Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Ny säng!? Köpråd

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Ny säng!? Köpråd

    Ehee frågor på stället där man alltid får svar

    Funderar på om vi(läs jag ) måste köpa en större säng, delar en 105 cm med tjejen i dagsläget. Så kollar runt lite här och där, försökte google lite om vad man ska ha för säng. Men blir inge klokare för det. Köpa en dyr säng och en dyr bäddmadrass? en billig säng dyr bäddmadrass? billig säng billig bäddmadrass?? Hur ska man tänka när man ska handla?

    Bäst är väl att åka och provligga(fy på er som tänkte snuskiga tankar ) men dit har vi inte kommit än

    Hoppas på lite goda råd.

    Mvh
    Magnus

    Ps Tänkte mest i prisklassen Ikea Ds
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    0

    Re: Ny säng!? Köpråd

    Skulle nog satsa på att köpa en dyr säng och en billig bäddmadrass för att senare uppgradera bäddmadrassen. Köper man en klok säng så håller den läääänge medans bäddmadrassen egentligen ska bytas ut några gånger, billig som dyr.
    Köpte en wonderland family för ett par år sedan och är nöjd (var nöjd kanske jag ska säga eftersom exet har den nu) betalade till lite extra för att få en latex-bäddmadrass istället för en "vanlig" och det var det värt, gör stor skilnad när man legat i sängen ett tag. Gick på 16000:- för 2x90 säng plus 180 bäddmadrass.

    Men provligg länge, dom säger att man egentligen ska ligga i sängen ca 30 minuter innan man bestämmer sig.
    Många sängar känns sköna när man lägger sig men det känns stor skilnad redan efter 5-10 minuter. Håller dock till dom "seriösa" handlarna där man kan testa olika hårdheter av samma säng och med olika bäddmadrasser.
    Tillbaka i turboträsket - igen
    Kör:Saab 9-3 2,0t -01 med BSR steg 1 , Peugeot 806 2,0 -00
    Tidigre: 9000T -90, 99 aut, mfl av andra märken

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Ny säng!? Köpråd

    Bra säng kostar.

    La ner ca 3mån i tid i våras på att jaga nya sängar, kärringa ville ha Ikea-priser.
    Jag provade alla möjliga priser, kom hem och berättade att hon fick nog vara beredd på ca 10k för sin madrass.

    Det slutade med helt ny komplett säng för ca 40k...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Ny säng!? Köpråd

    Är extremt nöjd med min Lectus Continetal...Visst kostar den typ 40K, men det är det värt. Trust me...

    Flinar fortfarande efter 4 år varje kväll jag lägger mig, man liger såååå skönt

    OCH, min onda axel som kostat en halv förmögenhet på naprapater, sjukgymnaster, doktorer m.m. gick över på under en månad...
    (berodde sannolikt på att jag hade för hård säng innan)


    Mitt tips:

    Åk till typ sängexperten eller liknande där de har nästan alla märken.
    gå runt o prova mer än en gång.

    Svårt att jämföra om man måste åka bil emellan butikerna.

    Ta den på avbetalning om du måste. En bra säng är värd ALLT!!!

    Till sist: Se till att få lämna tillbaka/bytesgarant om du inte blir nöjd.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    614

    Re: Ny säng!? Köpråd

    Vi köpte våra hästens sängar för 4 år sedan och det är den bästa investering vi har gjort.
    Passade på när Sova öppnade här i Varberg och fick ett bra paketpris på 2 90cm bäddar med 180cm bäddmadrass, totalsumman blev 37.000.
    Håller med perr, en bra säng är värd allt.

    Som jippo för den nya affären fick ett visst antal flyga med hästens helikopter...


  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471

    Re: Ny säng!? Köpråd

    Vill du spendera 40000:- eller 10000:- är en högst relevant fråga. Dyra sängar i all ära. Men jag kan rekomendera dig att testa IKEAs sängar. De är mkt prisvärda och har bra reultat i oberoende tester. Dock så skall man kosta på sig en bra bäddmadrass och den bör även bytas ut efter några års användande.
    Jag har själv IKEAs sängar och är mkt nöjd med dem. De har även generösa garantier.

    Praktiskt är att köpa 2 st 80-90 resåbottnar än en stor på 160/180 när det kommer till att de skall flyttas. Det blir lätt tungt och otympligt.
    Men köp en hel bäddmadrass för att slippa springan imellan.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738

    Re: Ny säng!? Köpråd

    Angånde madrassen så se till att köpa en med pocketfjädrar. Sen köper du en som passar din vikt och tjejen köper en som passar sin vikt. Alltså 2st 90cm. vi köpte 2 bottenmadrasser för ca. 6000:- dom håller bra och ser inga tecken på att dom är förbrukade efter 3 år. Förmodligen håller dyrare några år längre men jag skulle tro att våra håller 10 år minst. Se till att kosta på bäddmaddrassen
    lite mer den styr mycket över hur mjukt det blir. Våran innehåller latex om jag inte minns helt fel och det var ett steg upp ifrån "epa" bäddmadrasserna. En dyrare håller nog formen längre än en billig. På ikea finns en produkt som ser ut som ett T och är gjord av skumgummi som man placerar mellan madrasserna. Om man har en sån och sedan en hel 180cm bäddmaddrass ovanpå så kommer man
    inte känna skarven. Men köper ni "epa" bäddmaddrass så kommer ni känna skarven.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Ny säng!? Köpråd

    Mycket bra tips här...

    Hade jag ekonomi så skulle jag fundera på typ en hästens eller något sånt. Men den möjligheten har jag inte idag(lägger för mkt på bilen ) Så det får nog bli lite billigare alternativ.

    Det låter ju som att Ikeas sängar är ett bra val i den prisklassen, ska åka och prova lite i helgen. Men vad ska man titta på när det gäller de olika modellerna? Som jag har fattat det så är det antalet fjädrar i olika lager som styr lite kvaliteten på sängarna!?

    Om man tittar på Mio-möbler så har dom sänger som ligger i ungefär samma prisklass. Hur är dessa? Hur fasiken ska man kunna jämföra?

    Verkar vara en j*kla djungel som vi gett oss in på det här

    Mvh Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Ny säng!? Köpråd

    Du behöver inte vara rädd för att köpa en IKEA-säng. De har bra resultat i olika tester. Själv sover jag bra i en av deras sängar. Hade en IKEA-säng innan också och sov bra i den i 8-10 år innan den var slut. Med de priserna IKEA håller jämfört med Dux, Hästens etc så kan du byta säng 5-6 gånger oftare och ändå spara pengar.

    Kolla även test av sängar här. Som synes så klarar sig IKEA-sängen rätt bra.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Ny säng!? Köpråd

    Som sagt. IKEAS sängar är väldigt prisvärda. Annars tycker jag mkt är smäck på IKEA med det ständiga efterdragande och halvdana kvalitetskänsla men sängarna funkar

    Men det som är otroligt med IKEA är att du kan ha sängen hemma 3 månader och använda den. Sedan bara lämna tillbaka den och få pengar åter. Det står lite otydligt i villkoren men frågar man så funkar det. Spar dock förpackningen.

    Det är ju så det borde vara när man köper säng. Först testade jag IKEAS dyraste som skall vara en slags DUX-kopia. Men var för tvungen lämna åter.Passade inte mig. Var lite för mjuk. Köpte då en hårdare IKEA. Inte heller bra. Men sista gången blev det en fullträff. Sultan Sturefors som då kostade ca 1400 men tror priset är sänkt. På den deras dyraste bäddmadrass som kostar nästan lika mkt. Vä'ldigt nöjd. Att bygga sängar verkar inte vara det mest avanvcerade man kan göra. Tror att man betalar mkt för namnet på tex Hästens.

    Men provligg vet ja!
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Ny säng!? Köpråd

    Rikta in dig på en bra madrass. Sängramen/stommen blir omodern med tiden så det finns ingen anledning att slänga ut pengar på den. Köp en billig så kan ni byta när ni tröttnar.

    Jag hade en IKEA madrass i typ 10 år utan större obehag så de är inte helt värdelösa. Till slut fjädrade den dåligt och plankorna började lossna under madrassen men det var en billig madrass sett till livslängden. Övergick därefter till bäddsoffa i 2 år(av utrymmesskäl). Efter den tortyren var alla madrasser man provade helt gudomliga oavsett prisklass.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  12. #12
    guest
    Guest

    Re: Ny säng!? Köpråd

    Vi köpte 2 ställbara Hästens 90 sängar med bäddmadrass hästens.
    Blev kanon.
    Så vårat tips sattsa på en Häst.
    Vi gav efter viss rabatt med täcken kuddar säng ram och sänkläder ca 70000Kr för 3 år sen.
    Väl värd investering.
    (Ha bara kolla så inte nån arm hamnar under om man har uppfält.)
    Massage funktioner är bra till mycket.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112

    Re: Ny säng!? Köpråd

    Själv skulle jag nog satsa på en IKEA-säng. Skiter i om sägen heter Hästens eller SuperMegaDeluxeUltra, det ska vara prisvärt och där ligger IKEA förmodligen bättre till än någon annan. Men en bäddmadrass från tempur vore nåt.. (finns det andra märken med samma finesser som tempurbäddmadrassen? Tipsa gärna.. )
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    614

    Re: Ny säng!? Köpråd

    Testade Tempur madrassen när vi provlåg en massa olika sängar. Jag gillade inte den, kändes som man sakta åkte längre och längre ner i madrassen. Inget jag gillade alls (kör med stenhård madrass nu och njuter varje natt)

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112

    Re: Ny säng!? Köpråd

    Citat Ursprungligen postat av rodge
    Testade Tempur madrassen när vi provlåg en massa olika sängar. Jag gillade inte den, kändes som man sakta åkte längre och längre ner i madrassen. Inget jag gillade alls (kör med stenhård madrass nu och njuter varje natt)
    Just faktumet att man sjunker ner är det jag gillar mest.. då ligger man stabilt. Bara att lägga sig bekvämt först..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Ny säng!? Köpråd

    Provligga är ett måste. Och vi har så olika preferenser.Tyvärr räcker det inte med en stund i butiken. Märkte det så väl när jag köpte IKEAS mest påkostade som kändes underbar i butik men som jag efter några veckor upptäckte inte alls passade just m i n kropp. Gissa om det var skönt att kunna byta modell.

    Är förstås ingen tvekan om att tex Hästens är betydligt mer påkostad men en stor del ligger nog i tillverkningskostnad. Den görs väl i Köping och IKEAs på andra sidan Uralbergen typ. Man vill ju gärna stödja svensk industri men det blir till slut ändå en prisfråga för de flesta
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  17. #17
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471

    Re: Ny säng!? Köpråd

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Är förstås ingen tvekan om att tex Hästens är betydligt mer påkostad men en stor del ligger nog i tillverkningskostnad. Den görs väl i Köping och IKEAs på andra sidan Uralbergen typ. Man vill ju gärna stödja svensk industri men det blir till slut ändå en prisfråga för de flesta
    Kungsängen tillverkas i Sverige dock vet jag inget om prisbilden.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Ny säng!? Köpråd

    Mycket konstiga fenomen det här med sängar...Var och provade lite sängar igår på Ikea. Tyckte att en av de billigare tillsammans med en tjockare bäddmadrass var den skönaste. Vet inte om det är plånboken som kollar eller hur det är men men...

    Ska iväg och kolla på Mio och lite sånt i helgen så får vi se hur det går.


    Mvh Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Ny säng!? Köpråd

    [quote=Mr_SunBear]
    Citat Ursprungligen postat av "H-M":wc2jze60
    Är förstås ingen tvekan om att tex Hästens är betydligt mer påkostad men en stor del ligger nog i tillverkningskostnad. Den görs väl i Köping och IKEAs på andra sidan Uralbergen typ. Man vill ju gärna stödja svensk industri men det blir till slut ändå en prisfråga för de flesta
    Kungsängen tillverkas i Sverige dock vet jag inget om prisbilden.

    //B[/quote:wc2jze60]


    Kungsängen. Har en kompis som är alltid skall ha bra saker oavsett vad det är men vill inte bli skinnad. Går till botten med precis allt. Minns att han efter månadslånga undersökningar faktiskt fastnade för en Kungsängen pga av prisbilden och kvalitén. Dock 10 år sedan så hur prisbilden ser ut idag vet jag ej. Också sett hur "Jysk" rear ut sina topp-of-line" sängar. Halva priset

    Hur svårt kan det vara att bygga en säng? En tillräckligt kraftig träram och sedan tryffera den med olika pocket springs.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656

    Re: Ny säng!? Köpråd

    Min ikea säng har jag varit nöjd med länge. Men på senaste tiden har jag haft ont i ryggen när jag vaknat och kännt att jag inte ligger så som man borde. Efter som att jag är ganska lång har jag deras 220cm långa säng. Förra veckan vände jag på sängen och åter igen sover jag bra och vaknar utan verk i ryggen. Placebo säger många, men det känns när man lägger sig numera.
    Tycker det är lite dåligt, sängen är inte mer än 3-4 år gammal. Återstår att se vad garantiavdelningen säger....

Liknande ämnen

  1. Köpråd
    Av Allan K i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-14, 16:30
  2. Svårt att höra sång i musik
    Av AndreasOstman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 01:02
  3. Världens skönaste säng...
    Av Blodpudding i forum Tidsfördriv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 03:21
  4. Sång framifrån och spricka i bakre kofångarn.
    Av byggarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 01:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •