Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 99

Ämne: ETANOL VAD VET NI OM DET!!!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    38

    ETANOL VAD VET NI OM DET!!!!

    jag ligger ifunderingar på att köra med etanol. men vet för lite om det vill
    någon vändlig själ hjäpa mej med det. Har hört att mera HK med mer soppa och mindre luft!! och soppa är billigare än luft!! (sprut vs turbo)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Jag är intresserad av att byta till etanol och har läst på en del:

    Etanol har lägre energiinnehåll än bensin men håller ett högre oktantal. Därför drar bilen mer per mil men samtidigt kan tändning och turbotryck regleras fördelaktigare.
    Vid förbränning av etanol frigörs bara de koldioxider som växterna man utvunnit etanolen ur tog upp under sin livslängd. Jämför med oljan där vi äldar upp miljoners år av koldioxidupptagning på några få 100 år. Koldioxidöverskott!
    Bäst blir det följdaktligen om man utvinner etanolen ur spannmål eftersom man då håller koldioxidsaldot neutralt under kort tid. Etanol från skog är inte riktigt lika bra då man eldar upp en koldioxidupptagning från ca. 30år.
    Dock går det tydligen åt en hel del energi för att framställa etanol. Kärnkraft hade varit idealt men även industrier med överskottsvärme är bra. Eller förnyelsebara energikällor som vattenkraft (Trollhättespecialitet vid sidan om Saab )
    Nackdelen är kallstartsegenskaperna som är klart bristfälliga förmodligen p.g.a. det höga oktantalet vilket gör vätskan ovillig att brinna.
    Går att lösa med förvärmning och tillverkarna tror problemet är lös till nästa generation. På vintern kan man därför tvinga tanka större procent bensin.

    Själv ser jag etanolen som ett realistiskt alternativ till bensin som inte kräver någon som helst uppoffring från bilägarna. De andra alternativen ha, som jag ser det, alla nackdelar som är svåra att bygga bort.
    Ett stort plus är att man kan använda befintlig infrastruktur för distribution.

    Kommer 9-3 SC med etanoldriven turbomotor och automatlåda åker jag och handlar. Annars inte.

    Bra sida att läsa på:

    www.miljofordon.se

    Jag är ingen expert utan läst mig till ovanstående på internet. Tror mig bara varit hos trovärdiga källor men man vet aldrig...
    Fredrik J

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    850
    Medlem#
    10239
    http://www.etanol.nu/

    en bra hemsida.
    Nabil

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: ETANOL VAD VET NI OM DET!!!!

    Citat Ursprungligen postat av jon
    jag ligger ifunderingar på att köra med etanol. men vet för lite om det vill
    någon vändlig själ hjäpa mej med det. Har hört att mera HK med mer soppa och mindre luft!! och soppa är billigare än luft!! (sprut vs turbo)
    Har du inte kollat på etanolforumet än ?
    Jag som ställde en fråga där istället för dig
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Har scannat in artikel som jag nämnde i någon tidigare tråd. Den handlade om Saab och etanoldrift. DN provkör.

    PM. Address så jag kan skicka.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    Tolka mig precis som ni vill....

    Jag tänker INTE köra vår 9-5 Aero M/01 på E85, inte utan att ha modifierat / bytt ut en del prylar. Blir nog inget med det....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örsundsbro
    Inlägg
    936
    hmm har en kontakt som jobbar inom Saab ,han har kört ett tag på E85 med sin 9000cs,, har dock inte pratat med honom om detta ,,tänkte då närmast på om de funkar bra osv ,,

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Tolka mig precis som ni vill....

    Jag tänker INTE köra vår 9-5 Aero M/01 på E85, inte utan att ha modifierat / bytt ut en del prylar. Blir nog inget med det....
    Vi tolkar väl dig som att man ska tanka det bränsle tillverkaren rekommenderar....
    Fredrik J

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    Hmmmm, bra början, kanske finns en anledning till att man skall undvika experiment på egen hand....?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Okej, kan folk sluta prata i gåtor om etanoldrift.

    De flesta sidor på nätet är rena halleluljasidor om etanoldrift medans andra tycker att det är värre än det katten (det lömska fyrbenta husdjuret) släpar in. Kan ni som är mot etanoldrift i bilar som säljs i Sverige för bensindrift visa på vad som inte är kompatibelt med E85. Är det skillnad i utsläpp totalt eller enligt lagkraven? Vad är det som kan ta skada och hur ser ni på funderingarna från miljödepartementet att öka inblandningen i bensin? Kort sagt vilka nackdelar finns det med E85 och inga "råttan i pizzan" historier tack utan rena fakta. Detta håller på att utveckla sig till en debatt liknande kontroversen mellan mineral vs. syntetolja.

    Brasilien har haft etanoldrift en längre tid, dock är det enligt min uppfattning på tillbakagång. Denna marknad borde ha gett tillverkarna erfarenhet hur motorer går på etanol.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    Jag skall berätta vad jag vet när jag kan.

    MEN, den som vill KAN hitta RIKTIGA FAKTA, inte historier som man hittar på etanolfrälsta forum, "jag har kört XXXX mil funkar jättebra" o.s.v.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Jag skall berätta vad jag vet när jag kan
    När kan du? Fattar inte vad man kan ha emot etanoldrift i ordentligt och seriöst ombyggda bilar, samt standardmotorer som körs på etanol? Att köra på etanol utan att ha modifierat bilen ordentligt kan ju få ödesdigra konsekvenser! Är det, det som du är emot?
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Jag skall berätta vad jag vet när jag kan.
    Låter som att herr doktorn är upp till knäna inblandad i etanoldrivna Saabar på riktigt.........kul.
    Fredrik J

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Jag kan oxå berätta när jag får, dvs snart

    Stod en 9-5 BioPower på utställning nu i helgen här i stan, snart så..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Jag skulle vilja få den här tråden klistrad så den inte dör. Känns som att intressanta faktauppgifter är på g

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  16. #16
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Så doktorn är förbjuden att tala om vad som går fel när man tankar etanol i en icke modifierad bil?
    Knepiga sekretessavtal dom har på Saab...
    All makt åt Thengil!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Jag kan oxå berätta när jag får, dvs snart

    Stod en 9-5 BioPower på utställning nu i helgen här i stan, snart så..
    Jag tyckte han på EXPO sa mer än vad som sägs här...

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Linkeboda
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Så doktorn är förbjuden att tala om vad som går fel när man tankar etanol i en icke modifierad bil?
    Knepiga sekretessavtal dom har på Saab...
    Var det inte snickesnack om att insprutningssystemet (hela, dvs från tank till munstycke) kunde må riktigt dåligt efter en (inte allt för lång) tids användning med hög inblandning? Sen kanske avgassystemet inte ger korrekta emissioner, men det verkade i alla fall överleva...

    Well well, själv väntar jag nog också ut 9-3 SC med tomatlåda och etanolmotor... Blir inte så bra att blanda brännoljan med sprit tror jag
    /Andreas
    -----------------
    9-5 2.0 BioPower -07

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    a) Nä, ja är inte nämnvärt inblandat i spritaffären, står vid sidan om o sniffar in ångorna....

    b) Det kan bli de mest underliga missuppfattningar om jag skriver vad jag tycker att man skall göra för att åka acceptabelt safe på E85. Jag har i bland skrivit några rader (i andra ämnen) som tolkats som nå'n form av officiell variant. Vill undvika sådana missförstånd.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798
    Minskade utsläpp av växthusgaser (främst CO2) är inte riktigt så stor som vissa "frälsta" vill påpeka. Exakt hur stor vinsten är beror på vilken framställningsprocess det rör sig om, men om vi har en relativt enkel tillverkning baserat på spannmål så kanske inte vinsten i from av sänka utsläpp av de klassade växthusgaserna inte är större än 20-30%.

    Det finns också problem med ett flertal utsläpp, alla dessa är dessutom inte avgasutsläpp utan utsläpp vid produktion och från förångning.

    Ska det vara miljövänligt och driftsäkert så är det dessutom viktigt att motorn är rätt anpassad för E85 bränslet.

Liknande ämnen

  1. Etanol i 9-3 -01
    Av dean i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 11:08
  2. Etanol
    Av andersronn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 12:12
  3. etanol
    Av MrGreen i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •