Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Startmotor missljud

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    180

    Startmotor missljud

    I samband med ett missljud som jag misstänker kommer ifrån startmotorn plockade jag ikväll ut denna.. har plockat isär den,smörjat där jag tycker det skall smörjas. tycker kransen skaver lite metalliskt när jag snurrar på den för hand.

    Nu till min fråga, Går det att provköra en startmotor när man har den lös?
    har för mig att det inte går?

    men skulle vilja prova å köra på den för att se hur den låter..
    Alexalingsås bor sedan en antal år i Göteborg. men det går väll inte att ändra namn? Jo - Kontakta en moderator!
    passat cc, ZXR 750

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Startmotor missljud

    det är bara att lägga ström på den från ett batteri och köra på..............vanliga startkablar kan du köra med.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    180

    Re: Startmotor missljud

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det är bara att lägga ström på den från ett batteri och köra på..............vanliga startkablar kan du köra med.
    Jasså är det d, Trodde bara Kugghjulet åkte fram i läge då.
    då skall jag ta och prova det i morgon.
    Alexalingsås bor sedan en antal år i Göteborg. men det går väll inte att ändra namn? Jo - Kontakta en moderator!
    passat cc, ZXR 750

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    180

    Re: Startmotor missljud

    Citat Ursprungligen postat av AlexAlingsås
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det är bara att lägga ström på den från ett batteri och köra på..............vanliga startkablar kan du köra med.
    Jasså är det d, Trodde bara Kugghjulet åkte fram i läge då.
    då skall jag ta och prova det i morgon.
    för och följa upp, Det gick inte att provköra startmotorn när den inte satt på plats.
    MEN huvudsyftet i frågan var att missljudet är borta efter att jag plockat isär, rengjort och smörjat upp startmotorn! Skönt!!!
    Alexalingsås bor sedan en antal år i Göteborg. men det går väll inte att ändra namn? Jo - Kontakta en moderator!
    passat cc, ZXR 750

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528

    Re: Startmotor missljud

    Citat Ursprungligen postat av AlexAlingsås
    I samband med ett missljud som jag misstänker kommer ifrån startmotorn plockade jag ikväll ut denna.. har plockat isär den,smörjat där jag tycker det skall smörjas. tycker kransen skaver lite metalliskt när jag snurrar på den för hand.

    Nu till min fråga, Går det att provköra en startmotor när man har den lös?
    har för mig att det inte går?

    men skulle vilja prova å köra på den för att se hur den låter..
    Det går att köra startmotorn lös, men det är inte säkert att den genererar missljudet då, därför att den bara kommer att gå helt obelastad.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    180

    Re: Startmotor missljud

    [quote=Tony 418]
    Citat Ursprungligen postat av "AlexAlingsås":2yeknuxv
    I samband med ett missljud som jag misstänker kommer ifrån startmotorn plockade jag ikväll ut denna.. har plockat isär den,smörjat där jag tycker det skall smörjas. tycker kransen skaver lite metalliskt när jag snurrar på den för hand.

    Nu till min fråga, Går det att provköra en startmotor när man har den lös?
    har för mig att det inte går?

    men skulle vilja prova å köra på den för att se hur den låter..
    Det går att köra startmotorn lös, men det är inte säkert att den genererar missljudet då, därför att den bara kommer att gå helt obelastad.


    MVH Tony[/quote:2yeknuxv]



    Okej! Min gick iaf inte att köra lös. solenoiden sköt fram kransen, men sen var det stopp, snurrade inte en millimeter.

    Men huvudsaken är att missljudet är borta.
    Alexalingsås bor sedan en antal år i Göteborg. men det går väll inte att ändra namn? Jo - Kontakta en moderator!
    passat cc, ZXR 750

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Startmotor missljud

    [quote=AlexAlingsås]
    Citat Ursprungligen postat av "Tony 418":2516ydrd

    Det går att köra startmotorn lös, men det är inte säkert att den genererar missljudet då, därför att den bara kommer att gå helt obelastad.


    MVH Tony


    Okej! Min gick iaf inte att köra lös. solenoiden sköt fram kransen, men sen var det stopp, snurrade inte en millimeter.

    Men huvudsaken är att missljudet är borta.[/quote:2516ydrd]

    Det är bara manöverspänningen till solenoiden som du då kopplat, du måste mata motorn också för att den skall ge vridmoment.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458

    Re: Startmotor missljud

    Du har redan fått rätta svar men jag kan fördliga lite.
    Om du förstår hur de fungerar vanlig relä så fungerar startmotor också . Styrspänning till spole (solenoid) och den skjuter ( kuggar in i kransen) i denna läge sluter den tjocka kabel direkt till batteri och motor får spänning och snurrar.

    Nu till din undran: Om den skar kan vara att lagring av motors rotor i den ende som ligger lilla drevet har blivit oval och
    lilla drevet träffar inte kransen på rätt sätt, då kommer den skarande ljud. Så var de på min 9000-91.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    180

    Re: Startmotor missljud

    Citat Ursprungligen postat av George
    Du har redan fått rätta svar men jag kan fördliga lite.
    Om du förstår hur de fungerar vanlig relä så fungerar startmotor också . Styrspänning till spole (solenoid) och den skjuter ( kuggar in i kransen) i denna läge sluter den tjocka kabel direkt till batteri och motor får spänning och snurrar.

    Nu till din undran: Om den skar kan vara att lagring av motors rotor i den ende som ligger lilla drevet har blivit oval och
    lilla drevet träffar inte kransen på rätt sätt, då kommer den skarande ljud. Så var de på min 9000-91.

    Med vänlig hälsning
    George
    Tjena,. japp förstår, men jag provade att ge båda spänning men den ville ändå inte snurra. jag måste ha gjort ngt fel.

    Räckte med att smörja upp , ge den lite nytt fett så låter den som nytt..

    Tack för hjälpen.
    Alexalingsås bor sedan en antal år i Göteborg. men det går väll inte att ändra namn? Jo - Kontakta en moderator!
    passat cc, ZXR 750

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •