Mitt andra Projekt då.
Bilder från tidigare ägaren:
http://www.pixbox.se/alb_show_id692555_page0.html
Jag köpte på mig för 3500 till största del eftersom Framspoilern var fräch. Och att jag tänkte jag skulle ha den till min Röda Aeros reparation. Jag tänkte skrota bilen och ta vara på motorn som var renoverad för 2000 mil sedan och ombyggd till trionic.
Det dåliga på bilen:
- Bilen hade den rostigaste framskärmen jag någonsin sett på 9000
- Bilen hade ingen servo verkan utan bara bromsar utan servoverkan på framhjulen
- Draget var enormt rostigt
- Tidigare ägare hade haft hund/katt? och den hade pissat i mattan på förarsidan bak.
- Bilen har gått 34900 mil
- Stort läckage i bagageutrymmet samt mycket vatten i mattorna i kupen
- Bilen var besiktigad i sommras med 6 Tvåor och 4 "Bra att veta"
Tvåor:
1. Strålkastare halvljus, vänster, inställning felaktig/bländande
2. Färdbroms hjulbroms, bak, ur funkion
3. Krängningshämmare, fram höger, fastsättning glapp
4. Bromsrör, Bak vänster, rostskadat
5. Bromsrör, Längsgående rostskadat
6. Bromsrör, fram vänster, rostskadat
Och "Bra att veta"
*Länkarmslagring, fram höger, brakre glapp
*Kräningshämmare, bak båda sidorna, fastsättning glapp
*Golv fram, båda sidorna, rostskadat
*Färdbromsskiva bak vänster, rostangrapp/liten anläggningsyta
På väg hem från borås där jag köpte bilen ändrade jag uppfattning Fan den va ju jättekul att köra, motorn gick hur fint som helst, denna bilen kan jag ju inte skrota. Så då föddes iden om att behålla bilen och senare till sommarn sälja av min corvette. En kul liten detalj är att Bilen är den fösta svarta 9000 Aeron som rullade av bandet.
Har grejat en del nu i 2 Veckor då jag varit ledig från skolan och följande har hänt:
Började det hela med att byta pumpen till ABS enheten mot en jag hade liggande i reserv till min Röda Aero. när jag också bytte pumpens relä började motorn surra och den byggde upp tryck och slog av precis som den skulle. Luftade frambromsarna men när jag skulle lufta bakbromsarna sprutar det bara ut bromsolja från båda bromsrören bak. Så jag byter då höger och vänster bromsrör bak samt det fram och luftar igen.
Bilen har nu ABS bromsar igen, dock lyste ABS lampan, men efter lite forskande på forumet och lite kontaktspray i kontakterna kom jag fram till att det var en extrajordning mellan ventilblock och batteri som behövdes. och vips släcktes lampan.
Bytte sedan några ljus i bakdelen så att även lampan som indikerar fel på bromsljus släcktes. Tömde i spolar västa och vips, inga varningslamor tända längre.
Bytte sedan bromsskivan vänster fram och vänster bak mot bättre begagnade
Samt lagade kräningshämmaren fram med nya brickor och bytte de bakre kräningshämmarna. Har också lagat golvet så att vatten ej kommer in mer, Dock ej fixat domkraftsfästena helt utan endast tätat(senare behandling att byta dem). Bytt dom 2 bakre lagringsfästena till länkarmen. Framlampan är också ordnad då jag hade en över från min Donatorbil AYH 160.
I början på veckan var det dags att riva ur inredningen för att få ordning på allt Hundhår/Hundpiss i kupen samt försöka göra bilen torr inuti.
Så här såg det ut för några dagar sen:
Bilen börjar nu bli riktigt fin inuti Samt är nästan klar för bes. Bara att laga rosten i reservhjulsbaljan kvar. Hålet där ser inge kul ut.
Idag satte jag in mattor osv. Efter snart 35 000 mil var mattorna värda en tvätt riktigt rent och fint blev det.
(Ni får ursäkta bildkvaliten, min digitalkamera är allt annat än bra, förhoppningsvis så blir det snart en ny)
Fortsättning följer imorn…