Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 53 av 53

Ämne: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Citat Ursprungligen postat av 164161413
    Titta vad Kamelkungen skriver i ett BMW forum:

    Hej

    Jag brukar normalt inte skruva i något som fungerar men efter att ha läst om alla som fått grova problem efter frusen vv så funderar jag på att uppgradera till den olje-cyklonen som är för vinterbruk. Jag kommer att köra mycket korta sträckor nu i vinter.

    Någon mer än mig som funderar på att göra samma sak inför vintern?
    Finns det något kit där även slangarna ingår?
    Det är nog bara dumt att sätta dit en BMW-vevhusventilation på en Saab, speciellt som BMW:s orginal verkar frysa till skillnad från Saabs - eller hur menar du?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Nja läs han inlägg i detta forum och hans felfria BMW...
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Citat Ursprungligen postat av 164161413
    Nja läs han inlägg i detta forum och hans felfria BMW...
    Ok, men det passar bättre i den andra tråden...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #44

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av 164161413
    Titta vad Kamelkungen skriver i ett BMW forum:

    Hej

    Jag brukar normalt inte skruva i något som fungerar men efter att ha läst om alla som fått grova problem efter frusen vv så funderar jag på att uppgradera till den olje-cyklonen som är för vinterbruk. Jag kommer att köra mycket korta sträckor nu i vinter.

    Någon mer än mig som funderar på att göra samma sak inför vintern?
    Finns det något kit där även slangarna ingår?
    Det är nog bara dumt att sätta dit en BMW-vevhusventilation på en Saab, speciellt som BMW:s orginal verkar frysa till skillnad från Saabs - eller hur menar du?

    Jag har aldrig sagt att bmw gör felfria bilar, det är din egen tolkning.
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  5. #45
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Saab Turbo Club of Sweden är en ideell förening som vänder sig till dig som kör en Saab med överladdad motor eller kanske bara har ett speciellt intresse för dessa bilar och motorer.


    Så jag undrar vad Kamelkungen gör här? Han kör ingen Saab och han har inget intresse för bilarna heller.

    Ta Kamelen och häng med dina kamelpolare på BMW forumen istället för att sprida massa skitsnack och förstöra varenda tråd.

    Vi vet att du var missnöjd med din Saab och nu när du har köpt din BMW så kan du sluta älta i det gamla och vara nöjd med din frusna BMW istället.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #46
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    BMW's största garantikostnad på sina bilar just nu är OILSLUDGE Igensatta vevhusventilationer och frusna ventilationer. Vanosen totalt fördärvad.
    Volvo har också stora problem med Oilsludge och VV.
    VAG ska man knappt nämna, särskilt dom med högtrycksinsputningen, dessa motorer verkar ha en livslängd på ca 6000mil om man följer servieceintervallerna med oljebyten.

    Så Saab var tidiga att åtgärda sina problem, dom andra biltillverkarna rycker på axlarna, Vadå problem?, vi tar inte det på garatin, så ser vi inte höjd statistik där så finns det inget problem.

  7. #47

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Jag har haft 3 st 9-5or själv En -01 14000 mil , inga bekymmer En -02 16000 med Automatlådsbekymmer pga dåligt renoverad och en 9-5 -06 BioPower 10.000 mil utan bekymmer.

    Har varit och tittat på många 9-5or där jag bara stängt huven och gått därifrån
    för att dom har varit så dåligt skötta , hur vet ni hur era gamla bilar är skötta av föregående ägare? Att serviceboken är ifylld säger egentligen ingenting om bilen i sig.

    Nej jag tror ni har fått dåliga exemplar , skulle 9-5an vara så dålig skulle den överhuvudtaget inte sälja fortfarande efter 11 år.

    Kan meddela att en V70 är inte ett dugg bättre isf , (Pratar av egen erfarenhet ja)

    Sen förstår jag inte hur man kan bli förvånad att en 10 år gammal bil går sönder?
    Nej, det är verkligen inget ovanligt att en 10 år gammal bil går sönder, men jag för min del har ändå haft rätt många sådana bilar nu, och ingen bil innan 9-5:an har kostat mig lika mycket pengar, havererat fler gånger eller stått still lika mycket.

    Jag kan bara tala för mig själv ang min 9-5:a. Dåligt skött? Knappast. Fullservad med extra oljebyten hos SAAB av min svärfar, som köpte bilen när den gått 1500 mil. Motorvärmare använt otroligt ofta på den kyligare delen av året, eftersom det finns uttag på svärfars jobb. Lackförseglad sedan start. Inga kostnader sparade, allt som behövs göras blev gjort.

    Resultat? Ja ni har ju redan sett vad jag skrivit om lådhaveri, motorhaveri, bakvagn som bytts bussningar och dämpare på två ggr på 13000 mil. Lägg därtill rostig baklucka som resultat av att SAAB monterat draget felaktigt. Jag kan inte bedöma det som annat än - skit - . Sedan är det bara att gratulera er andra som haft problemfritt ägande med era 9-5 or.

    Nu har jag trimmat bilen, och då är det för min del helt ok med både lådras och motorhaveri pga detta, men på en originalbil? No way. Inte efter 13000 mil.

    Jag är dessutom ingen ny Saabägare. Det är visserligen min första 9-5, men jag har innan dess haft 7st 9000 och några og900. Lägg därtill 40 talet andra bilar av andra fabrikat som inte varit i närheten av vare sig motorras eller växellådshaverier, trots högre miltal och sämre skötsel.

    Anledningen att 9-5 fortfarande säljer stavas tyvärr inte kvalitet, utan snarare tjänstebilsköpare, och bra timing med biopower...min åsikt.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Man kan ju aldrig döma ut en bilmärke efter att ha haft otur med ett enda exemplar. Jag tror ingen tillverkare oavsett produktkategori kan tillverka 100000-tals enheter där alla är perfekta.
    Lite hard facts från Bilrovningen:
    "Saab 9-5 har enligt Korrosionsinstitutet bland marknadens bästa rostskydd."
    "Besiktningsresultaten är bättre än för medelbilen vad gäller modellrelaterade anmärkningar. "
    "På den negativa sidan noterar vi vissa motorproblem som kan drabba 2,0- och 2,3-liters turbomotorer från åren 1998-2003."

    http://www.bilsmart.se/101364_saab_9-5?year=1999
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  9. #49

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    Lite hard facts från Bilrovningen:
    "Saab 9-5 har enligt Korrosionsinstitutet bland marknadens bästa rostskydd."
    "Besiktningsresultaten är bättre än för medelbilen vad gäller modellrelaterade anmärkningar. "
    "På den negativa sidan noterar vi vissa motorproblem som kan drabba 2,0- och 2,3-liters turbomotorer från åren 1998-2003."

    http://www.bilsmart.se/101364_saab_9-5?year=1999
    Nej det har du rätt i. En höna gör ingen fjäder.

    Samtidigt så är ju inte bilprovningsrelaterade fel bilens svaga sida enligt mig (vilket ju bevisas svart på vitt i länken) utan de ständiga motorrasen och lådrenoveringarna som berör främst de lite äldre 9-5 orna ännu så länge. Dessa ser du inte i någon bilprovningsstatistik.

    Bromsar, framvagnsdelar osv osv som bilprovningen anmärker på, det säger jag inget om, för det är att räkna som slitage. Sedan är det givetvis bra att Saaben är bättre än medelbilen både hos bilprovningen och framför allt säkerhetsmässigt.

    Men som slutkund när man lagt rätt många tusenlappar på problem som inte borde finnas på bilen när den är så pass välskött, så ger jag ärligt talat blanka f*n i dessa fördelar.

    Jag kan dessutom räkna upp flertalet vänner och bekanta som har haft liknande problem med sina SAAB 9-3 / 9-5 med de aktuella motorerna, och sedan kan man ju fråga sig hur många lådrenoveringar / motorrenoveringar som människor här på forumet har gjort på std bilar.

    Jag står fast vid min åsikt Saab 9-5 av de första årsmodellerna är skit. Det ska inte förekomma så många allvarliga problem av den digniteten på en nyare bil.

    Sedan, som sagt, jag gillar bilen trots allt och behåller den ju ändå. Men jag skulle aldrig köpa en till.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  10. #50
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Jag kan dessutom räkna upp flertalet vänner och bekanta som har haft liknande problem med sina SAAB 9-3 / 9-5 med de aktuella motorerna, och sedan kan man ju fråga sig hur många lådrenoveringar / motorrenoveringar som människor här på forumet har gjort på std bilar.

    Jag står fast vid min åsikt Saab 9-5 av de första årsmodellerna är skit. Det ska inte förekomma så många allvarliga problem av den digniteten på en nyare bil.
    Annars har jag fått uppfattningen att växellådsras är mindre vanliga på 9-5 än 9000, men eftersom jag inte har någon manuell låda själv så står jag över.

    När det gäller södertäljemotorn (9-3 är ju en helt annorlunda motor) så ser jag den som nära skottsäker, med undantag för vevhusventilation och kolvar. Jag har också sett statistiken på den från min husverkstad, där man bryr sig om bilarna och inte fuskar med oljebyten (varken i tid eller oljekvalité) samt kontrollerade vevhusventilationen ordentligt redan innan 2005, att på de motorerna (otrimmade) ser man inga oilsludgeproblem. Jag har en klar uppfattning om att oilsludgeproblemet i de flesta fall är en ganska direkt konsekvens av hur bilen servats, och bristande kontroll av vevhusventilationen sannolikt är en stor del (speciellt där den blivit igensatt av rester från t.ex. Mobil 1's syntetolja). Och när det gått så långt att kolvringarna börjat fastna pga. sot så är det utförsbacke. Det är visserligen en konstruktionssvaghet, men sådana har alla bilar, och om man vet om den kan man leva med den. Eller fixa den genom att byta kolvar.

    Jag måste också säga att när man hör vad som hänt med en del andra sorters motorer, och vad det kostar, så känns det inte direkt som att södertäljemotorn är en katastrof. Speciellt inte om man håller ordning på servicen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Det är nog bara dumt att sätta dit en BMW-vevhusventilation på en Saab, speciellt som BMW:s orginal verkar frysa till skillnad från Saabs - eller hur menar du?

    Jag har aldrig sagt att bmw gör felfria bilar, det är din egen tolkning.
    Jag får väl frächa upp ditt minne från ett inlägg:
    Hej

    Om ni vill ha en problemfri vardag kan jag bara rekomendera Er att köpa en bmw.
    Har inte rört någon skruv på bilen sedan jag köpte den och nu står mätaren runt 14'mil. Inte undra på att bmw har dom nöjdaste ägarna.
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  12. #52

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Hm, jag kan absolut hålla med om att BMW inte heller är felfria kärror, verkligen inte. Men så länge felen begränsar sig till lite hjullager, länkarmar och annat krafs så känns det ändå inte så farligt tycker jag .

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  13. #53
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Dagisspråket kan ni lämna utanför den här tråden, rensade några inlägg.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Är det samma låda i alla 9-5:or?
    Av Big Tom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 01:28
  2. Samma bromsar BAK på alla 9-5or??
    Av krutmats i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 09:21
  3. Brömssklödar, samma på alla 9-5 98-01?
    Av Ekan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 16:11
  4. Samma nål lager på alla 9-3?
    Av KNAK i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 23:02
  5. Samma spjällhus på alla 9-5or?
    Av bluetaily i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 07:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •