Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Glapp i turbon???

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    92

    Glapp i turbon???

    Hej har en saab 9000T -94 med nordich steg 3

    Någon som vet hur mycket glapp det får va i min org turbo (T25)?? Känns som den börjar bli lite väl sliten, hur stor inverkan det har för att orka hålla laddtrycket uppe om den är glapp??

    Mvh oskar

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    10

    Re: Glapp i turbon???

    Hade (har) samma frågeställning och efter att ha sökt på forumet fått fram att en ny T25 turbo kan ha så mycket som 0,5mm glapp längst ut på axeln (OBS inte det samma som glappet i lagret eller vid kompressor/turbinblad pga hävstång) och att upp till det dubbla kan vara OK. Har just köpt en 9000CS 2.0t med sliten turbo (ryker kraftigt, stort glapp) och köpt en beg T25 turbo på skroten (8000mil) som jag mätt upp med ett bladmått enligt följande:
    1 Jag har gjort mätningarna på demonterad turbo men det går att mäta med den monterad, även om det är lite bökit, genom att ta loss insugsslangen på kompressor sidan.
    2 Dra turbinaxeln upp och ned några gånger får glappa lite radiellt men inte axiellt.
    3 Lyft axeln så att det blir ett avsånd mellan kompressor blad och kompressor hus.
    4. För fösiktigt in bladmåttet mellan kompressorblad och kompressorhus (börja med det tunnaste) och tryck ner axeln mot bladmåttet/kompressorhuset.
    5 Upprepa 3 och 4 tills det går trögt att dra ut bladmåttet. Detta ger det minsta spelet mellan blad/hus (notera att om det går trögt redan med det tunnaste bladmåttet finns en uppenbar risk att turbon är så sliten att kompressorbladen tar i kompressorhustet). På T25an jag köpte på skroten var avståndet 0,04mm på kompressorsidan och 0,12 på tubin/avgassidan, vet ej om det är bra eller inte!
    6 Upprepa nu steg 3 och mät det största avståndet mellan blad/hus (var försiktig så du inte repar kompressorhuset). På min T25a var avståndet 0,20mm på kompressorsidan och 0,30 på tubin/avgassidan.
    Det radiella spelet är sådeles resultatet av 6 minus resultatet i 5, (0,20-0,04=0,16mm på kompressorsidan och 0,30-0,12=0,18mm på tubin/avgassidan i mitt fall vilket enligt vad jag läst mig till på detta forum betyder att turbon är i gott skick med hänsyn taget till att kompressorbladen inte sitter längst ut på axeln).
    Är ingen expert men hoppas att någon som är kan ge synpunkter/korrigera mätmetod och riktvärden för en godkännd turbo.

    /Håkan

Liknande ämnen

  1. Hur mycket glapp kan accepteras i turbon?
    Av Charlie33 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 22:54
  2. Glapp i turbon??
    Av sixten1984 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-01, 22:54
  3. Glapp i turbon?
    Av NORLUND i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-05, 21:38
  4. Snabb fråga!! Glapp i turbon
    Av Fidde77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-05, 02:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •