Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Värdeminskning SL vs 996?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Värdeminskning SL vs 996?

    Både Mercedes SL och Porsche 996 verkar ju stå sig ganska hyffsat när det gäller värdeminskning.

    Hjälper svärfar att leta sommarbil!

    Vilken tror ni håller bäst genom åren? Både ekonomiskt och funktionsmässigt.

    Han tittar på SL500 runt 02 som ligger runt 300k och 996 Cab som också ligger runt samma pengar.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930

    Re: Värdeminskning SL vs 996?

    Tittar man på blocket så är det jämnt skägg prismässigt men det är i och för sig två olika biltyper, GT vs sport. 996 håller dock inte värdet lika bra som 993 och äldre 911:or. Gissningsvis kommer SL i framtiden ligga något lägre men skillnaden är nog försumbar.

    Kan även gissa att SL är dyrare i drift om man jämför med Carreramodellerna.


    EDIT: Såg att du ville ha åsikter om kvalitetsaspekten också. Jag tror att Porsche vinner matchen, därmed inte sagt att SL är en dålig bil. Mercedes har ju haft sina bekymmer de senaste åren och runt 02 var det som värst. SL och CL har klarat sig bäst från rosten men det är värt att kolla upp.

    Nu vet jag inte om SL har airmatic-systemet men Mercedes har ju haft stora problem med det. Dyrt att åtgärda. Samma gäller deras ”brake-by-wire" men det kanske bara gällde tidiga årsmodeller av E-klass W211.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Värdeminskning SL vs 996?

    Om vi helt fokuserar på begagnatvärde så hade jag valt Mercedes SL.
    Porsche 996 är ju lite av den fula ankungen i 911-världen, bland Porsche-fantasterna själva. Första vattenkylda 911:an och minst sagt massproducerad, inte minst om det "bara" är en Carrera ...
    Såvida man inte har en GT2/GT3 eller RUF-variant så är de flesta 996:or just bara "ännu en 996" utan varesig samlarvärde eller potential till historiskt värde (med hänsyn till alltför stort tillverkningsantal).

    Mercedes SL från motsvarande årskull har förvisso också tillverkats i större antal, men har inte drabbats av samma trendkänsliga omdöme/betyg som Porsche 996.
    Varken hos Mercedes-entusiasterna själva eller de mer generellt bilintresserade.

    Personligen tror jag faktiskt att Mercedes SL kommer att klara värdetappet marginellt bättre än en vanlig Porsche 996.
    Det är min gissning ...

    Väger vi in andra aspekter så är valet inte lika givet för min del.
    Både SL och 996 är trevliga bilar ...
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Värdeminskning SL vs 996?

    Själv gissar jag att 996:orna "bottnat" när det gäller värdeminskning men hur de står sig mot en SL500 törs jag inte svara på.

    För mig är biltyperna så olika att det knappast borde vara oron för värdeminskning som avgör vilken av dessa man väljer.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Värdeminskning på en Saab 95 2,3T biopower 08?
    Av christian73 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 21:32
  2. Värdeminskning för ny bil
    Av d94ka i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:28
  3. Chiptrim VS värdeminskning och krångel??
    Av Gabriel i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 19:49
  4. Värdeminskning?
    Av G-man i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 08:55
  5. Förmodad värdeminskning, 9-3SS?
    Av Joachim 2084 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-14, 11:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •