer i dagens samhälle.

    Jag tror ett eventuellt svar på ditt brev blir roligare då.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: mail till polisen (dimljuskörning) bra/dåligt?

    Xenonargumentation blir ju rätt svår om man åker runt i en bil som saknar detta
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    83

    Re: mail till polisen (dimljuskörning) bra/dåligt?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av jc


    Vad menar du med den töntiga meningen? Så jag som inte tycker att det bländar när andra har på sina dimljus ska åka hem till dig? Varför?
    Ja du kan ju komma hit med din bil, slå på dimljusen och sätta dig i min bil och sedan försöka påstå att de inte bländar.
    Värst är xenon dimljusen som har börjat dyka upp på senaste. Har man en ny ruta så märker man inte av särskilt mycket, men vid minsta lilla slitage så förstärks ljuset utav alla repor i rutan. Men det tänker ju inte folk på, för de måste ju köra med sina dimljus när det är mörkt. Att det sen är mitt i stan skiter ju folk i.
    Man får inte ha för sliten framruta på bilen men det gissar jag att du vet? Är lite trafikfarligt. Testa att byta ruta så slipper kanske du också att bländas. Alla är olika känsliga för ljus så du kanske kommer tycka att det bländar ändå men det gör som sagt inte jag (så länge dom är rätt inställda). Jag avstår gärna att åka hem till dig för att sitta i din bil om det är ok

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: mail till polisen (dimljuskörning) bra/dåligt?

    Är inte huvudfrågan egentligen varför Polisen inte alltid då de stoppat någon utför utandningsprov och körkortskontroll?

    Hela resonemanget kring dimljus eller ej ser lätt tramsigt ut i så fall.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Re: mail till polisen (dimljuskörning) bra/dåligt?

    Bra skrivet men som någon redan nämnt så använd gärna lite versaler i brevet också. En liten kort och enkel förklaring till varför du gärna sparar halvljuset till nattkörningen kanske också bör inflikas.

    Hoppas att någon från polisen svarar dig på ett korrekt sätt.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 042

    Re: mail till polisen (dimljuskörning) bra/dåligt?

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Bra skrivet men som någon redan nämnt så använd gärna lite versaler i brevet också. En liten kort och enkel förklaring till varför du gärna sparar halvljuset till nattkörningen kanske också bör inflikas.

    Hoppas att någon från polisen svarar dig på ett korrekt sätt.



    Snygga till det hela, använd och istället för o.
    Gone country....

  20. #20
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: mail till polisen (dimljuskörning) bra/dåligt?

    Till alla som inte förstår varför vissa kör med dimm- och parkeringsljus så ska jag redogöra det för er:

    Många tycker att det är snyggt.
    Det är som en sorts gratis styling, såvida man inte får böter för det.

    Varför sätter man en vinge på bilen?
    Jo för att det är snyggt, inte för att folk ska tro att det är en Ferrari som någon omoget sade, utan enbart för att det är snyggt.

    Körde själv med dimmljusen förut, men har slutat med det för att jag inte ids sitta och hålla reda på om de är på eller inte.

    Sen en fråga, är det verkligen så att ALLAS dimmljus bländar?
    I så fall borde de va olagliga på alla bilar under alla förhållanden.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Importera mail från hotmail till Outlook?
    Av SaabTurbo95 i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-11, 15:26
  2. Konfigurera Gmailkonto till Mac mail!
    Av Rickard i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 13:38
  3. [LÖST] Polisen vs inkopplade "USA blinkers"
    Av Kungen_ i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 18:32
  4. Har försäkrings bolagen tillgång till polisen skade register
    Av rachid i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 19:14
  5. SAAB vs. Polisen
    Av Andreas Plars i forum Allmänt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-09-28, 14:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •