Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Förbättra sin engelska

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    412

    Förbättra sin engelska

    Hej

    Skulle behövt förbättra min engelska rejält. Någon som har tips? Tex finns det några kurser man kan läsa kvällstid? Jobbar 8-17 varje dag så har bara tid med det på kvällstid.

    Tack på förhand

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576

    Re: Förbättra sin engelska

    Folkuniversitetet (studieförbund) har Engelskakurser på kvällstid på många olika nivåer. Där läste jag in en Cambridge-examen i Engelska för några år sedan. Det var kul och prisvärt med bra lärare.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800

    Re: Förbättra sin engelska

    Ett tips som komplement är att börja läsa/skriva på lite engelskspråkiga forum också, t.ex www.saabcentral.com (eller vad man nu är intresserad av) så får man in lite extra vana gratis.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Förbättra sin engelska

    När du ser en film så kan du testa att slå av undertexten helt, eller välja engelska istället för svenska. Är det nåt ord som inte går att förstå så är det bara att googla, stavar du fel så löser google det oftast.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Metropolen i Småland!
    Inlägg
    596

    Re: Förbättra sin engelska

    ABF på din ort har säkert kvällskurser som du kan hoppa på.
    Rattar diesel...

  6. #6

    Re: Förbättra sin engelska

    komvux...

    läs om gymnasiet helt gratis och få betyg på köpet...
    JAGUAR - spinner som en katt

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Förbättra sin engelska

    Att köra engelsk undertext på DVD är ett enkelt sett att få "gratis" språkträning. Annars är tipset att läsa mycket engelsk litteratur om du inte har möjlighet att gå kurser kvällstid.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Förbättra sin engelska

    Metoden till inlärning beror nog också lite på förkunskaperna.
    Vill man bara utöka ordförrådet är det nog effektiv att läsa engelsk litteratur men det kanske gäller att kunna konversera bättre också?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Förbättra sin engelska

    Uttal är nästan omöjligt att lära sig via kurs eller liknande. Då gäller det att prata ofta och länge på engelska, med engelsmän eller amerikaner något annat duger inte. Att bo utomlands är nästan det enda som fungerar om du vill slippa "svengelskan"
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Förbättra sin engelska

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Då gäller det att prata ofta och länge på engelska, med engelsmän eller amerikaner något annat duger inte. Att bo utomlands är nästan det enda som fungerar om du vill slippa "svengelskan"
    Håller med dig Andreas men egentligen är det kanske inte primärt viktigast att låta som någon med engelska som modersmål?
    Jag har med fördel å yrkets vägnar konverserat på engelska med de som brutit kraftigt på tex tyska, franska, indiska, finska, kinesiska och många andra språk utan större problem.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Förbättra sin engelska

    Att prata med tyskar, holländare osv ökar naturligtvis ordförrådet men då deras modersmål präglar deras uttal så är min poäng att om du vill förbättra ditt tal kraftigt är det boende i UK och USA som är att föredra. Australien funkar naturligtvis men de har ju en kraftig accent.

    Allt tal på engelska förbättrar kunskaperna och då det låter som att trådskaparen har begränsade grundkunskaper kanske det inte är uttalet som är största prio i det här fallet.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Förbättra sin engelska

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Att prata med tyskar, holländare osv ökar naturligtvis ordförrådet men då deras modersmål präglar deras uttal så är min poäng att om du vill förbättra ditt tal kraftigt är det boende i UK och USA som är att föredra. Australien funkar naturligtvis men de har ju en kraftig accent.

    Allt tal på engelska förbättrar kunskaperna och då det låter som att trådskaparen har begränsade grundkunskaper kanske det inte är uttalet som är största prio i det här fallet.
    Låter som vi är helt överens men (ånyo) talade förbi varandra.

    Undrar om de olika varianter engelska som talas i tex USA, Kanada, England, Skottland, Australien, Indien! etc är att betrakta som olika "dialekter" av engelska eller om skillnaderna gör att språkvetarna kallar det för mer än så?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934

    Re: Förbättra sin engelska

    Om du vill kunna få en bra "vardags engelska" ( eller amerikanska då engelsmännen antagligen är bra mycket knössligare med förkortningar osv) så är TV-serier ett bra och roligt sätt att lära sig ord i sammanhang osv...självklart utan undetexter....Senaste typ 5 åren är det sällan jag vill använda undertexter till en film/serie.

    Men som det tidiagre har sagt beror nog allt detta på vad din ursprungsnivå är.

    Mvh

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Förbättra sin engelska

    Gör som Dalarnas oljekung Lars Erik Magnusson, han åkte till NY tror jag och erbjöd sig jobba gratis på en bensinmack (eller nått liknande). Han lärde sig engelska och är numera ganska rik på erfarenhet och pengar.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Förbättra sin engelska

    Berätta gärna mer vilken del du behöver förbättring inom och vilken nivå du vill uppnå.

    Att börja "konsumera" olika media på engelska är en bra väg in, tidningar, filmer, internet osv är en bra start och kommer att stötta dig i mångt och mycket.

    Att börja slå upp ord för att få en förståelse och bygga ett större ordförråd är också det en god idé.

    Men det bästa tipset jag kan ge dig är att inte vara rädd för att göra fel, så simpelt är det i stora drag. Vi i Sverige är oftast väldigt ängsliga på att skriva fel, uttala saker fel och kanske använda händer och fingrar för att förklara när vi missar ord att vi helt enkelt låter bli att ta steget.

    Jag jobbar på ett företag där engelska är koncernspråk och jag har en global position som gör att mina kontakter är mestadels icke svensktalande vilket gör att jag har stött på alla de möjliga varianter av hur man använder engelska.

    Man märker väldigt snabbt att hur man brukar spårket skiljer sig något enormt beroende på vart i världen man befinner sig. Att försöka sig på skolengelska i USA kan tex resultera i bråk på krogen eftersom många finner dig som en översittare, snobb osv. Medans det på ett möte med i en ledningsgrupp i England kan vara dig till hjälp.

    Mitt tips att börja med är alltså att börja använda dig av engelska så mycket som möjligt i din vardag och ta hjälp av rätt verktyg. Att använda tex Word's grammatikkontroll kan vara en trevlig hjälpreda. Var dock inte rädd för att göra missar, ingen kommer att se ner på dig om du försöker.

    Nästa tips är så enkelt att åka till ett land där man pratar engelska och gå ut på krogen och dra i dig några järn och helt sonika gå runt och prata med folk.

    (Varför då alkohol? Jo av någon anledning så slappnar folk av och kanske släpper på spärren lite och inser att tänker man inte efter så mycket så går det riktigt bra)
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576

    Re: Förbättra sin engelska

    Jag håller med Sebastian helt och hållet. Mycket bra tips och väl formulerat!
    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    412

    Re: Förbättra sin engelska

    Tack för alla svar. Jepp mina grundkunskaper är inte dom bästa tyvärr ( var inte så duktig i skolan )
    Har jobbat utomlands ett par gånger och visst det har förbättrat min engelska mkt, men skulle vilja förbättra den nu när man är hemma plan. Åker nog snart iväg igen.

    Någon som har erfarenhet av komvux eller liknande kurser. Att titta på tv serier utan undertexter var ett bra förslag ska börja med det Någon som har fler tips?

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Men det bästa tipset jag kan ge dig är att inte vara rädd för att göra fel, så simpelt är det i stora drag. Vi i Sverige är oftast väldigt ängsliga på att skriva fel, uttala saker fel och kanske använda händer och fingrar för att förklara när vi missar ord att vi helt enkelt låter bli att ta steget.
    Hehe det känner man igen sig i

    Mvh

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Norrköping/Markaryd
    Inlägg
    8

    Re: Förbättra sin engelska

    Du har ingen möjlighet att gå en kurs genom (eller med hjälp av) din arbetsgivare?

    En del företag (beroende på vad de sysslar med iofs) brukar ha sånna kurser på jobbet, efter ordinarie kontorstid.
    9-5 Linear 2,3t Sportkombi -03

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    412

    Re: Förbättra sin engelska

    Citat Ursprungligen postat av mattiasr
    Du har ingen möjlighet att gå en kurs genom (eller med hjälp av) din arbetsgivare?

    En del företag (beroende på vad de sysslar med iofs) brukar ha sånna kurser på jobbet, efter ordinarie kontorstid.
    Tack för svaret.

    Jo jag har faktiskt pratat med min chef om det. Så ska ta upp det en gång till när han har tid. Någon som har tips på en bra engelsk bil tidning?

    MVH

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800

    Re: Förbättra sin engelska

    www.evo.co.uk gillar jag. Annars finns ju CAR
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

Liknande ämnen

  1. Op-com program på engelska
    Av saab9000turbo-92 i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-01, 14:58
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 22:49
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 12:02
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 19:30
  5. Hjälp med engelska biltermer!
    Av Zed82 i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •