Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Fråga - Prestanda - Effektkurvor

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 308

    Fråga - Prestanda - Effektkurvor

    Måste bara höra efter, visst är det så att om effekt- och momentkurvorna är lika på 2 olika motorer så ska det ju inte spela någon roll om det är en 4:a eller en 8:a med eller utan turboladdning. Det enda som skiljer dem åt prestandamässigt då är väll möjligtvis att en turbomotor har spool-uppen att ta hänsyn till innan effekten kommer, och sen att de kanske mattas olika snabbt.

    Har jag rätt eller fel i mitt tänk?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448

    Re: Fråga - Prestanda - Effektkurvor

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Måste bara höra efter, visst är det så att om effekt- och momentkurvorna är lika på 2 olika motorer så ska det ju inte spela någon roll om det är en 4:a eller en 8:a med eller utan turboladdning. Det enda som skiljer dem åt prestandamässigt då är väll möjligtvis att en turbomotor har spool-uppen att ta hänsyn till innan effekten kommer, och sen att de kanske mattas olika snabbt.

    Har jag rätt eller fel i mitt tänk?

    Helt riktigt.

    Om kurvorna är lika på alla sätt ink. varvtalet de ligger på, så ska dessa olika motorer utgöra identiska kraftkällor i en bil. Samt att dessa kurvor är framkörda med exakt samma bromsnorm och förfarande.

    Det som kan påverka i en praktisk acceleration kan som du säger vara responsen på turbon t.ex.

    Annat är ju om motorerna har olika vikt och därmed påverkar fordonets bruttovikt så den blir tyngre eller lättare med de olika motorerna.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 699
    Beroende på hur effekt/vridmomentskurvan är framkörd - så kan motorns "tröghetsmassa" spöka till det.
    Dvs om man jämför 3 st sugmotorer - 4 cyl vs 6 cyl vs 8 cyl med exakt effekt/vridkurva framkörd med statiska belastningspunkter - sen jämför dem i verkligheten med snabba/skiftande "dynamiska" accelerationsförlopp - Rally tex så kan den motorn med lägst "tröghetsmassa" fungera bäst.
    Vid dragracing kanske den med "tröghetsmassa" mittemellan eller tyngst funkar bäst osv - tänkte då på startögonblick.

    /Marko

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 308
    Ok, men i grund och botten tänker jag i alla fall korrekt. Känns ju skönt att veta. Kanske vart en heldum fråga i och för sig, men nu är i alla fall jag lite visare. Man lär så länge man lever
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 858
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Ok, men i grund och botten tänker jag i alla fall korrekt. Känns ju skönt att veta. Kanske vart en heldum fråga i och för sig, men nu är i alla fall jag lite visare. Man lär så länge man lever

    Hej.


    Finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

    Mvh.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

Liknande ämnen

  1. Effektkurvor på 9-5 Aero.
    Av Mr_Lööf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-28, 07:18
  2. Prestanda 9-3 vs 9-5
    Av Friman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 01:28
  3. snabb fråga om prestanda
    Av tramptass89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 20:46
  4. Prestanda
    Av piii i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 12:49
  5. Effektkurvor B204
    Av 900 Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-01, 14:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •