Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Erfarenheter av Vw Tiguan

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 277

    Erfarenheter av Vw Tiguan

    Tycker plötsligt att Tiguanen är en ganska intressant bil. Men har inte kört den eller ens suttit i den. Så ni som har kört eller ägen en Tiguan, fyll gärna på med erfarenheter vad ni tycker om den.

    Är tex en 150hk TSI (bensin) ok eller på tok för slö för bilen?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654

    Re: Erfarenheter av Vw Tiguan

    Jag har dessvärre inte kört en Tiguan (bara suttit i förarsätet), men har kört VW Caddy som är ungefär i samma stlklass/vikt. Kan rekomendera 2 saker, dels att du kikat på diesel då det passar riktigt bra till dem bilarna, nummer 2 är DSG. Helt underbar kombination och även en Caddy med 105hk upplevs som pigg.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 277

    Re: Erfarenheter av Vw Tiguan

    Fast Tiguanen verkar inte finnas med Dsg, bara tiptronic?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Erfarenheter av Vw Tiguan

    Låter konstigt. Tiguan är mekaniskt en förhöjd Golf och där finns DSG till ett flertal motoralternativ, både bensin och diesel.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Erfarenheter av Vw Tiguan

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Låter konstigt. Tiguan är mekaniskt en förhöjd Golf och där finns DSG till ett flertal motoralternativ, både bensin och diesel.
    Men finns någon av Golfarna med DSG och 4-hjulsdrift? Har inte för mig det. Jag tänkte bara att det kanske är det som inte går att kombinera.
    För 4-motion är väl standard på en Tiguan?

    Mvh
    Martin

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 277

    Re: Erfarenheter av Vw Tiguan

    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    För 4-motion är väl standard på en Tiguan?

    Mvh
    Martin
    Ja, det är standard.

    Tror också att dsg och 4-motion ännu inte går att kombinera. Första VAG-bilen med 4wd och dsg är väl nya Audi A4 och A3?

    Så inte går att kombinera är väl i det här fallet marknadsstrategiskt. För tekniskt så går det ju förståss som i A4, A3.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Erfarenheter av Vw Tiguan

    DSG och fyrhjulsdrift har funnits sedan -04 i Audi A3, både i 2,0T och 3,2. Finns ju även i Golf R32 så tekniskt möjligt verkar det.

    Av någon anledning verkar det dock som det är Tiptronic som gäller. Kollade i den tyska konfiguratorn (den svenska har fel alldeles för ofta*) och hittade:

    Technische Daten: 2.0 TSI 4MOTION 125 kW 6-Gang-Automatik
    Motor, Getriebe, Elektrik
    Motor - Bauart 4-Zylinder-Ottomotor

    Ventile pro Zylinder 4

    Einspritzung / Aufladung Direkteinspritzung / Turbocharger

    Hubraum 2,0 l/1.984 cm³

    Max. Leistung 125kW (170PS) bei 4.300/min

    Max. Leistung (Gas) nicht im Angebot

    Max. Drehmoment 280 Nm bei 1.700-4.200/min

    Max. Drehmoment (Gas) nicht im Angebot

    Emissionsklasse Euro 4

    Getriebe 6-Gang-Automatik mit Tiptronic

    Vet inte varför Volkswagen monterar gårdagens teknik i sina nya modeller. Har de kanske ett gäng gamla Tiptronic lådor liggandes som de måste bli av med?

    *Bland annat står det att Volkswagen Touareg R50 har DSG låda. Den lådan skulle hålla i typ 5 minuter med det vridmomentet. För att inte tala om faktumet att DSG låda kräver tvärställd motor. (Förutom tills alldeles nyligen då en ny DSG låda lanserades i Q5)
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 277

    Re: Erfarenheter av Vw Tiguan

    Min erfarenhet är att Audi A3 inte tidigare funnits i kominationen Quattro, 2.0T och dsg. Däremot så fanns 2.0T dsg utan quattro. Nu från och med årmodell 2009 finns det däremot.

    Satt iaf nu och kollade igenom Vw:s utbud. Vad jag kan se så finns egentligen bara en bil med 4-motion och dsg och det är Passat V6 4-motion dsg. En sån vill jag ju inte ha...

    140hk diesel, 4-motion och dsg är ju vad jag vill ha...kanske kommer i nya Golfen?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Erfarenheter av Vw Tiguan

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Min erfarenhet är att Audi A3 inte tidigare funnits i kominationen Quattro, 2.0T och dsg. Däremot så fanns 2.0T dsg utan quattro. Nu från och med årmodell 2009 finns det däremot.

    Satt iaf nu och kollade igenom Vw:s utbud. Vad jag kan se så finns egentligen bara en bil med 4-motion och dsg och det är Passat V6 4-motion dsg. En sån vill jag ju inte ha...

    140hk diesel, 4-motion och dsg är ju vad jag vill ha...kanske kommer i nya Golfen?
    Du har helt rätt, jag kom ihåg fel helt enkekt. När det gäller A3 Quattro + DSG så är det bara 3,2an som finns. Detta är ju samma motor som i Passat V6 så det verkar rimligt.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    462

    Re: Erfarenheter av Vw Tiguan

    Kanske inte tillför så mkt men har en jobbkompis som köpte en Touran ny han tyckte det var bullrig. Men det kanske inte Tiguanen är..?

    Mvh
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Erfarenheter av Vw Tiguan

    Risken att Tiguan är bullrig är uppenbar. Den är ju till största delen en Golf V och den tillhör definitivt inte de tystare på marknaden.

    Jag har aldrig åkt någon och kommer heller inte ihåg vad testerna har sagt. Har dock inget minne att någon sagt att den skulle vara sämre än konkurrenterna. Med konkurrenter i det här segmentet menar vi CRV, RAV4, Vitara, Kuga osv inte Q5 & X3 som antagligen är betydligt tystare (inte så konstigt när man ser prislappen)
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 277

    Re: Erfarenheter av Vw Tiguan

    Fast om man nu jämför med den Saab 9-3 SS som jag kör idag så kan väl knappast en Tiguan upplevas som bullrig?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307

    Re: Erfarenheter av Vw Tiguan

    Hej,

    Jag provkörde ett par Tiguan innan jag plockade ut min nuvarande.

    Mycket trevlig bil att köra för att vara SUV. De jag testade hade lilla TSI-maskinen, den stora hade inte kommit. Rapp maskin för att vara så liten men givetvis ingen raket. Mer dieselkaraktär faktiskt.

    Bullrig blir den först med 18" och 19".

    För mig sprack det delvis för att bagaget är rätt begränsat.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Erfarenheter av Vw Tiguan

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Fast om man nu jämför med den Saab 9-3 SS som jag kör idag så kan väl knappast en Tiguan upplevas som bullrig?
    Antagligen inte då 9-3SS inte är det tystaste på marknaden. Läs KKs erfarenheter. Själv tycker jag att Golf är för bullrig att åka motorväg i, men åker man landsväg och stad mest så funkar det. Nu verkar det enligt KK som att Tiguan är tystare än Golf så vi får väl lite på det, jag har ju inte kört Tiguan. Det bästa du kan göra är ju annars att prova själv.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 277

    Re: Erfarenheter av Vw Tiguan

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Det bästa du kan göra är ju annars att prova själv.
    Självklart! Jag ville bara ha lite allmän info och uppfattningar i första läget. Har egentligen lite svårt för SUV:ar, även dessa mindre.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Erfarenheter av Vw Tiguan

    Jag tycker att tiguanen verkar vara vettig, mycket bra sittutrymmen även i baksätet men som en talare tidigare sa så är det ju inte mycket bagageutrymme, dom klagomål som jag har hört om den är att lilla tsi motorn är lite törstigare än vad folk hade förväntat sig... ser den inte så mycket på verkstaden heller så den verkar vara välbyggd från början (jobbar på vag), har inte fått provköra den ännu tyvärr men jag tror inte det blir någon besvikelse.

    En liten parantes till tidigare benämning av aut lådor så finns ej dsg till AUDI rätt namn är s-tronic om man ska vara petig och det är många audi kunder

    DSG / S-troninc finns ej till vridmomentstarkare motorer då dom inte reder detta utan då blir det hederlig teknik (tiptronic), multitronicen klarar inte heller så mycket vrid... och varför inte dsg finns till tiguan kan jag inte svara på, kan det vara så att terrängegenskaperna blir för dåliga eftersom den lådan inte slirar i växlarna?
    Kör 9-5aero sc aut -00

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Erfarenheter av Vw Tiguan

    Citat Ursprungligen postat av Jimpa
    DSG / S-troninc finns ej till vridmomentstarkare motorer då dom inte reder detta utan då blir det hederlig teknik (tiptronic), multitronicen klarar inte heller så mycket vrid... och varför inte dsg finns till tiguan kan jag inte svara på, kan det vara så att terrängegenskaperna blir för dåliga eftersom den lådan inte slirar i växlarna?
    Snart finns ju också en S-tronic låda till Q5 och A4 som klarar 550 nm. Tyvärr torde den inte kunna komma till VAG alls då den kräver längsmonterade motorer.
    http://www.autospies.com/news/Audi-Q5-S ... nic-27755/
    Men kul i alla fall att DSG tekniken sprider sig till fler modeller.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 277

    Re: Erfarenheter av Vw Tiguan

    Fick en liten stund över igår och var iaf och provsatt Tiguanen. Så långt känns den riktigt trevlig. I den bilen satt en stereo med stoor pekskärm som inte kostade mycket extra alls (2500kr). Även bagageutrymmet såg ok ut om man nu inte ska ha plats med barnvagn förståss, det går ju inte.

    Sen körde jag igår en Toyota Rav 4 executive av nyare modell med den större dieseln på 177hk. Det var en väldigt bullrig upplevelse. Verkade ganska törstig också för att vara diesel. Men den hade ju nån form av "suv-däck/jeep-däck" också.

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter av 225-40-19?
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-03, 14:04
  2. erfarenheter av 2.8t V6 ?
    Av brandcore i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 19:45
  3. 9-3 2.3i Erfarenheter
    Av Folke_ i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 17:18
  4. erfarenheter om kkk agg ?
    Av Fransson__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 13:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •