Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Elm 327 version 1.3 till OG9-5 -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Bollebygd
    Inlägg
    7

    Elm 327 version 1.3 till OG9-5 -99

    Köpte precis denna lilla skojiga pryl på tradera...

    Men jag har lite svårt att få kontakt med min bil!

    Vilket program fungerar på denna bilen...Som sagt jag får ingen kontakt, kanske nån som har "likadan" bil.
    Eller något tips på hur jag ska gå tillväga?
    Har provat med alla programmen som man fick med...men det går inte så bra....jag kanske gör fel?

    Saab 9.5 2.3 turbo årmod 1999

    Tack tack!
    Kärra = Saab 9-5 Griffin-99 (3liters V6a med Turbo)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Elm 327 version 1.3

    Är det inte 9-5 av just årsmodell -99 och -00 det tbrukar vara trassel med?

    Jag gick i alla fall bet på en 00:a jag testade på.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Bollebygd
    Inlägg
    7

    Re: Elm 327 version 1.3

    Ja du....
    Det vet inte jag, men jag hoppas att nån har ett tips.
    Kärra = Saab 9-5 Griffin-99 (3liters V6a med Turbo)

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Elm 327 version 1.3

    Har en 2.3 -00 och den pratar jag med iaf.
    Kör ScanSoft och EasyOBD, båda "bara funkar".
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    De flesta OBD-läsare funkar vill jag påstå. Iallafall numera. Men, EFTERSOM, vi i emellertid är inne på ett SAAB-forum är det lika bra att ni köper en Tech2. Kanske rör sig om en tusing extra från Kina, men det tycker jag det var värt. Även om jag fick köpa nytt moderkort för att få allt att lira.

    Att ha OBD2 trådlöst, eller trådat, funkar, och är ju kul. De flesta funkar bra. Mitt råd är ändå att köpa en Tech2 istället. Sen kan du/ni köpa MLC-flash card för allehanda bilar/mjukvaror. Gick på en tidig nit om kort-typer. De ENDA som duger är MLC-flash card.

    Lek vidare!

    Edit: Då menar jag tex GM, Opel, Suzuki, Holden


    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2014-12-16 klockan 20:51.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937
    Frågan har ställs flera gånger förr på forumet.

    Svaret är att tidiga 9-5or (t.o.m. ca årsmodell 00) inte har ODB2 aktiverat och då kan man använda generiska ODB2-läsare typ ELM327 för att kommunicera med bilen.
    Senast redigerat av jellybear den 2014-12-16 klockan 21:44.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    .....och då rekommenderar jag likväl att man köper en Tech2 (som julklapp till sig själv om inte annat). Mjukvara är det minst sagt lätt att få tag på.

    Och om frågan för några skulle handla om att flasha korten, om man valt fel SW på MLC-korten, så är det enkelt. MEN en del faller platt på att kunna läsa/hantera dom. Så hårdvarufrågan kan vara värre än mjukvarufrågan. Mjukvarufrågan heter Memory Card Explorer....men den slutar inte alltid där
    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2014-12-16 klockan 23:12.

  8. #8
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av lilletommy Visa inlägg
    Köpte precis denna lilla skojiga pryl på tradera...

    Men jag har lite svårt att få kontakt med min bil!

    Vilket program fungerar på denna bilen...Som sagt jag får ingen kontakt, kanske nån som har "likadan" bil.
    Eller något tips på hur jag ska gå tillväga?
    Har provat med alla programmen som man fick med...men det går inte så bra....jag kanske gör fel?

    Saab 9.5 2.3 turbo årmod 1999

    Tack tack!
    Om du uppdaterar styrdonet med en nyare version av den mjukvara din bil ska ha kommer OBD2 att aktiveras.

    Nyare mjukvara finns hos närmaste TIS2000/Tech2-användare eller SAAB serviceverkstad med tech2. Jag gav 400:- för uppdaterad programvara i den -99a jag hade. Efter det funkade elm-adaptern.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  9. #9
    TS har nog redan löst problemet, det var ju ändå 6 år sedan frågan ställdes.
    Signaturlös

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    TS har nog redan löst problemet, det var ju ändå 6 år sedan frågan ställdes.

    Ah, missade det! Känns som att Lufto verkligen ansträngt sig för att hitta trådar där han kan predika för ett tech2-köp?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Ah, missade det! Känns som att Lufto verkligen ansträngt sig för att hitta trådar där han kan predika för ett tech2-köp?
    Gelébjörnen: Jag kan nog inte redovisa särskilt mycket trådar på detta forum avseende Tech2 (även om några kan finnas). Hittade nog mest info på tex Ecuproject, Trionictuning samt andra Saabforum.
    Men jag kan likväl redovisa och förklara lite grann. Detta blir ett LÅNGT inlägg, men jag kan nog inte göra det kortare, då jag gärna berättar och förklarar om turen/omständigheter gällande TECH2.

    En Tech2 går att köpa för ca 350 US$ på alla Kina-sidor. Tex Aliexpress.com, dhgate.com, alibaba.com etc. I köpet anger du vilken mjukvara du vill ha med. Tech2 är nämligen ingen SAAB-specifik "device", utan används/användes till flera märken i GM-koncernen. Som vanligt kan man ha otur med kvalite´n och jag fick köpa nytt moderkort till tech2 då min seriella port på enheten bara sporadiskt ville funka. (Stackars Mxxxxx som köpte mitt beggade moderkort)

    Flashkortet, av typ PCMCIA; med medföljande SW bör (i fallet Saab) vara helst "Swedish 148.000", men kan oftast bara fås med English 148.000 OBS eller oftast endast med SW 146.000. Kolla upp detta vid inköp. Mig veterligen är SW148.000 den sista som skapades till SAAB.

    I många fall följer en skiva med TIS2000 med.....som i mitt och många andras fall, direkt kan förpassas till soptunnan.

    När det gäller korten (av flashtyp) så har jag och andra kompisar letat länge på billiga alternativ runt om på nätet. Slutsatsen är att det är ingen idé att köpa tomma kort för stora slantar eftersom vi sedemera kom till slutsats att endast PCMCIA-kort av typen MLC-flash funkar. Dessa är inte direkt lätta att hitta billigt.
    Det bästa (som jag kommit fram till) är att rätt och slätt ÅTERIGEN vända sig till aliexpress, dhgate eller övriga aktörer och köpa just kort med mjukvara. Har själv ca 5 kort med mjukvara till Tech2 för Saab, Opel, Suzuki m.fl.

    Korten är 32MB-kort av typen PCMCIA med standarden MLC-flash. Mjukvara för att hantera kort utgörs lämpligtvis med Memory Card Explorer "MCE". För detta krävs en minneskortsläsare som kan hantera korten.
    För egen del används en gammal XP SP1-maskin med PC-CARD-slot som funkar utmärkt för dylika uppdrag. Jag har sparat undan dessa SW, och har gjort fler "SAAB-kort" så man kan hantera alla modeller vars mjukvara och hårdvara är designade för Tech2 som service/ingenjörsverktyg. (Bara för att du har SW148.000 kommer du inte åt alla äldre bilar och för nyare krävs givetvis Canbus-adaptern, "Candi", men den medföljer i Tech2-inköpet i nästan alla fall)

    Med tex MCE (Memory Card Explorer), kan korten läsas, flashas, raderas och formateras etc etc.

    Det KOMMER att jävlas för den som kommer att ge sig in på detta. Garanterat! Men det är värt slitet.

    Ett visst "AKTIVT" sökarbete på nätet kan komma att krävas för:
    1. Olika mjukvaror för Flashkorten.
    2. En bra TIS-mjukvara för anslutning mot datorn.

    Tänk på att inte ful-ladda-hem sånt, för det är olagligt!!!!!!


    Ovärderlig hjälp har jag själv fått från vissa sakkunniga människor. (Inga nämnda, inga glömda).
    Kan gärna hjälpa folk här att flasha kort om det ligger inom ramen för forumets stadgar och om man givetvis äger kort och mjukvara själv.

    OBD samt OBD2 i all ära. Men en Tech2 till våra SAAB:ar är guld!

    Mvh
    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2014-12-17 klockan 09:59.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-24, 13:02
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-11-03, 19:01
  3. Vilken version på GPS har jag?
    Av björne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 22:06
  4. Version på DI-kassett.
    Av Switch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 13:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •