Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: binda om bolån, läge för rörligt?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417

    binda om bolån, läge för rörligt?

    halva lånet på huset ska bindas om i februari, nu har ju räntorna gått ner lite, binder jag 1 år=3,35%, 2 år 3,65,
    eller ska man ta rörligt och hoppas på mera nergång innan man binder? vad tror ni går det ner mera inom kort?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Hästbo/Torsåker
    Inlägg
    188

    Re: binda om bolån, läge för rörligt?

    Alla förståsigpåare samt de som spår i kaffesump och liknande tror att riksbanken kommer att sänka räntan vid nästa möte i februari.

    Kommer förmodligen att bli lite lägre än vad den är idag. Botten är inte nådd än. Binder du å andra sidan kan du se det som en försäkring på att det inte kommer att bli dyrare iaf.

    Jag hade lagt mig på rörligt (3-mån är väl vad som är mest rörligt idag, inte många banker som erbjuder helt rörligt längre) för att sedan binda någon gång under 2009. Samma siare som ovan tror på en höjning 2010.
    /Marcus
    V70 2,5 FT -10, alltid etanol! Har tidigare ägt ett gäng olika Saabar.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: binda om bolån, läge för rörligt?

    jag tror nog på att köra rörligt (3månaders) för att sedan binda någonstans maj-juni
    som det ser ut nu så tror jag nog det kommer mer sänkningar, å andra sidan är det ju i nuläget billigare än på mycket länge.

    Personligen tror jag (och hoppas) att det har slutat gå ner någon gång framåt vårkanten, tycker ju snart botten borde vara nådd.
    Därav att jag tror att det är läge att binda lånen om ett par månader.
    Räntesänkningar tror jag nog att det blir mer av, det måste ju bli fart på utlåningen för att det ska börja lätta på "krisen".


    Sen på en sida med, binda lånet ett år känns i mina ögon inte direkt som ett klipp, är ju då ganska lagom att räntan har gått upp igen den dagen det är dax att binda om, tycker nog man ska se på länge sikt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: binda om bolån, läge för rörligt?

    I vågskålen skall väl också läggas hur stora lån man har och hur en ev räntehöjning påverkar en totalekonomi?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    106

    Re: binda om bolån, läge för rörligt?

    Har sedan köpet av min bostadsrätt 2006 haft hela lånet rörligt, 406.xxx kr tror jag det är.
    Visst räntan har varit närmare 6% men såvitt jag förstår har jag endå tjänat på den rörliga delen. Har ett såkallat lån som ej går att teckna,helt rörligt ingen 30-60 dagars låsning, hade dock tidigare nå sådant.
    Har Swedbank och nu sist jag kollade låg min ränta på 3.1 och utlåningsräntan på 3.54(inte nu dock) för deras "rörliga"

    Denna räntesänkning har väl gett mig ca 800kr mer i månaden, om det nu blir tal om ännu en halvering av räntan som det spekuleras i så har jag fundering att låsa räntan i 10år för kanske 3-3.5%(drömma bör man)
    Saab 9-3 1999 2.0ts 268 Silver
    http://www.garaget.org/?car=180134
    If everything is under control you are not going fast enough!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    Re: binda om bolån, läge för rörligt?

    Jag och sambon har pratat om is i magen till närmare sommaren och sen binda den på lämpligt antal år... Lite irriterande att ha halva bottenlånet bundet på 4.7 till aug 2010, men det finns folk som har det värre gissar jag!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: binda om bolån, läge för rörligt?

    Standardrådet brukar vara att om man har marginaler att ta tillfälliga ränteökningar så tjänar man på att ha allt rörligt. Själv band jag ursprunglien mina lån på lägenheten men har vartefter de löpt ut låtit de vara rörliga.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Hästbo/Torsåker
    Inlägg
    188

    Re: binda om bolån, läge för rörligt?

    I ett historiskt perspektiv så har den rörliga räntan varit mest fördelaktig. Men det gäller som sagt att marginalerna är goda för en eventuell uppgång.
    /Marcus
    V70 2,5 FT -10, alltid etanol! Har tidigare ägt ett gäng olika Saabar.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: binda om bolån, läge för rörligt?

    Citat Ursprungligen postat av kungmackan
    I ett historiskt perspektiv så har den rörliga räntan varit mest fördelaktig. Men det gäller som sagt att marginalerna är goda för en eventuell uppgång.
    Mycket riktigt. Över en hel konjunkturcykel är alltid ett rörligt lån billigare då det ligger i sakens natur att man betalar extra för den säkerhet (banken tar en riskpremie) som det innebär att ha en låst ränta.

    Om man är gud fader själv och lyckas pricka sina löptider bra på de fasta räntorna kan jag tänka mig att man kan spara på det men detta är svårt som privatperson.

    Med rörlig ränta kan det svida till under vissa perioder men när du summerar så är det nästan alltid billigast i längden.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: binda om bolån, läge för rörligt?

    http://www.e24.se/samhallsekonomi/sveri ... 005635.e24

    Den kraftigt fallande aktiviteten och raset på arbetsmarknaden kommer att tvinga Riksbanken att kraftigt sänka sina prognoser vilket öppnar för en räntesänkning med 100 punkter, till 1,0 procent i februari.

    Det skriver Handelsbanksekonomerna Martin Enlund, Stefan Hörnell och Mats Kinnwall i kundbrev på fredagen.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112

    Re: binda om bolån, läge för rörligt?

    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    http://www.e24.se/samhallsekonomi/sverige/artikel_1005635.e24

    Den kraftigt fallande aktiviteten och raset på arbetsmarknaden kommer att tvinga Riksbanken att kraftigt sänka sina prognoser vilket öppnar för en räntesänkning med 100 punkter, till 1,0 procent i februari.

    Det skriver Handelsbanksekonomerna Martin Enlund, Stefan Hörnell och Mats Kinnwall i kundbrev på fredagen.
    Då är det väl läge att binda??
    Förstår mig inte på sånt här, men vi flyttar ju till kåk i just februari. Att utlåningsräntan skulle hamna på 1% låter föga troligt, men det är väl jag som misstolkar artikeln?

    Jag har hellre bunden ränta över lång tid för att veta vad jag ska betala varje månad, binder man räntan under 3% kvittar det om det är billigare med rörlig i längden tycker jag.. eller tänker jag fel?
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: binda om bolån, läge för rörligt?

    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn

    Då är det väl läge att binda??
    Förstår mig inte på sånt här, men vi flyttar ju till kåk i just februari. Att utlåningsräntan skulle hamna på 1% låter föga troligt, men det är väl jag som misstolkar artikeln?

    Jag har hellre bunden ränta över lång tid för att veta vad jag ska betala varje månad, binder man räntan under 3% kvittar det om det är billigare med rörlig i längden tycker jag.. eller tänker jag fel?
    Nej du tänker nog knappast fel. Utlåningsräntan blir inte 1% då det är ett gäng mellanhänder däremellan.

    Ju längre tid du binder räntan desto högre ränta får du. (Banken tar en högre risk ju längre du bilder lånet eftersom räntorna som banken finansierar sig med kan gå upp under tiden)

    För vissa är det väldigt skönt att veta exakt vad de betalar och sänker riksbanken reporäntan till 1% så är det verkligen läge att låsa. Det du förlorar då är om räntan inte stiger under löptiden så kommer du betala högre ränta än om du haft rörlig.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112

    Re: binda om bolån, läge för rörligt?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    text
    Tack för klargörandet, återstår att se vad vi gör när vi är inne på banken senare..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: binda om bolån, läge för rörligt?

    Nu behöver det ju inte vara antingen/eller utan man kan ju kombinera att ha delar av lånesumman rörlig respektive fast, tex 50/50%.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. ACC i läge OFF vid start
    Av Christof i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-19, 19:37
  2. Elbackspeglarna ställer om, binda dem till nyckeln?
    Av HerrAlbin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-12, 01:15
  3. Rörligt eller fast pris på EL?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-01-08, 14:28
  4. Läge för Tv-köp!??
    Av Magnus84 i forum Off Topic
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2009-05-02, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •