Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: SAAB 93 TID med startproblem

  1. #1

    SAAB 93 TID med startproblem

    Har hittat en del bra tips i detta forum men frågan är inte löst.

    Historik, tankade taskig diesel med en del vatten i sig -Bilen stannde efter 2 km.
    Slangade ur tanken & c:a 5-10 l kvar som jag inte kom åt. Fyllde på nytt fräsch bränsle med K-Sprit. Bytte filter. Hade ett helvete att få igång bilen! Lösningen till slut blev att vi bogserade igång den, det blev 1 mil sedan gick den.

    Sedan dess, står bilen plant -svårtstartad /omöjlig. Tar den oftast då på rullen nedför en backe om det går & då startar den så fint. Parkerar jag i nedförslut så startar den alltid lätt oavsett temperatur. Detta skulle enligt info tyda på att retur ledningen läcker /drar tjuvluft.

    Filter kontrollerat ytterligare en gång, dubbelkollat packningen mm. Glödstift kontrollerade & fungerandes. Bilen inne på verkstad & han tryckte hela systemet & konstaterade tjuvluft, gammal slangar vid returen från spridarna. Dessa slangar är nu bytta. -Lät logiskt efter den info jag hade sett.

    Dagen efter, bilen står plant & den startar inte -Tillbaka till ruta 1!! Ska prata med mecken efter helgen men tills dess vill jag forska lite. Vi båda har huvudbry.

    Tips någon?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 967

    Re: SAAB 93 TID med startproblem

    Har den gått över 20K mil? Isåfall är risken stor att pumpen har fått kaffet, så att säga. Dessa rostar sönder invädigt, och innan pumpen lägger av för gått, så brukar dom ha detta beteende, då luft tar sig in i pumpen via delningsplan och bränslet backar tillbaka till tanken. Tar alltså evigheter att starta den.

  3. #3

    Re: SAAB 93 TID med startproblem

    Yepp den har gått 31000 tills nu.... Pump mm ja jag lutar också åt det hållet....

    Det var lite sådan info jag ville ha, om det ev kan vara pumpen. Man vill ju gärna inte börja med att byta den så att säga.

    Köpa nytt eller begagnat?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 046
    Medlem#
    4097

    Re: SAAB 93 TID med startproblem

    Pumpen byter man inte så där bara.
    Är nog billigare att byta hela motorn med pump på.

    Du måste ta reda på om det är fel på pumpen.

    Om det är pumpen så finns det två kretsar i den.
    Om du har tur så är det fel i matningskretsen den kan man ful laga
    genom att montera in en 12 volts matar pump på ledningen fram till pumpen.

    Finns en tråd om det här någonstans.

    Är det högtrycksdelen i pumpen så får man nog ta sig en funderar på om det är värt att laga.
    En utbytes pump ligger nog på 20-25 tusen en ny 35 tusen eller så.
    sen är det svindyrt att montera den då den skall ställas in som tusan.
    räkna många tusen för bytet. typ över 30' monterat för en renoverad.

    Så en utbytes motor kan vara det bästa alternativet.
    Eller tyvärr skroten / säljas som reservdelslager.

    Usch och fy
    med en 99'a som motorn gått 22000 och karossen 31000
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  5. #5

    Re: SAAB 93 TID med startproblem

    Så skall jag tro, utgå ifrån att om inte bränslesystemet kan bibehålla trycket en längre period ex över natten, retur ledningar bytta & inga andra synliga skador på bränslerör att det är pumpen som är på väg att lämna in!?

    Angående infon om pumpens olika delar /funktion -Högtrycks delen antar jag fungerar då den går bra i övrigt. Skall man sätta en hjälppump enligt förslag, skall man då koppla den ex via startmotorn så att den endast går vid start & finns det risk för att man dränker motorn då båda pumpar går & vad händer då den extra pumpen stängs av, kan den blockera bränsleflödet!?

    Skall man ev sätta en backventil på matningen närmast pumpen, kan det hjälpa?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 046
    Medlem#
    4097

    Re: SAAB 93 TID med startproblem

    Hej,
    det skall inte vara några problem att låta pumpen gå hela tiden när tändningen är på, överblivet bränsle åker tillbaka till tanken bara.
    Men sätt den på matar ledningen och inte på returen
    Åk till någon som servar traktorer och sånt.
    Det är vanligt att man sätter en liten hjälp pump på ledningen på dieselmaskiner.

    Om du testat allt annat så tror jag att detta vore en bra test som inte kostar för mycket. Hör av dig med info om resultatet i tråden, alltid kul med slutet på ett problem också
    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  7. #7

    Re: SAAB 93 TID med startproblem

    Har idag Söndag gjort ett sista jobb innan "domen". Kontrollerade bränslerörens skarvar från tanken i bakkant på motorn till metallrören. Yepp de glappade så jag tejpade dem med vulktejp, en mycket använbar tejp som jag kan rekommendera.

    Tog en test tur mer för att ladda upp batteriet & köra runt dieseln. Månd. morgon vill visa om detta gav resultat. Startar den inte så är det bara pumpen kvar. Ska då ta ett snack med mecken om vi skall montera backventil alt en hjälppump.

  8. #8

    Re: SAAB 93 TID med startproblem

    ÄNTLIGEN!

    Mecken gav inte upp, 2:dra försöket hos honom, han fortsatte att byta returslang & voila...Nu startar den utan problem.

    Tack för alla kommentarer /tips

Liknande ämnen

  1. Startproblem på Saab 9-5
    Av givakt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-06-03, 11:33
  2. Saab 9-5 -00 startproblem !
    Av Steeldragon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-11-12, 20:00
  3. Startproblem saab 93 SS -04
    Av frasse1978 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 15:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •