Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 106

Ämne: Nordicuhr AB i konkurs

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112

    Re: Nordicuhr AB i konkurs

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Anledningen till konkursen är dålig ekonomi...
    Utan djupare kunskap i ämnet; ett aktiebolag som går i konkurs riskerar endast insatsen på 100.000 samt innestående lager, eller?

    Hur är det med bilar i ägo av Nordic Uhr? Kan de utmätas eller har de bytt påpassligt bytt ägare innan konkursen eller har de kanske alltid stått i privat ägo? Så sent som 2009-01-10 står det att dom fått loss sin 9-3GT-RSS från chassibyggaren. Vad händer nu med den? Vem äger detta projekt?
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  2. #22
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Nordicuhr AB i konkurs

    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Anledningen till konkursen är dålig ekonomi...
    Utan djupare kunskap i ämnet; ett aktiebolag som går i konkurs riskerar endast insatsen på 100.000 samt innestående lager, eller?

    Hur är det med bilar i ägo av Nordic Uhr? Kan de utmätas eller har de bytt påpassligt bytt ägare innan konkursen eller har de kanske alltid stått i privat ägo? Så sent som 2009-01-10 står det att dom fått loss sin 9-3GT-RSS från chassibyggaren. Vad händer nu med den? Vem äger detta projekt?
    Nja, om det är så att man bara satt in 100 000 så förlorar man ju det, så vida man inte har förbrukat mer än halva kapitalet, för då driver man bolaget med personligt ansvar...
    enligt 2007 års årsredovisning så pytsade ägarna in över en halv mille i bolaget + att man gjorde en förlust på 300k... dom pengarna ser man ju inte mer, för utdelning gjorde man inte på det resultatet (som samlat blev positivt eftersom man la in egna pengar) och min gissning är att man under -08 inte heller haft möjlighet att besluta om utdelning eftersom bolaget konkades 2 veckor efter räkenskapsårets utgång - Så det är ju inte någon som inte fösökt "göra rätt för sig" i detta fall genom att sätta bolaget i konkurs

    Ang bilen, så ingick den nog inte i bolaget, dels har man inte specat någon bil vilket är det normala, och inventarierna har ett ganska lågt värde i slutet av -07 (200k) så jag tror inte det finns någon bil i det.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112

    Re: Nordicuhr AB i konkurs

    Hur hittar man information om företag egentligen? Jag har testat med bolagsverket och sökt där men blir bara förvirrad. Antingen är jag fel ute eller så vet jag inte hur man gör.

    Hur är det tex. med Nordic Uhrs sammanslagning med Dahlbäck Racing? Har inventarier förts över dit efter sammanslagningen? Är det ett helt nytt företag eller är det bara nya delägare? Jag känner mig lätt konspiratorisk, hehe.
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  4. #24
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Nordicuhr AB i konkurs

    För att komma åt denna information via bolagsverket måste du ha abonemang, likaså via creditsafe... det kostar $$ alltså därför hittar du inget.

    Kanske har man sålt över inventarier, men det är ju som sagt inget större värde och det bringar ju pengar in i bolaget, det är ju precis sånt som konkursförvaltaren försöker göra nu, sälja ut det som går, driva in de fordringar som finns osv. med bolagets konkurs förlorar man både tillgångar och skulder, allt ska omvandlas till pengar sen ska det betalas av så långt som pengarna räcker i förmånsrätt, anställda ska ha ut sina löner, revisorer och konkursförvaltaren ska ha sin del, de som har inteckning ska ha sitt (ofta bank) och sist kommer gruppen med vanliga företag och skatteverk och då är det oftast slut på degen.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  5. #25
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Nordicuhr AB i konkurs

    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Så sent som 2009-01-10 står det att dom fått loss sin 9-3GT-RSS från chassibyggaren. Vad händer nu med den? Vem äger detta projekt?
    Mycket spekulationer

    Det är Roberts privata bil och har så varit hela tiden. Att chassibyggaren inte blivit klar har inget med Nordic Uhr AB att göra.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112

    Re: Nordicuhr AB i konkurs

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Mycket spekulationer

    Det är Roberts privata bil och har så varit hela tiden. Att chassibyggaren inte blivit klar har inget med Nordic Uhr AB att göra.

    /Fred
    Klart jag spekulerar! Jag vet ju inte.. rent spontant känns det ju som att ett företag som försätter sig i konkurs gör allt för att reducera egna förluster om de vill fortsätta med någon verksamhet. Hellre en turbo gömd i garaget än utmätt från lagret. Cyniskt? Kanske.
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Nordicuhr AB i konkurs

    Hur stort är företaget egentligen..? Anställda alltså
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Nordicuhr AB i konkurs

    Här finns lite sån info:

    http://allabolag.se/5565093175

    4 anställda.
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  9. #29
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112

    Re: Nordicuhr AB i konkurs

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    Här finns lite sån info:

    http://allabolag.se/5565093175

    4 anställda.
    Kul sida, där kunde man ju hitta intressanta saker om ens arbetsgivare..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267

    Re: Nordicuhr AB i konkurs

    Oh fan detta var ju en mindre skoj nyhet för mig personligen då jag har ett ärende hos ARN som rör Nordic UHR.
    Dessa pengar kan jag väl se mig i stjärnorna efter eller kan man vända sig till konkursförvaltaren?

  11. #31
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Nordicuhr AB i konkurs

    Citat Ursprungligen postat av brollann
    Oh fan detta var ju en mindre skoj nyhet för mig personligen då jag har ett ärende hos ARN som rör Nordic UHR.
    Dessa pengar kan jag väl se mig i stjärnorna efter eller kan man vända sig till konkursförvaltaren?
    Ja du ligger typ sist i prioritetsordningen så det är nog riktigt att du kan titta dig i stjärnorna efter dom pengarna, framförallt då ARN bara är rådgivande så finns inte äns en fordran = absolut inga pengar
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Nordicuhr AB i konkurs

    Det man kan reagera på är om man försätter ett bolag i konkurs, överlämnar till förvaltaren att reda ut vilka fodringsägare som ska ha vad medans man startar om samma företag i samma bransch men under ett nytt bolag men utan skulder. Det snedriver konkurrensen för andra företag i samma bransch.

    Har ingen aning vad männen bakom Nordic tänker göra. Min kommentar är av mer generell natur.
    Fredrik J

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Nordicuhr AB i konkurs

    Japp, som senast datorbutiken.com gjorde. Det går redan att handla från dom, någon månad efter KK.
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988

    Re: Nordicuhr AB i konkurs

    Citat Ursprungligen postat av brollann
    Oh fan detta var ju en mindre skoj nyhet för mig personligen då jag har ett ärende hos ARN som rör Nordic UHR.
    Dessa pengar kan jag väl se mig i stjärnorna efter eller kan man vända sig till konkursförvaltaren?
    Tja det beror på, du som konsument har rätt att plocka ur ett föremål från KK-boet, dvs du har förtur gentemot övriga fordringsägare.
    I konsumentförhållanden råder avtalsprincipen i motsatts till traditionsprincipen.

    H/David

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Nordicuhr AB i konkurs

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det man kan reagera på är om man försätter ett bolag i konkurs, överlämnar till förvaltaren att reda ut vilka fodringsägare som ska ha vad medans man startar om samma företag i samma bransch men under ett nytt bolag men utan skulder. Det snedriver konkurrensen för andra företag i samma bransch.
    Du kan inte bara begära konkurs och sedan starta upp igen. Det krävs en annan person vid "rodret" så att säga.
    En kompis till mig har jobbat på ett rätt stort privat bolag, +70 anställda +extra folk.
    Företaget gick i konkurs på egen begäran förra året.

    Företagsnamn(inkl. telefonnummer och logo), utrustning, anställda(i den mån hon ville ha dem), avtal etc gick vidare...till ägarens fru.
    Det enda som är ändrat är såklart organisationsnumret.

    Skulder före konkurs uppgick till minst 5 miljoner kronor.
    Skulder efter: 0 kronor, dessutom kunde man som sagt behålla i princip hela företaget. Något förändrat i form av mindre anställda och mindre "utrustning".

    Moraliskt?
    Moral och pengar går inte ihop...men det är fullt lagligt.
    Om man tänker sig in i situationen och om det hade varit jag själv och möjligheten fanns. Så nog fan är det ett smart drag...

    En fördel som inträffar vid konkurs är att allt försvinner, på pappret.
    Vid eventuella nyanställningar så behöver man inte ta hänsyn till tidigare anställda och LAS.
    Man kan alltså välja fritt bland "de bästa" och sopa bort skithögarna.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Nordicuhr AB i konkurs

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Den som äger företaget ,registreras han som anställd ?
    Mvh
    Nej, det behöver han inte göra.

    Inte heller måste ett Privat Aktiebolag utse en VD, endast publika bolag, typ Apoteket, Systembolaget etc.
    (Varför det är så vet jag inte, de tar ju inget ansvar om något händer ändå, de vecklar ut sin fallskärm och avgår...)
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Nordicuhr AB i konkurs

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Nja, om det är så att man bara satt in 100 000 så förlorar man ju det, så vida man inte har förbrukat mer än halva kapitalet, för då driver man bolaget med personligt ansvar...
    Jaså? Har man ändrat reglerna ang. att detta bara gäller om man underlåter att utföra en kontrollbalansräkning inom 3månader efter att det borde ha kommit till styrelsens kännedom att halva kapitalet är förbrukat? Detta gör att det endast är otroligt klantigt att drabbas av personligt ansvar pg.a. denna regel.
    Jag har iofs varit utanför branschen i några månader men jag borde å andra sidan ha hört om man ändrat detta

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Citat Ursprungligen postat av brollann
    Oh fan detta var ju en mindre skoj nyhet för mig personligen då jag har ett ärende hos ARN som rör Nordic UHR.
    Dessa pengar kan jag väl se mig i stjärnorna efter eller kan man vända sig till konkursförvaltaren?
    Ja du ligger typ sist i prioritetsordningen så det är nog riktigt att du kan titta dig i stjärnorna efter dom pengarna,
    Mja, nu har jag inte kollat hur konkursboet ser ut men det som hamnar före honom är ju de med särskild förmånsrätt (dvs de som har säkerheter), vad skulle detta företag ha för säkerheter utställda? På bromsbänken möjligtvis...
    Sen hamnar även kostnaderna som konkursen för med sig över honom.
    Men sen ligger han på samma plats som alla leverantörer och vad det nu kan tänkas finnas för fodringar. Så typ sist, kan jag kanske svälja om du med det menar att han inte ligger först. Som sagt, utan att ha kollat på konkursboet, så borde han kunna få en split iaf.

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    framförallt då ARN bara är rådgivande så finns inte äns en fordran = absolut inga pengar
    En fodran finns, dock har inte Nordic Uhr erkänt det som en skuld så han har vänt sig till ARN för hjälp.
    Nu får han dock lägga in sin fodran till konkursförvaltaren som dels får ta ställning till om fodran är riktig samt se om det finns tillräckligt med pengar i boet för att han ska få i alla fall någon krona.
    Anser konkursförvaltaren att det inte finns skäl för fodran så står det brollann fritt att stämma boet.

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Nordicuhr AB i konkurs

    Jag tycker det är bara bra att Nordic Uhr satsar allt på konkurs jag, ja för topplaceringar i Bilsport Superstage är ju bra reklam.....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Nordicuhr AB i konkurs

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Mja, nu har jag inte kollat hur konkursboet ser ut men det som hamnar före honom är ju de med särskild förmånsrätt (dvs de som har säkerheter), vad skulle detta företag ha för säkerheter utställda? På bromsbänken möjligtvis...
    Sen hamnar även kostnaderna som konkursen för med sig över honom.
    Men sen ligger han på samma plats som alla leverantörer och vad det nu kan tänkas finnas för fodringar. Så typ sist, kan jag kanske svälja om du med det menar att han inte ligger först. Som sagt, utan att ha kollat på konkursboet, så borde han kunna få en split iaf.
    /Anders
    Är du medveten om att det finns något som heter statlig lönegaranti och vad det innebär?

    Det är Länsstyrelsen som betalar ut dem pengarna och det kan handla om många månadslöner. ( Kanske inte i detta fallet )
    Länsstyrelsen ser till att de får betalt bland de första...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Nordicuhr AB i konkurs

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Mja, nu har jag inte kollat hur konkursboet ser ut men det som hamnar före honom är ju de med särskild förmånsrätt (dvs de som har säkerheter), vad skulle detta företag ha för säkerheter utställda? På bromsbänken möjligtvis...
    Sen hamnar även kostnaderna som konkursen för med sig över honom.
    Men sen ligger han på samma plats som alla leverantörer och vad det nu kan tänkas finnas för fodringar. Så typ sist, kan jag kanske svälja om du med det menar att han inte ligger först. Som sagt, utan att ha kollat på konkursboet, så borde han kunna få en split iaf.
    /Anders
    Är du medveten om att det finns något som heter statlig lönegaranti och vad det innebär?

    Det är Länsstyrelsen som betalar ut dem pengarna och det kan handla om många månadslöner. ( Kanske inte i detta fallet )
    Länsstyrelsen ser till att de får betalt bland de första...
    Nu var det jag som skrev det där och inte Fredrik, men men.
    Ja jag är medveten om den och oavsett om jag är medveten om den eller ej så hamnar hans fodran inte sist.

    Jag är också medveten om att Nordic Performance är ett mindre företag av familjeföretagsliknande förhållande.
    Det innebär "tror jag" att det sista man slutar betala ut är lönerna.
    Sen vill jag också minnas att de sen en tid tillbaka jobbar åt Dahlbäck (här kan jag ha fel) och därför kvitterar ut sina löner därifrån.
    Det innebär att 5.kap 2§ KonkL gör gällande. Den säger att fodran för lön bara betalas ut om den är rimlig gentemot arbetsinsatsen och har allt arbete senaste månaderna skett genom Dahlbäck så...
    Men nu är jag inne på vad jag tror och inte vad jag vet. Men du skriver å andra sidan själv också att det kanske inte finns så stora lönefodringarn i detta fallet.

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

Liknande ämnen

  1. vart får man tag i en nordicuhr front?
    Av saalex i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-03, 21:43
  2. Nordicuhr rabatt?
    Av smidifix i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 00:25
  3. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39
  4. Hur mycket laddar en NG900 med NordicUhr Steg 3?
    Av |900R| i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-23, 13:13
  5. Svar: 86
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 12:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •