Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Pippat USB-Minne

  1. #1
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    335

    Pippat USB-Minne

    Jag har ett USB-minne av märket Kingston, på 1GB som helt sonika slutat fungera. Jag har haft det på jobbet och har bara musik på det, då vi har några bilar med USB-uttag till stereon. För nån månad sen så började det jävlas. Nu kan det inte läsas av i bilarna.

    Självklart trodde jag från början att det var fel på bilarna, då dom körs hela dagarna av olika personer, varav vissa är mindre försiktiga än andra. Men nu på senare dagar funderade jag på om det kanske var minnet det var fel på. Idag testade jag det i min dator, med planer på att formatera det, och lampan på det blinkar, och datorn "plingar" att det har anslutits. Men likväl så säger datorn att det inte finns nåt minne på platsen som dyker upp i "Den här datorn"

    Så nu till min fundering; finns det nåt sätt att rädda USB-minnet, eller är det bara att kassera? Vore kul om man kunde få det att funka, så man slipper skaffa nytt. (även om dom är billiga)
    //Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211

    Re: Pippat USB-Minne

    Minnestypen i USB-minnen har ett begränsat antal läs och skrivningar, sen börjar de kajka ur.
    Jag skulle kassera minnet på studs innan du får för dig att försöka spara något viktigt på det (om du skulle få igång det igen).

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    528

    Re: Pippat USB-Minne

    Jag håller med Bollman, kasta och köp ett nytt. Viktig data ska man aldrig spara på ett USB-minne som enda ställe, men om det trots allt finns något ovärdeligt på minnet så kanske det går att rädda, men då får man nog jobba. Ett nytt minne på 4Gb kan du få för under 100-lappen så det är väl enklare.

  4. #4
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    335

    Re: Pippat USB-Minne

    Okej. Det där med begränsat läs och skriv hade jag ingen aning om. Blir till att köpa nytt då. Ingen större fara egentligen, då jag bara hade musik på det som sagt.. Tack för svar.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Pippat USB-Minne

    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    Okej. Det där med begränsat läs och skriv hade jag ingen aning om. Blir till att köpa nytt då. Ingen större fara egentligen, då jag bara hade musik på det som sagt.. Tack för svar.
    Jag tror inte att det är något förutbestämt antal läsningar det handlar om, utan mer att den inte håller för mer, typ som en kamkedja som slits, om man kan dra den paralellen

    Samma sak är det ju med cd-skivor, på dom brukar det stå hur många läsningar, på ett ungefär, man kan göra innan de lägger ner verksamheten.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567

    Re: Pippat USB-Minne

    Trådrubriken fick mig att tro på att det handlade om något som trådskaparen gjort i sin ensamhet.

    Kanske överdrivet tänd på nån tjej som hette ".jpeg" i efternamn?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Pippat USB-Minne

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Trådrubriken fick mig att tro på att det handlade om något som trådskaparen gjort i sin ensamhet.

    Kanske överdrivet tänd på nån tjej som hette ".jpeg" i efternamn?
    Skulle kanske va lite skum stämning i den här tråden om han ville förtälja för oss vad han hade gjort med fröken .jpeg
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    335

    Re: Pippat USB-Minne

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Trådrubriken fick mig att tro på att det handlade om något som trådskaparen gjort i sin ensamhet.

    Kanske överdrivet tänd på nån tjej som hette ".jpeg" i efternamn?
    Haha nu va du rolig va?
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925

    Re: Pippat USB-Minne

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Samma sak är det ju med cd-skivor, på dom brukar det stå hur många läsningar, på ett ungefär, man kan göra innan de lägger ner verksamheten.
    När jag tog en rejäl bunt av sommarjobbspengarna hösten -87 och köpte en cd-spelare var det många av polarna som varnade för tekniken eftersom skivorna skulle åldras hastigt.
    En av skivorna var U2/ The Joshua Tree. Jag spelar den än...
    Fredrik J

  10. #10
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Pippat USB-Minne

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Samma sak är det ju med cd-skivor, på dom brukar det stå hur många läsningar, på ett ungefär, man kan göra innan de lägger ner verksamheten.
    När jag tog en rejäl bunt av sommarjobbspengarna hösten -87 och köpte en cd-spelare var det många av polarna som varnade för tekniken eftersom skivorna skulle åldras hastigt.
    En av skivorna var U2/ The Joshua Tree. Jag spelar den än...
    Jorå, det förstår jag, jag menar inte att man bara kan spela dom typ 100 gånger, utan vi snackar tusentals.
    Har för mig att det står på brännskivor ungefär hur många spelningar de klarar
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925

    Re: Pippat USB-Minne

    När jag tänker efter så är det väl också en skillnad mellan en hembränd skiva och en pressad musik-cd.
    Fredrik J

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211

    Re: Pippat USB-Minne

    Just flash-minne har faktiskt ett (statistiskt) beräknat antal läs- och skrivningar. Visst kan de slitas på samma sätt, men det är just själva användandet som sliter.
    Därav att man nu undrar lite över SSD-diskar.
    Disken i min MBA är på angivna 64GB men bara 58GB användbart (borde vara några GB till även om man räknar som en disktillverkare) och anledningen är att man har utrymme i "reserv" som disken kan använda istället när den hittar att någon del av minnet börjar ge vika.

  13. #13
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Pippat USB-Minne

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    När jag tänker efter så är det väl också en skillnad mellan en hembränd skiva och en pressad musik-cd.
    Jo det är sant.
    Jag borde varit tydligare i första inlägget om att det var brännskivor jag menade.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  14. #14
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    335

    Re: Pippat USB-Minne

    Köpte nytt iallafall idag. Blev ett Kingston DataTraveler 8GB, för 149 spänn på PC City. Överkomligt pris tycker jag.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    227

    Re: Pippat USB-Minne

    Det är skrattretande när man tänker på att jag för några år sedan bad mor och far köpa mig ett USB-minne när de var någonstans där man talar konstigt språk och har billig elektronik... 149 spänn, USB-minnen håller ju värde lika bra som AP-fonderna!

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925

    Re: Pippat USB-Minne

    Citat Ursprungligen postat av kaka
    Det är skrattretande när man tänker på att jag för några år sedan bad mor och far köpa mig ett USB-minne när de var någonstans där man talar konstigt språk och har billig elektronik... 149 spänn, USB-minnen håller ju värde lika bra som AP-fonderna!

    Och så fick du väl 256k också...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Elspeglar med minne!
    Av Matte_E i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-07, 21:47
  2. Minne på backspeglar 9-3
    Av imported_Hakan i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 08:05
  3. Bilstereo och usb minne
    Av AndreasOstman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 13:37
  4. El stolar med minne i 9-5
    Av fugmann i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 22:58
  5. Skinnstolar med minne.
    Av Brandten i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 20:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •