Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Nya 6,5", När AS3 inte räcker till!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100

    Nya 6,5", När AS3 inte räcker till!

    Det är så att jag nu tröttnat lite lätt på AS3 "bas / midbas" högtalaren i dörren fram. Har funderat länge på om jag ska byta till någon ny 6,5" men har inte riktigt hittat någon. Vill inte köpa mig ett par och sedan bli besviken på den upplevelse jag söker av dem.

    De ska inte spela super bas, men gärna hela registret ner. Vill alltså inte ha en baslåda, men bättre bas än vad AS3 högtalaren gör. Jag är lost, hjälp mig rätt! :)

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Nya 6,5", När AS3 inte räcker till!

    spelar nog ingen roll att du bara byter elementet.
    sätt isf in ett slutsteg o ett separat kit, vet inte om frekvenserna delas i org slutsteget, isf spelar det ingen roll att du bara byter element.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100

    Re: Nya 6,5", När AS3 inte räcker till!

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    spelar nog ingen roll att du bara byter elementet.
    sätt isf in ett slutsteg o ett separat kit, vet inte om frekvenserna delas i org slutsteget, isf spelar det ingen roll att du bara byter element.

    Har inte en original enhet, funderar mest om AS3 steget orkar driva ett par nya, om inte så köper jag självfallet ett nytt.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Nya 6,5", När AS3 inte räcker till!

    men om du ska använda as3 steget o delningen görs i slutsteget spelar det ju ingen roll om du har org huvudenhet eller en för 20 000...
    fysiskt orkar den väl på normal nivå iaf, tycker du ska köpa ett kraftigare o bättre steg fast det blir ju en bit dyrare o omständigare.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100

    Re: Nya 6,5", När AS3 inte räcker till!

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    men om du ska använda as3 steget o delningen görs i slutsteget spelar det ju ingen roll om du har org huvudenhet eller en för 20 000...
    fysiskt orkar den väl på normal nivå iaf, tycker du ska köpa ett kraftigare o bättre steg fast det blir ju en bit dyrare o omständigare.
    Omständigare är inget problem, inte för jag är så vidare händig så är jag iaf noga och får det gjort till slut.

    Du har inget tips på högtalare då?

    Alltså jag tänker ju inte spela några extrema nivåer musik.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Nya 6,5", När AS3 inte räcker till!

    av tio olika personer kommer du få tio olika förslag på högtalare, men känt märke o inte det billigaste kittet så blir du säkert nöjd.
    Rent generellt så... Dls dom har kört en sån fin serieuppbyggnad innan iaf så att det som var top of the line förra året är kanske näst bäst i år osv så dom plockar inte fram nåt skit bara för att sälja mängder.
    Själv ska jag ha detta i min 9-5 http://www.ljudstudion.se/ShowProduct.aspx?prodid=1789, finns betydligt billigare...
    Slutsteg.. soundstream mmmmmmmmm
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    242

    Re: Nya 6,5", När AS3 inte räcker till!

    Allt beror på vad du vill lägga ut.
    Eftersom du vill klara dig utan baslåda så rekomenderar jag ett par SQ6or ifrån n-core.se.

    Grymt bra att ha och göra med, dom vet verkligen vad dom sysslar med!

    Glöm inte bort bara att det är viktigare med en bra och STABIL montering samt bra dämpning utav dörren än vilken högtalare du väljer.
    Saknar man dom så blir man utan bas, så enkelt är det.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Nya 6,5", När AS3 inte räcker till!

    när jag bytte på min ng900 plastade jag dörrsidan med polyester för o göra den styvare o inte skallra, dämpade runt korgen o på dörrsidan, hade rätt bra tryck i bilen o struntade i baslåda.
    men visst spelar valet av kit roll, finns ju vissa märken som har myyyyycket längre slaglängd än andra o kan flytta mer luft.
    Synd att amega gick i graven dom hade imponerande demobil, byxorna bokstavligen fladdrade av dubbla 5.25 har jag för mig det var i dörrarna.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    242

    Re: Nya 6,5", När AS3 inte räcker till!

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    när jag bytte på min ng900 plastade jag dörrsidan med polyester för o göra den styvare o inte skallra, dämpade runt korgen o på dörrsidan, hade rätt bra tryck i bilen o struntade i baslåda.
    men visst spelar valet av kit roll, finns ju vissa märken som har myyyyycket längre slaglängd än andra o kan flytta mer luft.
    Synd att amega gick i graven dom hade imponerande demobil, byxorna bokstavligen fladdrade av dubbla 5.25 har jag för mig det var i dörrarna.
    Amega är påväg tillbaka

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Nya 6,5", När AS3 inte räcker till!

    Tjohoooo
    då är tipset... satsa på ett par amega!! ball o inte ha nåt "vanligt" heller



    Citat Ursprungligen postat av Brains
    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    när jag bytte på min ng900 plastade jag dörrsidan med polyester för o göra den styvare o inte skallra, dämpade runt korgen o på dörrsidan, hade rätt bra tryck i bilen o struntade i baslåda.
    men visst spelar valet av kit roll, finns ju vissa märken som har myyyyycket längre slaglängd än andra o kan flytta mer luft.
    Synd att amega gick i graven dom hade imponerande demobil, byxorna bokstavligen fladdrade av dubbla 5.25 har jag för mig det var i dörrarna.
    Amega är påväg tillbaka
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  11. #11

    Re: Nya 6,5", När AS3 inte räcker till!

    Ett tipps, eller några, är bla. Soundstream TRC6..dessa spelar nått grymt mycke bas och midbas. Vet dock inte helt 100 om org. steg räcker.
    Annars har vi ju alltid DLS R6 kit. Ett "gamalt" beprövat kit som är erkännt att spela mycke midbas/bas.
    Men då kommer nästa problem, vad skall du ha för mellanregister på intrumentbrädan? Dessa är minst lika viktiga att du byter ut, för att du ska kunna få ett bra samspel i musiken.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100

    Re: Nya 6,5", När AS3 inte räcker till!

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Ett tipps, eller några, är bla. Soundstream TRC6..dessa spelar nått grymt mycke bas och midbas. Vet dock inte helt 100 om org. steg räcker.
    Annars har vi ju alltid DLS R6 kit. Ett "gamalt" beprövat kit som är erkännt att spela mycke midbas/bas.
    Men då kommer nästa problem, vad skall du ha för mellanregister på intrumentbrädan? Dessa är minst lika viktiga att du byter ut, för att du ska kunna få ett bra samspel i musiken.

    Nya 3,5" är planerade iofs, dock inte kikat in på det mera. Vart hittar jag dessa två olika högtalarna då?

  13. #13

    Re: Nya 6,5", När AS3 inte räcker till!

    Citat Ursprungligen postat av znurv
    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Ett tipps, eller några, är bla. Soundstream TRC6..dessa spelar nått grymt mycke bas och midbas. Vet dock inte helt 100 om org. steg räcker.
    Annars har vi ju alltid DLS R6 kit. Ett "gamalt" beprövat kit som är erkännt att spela mycke midbas/bas.
    Men då kommer nästa problem, vad skall du ha för mellanregister på intrumentbrädan? Dessa är minst lika viktiga att du byter ut, för att du ska kunna få ett bra samspel i musiken.

    Nya 3,5" är planerade iofs, dock inte kikat in på det mera. Vart hittar jag dessa två olika högtalarna då?
    Okok..vad för 3½" blir det då?
    DLS kan man hitta lite var som..
    Soundstream finns hos soundtec.se som har återförsäljare lite var stans.
    Vill du ha ett och samma ställe så har tex. blekingebilradio båda dessa, eller kan ta hem dem.
    Jag kan ta hem soundstream till dej om intresse finns.

    PS: har nu även tagit reda på att org. steget kommer inte att räcka till att spela dessa 2 alternatv fullt ut. Jag är även osäker på om du kommer spela högre.
    Ofta så är en org. hötalare mera lättdriven än vad en eftermarknads högtalare är, alltså en org. har högre kännslighet (mera lättdriven).
    Monterar du en eftermarknads kommer du möjligen får renare ljud, men förmodligen oxå spela lägre.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100

    Re: Nya 6,5", När AS3 inte räcker till!

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    har nu även tagit reda på att org. steget kommer inte att räcka till att spela dessa 2 alternatv fullt ut. Jag är även osäker på om du kommer spela högre.
    Ofta så är en org. hötalare mera lättdriven än vad en eftermarknads högtalare är, alltså en org. har högre kännslighet (mera lättdriven).
    Monterar du en eftermarknads kommer du möjligen får renare ljud, men förmodligen oxå spela lägre.

    Med inte spela fullt ut menar du?
    1. De kommer spela på lågvolym och om man passerar t.ex. 75% så blir de tysta?
    2. De kommer inte spela alls.

    Om jag skulle uppskatta hur högt jag spelar i % landar jag nog runt 50-75% Spelade mig trött på de sista 25% förra året, men vill självklart att det ska finnas till. Så nytt steg är ju bara att trycka dit, då blir det en fråga till. Finns det något steg som passar där AS3 steget suttit?

  15. #15

    Re: Nya 6,5", När AS3 inte räcker till!

    Citat Ursprungligen postat av znurv
    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    har nu även tagit reda på att org. steget kommer inte att räcka till att spela dessa 2 alternatv fullt ut. Jag är även osäker på om du kommer spela högre.
    Ofta så är en org. hötalare mera lättdriven än vad en eftermarknads högtalare är, alltså en org. har högre kännslighet (mera lättdriven).
    Monterar du en eftermarknads kommer du möjligen får renare ljud, men förmodligen oxå spela lägre.

    Med inte spela fullt ut menar du?
    1. De kommer spela på lågvolym och om man passerar t.ex. 75% så blir de tysta?
    2. De kommer inte spela alls.

    Om jag skulle uppskatta hur högt jag spelar i % landar jag nog runt 50-75% Spelade mig trött på de sista 25% förra året, men vill självklart att det ska finnas till. Så nytt steg är ju bara att trycka dit, då blir det en fråga till. Finns det något steg som passar där AS3 steget suttit?
    Det jag menar med pela fullt ut är den att de inte kommer spela så myke som de är gjorda för att spela..Som du skriver, tex. 75% (även om de änns kommer spela så mycke?)
    Det steget som sitter orginal är ofta för klent för att driva ett par kraftigare högtalare än just orginal.
    Ju mera effekt du har till framystemet, ju bättre är det. Det är sällan man spelar sönder högtalare pga. för mycke effekt ( om du inte skickar in tex. 1000Wrms i en högtalare som tål 25Wrms)

  16. #16
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    276

    Re: Nya 6,5", När AS3 inte räcker till!

    Jag var också missnöjd med originalljudet i min 9-5:a och byggde om anläggningen.

    Se: viewtopic.php?t=224675&highlight=

    Nu har jag visserligen en lös baslåda också, men ofta kör jag utan den och bas/midbas räcker mycket bra till med den set up som jag har. Men som andra har sagt tidigare, ska du få ett bra ljud så måste du byta slutsteget också.
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

Liknande ämnen

  1. Får inte i tvåan,räcker det med en justering?9-3
    Av Johan D i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 00:35
  2. [LÖST] Meddelandefältet i internetbanken räcker inte till
    Av JiBe i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-12, 00:00
  3. Sonax Glansschampo+Smartab Fordonsavfettning, räcker inte?
    Av bart112 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 22:19
  4. 8"bas räcker det???
    Av 900Karlsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-25, 22:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •