Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Vevhusventilation, Saab ng900 - NY BILD!

  1. #1

    Vevhusventilation, Saab ng900 - NY BILD!

    Hallå.

    Gjorde en liten sökning här på forumet, hittade dock inte riktigt vad jag letade efter.

    Vad kör ni för någon vevhusventilation?

    Kör ni öppen eller sluten? (Man vill ju inte suga in olja in i motorn igen = högre risk för spikningar.)

    Isåfall vilken oljefälla?

    Finns det några andra ställen att ventilera motorn på än bara ventilkåpan?

    Mvh/ Steven
    Saab 900 2,3T Viggen by Nordic *

    407hk / 542nm @ 1,6bar

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 024

    Re: Vevhusventilation, Saab ng900

    Kör med vevhusventilation från T7-motorn.

    Fungerar riktigt bra, och den är sluten (dvs tillbaka till insugsröret till turbon)

    Öppen är inte tillåtet i enligt SBP vad jag vet.

    MVH
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 170

    Re: Vevhusventilation, Saab ng900

    kör sluten men se till att den fungerar, känner du dig orolig kan du ju köra en extra fälla i serie med den vanliga.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  4. #4

    Re: Vevhusventilation, Saab ng900

    Öppen är givetvis inte tillåten, det är jag medveten om.

    Men får ni inte in mkt olja i motorn igen då? Blir väl lite tryck i vevhuset när man laddar på ordentligt?

    Mvh/ Steven
    Saab 900 2,3T Viggen by Nordic *

    407hk / 542nm @ 1,6bar

  5. #5
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 786
    Medlem#
    3183

    Re: Vevhusventilation, Saab ng900

    Citat Ursprungligen postat av Lars_Turbo
    Öppen är givetvis inte tillåten, det är jag medveten om.

    Men får ni inte in mkt olja i motorn igen då? Blir väl lite tryck i vevhuset när man laddar på ordentligt?

    Mvh/ Steven
    Allt är beroende på vad folk tycker är "mycket" ladd...

    Det finns en anledning till att racemotor inte har återcirkulerande.

    För SBP kan man alltid fixa det för tillfället

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  6. #6

    Re: Vevhusventilation, Saab ng900

    Ja men vad är bäst då, ska jag köra med sluten och suga ur vevhusångorna? Kanske inte alls blir mkt olja som passerar? Har ni några bilder på hur ni har gjort?

    Mvh/ Steven

    [quote=Johan H]
    Citat Ursprungligen postat av "Lars_Turbo":2gfbh431
    Öppen är givetvis inte tillåten, det är jag medveten om.

    Men får ni inte in mkt olja i motorn igen då? Blir väl lite tryck i vevhuset när man laddar på ordentligt?

    Mvh/ Steven
    Allt är beroende på vad folk tycker är "mycket" ladd...

    Det finns en anledning till att racemotor inte har återcirkulerande.

    För SBP kan man alltid fixa det för tillfället

    mvh johan[/quote:2gfbh431]
    Saab 900 2,3T Viggen by Nordic *

    407hk / 542nm @ 1,6bar

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768

    Re: Vevhusventilation, Saab ng900

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Det finns en anledning till att racemotor inte har återcirkulerande.
    ...och den är?
    Nu har jag inga uppgifter på vilken blow-by man har på en "racemotor" men jag tror inte det handlar om att en återcirkulerande med oljefälla inte hinner "svälja" gaserna.
    Jag tror det är ren lathet och att man är rädd för olja SAMT att det skall vara så på en tuff motor

  8. #8
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 786
    Medlem#
    3183

    Re: Vevhusventilation, Saab ng900

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Det finns en anledning till att racemotor inte har återcirkulerande.
    ...och den är?
    Nu har jag inga uppgifter på vilken blow-by man har på en "racemotor" men jag tror inte det handlar om att en återcirkulerande med oljefälla inte hinner "svälja" gaserna.
    Jag tror det är ren lathet och att man är rädd för olja SAMT att det skall vara så på en tuff motor
    Gaserna ska ju inte sväljas - det är oljan som ska bort

    Ang blowby så beror den bla på injusteringen av kolvringar o legeringar i kolvar osv.

    Förra motorn var tyvärr inte så bra injusterad så där var det bra tryck och det fanns inte en chans att svälja den olja då gashastigheten var så hög att oljan inte hann falla till botten(iofs beroende på modell av fälla). Detta resulterade i "dieseldrift" och sönderspilkade topp-packningar.

    Ligger man på gränsen så behövs det nog inga större mängder olja innan spikningar uppträder. Så jag tycker det är dumt att chansa även om nya motorn är betydligt snålare på "oljeblåsningen", ca 0.5liter på hela säsongen. Det var betydligt mer i fjol!

    PET-flaskor är vanligt förekommande på "racemotorer"

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  9. #9

    Re: Vevhusventilation, Saab ng900 - NY BILD!

    Hejsan.

    Köpte mig en vevhusfälla på saab idag. Köpte den senaste uppgraderingen till T7.

    Jag har kopplat slangarna såhär, rätt?

    1. Till ventilkåpan (den lite grövre ansutningen)
    2. Till insugsröret före turbon
    3. Ner till ett kärl för uppsamling av ev oljerester




    Mvh/ Steven
    Saab 900 2,3T Viggen by Nordic *

    407hk / 542nm @ 1,6bar

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 281

    Re: Vevhusventilation, Saab ng900 - NY BILD!

    Kör man " räsermotor " och e85 vill man INTE ha in d et i motorn igen. Ser ut som fan. lite olja i botten på flaskan och ett annat skikt med e85 på toppen. Usch

  11. #11
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 524

    Re: Vevhusventilation, Saab ng900 - NY BILD!

    Citat Ursprungligen postat av Lars_Turbo
    Hejsan.

    Köpte mig en vevhusfälla på saab idag. Köpte den senaste uppgraderingen till T7.

    Mvh/ Steven
    Hur mycket kostade den satsen?
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  12. #12

    Re: Vevhusventilation, Saab ng900 - NY BILD!

    Förklara gärna lite mer.. Hade du E85 i oljebehållaren? Det mesta skla väl ner i behållaren, är väl mest för att få lite sug man vill koppla på insugsröret.

    Ska jag plugga skiten å köra med ett filter där istället, och använda fällan som en vanlig öppen catctank?

    Mvh/ Steven

    Citat Ursprungligen postat av Tomsan
    Kör man " räsermotor " och e85 vill man INTE ha in d et i motorn igen. Ser ut som fan. lite olja i botten på flaskan och ett annat skikt med e85 på toppen. Usch
    Saab 900 2,3T Viggen by Nordic *

    407hk / 542nm @ 1,6bar

  13. #13

    Re: Vevhusventilation, Saab ng900 - NY BILD!

    Köpte inte hela satsen utan bara själva fällan. Den kostade 54kr! Den skulle egentligen kosta 215kr vill jag minnas, men tydligen körde dom någon "drive" på den. Skönt!

    Mvh/ Steven

    [quote=evo_460]
    Citat Ursprungligen postat av "Lars_Turbo":3ikzh2db
    Hejsan.

    Köpte mig en vevhusfälla på saab idag. Köpte den senaste uppgraderingen till T7.

    Mvh/ Steven
    Hur mycket kostade den satsen?[/quote:3ikzh2db]
    Saab 900 2,3T Viggen by Nordic *

    407hk / 542nm @ 1,6bar

  14. #14

    Re: Vevhusventilation, Saab ng900 - NY BILD!

    Inte en käft här inne som kopplat in denna vevhusfälla eller vet hur det ska se ut?

    Mvh/ Steven
    Saab 900 2,3T Viggen by Nordic *

    407hk / 542nm @ 1,6bar

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 082
    Medlem#
    5389

    Re: Vevhusventilation, Saab ng900 - NY BILD!

    Jag har kört med T7 oljefälla på en hårt trimmad motor. Dock så valde jag inte inte dränera fällan tillbaka till tråget utan jag satte på en genomskinlig slang som jag pluggade. På så vis blev det ju en "värdemätare" för hur mkt olja fällan verkligen tog upp! Nu vet jag ju iofs inte hur mkt som den inte hann fånga upp men det blev en del i den så fungerade gjorde den bevisligen. Dock så valde jag att borra upp anslutningshålen till största möjliga dimension.


    Öppen eller sluten ventilation, det är frågan...jag säger sluten iaf. Visst, det föreligger en större risk för spikningar om du har ett slutet system med en oljefälla som inte klarar av uppgiften men samtidigt, kör du öppen så får du helt andra tryck i ditt vevhus under fullast vilket inte alltid är önskvärt. Svår balansgång detta...


    Vad är syftet med bilen?

  16. #16

    Re: Vevhusventilation, Saab ng900 - NY BILD!

    Bra svar där!

    Nej, det är sannerligen lite svårt det här med "öppen" vs "sluten". Tror jag tänker köra såhär nu iallafall.

    Syftet är ju att det ska vara en lite roligare gatbil, har annan bruksbil. Men på våren och sommaren får den gå en hel del..

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Jag har kört med T7 oljefälla på en hårt trimmad motor. Dock så valde jag inte inte dränera fällan tillbaka till tråget utan jag satte på en genomskinlig slang som jag pluggade. På så vis blev det ju en "värdemätare" för hur mkt olja fällan verkligen tog upp! Nu vet jag ju iofs inte hur mkt som den inte hann fånga upp men det blev en del i den så fungerade gjorde den bevisligen. Dock så valde jag att borra upp anslutningshålen till största möjliga dimension.


    Öppen eller sluten ventilation, det är frågan...jag säger sluten iaf. Visst, det föreligger en större risk för spikningar om du har ett slutet system med en oljefälla som inte klarar av uppgiften men samtidigt, kör du öppen så får du helt andra tryck i ditt vevhus under fullast vilket inte alltid är önskvärt. Svår balansgång detta...


    Vad är syftet med bilen?
    Saab 900 2,3T Viggen by Nordic *

    407hk / 542nm @ 1,6bar

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780

    Re: Vevhusventilation, Saab ng900 - NY BILD!

    [quote=Lars_Turbo]Köpte inte hela satsen utan bara själva fällan. Den kostade 54kr! Den skulle egentligen kosta 215kr vill jag minnas, men tydligen körde dom någon "drive" på den. Skönt!

    Mvh/ Steven

    Citat Ursprungligen postat av "evo_460":1f49fcpg

    Hur mycket kostade den satsen?
    [/quote:1f49fcpg]

    Har du kvar art.nr på den fällan?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  18. #18

    Re: Vevhusventilation, Saab ng900 - NY BILD!

    OLJEAVSKILJARE - 1055560548

    [quote=900 Power]
    Citat Ursprungligen postat av "Lars_Turbo":269mk6t9
    Köpte inte hela satsen utan bara själva fällan. Den kostade 54kr! Den skulle egentligen kosta 215kr vill jag minnas, men tydligen körde dom någon "drive" på den. Skönt!

    Mvh/ Steven
    Har du kvar art.nr på den fällan?[/quote:269mk6t9]
    Saab 900 2,3T Viggen by Nordic *

    407hk / 542nm @ 1,6bar

Liknande ämnen

  1. uppgraderad vevhusventilation?? bild
    Av kolven28 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-06, 23:44
  2. Uppgraderad vevhusventilation? *BILD*
    Av Bagarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-07-31, 10:36
  3. Vevhusventilation - Slangproblem 9-5 (Bild)
    Av Rostig 9000i -88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 08:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •