Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 53

Ämne: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    418

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Citat Ursprungligen postat av NS



    Hur fasiken kan bakluckan bli rostig pga felmontering av dragkrok
    Jo, stötfångaren hamnar lite för nära bakluckans underkant = nötningsskador på lacken = rost.

    Beträffande komforten, visst sitter man skönt osv, och den är svårslagen komfortmässigt med tanke på investerade slantar. Däremot vad gälle ljudnivån tycker jag det finns en del att önska jämfört med t.ex. BMW och Audi.
    Jag behåller ju min Aero trots allt strul, så innerst inne gillar jag den ju jättemycket MEN det betyder inte att jag tycker allt strul jag haft är ok.

    mvh
    Jesper

    Ok då fattar jag rosten på bakluckan, kan hålla med ang ljudnivån till en viss del men det är inget som stört mig iaf. Sen att det går att hitta nyare 9-5:or för i stort sett kaffepengar gör ju inte saken sämre, för oss som handlar bilar som 2:a brukare.
    Saab 9-5-01 "Räsern", Saab 9-5 Aero sc-02 "05 facelift", Saab 9-3 Aero-01,
    Audi S8-01

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Jo, stötfångaren hamnar lite för nära bakluckans underkant = nötningsskador på lacken = rost.
    (Det finns alltså en instruktion i verkstadshandboken att man ska skära bort en bit av stötfångarhöljet, markerat på dess undersidan, när man monterar dragkrok eftersom stötfångaren annars trycks uppåt. Att inte skära bort biten kan alltså utan tvekan beskrivas som icke fackmannamässigt.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Citat Ursprungligen postat av NS
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS

    Jo, stötfångaren hamnar lite för nära bakluckans underkant = nötningsskador på lacken = rost.

    Beträffande komforten, visst sitter man skönt osv, och den är svårslagen komfortmässigt med tanke på investerade slantar. Däremot vad gälle ljudnivån tycker jag det finns en del att önska jämfört med t.ex. BMW och Audi.
    Jag behåller ju min Aero trots allt strul, så innerst inne gillar jag den ju jättemycket MEN det betyder inte att jag tycker allt strul jag haft är ok.

    mvh
    Jesper

    Ok då fattar jag rosten på bakluckan, kan hålla med ang ljudnivån till en viss del men det är inget som stört mig iaf. Sen att det går att hitta nyare 9-5:or för i stort sett kaffepengar gör ju inte saken sämre, för oss som handlar bilar som 2:a brukare.
    Nej jag har inte heller stört mig på ljudnivån...jämfört med vår mitsubishi så är Saaben tyst som en elbil .
    Det är absolut köpläge på desnare modellerna av 9-5 nu...vilka fynd!

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  4. #24

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Jo, stötfångaren hamnar lite för nära bakluckans underkant = nötningsskador på lacken = rost.
    (Det finns alltså en instruktion i verkstadshandboken att man ska skära bort en bit av stötfångarhöljet, markerat på dess undersidan, när man monterar dragkrok eftersom stötfångaren annars trycks uppåt. Att inte skära bort biten kan alltså utan tvekan beskrivas som icke fackmannamässigt.)
    Precis. Jag tänkte göra om detta nu när jag ändå ska byta bussningar osv i bakvagnen. Bakluckan är inte bortom all räddning ännu, så det blir nog fint . Mn som sagt, störande att det inte gjorts rätt från början. Nåja I-landsproblem jämfört med motorhaverier + växellådsproblem.

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  5. #25

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Jag köpte min -03's 95 vector för två veckors sen ungefär, 2 ägare..10.000 mil på mätare med full servicebok, NÄSTAN, den har gått över vid ett tillfälle så motorgarantin gäller nog inte. Köpte bilen med blocket garantin (tacka *** för det iaf).

    Ägt bilen i snart 3 veckor nu och följande är bytt hittills och mer är på väg:
    Bränslepump: 6000;- på saab. (Självrisk 2000 för min del)
    Evakueringsrör 400;- (Helt av?? bytt själv)
    Oljeläckage från nått rör ner till oljefälla. några hundra på saab.

    Rekommenderas nu byte av vevhusvent, kommer undan med 1500;- på aukt. verkstad. Troligtvis bussningar i bakvagn, en hel drös troligtvis för det knakar när man kör i fartgupp. Knäpper till i ratten vid start på 1:ans växel, troligtvis behöver splinsen fettas in. 700;- på Saab vilket dom kan glömma. Sen saknas det slangfästen för någon slang som ligger mot kondensorn(?) och gnager vilket måste fixas, kommer inte ihåg exakt vad han sa på SAAB. Sen skrapar det i något i framvagnen när man svänger låter plastigt vet inte vad det är. fanns inte vid köptillfället.

    Turbon är bytt ifjol tack o lov, hoppas den håller, och hoppas nu att inte kamkedjan är slut, det ska kollas upp i dagarna...

    Jag som ska bli farsa i dagarna, inte hade jag tänkt behöva lägga ut 20000 innan året är slut på en nyköpt bil. Synd man inte läst på ÄNNU mer på saab innan man köpte en. För man har varken tid pga mycket jobb och snart barn och inte kunskapen att fixa allt själv.

    Man har hittat en bil med alla standardsjukdomar, och som ännu inte är åtgärdade, tyvärr. Typiskt.....det slutar väl med att Saab konkursar nu och saab blir helt värdelösa(värdemässigt)

    Bilen har ju ändå funnits på marknaden sen -98. Barnsjukdomarna borde ju ha försvunnit med åren tycker man, men så verkar ju inte fallet? Enligt mig så köpte jag helt fel bil, en ren katastrof. Och man blir förbannad av att bara se bilen. Men det är ju mitt eget fel, är man inte mer noggrann så, men det hade inte spelat någon roll när man inte besitter all kunskap om SAAB. Alla bilar strular mer eller mindre, men börjar ju undra om inte saab är värst av alla vad gäller antalet kassa konstruktioner(?) som dom aldrig lyckas få ordning på, inte ens efter 5 år (fram till -03) med samma konstruktion på marknaden? Man får mycket bil för pengarna när man köper SAAB. Men man får också mycket strul för pengarna, Dom ligger lågt prismässigt om man jämför med Volvo och andra märken. Men i slutändan så har nog jag köpt en bil som i slutändan kostar lika mycket som en -03 V70 med 10.000 mil på mätaren, dvs 120-130.000;-(Norrlands priser) Men Volvo är nog inte felfria heller. Men Saab är nog värst i mina ögon.

  6. #26

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Jadu, det verkar som att du också drabbats av några av standard 9-5 sjukorna.

    Jag kan inte annat än hålla med om att det är riktigt dåligt att många av felen återkommer så sent upp i årsmodellerna. Sedan har ju varje bilmodell och bilmärke sina egna bekymmer och sjukdomar, men jag kan inte påminna mig om någon volymbil som har så många olika och dyra fel som kan betraktas som standardmässiga som just SAAB 9-5.

    Det är fullkomligt orimligt med alla dessa motorras, turboras, bakvagnsproblem osv på bilar som inte gått mer än 10000 mil. Visst att man får höra om alla problembilar här på forumet, och att det blir en koncentrerad mängd som kanske är felvisande procentuellt sett gentemot det stora hela. MEN, jag har ju grannar, vänner och bekanta, bekantas bekanta som råkat ut för samma saker med sina sk**Saabar. Men visst, har man ett företag som nästan aldrig gått med vinst, så blir det ju svårt att lyckas med produktutveckling och inköp som håller hög kvalitet.

    Visst, ska man ta Volvo så är inte t.ex XC90 någon lysande bil de första årsmodellerna men den är heller inte såld i så många ex som 9-5, så det märks ju inte lika tydligt i Sverige iaf.

    Sedan älskar jag mina SAAB ändå och har tre stycken på gården.
    Det säger väl mer om mig än om bilmärket. Jag kan helt enkelt inte vara riktigt klok . Nästa finbil blir dock för min del ingen SAAB, det är iaf ett som är säkert.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Citat Ursprungligen postat av MathiasP
    Jag köpte min -03's 95 vector för två veckors sen ungefär, 2 ägare..10.000 mil på mätare med full servicebok, NÄSTAN, den har gått över vid ett tillfälle så motorgarantin gäller nog inte. Köpte bilen med blocket garantin (tacka *** för det iaf).

    Ägt bilen i snart 3 veckor nu och följande är bytt hittills och mer är på väg:
    Bränslepump: 6000;- på saab. (Självrisk 2000 för min del)
    Evakueringsrör 400;- (Helt av?? bytt själv)
    Oljeläckage från nått rör ner till oljefälla. några hundra på saab.

    Rekommenderas nu byte av vevhusvent, kommer undan med 1500;- på aukt. verkstad. Troligtvis bussningar i bakvagn, en hel drös troligtvis för det knakar när man kör i fartgupp. Knäpper till i ratten vid start på 1:ans växel, troligtvis behöver splinsen fettas in. 700;- på Saab vilket dom kan glömma. Sen saknas det slangfästen för någon slang som ligger mot kondensorn(?) och gnager vilket måste fixas, kommer inte ihåg exakt vad han sa på SAAB. Sen skrapar det i något i framvagnen när man svänger låter plastigt vet inte vad det är. fanns inte vid köptillfället.

    Turbon är bytt ifjol tack o lov, hoppas den håller, och hoppas nu att inte kamkedjan är slut, det ska kollas upp i dagarna...

    Jag som ska bli farsa i dagarna, inte hade jag tänkt behöva lägga ut 20000 innan året är slut på en nyköpt bil. Synd man inte läst på ÄNNU mer på saab innan man köpte en. För man har varken tid pga mycket jobb och snart barn och inte kunskapen att fixa allt själv.

    Man har hittat en bil med alla standardsjukdomar, och som ännu inte är åtgärdade, tyvärr. Typiskt.....det slutar väl med att Saab konkursar nu och saab blir helt värdelösa(värdemässigt)

    Bilen har ju ändå funnits på marknaden sen -98. Barnsjukdomarna borde ju ha försvunnit med åren tycker man, men så verkar ju inte fallet? Enligt mig så köpte jag helt fel bil, en ren katastrof. Och man blir förbannad av att bara se bilen. Men det är ju mitt eget fel, är man inte mer noggrann så, men det hade inte spelat någon roll när man inte besitter all kunskap om SAAB. Alla bilar strular mer eller mindre, men börjar ju undra om inte saab är värst av alla vad gäller antalet kassa konstruktioner(?) som dom aldrig lyckas få ordning på, inte ens efter 5 år (fram till -03) med samma konstruktion på marknaden? Man får mycket bil för pengarna när man köper SAAB. Men man får också mycket strul för pengarna, Dom ligger lågt prismässigt om man jämför med Volvo och andra märken. Men i slutändan så har nog jag köpt en bil som i slutändan kostar lika mycket som en -03 V70 med 10.000 mil på mätaren, dvs 120-130.000;-(Norrlands priser) Men Volvo är nog inte felfria heller. Men Saab är nog värst i mina ögon.
    Jo, lugn lite nu.

    För det första, om du köpte den för 3 veckor sedan av en handlare så har du reklamationsrätt där handlaren i praktiken måste visa att du orsakat felet för att komma undan de 6 första månaderna. Utnyttja det. Bränslepumpen bör t.ex. falla under det.

    Oljeläckage ner till en oljefälla? Det låter som att vevhusventilationen är ur funktion på mig, vilket inte är ovanligt när verkstaden är slarvig. Knakljuden kan vara de s.k. "knakstagen", dvs. krängningshämmarstagen som du enkelt kan byta om du vrider ut hjulen maximalt, 120:- på biltema. De är förbrukningsvara. Om du smörjer upp bussningarna med Molycote 33 medium (Saab 30 20 476) så brukar de sluta låta.

    Personligen tror jag att du köpt en bil som servats på en verkstad som inte brytt sig. På beskrivningen låter så, och gör man så i 10000 mil så blir det helt enkelt inte bra.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Man blir inte lugn när man köper en problembil, så är det bara, oljeläckaget är jag inte säker på vad han sa, sen så är det ju en sthlm´s bil, säger väl allt med fakta i hand. Blir då ingen ny 9-5 iaf den saken är säker.

    Ska in på verkstad nu i veckan och dom får gå igenom allt vad skruv heter på hela bilen sen så får vi se vart vi står, mår illa av bara tanken, för det är nog inte slut vid ovannämnda problem som det verkar. Bilen är köpt privat med blocketförsäkring (Vilket i övrigt är ett spel för gallerierna då den egentligen inte ger några garantier öht att bilen är i bra skick) Då det är säljaren själv dvs vilket stolpskott som helst som fyllt i detta besiktiningsprotokoll och inte verkstad som jag trodde, så man är ju ett stolpskott själv.

    Men men, historia är inte slut här, återkommer med de skrämmande resultatet..

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Citat Ursprungligen postat av MathiasP
    Man blir inte lugn när man köper en problembil, så är det bara, oljeläckaget är jag inte säker på vad han sa, sen så är det ju en sthlm´s bil, säger väl allt med fakta i hand. Blir då ingen ny 9-5 iaf den saken är säker.

    Ska in på verkstad nu i veckan och dom får gå igenom allt vad skruv heter på hela bilen sen så får vi se vart vi står, mår illa av bara tanken, för det är nog inte slut vid ovannämnda problem som det verkar. Bilen är köpt privat med blocketförsäkring (Vilket i övrigt är ett spel för gallerierna då den egentligen inte ger några garantier öht att bilen är i bra skick) Då det är säljaren själv dvs vilket stolpskott som helst som fyllt i detta besiktiningsprotokoll och inte verkstad som jag trodde, så man är ju ett stolpskott själv.

    Men men, historia är inte slut här, återkommer med de skrämmande resultatet..
    Dessbättre är 9-5 en ganska problemfri konstruktion (hjulupphängningarna delvis undantaget, de behöver lite löpande service), så jag tror inte det är särskilt svårt att få stil på den, behöver inte bli så dyrt. Bra verkstäder har diskuterats åtskilliga gånger, de gör underverk för sinnesron.

    Min bil har gått mer än 30000 mil i Stockholm...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Surt för dig MathiasP, lider med dig.
    Rätt gammal tråd detta och jag såg att jag hade skrivit på första sidan om min bil förra året
    Den rullar fortfarande på utan problem och jag har inte behövt byta någonting dyrt än. Snart rullat 17600mil och jag har själv kört drygt 2000mil av dessa.
    Men något dyrt lär gå sönder snart om jag inte byter ut den innan ett ras, särskilt då jag kör trimmat med GT17 snikturbo...

    Under dessa 2000mil och drygt 1år i min ägo har jag bytt filter/olja tre gånger, tändstift två gånger och luftfilter. Samt lite småpyssel med större avgassystem osv. Men det hör ju inte alls hit.

    Tråkigt att en förstagångsägare av Saab ska drabbas av ett dåligt exemplar. Då får Saab stämpeln som skitbil direkt. Hade min krånglat och jävlats så hade jag nog tyckt samma sak, som förstagångsägare.
    Men får man tag i ett välskött exemplar som vårdats med kärlek av både verkstad och ägare så är det riktigt fina bilar, tro det eller ej.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  11. #31

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Jo visst klankar man ner lite på Saab men med all rätt. Har haft både volvo, honda, vw och andra märken dock av äldre årsmodeller, men inte *** har jag ens varit i närheten av mängden stora dyra fel som jag fått nu på kort tid. Och finns ju många andra märken på marknaden som också har sjukdomar naturligtvis, men saab verkar va dom enda som har flera stora fel som inte växer bort med årsmodellerna.

    Men men, vi får se vad verkstadsbesök säger...

    Nu när vevhusventilationen är kaputt och den börjat pressa ut lite olja, är det inte stor risk att det geggat igen på fler ställen? Vilka fler åtgärder behövs för att man ska va säker på att all "smet" är borta i motorn?

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Citat Ursprungligen postat av MathiasP
    Nu när vevhusventilationen är kaputt och den börjat pressa ut lite olja, är det inte stor risk att det geggat igen på fler ställen? Vilka fler åtgärder behövs för att man ska va säker på att all "smet" är borta i motorn?
    Har det geggat igen då?
    Lyfta toppen, då ser man väl delar av kamkedjan, tror jag

    Det rasslar väl inte från motorn också va?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  13. #33

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Har inte kommit så långt i utredningen än, målar fan på väggen för de för jag räknar nästan med mer strul
    Dom ska gå igenom bilen i slutet på veckan undrade bara om någon visste, nu när vv redan är tjockt som det verkar.

  14. #34

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Nej, jag instämmer med MathiasP. I relativitet till andra bilmärken så är det fruktansvärt dåligt intryck jag fått av Saab(har bara ägt min 9-5 2.0T, 00 i en månad och redan lagt ut c.a 11 000 på i princip samma saker och mer är på gång). Man kan tjata om "vanliga slitage saker", "tänk på att bilen gått en del", "se efter vad du köper först", "inga större problem att göra själv" blalala etc. men det spelar ingen roll i mitt fall. Aldrig mera en Saab, säljer bort den så fort jag kan. Jag vill inte reparera en så pass "ny" bil för flera herrans tusen och sedan stup i kvarten måsta åka tillbaka till verkstaden för nya reparationer och få höra av saabfantaster "men det får du räkna med på en äldre bil" när sanningen istället bör låta "det får du räkna med när det gäller Saab". All respekt åt saabs mekaniska uppfinnelserikedom genom åren, deras förmåga för komfort och körglädje MEN en bil ska ju hålla för att köra med längre än i nio år utan att man går i personlig konkurs.

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Det är helt otroligt hur två relativt nya bilägare kan raljera över ett helt märke för att de lyckats köpa sig ett dåligt exemplar.
    Varje enskild bil är likt en individ som påverkas av sin tidigare ägare. Att man dessutom anser att en 9år gammal bil är "ny", vilket i dagens bil-värld får anses vara en gammal bil, är enligt mig förbluffande och talar egentligen bara om vad personen själv har för referensram. Inte heller en 4år gammal bil är speciellt "ny".

    Därmed anser jag inte att det är olyckligt att ni haft denna otur med era köp. Själv har vi inte bytt så många saker på 10år och 20000mil på vår 9-5. Båda displayerna samt en DI-box på 22000mil, o så en genomgång i oilsludge-hysterin (på garanti). Men så är det en fullservad bil hos en Saabverkstad som verkligen ger den service både till kund och bil som man ska kunna förvänta sig.

    EDIT: Bakre ljuddämparen höll "bara" i 20000mil, så den är bytt med.

    Så man ska nog snarare fråga sig. Vad har era bilar haft för ägare egentligen? Hur mycket bryr sig en person som bara ska ha en bil några få tusen mil?
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  16. #36
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Jag har haft 3 st 9-5or själv En -01 14000 mil , inga bekymmer En -02 16000 med Automatlådsbekymmer pga dåligt renoverad och en 9-5 -06 BioPower 10.000 mil utan bekymmer.

    Har varit och tittat på många 9-5or där jag bara stängt huven och gått därifrån
    för att dom har varit så dåligt skötta , hur vet ni hur era gamla bilar är skötta av föregående ägare? Att serviceboken är ifylld säger egentligen ingenting om bilen i sig.

    Nej jag tror ni har fått dåliga exemplar , skulle 9-5an vara så dålig skulle den överhuvudtaget inte sälja fortfarande efter 11 år.

    Kan meddela att en V70 är inte ett dugg bättre isf , (Pratar av egen erfarenhet ja)

    Sen förstår jag inte hur man kan bli förvånad att en 10 år gammal bil går sönder?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 010

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Om 9-5 är en skit bil så vet ja inte vad som hänt min bil för den bara går och går utan komplikationer en av världens bästa bilar måste det ändå va.

  18. #38

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Citat Ursprungligen postat av MathiasP
    Man blir inte lugn när man köper en problembil, så är det bara, oljeläckaget är jag inte säker på vad han sa, sen så är det ju en sthlm´s bil, säger väl allt med fakta i hand. Blir då ingen ny 9-5 iaf den saken är säker.

    Ska in på verkstad nu i veckan och dom får gå igenom allt vad skruv heter på hela bilen sen så får vi se vart vi står, mår illa av bara tanken, för det är nog inte slut vid ovannämnda problem som det verkar. Bilen är köpt privat med blocketförsäkring (Vilket i övrigt är ett spel för gallerierna då den egentligen inte ger några garantier öht att bilen är i bra skick) Då det är säljaren själv dvs vilket stolpskott som helst som fyllt i detta besiktiningsprotokoll och inte verkstad som jag trodde, så man är ju ett stolpskott själv.

    Men men, historia är inte slut här, återkommer med de skrämmande resultatet..

    bilen kanske var billig i inköp men den kostar att hålla i drift kan jag lova. Du Jag har gjort samma misstag som dig.
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen
    bilen kanske var billig i inköp men den kostar att hålla i drift kan jag lova. Du Jag har gjort samma misstag som dig.
    Ok kamelkungen, kan du inte hålla den onyanserade kritiken till din tråd viewtopic.php?f=18&t=263748 så är vi lite mer konstruktiva och försöker reda ut problemen här?

    Om man har en bil där en massa saker är sönder som är "vanliga slitage saker" och "inga större problem att göra själv" så är det ett ganska säkert tecken på eftersatt underhåll. Köper man en sådan bil och vill att den ska fungera ordentligt åker man helt enkelt på extrakostnader. De är nästan alltid dåliga köp, både av kostnadsskäl och för att det är uppenbart att tidigare ägare inte brytt sig (så sannolikt finns annat under ytan som inte syns direkt). Har inget att göra med om det är en Saab, alla bilar som gått 10000mil får behov av att byta slitagedelar, och alltid går det sönder någon sak på 10000mil. (Sedan finns det ju även bilar där ägaren brytt sig, men inte verkstaden, de är lite knepigare eftersom slitagedelar bytts men bilen kan ha fel under ytan, kanske är MathiasP bil sådan.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187

    Re: Min 9-5 måndags-ex, eller har alla samma problem?

    Titta vad Kamelkungen skriver i ett BMW forum:

    Hej

    Jag brukar normalt inte skruva i något som fungerar men efter att ha läst om alla som fått grova problem efter frusen vv så funderar jag på att uppgradera till den olje-cyklonen som är för vinterbruk. Jag kommer att köra mycket korta sträckor nu i vinter.

    Någon mer än mig som funderar på att göra samma sak inför vintern?
    Finns det något kit där även slangarna ingår?
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

Liknande ämnen

  1. Är det samma låda i alla 9-5:or?
    Av Big Tom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 01:28
  2. Samma bromsar BAK på alla 9-5or??
    Av krutmats i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 09:21
  3. Brömssklödar, samma på alla 9-5 98-01?
    Av Ekan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 16:11
  4. Samma nål lager på alla 9-3?
    Av KNAK i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 23:02
  5. Samma spjällhus på alla 9-5or?
    Av bluetaily i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 07:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •