Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Elgitarr spela tyst?

  1. #1
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361

    Elgitarr spela tyst?

    Hej!

    Ponera att en tonårsdotter skulle kunna få en elgitarr i födelsedagspresent.... så långt har jag rätt så god koll.

    Men man kan inte få allt på en gång, tillika måste den totala presentkostnaden hållas nere (ty annars kan syskonen få idéer), så;

    ...... vilket är det billigaste sättet att lira elgitarr genom lurar? Förstärkarsimulator - va e de fö nå?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Elgitarr spela tyst?

    Att lira elgitarr genom lurar blir aldrig bra imo. Dessvärre. Och att få det någorlunda kostar mer än en hyffsad förstärkare.

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361

    Re: Elgitarr spela tyst?

    Alltså jag menar som tillfällig lösning, tills att mer adekvata apparater kan införskaffas. Det kommer ju fler födelsedagar...
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    445

    Re: Elgitarr spela tyst?

    Tja, det är en svår nöt att knäcka, du skrev inte heller vad pristaket ligger på, jag vet ju inte hur pass du skämmer bort de små liven

    Alternativ 1:

    Musikbörsen har rätt billiga nybörjarpaket, t ex En Cort-gitarr med Peavey 15 W för 1995:- . Den kan man sedan köpa ett par hörlurar till.
    Negativt: Låg kvalitet givetvis, går inte att kommma ifrån. Med billigare grejer får man acceptera att det blir svårt att få in ett vettigt ljud. Den har svaj, och är billig, ett par ryck i den, så får man stämma om den garanterat, inget kul alls mitt i en låt.


    Utan en förstärkare för 3000:- och uppåt kan man glömma hårdrocksdist t ex.

    Det varierar ju narurligtvis, men min upplevelse efter att ha provat många gitarrer är att billiga generellt är mer svårspelade och har sämre grundljud. Det är risk att din dotter tappar intresset med för dåliga grejor. Det bästa när man köper gitarr är om hon får prova olika billiga gitarrer, då det är väldigt individuellt vad för karaktär som passar en.

    Alternativ 2:

    En Behringer V-Amp t ex är en digital effektprocessor, en sk "förstärkarsimulator". Kostar under tusenlappen. Du behöver dock högtalare att koppla den emot, men alla högtalare funkar om de har vanlig teleingång.

    Alternativ 3:

    Man kan ofta få tag på grejer begagnat i bra skick för halva priset eller mindre. Jag kollar själv runt på gitarrer nu i krisen, och på blocket kan man göra riktiga fynd. Då får ju dottern dubbelt så bra grejer till samma pris.

    Slutsats:

    Jag skulle nog satsa på begagnat, för det är en enorm skillnad på en elgitarr för 3500 och en för 1500. Köper du begagnat i den prisklassen är det också ofta i paket med någon mindre förstärkare, det är någon som tröttnat och behöver pengar helt enkelt. Köper man för billigt låter det inte som det ska, och man kan tröttna när man inte kan få till favoritbandets sound. Det är som att jämföra en fiskerulle från jula för en hundralapp med en 500 kr ABU-rulle. Skräp går snabbt sönder och funkar dåligt överlag, tyvärr.

    Undvik gitarrer med svaj i största mån om de är för biliiga. Är inte stallet låsbart stämmer den om sig som satan om man använder den.

    Hoppas det hjälper lite, lycka till!
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448

    Re: Elgitarr spela tyst?

    Borde vara en enkel sak att bara vara en enkel sak att köpa en billig elgura och sen en billig liten effektbox, gärna begagnat, sen plugas det bara via en ingång i en vanlig stereoanläggning om man vill kunna väcka huset, eller plugga hörlurar till antingen stereon eller direkt i effektboxen.

    Detta är ingen komplett lösning i Steve Ray Vaughans nivå, men funkar kalas för en nybörjare.

    Här ett exempel på en billig effektbox.
    http://kopochsalj.eniro.se/query/catego ... /bas_front

    Eller denna.
    http://www.blocket.se/vi/19120767.htm?ca=6_s&last=1

    Finns även nya för inte alls så hemska slantar.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361

    Re: Elgitarr spela tyst?

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Hoppas det hjälper lite, lycka till!
    Tack för svar!

    Alltså, saken är den: Vi är icke mycket för att ingjuta en dyrbar materiell shoppingkultur till barna - on the contrary! Redan julen blev på tok för mycket...

    Men - dottern plinkar med stort engagemang på en halvkass nylonsträngad sedan några år, elplanka är liksom högsta drömmen. Till råga på allt hamrar hon på en "elgitarr" på träslöjden, vilket är exakt vad far hennes gjorde för snart 30 år sen...... och resultatet blir väl samma nu som då; blääuööaahhvaffaan.

    Men sen såg jag en chans att köpa loss en nästan ny Squier med två single coil och en humbucker (snygg jäkel) för en tusenlapp, vilket i just detta sammanhang är absolut maxmax i överkant men skulle kunna passera hennes bröders ögon utan alltför stort ryande. Paket hos musikhandlarna har jag som snabbast kollat på, såvitt jag kan bedöma får man ut med 2500:- för en hyfsad stratakopia + någorlunda användbar stärkare (med lurutgång). Det är helt enkelt för mycket stålar på ett bräde, och blocketsäljarna ligger som vanligt för högt i begärt pris - nytt är nytt och begagnat är ju ändå begagnat.

    Därav tanken att under en period plinka elgura på billigt sätt genom lurar och komplettera med stärkare senare om intresset håller i sig. Vilket det troligen gör, så vi har tid på oss.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361

    Re: Elgitarr spela tyst?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Eller denna.
    http://www.blocket.se/vi/19120767.htm?ca=6_s&last=1

    Finns även nya för inte alls så hemska slantar.
    Ah, precis nåt sånt! Effektpedal heter det kanske, är det detta folk menar med förstärkarsimulator?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    445

    Re: Elgitarr spela tyst?

    Jo, det där är en sk "förstärkarsimulator" (Multieffekt brukar man säga)

    Dom funkar faktiskt helt ok, mycket användbara, men du måste som sagt koppla den till en högtalare för att få ljud i den. Du använder samma sorts telekabel som mellan gitarren och pedalen till detta. Köp den en eller en liknande, bäst ljud för det priset helt klart!

    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    194

    Re: Elgitarr spela tyst?

    Det går att stoppa hörlurar i en multipedal oxå och få ljud MEN ljudet blir sällan "tungt" eller speciellt bra, DOCK så funkar det väldigt bra till att öva fingrar o.s.v. Men det är svårt att få en riktig känsla i det hela. (lätt att man ger upp som nybörjare) Halva charmen med att spela elgura, även det jag fastnade för, är när man vräker på duktigt och "känner" det man spelar i kroppen.
    Vilket tyvärr inte var ett alternativ här, av förståeliga skäl!

    Vad du än gör så håll dig borta från zoom produkter, helst från multieffektspedaler ö.h.t. då dom inte är speciellt bra eller inspirerande, bättre att köpa en pod då men det kostar flis så det räcker och blir över.

    Köp en vettig gura till flickan, finns många bra lågprismärken och även mer kända märken till lägre priser, t.ex Ibanez har många lägrepris guror som är fantastiska att börja med då dom är fruktansvärt lättspelade.
    Cort osv hämmar snarare utvecklingen än hjälper den.
    Värt att köpa nåt riktigt om hon vill satsa på det!

    Vad det gäller förstärkare, det finns billiga varianter som har rent, distat och reverb (vad mer behövs egentligen att börja med ??) som även har hörlurs utgång. Bara gå in på en musikaffär och höra dig för, dom kan nog visa både det ena och andra till vettiga priser!

    Som slutkläm, vilket är alldeles för vanligt, det är inte grejjerna som gör gitarristen utan gitarristen som gör grejjerna!
    Jättevanligt att ungar kommer med grejjer för tusentals kronor som dom inte har en aning om hur det funkar eller vad dom gör med dom så allt blir helt överflödigt och j**ligt dyrt.

    Så uppmuntra att öva mkt, ju mer man utvecklas och ju bättre man blir på grunderna, desto roligare blir det att utforska Wah-Wah, slide och alla andra världar och nyanser som det finns i gurans värld!!

    Lycka till och skoj att en tjej vill lira lite rock!!
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448

    Re: Elgitarr spela tyst?

    Det är absolut inga fel med ZOOM-produkter eller andra multieffektboxar eller pedaler när det handlar om det trådskaparen efterfrågar. BILLIGA vettiga lösningar som funkar!

    Med lite tur så kan Cedete få ihop ett kit till tösen för under tusingen totalt med allt. Då kan tösen härja på och öva med detta tills man ser att det verkligen behövs bättre grejor och köpa det då utan att ha förlorat många kronor på det.

    Det är en mycket bättre lösning än att nu handla grejor för flera tusen och sen tröttnar tösen på det efter ett tag och man förlorar mer pengar.

    Jag hade själv först en sådan här liten ZOOM
    http://www.zoom.co.jp/english/history/02.php

    Och nu har jag sedan länge en sådan är
    http://cgi.ebay.com/Zoom-9030-Multi-Fx- ... 6004r11041

    De funkar helt ok för en glad amatör, men visst finns det som alltid bättre grejor om man vill vräka på slantar.

    De kan kopplas till vilken vanlig stereoanläggning som helst med en vanlig kabel för någon tia, eller direkt till en gitarrförstärkare med telekabel.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    194

    Re: Elgitarr spela tyst?

    Nja, skulle jag ha köpt en multieffekts pedal så hade jag inte köpt en zoom utan hade hellre satsat på en Boss i så fall.

    Du får försvara Zoom hur mkt du vill Tony, men dom är inge bra.
    Har provat flertalet och innan jag hittat en vettig så kommer jag vara en stark motståndare. Ledsen, sen att du kanske är supernöjd med din är väl bara super, slipper du köpa nytt !

    Tycker iaf att det är bättre att köpa en riktig stärkare med hörlursutgång för förr eller senare kommer spelandet att generera i att hon kanske vill spela i ett band, hur gör man då ? Tror inte farsan vill låna ut stereon till repan och det finns inget bättre sätt att motivera sitt övande än just med att lira i ett band.

    Hur gammal blir flickan förresten?!
    14/15 är ju en ålder där spela i band kan vara väldigt lockande t.ex.

    Mvh
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  12. #12
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259

    Re: Elgitarr spela tyst?

    Om vi nu ska fortsätta utanför trådskaparens ursprungliga fråga (billig effektpedal) så är Digitech GNX serien det enda jag kört med sedan 5 (?) år tillbaka. GNX4 kör jag med just nu och ljudet får en Zoom att låta som om det vore något monterat i en nalle på Toys R Us. Men klart värst är ändå Behringer, de låter inte bra. Men funkar såklart till en tonnårsdotter som inte vet hur det ska låta

    Sedan ang. Squier gitarren, en 80-tals/tidig 90-tals Squier är 10ggr bättre än senare 90-tal och 2000-talsvarianterna. Min första gitarr var en Squier från början av 90-talet och den både köpte och sålde jag för 1000 kr... hade jag hittat samma gitarr till försäljning nu hade jag betalt säkert 6000 kr för att få tillbaka den. Fanns nämligen ett par år där Squiergitarrerna hade samma kvalité och känsla som en original Fender, och jag tror fan att min var från den eran

    Annars kan man få tag på billiga musikprylar från Thomann: http://www.thomann.de frakten till Sverige är bara typ 200 kr oavsett hur tunga grejerna är.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448

    Re: Elgitarr spela tyst?

    Citat Ursprungligen postat av Niding
    Nja, skulle jag ha köpt en multieffekts pedal så hade jag inte köpt en zoom utan hade hellre satsat på en Boss i så fall.

    Du får försvara Zoom hur mkt du vill Tony, men dom är inge bra.
    Har provat flertalet och innan jag hittat en vettig så kommer jag vara en stark motståndare. Ledsen, sen att du kanske är supernöjd med din är väl bara super, slipper du köpa nytt !

    Tycker iaf att det är bättre att köpa en riktig stärkare med hörlursutgång för förr eller senare kommer spelandet att generera i att hon kanske vill spela i ett band, hur gör man då ? Tror inte farsan vill låna ut stereon till repan och det finns inget bättre sätt att motivera sitt övande än just med att lira i ett band.

    Hur gammal blir flickan förresten?!
    14/15 är ju en ålder där spela i band kan vara väldigt lockande t.ex.

    Mvh

    Men, kan du inte läsa vad jag skrev?

    Jag skrev inte att ZOOM är bäst, jag skrev att de funkar, och funkar helt OK för det som trådskaparen efterfrågar.

    Dessutom så är det mest dina egna subjektiva omdömen som du kommer med, men om ZOOM var så dåliga som du verkar tycka så hade de inte ens överlevt på marknaden i alla dessa år, eller hur. Alltså, du trivs inte med ZOOM, helt ok, det är ditt personliga val här i livet. Men det finns säkert andra som tycker de är bra, och kanske inte tycker Boss är så märkvärdigt.

    Min ZOOM funkar bra till det lilla jag spelar, och kostade vettiga slantar och har en massa funktioner. Skulle jag ha nåt bättre så hade det också kostat en bra slant till. Vilket jag inte ansåg det vara värt då för skillnaderna var inte särskilt stora eller viktiga för mina behov då.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448

    Re: Elgitarr spela tyst?

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    GNX4 kör jag med just nu och ljudet får en Zoom att låta som om det vore något monterat i en nalle på Toys R Us.

    Varför måste man dra till med sådana där vansinniga överdrifter? Varför inte lite mer saklighet?

    Jag har jämfört min 15-20 år gamla Zoom 9030 mot en del andra liknande produkter avsedda för samma användningsområde, och inte fan är skillnaderna så jäkla stora. Ofta är det fan svårt att höra nån större skillnad än brusnivåer och sånt. Tekniken går framåt så nyare grunkor har ofta bättre elektronik m.m. Men inte alltid.

    När jag köpte denna Zoom så jämförde jag mycket med det som på den tiden var bra märken, Korg, Roland, Boss och några till jag glömt namnen på.

    Största skillnaderna var oftast i priset, eller så hade de inte så många funktioner och möjligheter i en enda smidig apparat.

    Jag har t o m lånat ut min Zoom till killar som spelat i band då det krisat när deras egen mycket dyrare grunka gått sönder och de inte hunnit få tag på nåt annat. De har tyckt det funkat bättre än de trodde.

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  15. #15
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259

    Re: Elgitarr spela tyst?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    GNX4 kör jag med just nu och ljudet får en Zoom att låta som om det vore något monterat i en nalle på Toys R Us.
    Varför måste man dra till med sådana där vansinniga överdrifter? Varför inte lite mer saklighet?
    Förlåt, jag ska använda fler smileys nästa gång
    Visst Zoom funkar, men man kan verkligen inte hävda att de är i klass med Digitech, Boss, Korg, Line 6, Roland m.fl. Hur långt är ett snöre? Vet inte, men avståndet mellan Zoom och de övriga är ganska stort, dock ligger Behringer absolut värst till vad det gäller ljud, i en VAMP hörde jag tydligt ljudet av gitarren i bakgrunden med ett applicerat dist.ljud ovanpå.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448

    Re: Elgitarr spela tyst?

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418

    Varför måste man dra till med sådana där vansinniga överdrifter? Varför inte lite mer saklighet?
    Förlåt, jag ska använda fler smileys nästa gång
    Visst Zoom funkar, men man kan verkligen inte hävda att de är i klass med Digitech, Boss, Korg, Line 6, Roland m.fl. Hur långt är ett snöre? Vet inte, men avståndet mellan Zoom och de övriga är ganska stort, dock ligger Behringer absolut värst till vad det gäller ljud, i en VAMP hörde jag tydligt ljudet av gitarren i bakgrunden med ett applicerat dist.ljud ovanpå.

    Jag har heller inte hävdat att det är i samma klass heller, bara att skillnaderna oftast inte är så jäkla stora.

    Sen är det ju så att det är skillnad mellan de billigaste zoom och de dyraste, liksom mellan de billigaste Korg, Roland eller vad som och deras dyraste modeller.

    Att som kanske många gör, jämföra en billig Zoom för kanske i första hand hemmabruk mot en Korg för rackmontage på scenen på turnen, blir kanske inte alltid så rättvist, men kanske intressant ändå.

    Jag lyssnade alltså på olika märken i liknande prisklasser, avsedda för samma behov. Då var ofta skillnaderna inte så himla stora. Eller så hade inte ens de andra drakarna nåt som kunde konkurrera med både funktioner och pris.

    Nu har jag inte kikat på detta på en herrans massa år, men då zoom fortfarande finns säljs och överlever så kanske man får dra två slutsatser av det.

    1. De gör apparater bra nog för att kunna sälja och överleva i konkurrensen.

    2. Alla som köper Zoom har hörslinga hemma, tittar på talTV och har hemkörning av taltidningar från biblioteket.

    Vilket alternativ verkar mest sannolikt?


    Tjosan.

    Nu ska jag nog dra och köpa mig en ny Canon 50D. Så den som är intresserad av en välvårdad Canon 400D med batterigrepp kan PM:a


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    194

    Re: Elgitarr spela tyst?

    Lugn nu Tony, va inte menat som nåt angrepp på dig alls, den funkar säkert helbra för dig och det var inte meningen att starta nåt nätkrig om Zooms vara eller icke vara.

    Jag tycker, min högst personliga synpunkt, att Zoom inte är nåt som är en bra produkt, snarare lite lekvarning på dom som säljer som smör för att dom just är billiga och samlar en massa oljud i en box som man egentligen inte behöver.
    (Imo, man kan likaväl köpa en vanlig "distpedal" för ett par hundra för ska vi vara ärliga här, vem behöver ha en gura som låter som en fågel alt. dator blip blopp??)

    Att jämnföra en Zoom multi vs. Boss multi (vilket jag var starten till antar jag) går inte, varken prismässigt eller produktmässigt, DOCK kan man hitta bra Boss produkter på t.ex Blocket till ett bra pris. (konkurensvärdigt med en ny Zoom)

    Ska tjejen lära sig att spela gitarr så tycker jag det iaf krävs någorlunda bra grejer för att hon inte ska tappa suget och motivera sig att spela vidare.
    En helt okej gura, typ en Squier gura som EXD sa, eller varför inte ett Epiphone combo paket med stärk ?? Väldigt prisvärda gitarrer för nybörjare.

    Så summa summarum, Tony, det var inte meningen att du skulle ta åt dig personligen ang. mina uttalanden ang Zoom efekter, så jag är ledsen om du känner dig kränkt eller nåt för det jag skrev, inte menat att hacka eller nåt på dig personligen. Friends again ??

    Sorry Cedete att vi har hamnat nån helt annanstans än dit du ville men jag tror det finns mkt matnyttigt här endå för dig ang. vad det finns att köpa till din dotter!

    Back on topic!
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Elgitarr spela tyst?

    Roliga med ZOOM är alla dessa oljud som finns. Man kan ju få guran att låta som.. jag vet inte. Toner försvinner..
    Jag har en ZOOM 505II som jag är nöjd med. Har gjort två egna program på den som jag gillar. Låter helt ok i min urgamla förstärkare. Budget-budget men det gör jobbet.

    Jag har spelat elgitarr i 9 år, började när jag var 11. Gillar inte att skryta, men anser mig vara en duktig gitarrist. Har spelat i flertalet band över åren. Allt från blues till folkmusik, även om jag spelar metal i grunden. Jag har inga svindyra grejer. En sesionetteförstärkare på 75W som är äldre än de flesta här, inkl mig själv med marginal. Har en ZOOM-pedal jag fick i konfa-present när jag var 14/15. SPelar på en Ibanez GIO samt en Area Pro (gibson kopia). Är väldigt nöjd med min utrustning. Visst, det låter inte klockrent. Men det låter högt som fan, hårt och distat. Jag använder två knappar på min pedal. Framåt och bakåt. Två egenknåpade program för distat samt aukustiskt.

    Jag har aldrig varit särskilt intresserad i varken gitarrer eller omkringutrustningen, men jag fullkomligt älskar att spela, och gör så minst 30 minuter per dag.
    Summan av allt detta är att pedalerna och förstärkare osv inte behöver kosta skjortan.
    Det viktigaste av allt är gitarren som skall vara hyffsat bra och skön. Det är ändå den som är vapnet, det är den man spelar på och den skall kännas skitbra. Jag har haft min Ibanez GIO sen jag började, något modifierad med borttagen svajfunktion samt nedstämd (och inställd av gitarrmek för detta) i C. Sitter även tjockare strängar på (0.11). Denna gura älskar jag att spela på, och kommer fortsätta göra det.

    Herregud, detta blev flummigt värre.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448

    Re: Elgitarr spela tyst?

    Eindpeng.

    Inga problem, jag tog det inte riktigt så som du trodde, eller som det verkade.

    Det lustiga är att du hela tiden beskriver Zoom som "oljud" och som det är det enda den har, men det är ju inte sant, i alla fall inte på 9030 som jag har. Visst fan finns det en hel hög med mer eller mindre skumma ljud som man skrattar åt ett tag men som sällan går att använda till nåt om man inte köpt löstobak på Sergel och har svart bälte i New Age... Men, det finns ju hela baletten med allt det vanliga med, reverb, dist, overdrive, chorus ja allt. Och på min 9030 går allt att justera närmast steglöst in i oändligheten.

    Jag bryr mig egentligen inte alls i att folk tycker andra grejor är bättre eller trivs bättre med dem än en Zoom, utan det låter så märkligt att så fort nåt kanske inte är bästa bäst bäst, så heter det ofta att det är bara skiiiiiit och totalt värdelöst. Det sättet att uttrycka sig kan ibland irritera mig, om det görs i ett i övrigt seriöst inlägg. Inga problem om man skojar till det och drar den valsen då, om du förstår mig rätt.

    Kram kram


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Elgitarr spela tyst?

    Oj jag var nog lite otydlig..

    Finns massor med välljud i ZOOM, men jag syftade med oljud på de förinställda program som låter.. helt enkelt som oljud. Typ de som låter som om man drar ur sladden på guran och låter förstärkaren vara på. Gör man ett bra ljud med dist eller akustiskt är det välljudande nog för det flesta!
    Go zoom!

Liknande ämnen

  1. Ena högtalaren tyst OG9-3
    Av Jäder i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2014-04-14, 14:32
  2. Elgitarr+dator? = Stealth plug! Nån som testat?
    Av lillen 761 i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 21:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •