Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: inga högtalare i fram dörrarna

  1. #1

    inga högtalare i fram dörrarna

    Hej nyss reggat mig på forumet och inte hunnit läsa igenom allt så tänkte ställa en fråga.. köpte nyss min andra saab den 9-5 2,3t -99 och när jag igår varit i garaget och bytt högtalkare bak och skulle börja fram så fanns det inga högtalare.. det var för pluggat med en skiva som var från fabrik antar jag som man kunde ploppa ut väldigt lätt,, för jag trodde att de skulle varit kabel dragna i dörrarna iaf så man kunde koppla in högtalare.. men efter en 15 minuters letande gav jag upp.. då till min fråga någon som vet om saab bruka dra kabel i dörrarna fast de inte är utrustade med högtalare i dörrarna från affär ? jag själv har svårt att förstå om de inte skulle vara så.. mena till och med gammla volvo bilar har för draget och då även för el hissar om dom inte är utrustade med det..

    Mvh Dennis

  2. #2
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Re: inga högtalare i fram dörrarna

    Borde finnas en liten kontakt precis i närheten av hålet. Det finns på 9-3 iallafall.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471

    Re: inga högtalare i fram dörrarna

    Välkommen hit och hoppas du kommer trivas med din saab.
    Troligen har du AS1 stereon monterad i din bil. Då finns det inte mkt kablage som är fördraget tyvärr. Det finns mkt att läsa i detta forum samt på Göran Larssons ypperliga sida http://www.mitt-eget.com/ där finns det information om de tre ljudsystems som finns från fabrik som passar 9-5 AS1, AS2 och AS3.

    Denna länk går direkt till audio delen.
    http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4

    Re: inga högtalare i fram dörrarna

    ja jag tycker de jag med men jag har tagit upp dörr plasten lite och försökt känna efter men kan inte känna något.. ska vara om den är upp lindad och sitter högre upp elle om det är på något helt annat vis

  5. #5

    Re: inga högtalare i fram dörrarna

    AS1 mjo det verkar som om ja har en sådan iaf om man går efter tebellen som fanns på sidan... Men efter som jag inte har planerat att använda min orginal sterio som satt i så borde det inte vara någon större konst att slänga in en högtalare i varje framdörr och dra egen kabel upp till sterio eneheten och koppla in sig där elle ? någon som gjort nå liknande ?

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471

    Re: inga högtalare i fram dörrarna

    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    Borde finnas en liten kontakt precis i närheten av hålet. Det finns på 9-3 iallafall.

    9-3 och 9-5 är inte samma modell, skiljer mkt när det kommer till kablage.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471

    Re: inga högtalare i fram dörrarna

    Citat Ursprungligen postat av bondfan
    AS1 stereo ? .. det satt en med cd i som ja plocka ur hehe
    AS1 = högtalare monterade i instrumentpanelen (höger/vänster) samt i passagerardörrarna bak. Inget i främre dörrarna. Vill du bygga ut så blir det komplicerat, iaf om du vill använda saabs delar.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471

    Re: inga högtalare i fram dörrarna

    Citat Ursprungligen postat av bondfan
    AS1 stereo ? .. det satt en med cd i som ja plocka ur hehe
    AS1 = högtalare monterade i instrumentpanelen (höger/vänster) samt i passagerardörrarna bak. Inget i främre dörrarna. Vill du bygga ut så blir det komplicerat, iaf om du vill använda saabs delar. För AS2/AS3 krävs nytt ledningsnät, huvudenhet, (cd/kasett), förstärkare/slutsteg samt 7/9 högtalare.
    Det mesta finns begagnat att köpa till rimlig peng. Skall själv uppgradera mig från AS2 till AS3 då jag införskaffat alla delar till detta.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #9

    Re: inga högtalare i fram dörrarna

    okay.. mm men tror ja skippar att använda nå orginal grejs.. blir lite händig kabeldragning och el koppling i helgen ska åka in på saab senare och skaffa en monterings ram för sterion

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Brålanda
    Inlägg
    73

    Re: inga högtalare i fram dörrarna

    Hej
    Det ska finnas kontakter i dörrarna. Av med hela dörrsidan så ska du nog hitta kontakterna.
    Sedan hittar du kontakten för att koppla in högtalarna under högra a-stolpen, nere vid fötterna på passagerarsidan (se bild).


    Jag har gjort samma sak på min, dock en -03.

    MVH / Daniel

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: inga högtalare i fram dörrarna

    jag hadde för mig me att det finns framdragna kablar. precis som ovan skrev. borde det inte ligga fördragna kablar till 6/9or me `? nån som vet? om man har en as2 då.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  12. #12
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471

    Re: inga högtalare i fram dörrarna

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    jag hadde för mig me att det finns framdragna kablar. precis som ovan skrev. borde det inte ligga fördragna kablar till 6/9or me `? nån som vet? om man har en as2 då.
    Tittar man i EPC så är det samma kablage till AS2/AS3 men i verkligheten skiljer det som det skrivs på flera ställen i detta forum. Det finns inga fördragna kablar till 6x9:orna eller subbasen i bagagen.

    Däremot så är det inte samma kablage mellan AS1 och AS2/3. I AS1 är förstärkaren intrigerad i huvudenheten. I AS2/3 är förstärkaren monterad på högersidan vid passagerarplatsen fram. Dvs olika kablage.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #13

    Re: inga högtalare i fram dörrarna

    tack för smarta svar ska bli av med förkylningen och ta en kväll i garaget någon dag

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: inga högtalare i fram dörrarna

    finns det så man kan dra kablar ifrån slusteget ? till 6/9or as2 slusteget då?
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  15. #15
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: inga högtalare i fram dörrarna

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    finns det så man kan dra kablar ifrån slusteget ? till 6/9or as2 slusteget då?
    NEJ... inte samma slutsteg på AS2 & AS3... varför inte läsa den utmärkta sidan Göran skrivit som det länkats till i denna tråd & i så många andra om saab's audiosystem... allt man behöver veta finns ju där! http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: inga högtalare i fram dörrarna

    okej tack såg inte den sidan innan men var bra då vet jag mera om olika systemen och så bara en fråga som jag inte såg på den sidan bakdörrana är 4 tums högtalare passa eftermarknads högtalare eller måste man ha modell anpassade? kanske inte är en lätt fråga men om nån vet så vore det bra
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 967

    Re: inga högtalare i fram dörrarna

    Självklart är det framdraget kablar för att koppla in högtalare i dörrarna. Själva kontakten sitter fast i ett plåtclips som sitter i högtalarhålet längst ner kanske lite snett framåt. Så det blir till att leta lite mer.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  18. #18

    Re: inga högtalare i fram dörrarna

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Citat Ursprungligen postat av bondfan
    AS1 stereo ? .. det satt en med cd i som ja plocka ur hehe
    AS1 = högtalare monterade i instrumentpanelen (höger/vänster) samt i passagerardörrarna bak. Inget i främre dörrarna. Vill du bygga ut så blir det komplicerat, iaf om du vill använda saabs delar. För AS2/AS3 krävs nytt ledningsnät, huvudenhet, (cd/kasett), förstärkare/slutsteg samt 7/9 högtalare.
    Det mesta finns begagnat att köpa till rimlig peng. Skall själv uppgradera mig från AS2 till AS3 då jag införskaffat alla delar till detta.

    //B

    Får man fråga vad detta uppgraderings kitt kostade totalt?

  19. #19
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471

    Re: inga högtalare i fram dörrarna

    [quote=TT-95]
    Får man fråga vad detta uppgraderings kitt kostade totalt?[/quote:1xnzagwr]

    Jag har skaffat delar från två ställen. Köpte 7 st H/K högtalare (ej subbas) samt förstärkare som suttit i en kombi. Privat köp från STCS säljes avd 2000:- Jag har en sedan och det skiljer på delningfrekvens mellan sedan/kombi förstärkarna på subbasutgångarna fick jag reda på efter köp (ingen roll eg). SDCC hade ett par 6x9:or bashögtalre som jag behövde samt en förstärkare till en sedan. Högtalarna kostade 300:-/st förstärkare 1200:- (150:- frakt). Totalt har det kostat 3950:- då har jag en AS3 förstärkare till kombi över som jag kommer sälja. Det som tillkommer är stift och kontakter till att koppla in högtalarna samt stifta i kontakten till förstärkaren. Men det är ingen större summa.

    Ursäkta längden på svaret.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784

    Re: inga högtalare i fram dörrarna

    Funderar på att köpa en 9-5 med AS1. Tyckte AS1 lät totalt skräp, men hur är det - beror det på högtalarbestyckningen i första hand, eller är AS1-huvudenheten också skräp?

    Kan AS1-huvudenheten bli hjärtat av något som ändå låter okej, med andra högtalare och ny egen kabeldragning till dessa högtalare?
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

Liknande ämnen

  1. 6.5" högtalare i dörrarna på en og9-3
    Av Marre90 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-24, 11:46
  2. högtalare i dörrarna fram på 9000 går de ?
    Av kalle_best84 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 23:22
  3. Högtalare i dörrarna i en 900 NG
    Av SuperFaCeR i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 21:10
  4. Inga högtalare i 9-5 kombi ???
    Av Aifer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-02-26, 21:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •