Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Fel på värmen, 9-5 -99

  1. #1

    Fel på värmen, 9-5 -99

    Hej vet ej om denna tråd passar in här men hitta inte någon annan vart att klämma in den .. har värme i hela bilen FÖRUTOM på förar platsen där kommer det konmstant kallare luft hela tiden spelar ingen roll om man trycker auto+off eller höjja/sänka värmen samma kyla där hela tiden.. om man kör en auto+off så visas det i displayen 01 08 och vad jag har förstått så menas det med 1felkod och felkoden heter 08.. men vad betyder de ? är ju uppenbart nå med värmeregleringen att göra men går de göra något själv eller vad ska man hitta på? har varit på en verkstad med dom har ej tillgång "för tillfället" att koppla in datorn och se efter själva (maskinvarufel) så dom sa ja skulle kolla själv så skulle dom försöka hjälpa mig sen..

    Edit: Titta nu syns det till och med i rubriken vilken bil det handlar om. Moderator /LM

  2. #2

    Re: Fel på värmen !!

    eller om det är någon som vet vart regleringarna sitter så man kan ta fram och kika på dom ?

  3. #3
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Fel på värmen !!

    Frågan borde legat i Ljud & elektricitet, men någon snäll moderator flyttar den så gärna till dig när dom ser den


    08 betyder motor har ingen mekanisk förbindelse med luftblandningspjäll vänster sida!

    Finns en reservdel att laga axeln med som troligtvis är av! Ska man låta saab byta axel så får dom riva halva bilen för att kunna komma åt värmepaketet & det kostar en rejäl slant, hört siffror på upp mot 15000kr

    Längre ner i denna tråden är det en som hade samma problem som du har som köpte detta reparations kit! viewtopic.php?t=196395&highlight= bara att läsa & har du frågor går det ju enkelt att skicka ett PM till "j0nkan"!

    Reparationssatsen finns numera på Mekonomen så du slipper beställa den, kostar 510kr! Gå in i kategori Kylsystem så hittar du den , heter "Rep.sats värmereglering vänster sida"!

    Här har du även en kanonbra instruktion på hur man reparerar axeln! http://www.eeuroparts.com/images/95%20B ... ctions.pdf

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Fel på värmen !!

    Börne är alltför snäll som tipsar trots att trådskaparen är så hemlig kring vilken bilmodell det gäller.

    Trots detta flyttar jag tråden till "Ljud och elektricitet".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Fel på värmen !!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Börne är alltför snäll som tipsar trots att trådskaparen är så hemlig kring vilken bilmodell det gäller.
    .... man är ju rätt van vid felkod 08 på 9-5 så jag tänkte inte ens på det!

    Är det en 9-5 du har kan du följa mitt tips!

  6. #6

    Re: Fel på värmen !!

    He he oj ni får ha översende för min miss har varit hemma en tid nu med förkyling och feber,, Ja det är en 9-5a en -99.. har även nu när jag sovit lite sett att det finns en del trådar om samma problem :P .. men har en fråga ändå.. dessa motorer som styr ventilationen.. sitter dom på varsin sida om kupefläckten som sitter under plasten nere vid rutan..? tänkte man kunde öppna å kolla efter innan man tar något beslut om vad man ska göra..

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: Fel på värmen !!

    sitter två stegmotorer på höger sida om mittkonsolen o en på vänster om jag inte minns fel, har för mig jag läst om nån som haft fel på växellådan i stegmotorn med, borde ge samma felkod om den bara snurrar i det fria..
    pinsamt dålig konstruktion....
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  8. #8
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Fel på värmen !!

    Citat Ursprungligen postat av bondfan
    dessa motorer som styr ventilationen.. sitter dom på varsin sida om kupefläckten som sitter under plasten nere vid rutan..?
    Du får ta bort plasten ovanför pedalerna, sen lägga dig på rygg i en mycket obekväm ställning & kolla på sidorna av värmepaketet! På passagerarsidan tar man även bort handskfacket, sitter med sex skruvar & är lätt att ta bort! Men eftersom du bara har problem med den vänstra sidan är ju det jobbet onödigt!

    Det är denna motorn som är till luftblandningsspjället vänster sida!


    Du ser den även på översta bilden i länken till instruktionen för att reparera axeln i mitt tidigare inlägg!

Liknande ämnen

  1. 9-5 värmen hängt sig
    Av 9000cse95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-31, 00:55
  2. Värmen har hängt sig
    Av varaderon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 19:37
  3. Värmen i 9-5
    Av Raskens i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 19:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •