Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Spjällhus og9-3 aero -01

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    766

    Spjällhus og9-3 aero -01

    Hej!

    Har en lite förfrågning för min kompis räkning.

    Han har en saab og9-3 aero -01 där motorfels lampan tänds, han har lämnat in den på diverse oseriösa verkstäder samt saab (stockholm/östermalm). Det "ska" vara spjäll huset som är trasigt, men det enda saab gjorde var att släcka lampan och efter två dagar tänds den igen. Han nämnde även att i farter över 90km/h så "rycker" den lite, kanske inte har något med saken att göra men tänkte att jag nämner det ändå.
    Om det nu är spjäll huset, finns det något man kan göra själv för att åtgärda felet? Eller är det verkstad som krävs? varken jag eller han är särskilt duktiga på att mecka men efter beskrivningar från forumet innan har jag klarat av det mesta

    Om det är verkstad som gäller vad är då en rimlig summa för att åtgärda felet? Vad ska man byta ut?

    förstår om det är svårt att svara men jag chansar på att någon kanske har en liten vetskap om detta.

    Tack på förhand.

    /Robin
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    81

    Re: Spjällhus og9-3 aero -01

    Hej

    Vad får han för felkod??
    Saab 9-5 Aero SC Aut -02 Maptun Steg 4+ 390HP/490NM

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 539

    Re: Spjällhus og9-3 aero -01

    Citat Ursprungligen postat av iceman89
    Hej!

    Har en lite förfrågning för min kompis räkning.

    Han har en saab og9-3 aero -01 där motorfels lampan tänds, han har lämnat in den på diverse oseriösa verkstäder samt saab (stockholm/östermalm). Det "ska" vara spjäll huset som är trasigt, men det enda saab gjorde var att släcka lampan och efter två dagar tänds den igen. Han nämnde även att i farter över 90km/h så "rycker" den lite, kanske inte har något med saken att göra men tänkte att jag nämner det ändå.
    Om det nu är spjäll huset, finns det något man kan göra själv för att åtgärda felet? Eller är det verkstad som krävs? varken jag eller han är särskilt duktiga på att mecka men efter beskrivningar från forumet innan har jag klarat av det mesta

    Om det är verkstad som gäller vad är då en rimlig summa för att åtgärda felet? Vad ska man byta ut?

    förstår om det är svårt att svara men jag chansar på att någon kanske har en liten vetskap om detta.

    Tack på förhand.

    /Robin
    Bilen hade väl gått i "limphome"..... De gjorde säkerligen bara en återställning.

    Det kostar tyvärr ca 4600 kr att byta spjällhuset inkl allt.

    Bytet tar ca 20 min, kan man lätt fixa hemma om man vill..... lossa batteriet innan montering bara.
    Hinner inte med allt.....

  4. #4

    Re: Spjällhus og9-3 aero -01

    Hej.

    Jag hade samma fenomen på min 93t -01 och det visade sig att det hade blivit lite glappt i spjällhuset så att det rörde sig över värdena och då visste inte motorstyrningen var lägena var.

    men det gick att åtgärda med att jag var inne på saab och dom lade in ett nytt program med andra värden så att det inte skulle gå förbi gränsvärdena.
    men det kanske är trasigt så det inte går att åtgärda det med program
    annars borde ju saab ha gjort det.

    det var inte alltför dyrt om jag minns rätt ett par hundralappar ?
    och det har fungerat sedan dess (flera år sedan)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    766

    Re: Spjällhus og9-3 aero -01

    Citat Ursprungligen postat av Fladdra
    Hej

    Vad får han för felkod??
    det visste han inte, men han lämnar in den hos mats riesel eller jpt tuning skulle ja tro.

    tack.
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    766

    Re: Spjällhus og9-3 aero -01

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av iceman89
    Hej!

    Har en lite förfrågning för min kompis räkning.

    Han har en saab og9-3 aero -01 där motorfels lampan tänds, han har lämnat in den på diverse oseriösa verkstäder samt saab (stockholm/östermalm). Det "ska" vara spjäll huset som är trasigt, men det enda saab gjorde var att släcka lampan och efter två dagar tänds den igen. Han nämnde även att i farter över 90km/h så "rycker" den lite, kanske inte har något med saken att göra men tänkte att jag nämner det ändå.
    Om det nu är spjäll huset, finns det något man kan göra själv för att åtgärda felet? Eller är det verkstad som krävs? varken jag eller han är särskilt duktiga på att mecka men efter beskrivningar från forumet innan har jag klarat av det mesta

    Om det är verkstad som gäller vad är då en rimlig summa för att åtgärda felet? Vad ska man byta ut?

    förstår om det är svårt att svara men jag chansar på att någon kanske har en liten vetskap om detta.

    Tack på förhand.

    /Robin
    Bilen hade väl gått i "limphome"..... De gjorde säkerligen bara en återställning.

    Det kostar tyvärr ca 4600 kr att byta spjällhuset inkl allt.

    Bytet tar ca 20 min, kan man lätt fixa hemma om man vill..... lossa batteriet innan montering bara.
    Okej! ja 4600kr är en del men om man ser på vad han betalat hittills så är det en piss i havet!

    Tack för svaret!

    /R
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    766

    Re: Spjällhus og9-3 aero -01

    Citat Ursprungligen postat av easyraider
    Hej.

    Jag hade samma fenomen på min 93t -01 och det visade sig att det hade blivit lite glappt i spjällhuset så att det rörde sig över värdena och då visste inte motorstyrningen var lägena var.

    men det gick att åtgärda med att jag var inne på saab och dom lade in ett nytt program med andra värden så att det inte skulle gå förbi gränsvärdena.
    men det kanske är trasigt så det inte går att åtgärda det med program
    annars borde ju saab ha gjort det.

    det var inte alltför dyrt om jag minns rätt ett par hundralappar ?
    och det har fungerat sedan dess (flera år sedan)
    Okej! verkar då som om spjällhuset är trasigt dom tog förövrigt över 1000kr för att släcka lampan (återställa?)

    /R
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Passar spjällhus från T5 på min OG9-3 Aero med T7?
    Av MMaverickT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 14:10
  2. Spjällhus till 9000 aero (-95)
    Av Annelie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 17:38
  3. Renovera Spjällhus Aero Med TCS
    Av Saaaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 20:33
  4. 9000 aero TCS spjällhus problem
    Av NisseG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 23:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •