Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Bränsleproblem (?)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    192

    Bränsleproblem (?)

    Ja då va de dags igen! Det hela började en kall (runt 5 minus) morgon förra veckan då jag skulle åka till jobbet, varför jag kör min sommarbil på vintern är en annan historia men jag va tvungen Iallafall, jag startar upp bilen, gårut och börjar skrapa rutorna och precis när jag skrapat klart förarsidan så dör bilen utan bludder eller någonting.

    Gör lite snabb felsökning men kan inte konstatera något, hoppar upp på cyklen o iväg till jobbet

    Sedan på eftermiddagen så försöker jag lite, först kör jag en liten stund på startmotorn men ingen gnista eller nått så jag ger upp med det. Av en ren slump råkar jag koppla bort batteriet i en 15 minuter och när jag kopplar på det igen o vrider så tänder den till och nästan går lite på tomgång nån sekund men dör igen

    Värt och nämna är att den kalla morgonen så hadde jag uppskattningsvis 5 liter i tanken (nere på det röda alltså), sedan på eftermiddagen pallrade jag mig bort te macken o köpt en 5 liter till så bensin finns det ju. Men jag grubblar lite på om det kan ha uppstått kondens i tanken som sedan fryst i bränsleslangarna?

    Bilen togs i bruk en vecka efter nyår och hadde då stått i 2-3 månader med 15-20liter i tanken så kondens kan ju faktiskt ha funnits (dåligt av mig jag vet). Jag har inte heller tankat sedan bilen togs i bruk (alltså kört på den gammla soppan)

    Ska försöka få ur bränslepumpen i dagarna och testköra den ifall den kärvar, men är det någon som har nått annat förslag? Jag har föröverigt kollat säkringar o så

    Tack på förhand

    Joel
    Turbo galning

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    192

    Re: Bränsleproblem (?)

    Komigen nu, ingen som vill bolla lite idér?


    Joel
    Turbo galning

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Bränsleproblem (?)

    Nu är ju inte jag någon expert, snarare tvärtom Men jag vet att vissa nyare bilar vägrar starta med mindre än en viss mängd kvar i tanken för att inte soppapump osv ska förstöras. Så jag skulle nog dra i lite mer soppa, lite k-sprit om du tankar 98, och antingen vänta på varmare tider eller ställa ner i garage om det går!

    Annars låter det som när soppapumpen på min 9000 gick. Försök lyssna om den går när du vrider om nyckeln. Annars vore det ju bra för proffsen att veta vilken bil det gäller...
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

Liknande ämnen

  1. Bränsleproblem på 9-5 3,0 diesel
    Av J Bilstrup i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 21:23
  2. Bränsleproblem 9-5 motor (avancerat)
    Av J Bilstrup i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 16:42
  3. Bränsleproblem 9000 -98...
    Av Ronnie99t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-27, 00:04
  4. BränslePROBLEM!!!
    Av ragezor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 09:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •