Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: partikelfilter

  1. #1

    partikelfilter

    Hej är ny på forumet
    Har en 1,9 TTiD 2008,köpte den i maj ,åkte på semester till Kroatien på sommaren gick bra tills den skulle rensa partikelfilter,det rök gude gud nästan 3-4 minuter allså vitt tjock rök,och brukar köra 30-40 km/tim och då var det oftare efter 7-8 dagar igen.men det är farligt,en dag skulle en bil köra om mig precis då komm det tjocka röken ,jag såg inte han och han mig tur att det inte var mer bilar.nu är det vinter och det brukar varna att det är "begränsad prestanda",var idag på service och det var partikelfilter som rensar sig.är det något som har haft samma problem.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: partikelfilter

    du tankade inte den bruna billiga fuldieseln dom säljer i kroatien då?? istället för att köpa eurodieseln?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  3. #3

    Re: partikelfilter

    körde med dieseln som jag tankade i österrike första gången jag fick röken

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: partikelfilter

    ok det borde ju vara den vanliga eurodieseln, men det låter ju inte som att allt står rätt till om den ryker så ingen ser bakom dig.
    Hade dom ingen åsikt när du var o servade den?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  5. #5

    Re: partikelfilter

    när jag ringde i sommras sa saab i sverige att det kunde vara något med att man kör så sakta att motor inte jobbar på full värme så att det kan bränna partiklarna,men undreár det eftersom det kan vara varmt där påsommaren.när jag tog kontakten med återförsäljare i kroatien så var det normalt händelse för alla bilar med partikel filter.har också kompis som har volvo s80 lika gammal som min och rök men när de sa till han att han skulle köra i en kvart över 2000 varv så försvan röken(han har inte haft problem med den sen).Gjorde samma sak med saab-en

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: partikelfilter

    varmt ja.. hade sköna 40 plus för två år sen när jag var där för två år sen... mindre skönt när ac;n la av på cittran o 400mil kvar.

    Men då är det väl bara lägga in ett par pass med landsvägskörning så ska inte problemet uppstå
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  7. #7

    Re: partikelfilter

    idag visas att partikelfilter är fullt i displayen,är det någon som har förslag om det hjälper med att tvätta Pfilter eller skall ja g kräva att de byter den,jag skall på mellan service nu på torsdag

  8. #8
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: partikelfilter

    Oftast kan dom starta en rensing med hjälp av datorn , funkar inte det så måste partikelfiltret bytas.

    Hur kör du bilen? Många korta sträckor utan att den hinner bli varm?
    En bil med stängt partikelfilter kan inte köras hur som helst och det borde försäljarna upplysa om vilket dom är dåliga på.

    När bilen rensar partikelfiltret är det normalt att det ryker att motorljudet ändras något.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    435

    Re: partikelfilter

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Oftast kan dom starta en rensing med hjälp av datorn , funkar inte det så måste partikelfiltret bytas.

    Hur kör du bilen? Många korta sträckor utan att den hinner bli varm?
    En bil med stängt partikelfilter kan inte köras hur som helst och det borde försäljarna upplysa om vilket dom är dåliga på.

    När bilen rensar partikelfiltret är det normalt att det ryker att motorljudet ändras något.
    Jag har ett litet rasslande/gnisslande ljud ibörjan när jag startar bilen och det pågår någon minut, Kan det vara att partikelfiltret rengörs? Kommer från höger sida?
    -Saab 9-3 aero TTID SportCombi 08:a SÅLD. ÄR NU BMW 330xd ägare

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: partikelfilter

    Citat Ursprungligen postat av skcorpion
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Oftast kan dom starta en rensing med hjälp av datorn , funkar inte det så måste partikelfiltret bytas.

    Hur kör du bilen? Många korta sträckor utan att den hinner bli varm?
    En bil med stängt partikelfilter kan inte köras hur som helst och det borde försäljarna upplysa om vilket dom är dåliga på.

    När bilen rensar partikelfiltret är det normalt att det ryker att motorljudet ändras något.
    Jag har ett litet rasslande/gnisslande ljud ibörjan när jag startar bilen och det pågår någon minut, Kan det vara att partikelfiltret rengörs? Kommer från höger sida?
    För att regenerera partikelfiltret krävs temperaturer över 550 grader, detta är mao inget som sker när man nyligen startat motorn. Något 'gnisslande' ska det inte leda till heller, vid regenereringen så sprutar insprutningsventilerna in lite bränsle i cylindern då kolven närmar sig nedre dödläge. Detta ökar HC halten i avgaserna vilka sedan reagerar i katalysatorn och ökar avgastemperaturen.

Liknande ämnen

  1. Partikelfilter problem
    Av imported_PåVeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-31, 19:49
  2. Givare partikelfilter
    Av JonasAdo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-29, 00:13
  3. Varning om byta av partikelfilter.
    Av adame i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-10, 18:16
  4. Partikelfilter o problem..
    Av Benny J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-09-30, 11:10
  5. partikelfilter
    Av zvjcre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 11:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •