Seriöst, är KTH bättre?Ursprungligen postat av EXD
Seriöst, är KTH bättre?Ursprungligen postat av EXD
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Kanske inte på SAAB-progg men troligen har de tillgång till en hel del utrustning som EXD nämde ovan.Ursprungligen postat av RZ
Det är olika saker att jämföra...
mvh johan
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Psst, Johan!
Låt nu Henrik svara
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Okej dåUrsprungligen postat av RZ
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ta nu inte detta som ett påhopp på Maptun.Ursprungligen postat av RZ
KTH har förutsättningar som inte Maptun, Nordic m.fl. har, jag tror även de är medvetna om detta. KTH har jobbat med Saab och Scania i decennier.
Sedan har även Maptun och Nordic KTH att tacka, patentet på Rototesten torde ligga hos min professor om jag inte minns fel. Prototyperna står i källaren på KTH.
Med detta är det inte sagt att Fredrik skulle kunna knåpa ihop sämre program än forskarna på KTH - om han hade haft samma förutsättningar. Nu vet jag att Fredrik vill ha cylindertrycksgivare men aparaturen med signalförstärkare osv. kostar ett par hundra tusen.
har ni på kth räknat på vad fodrerna håller för i en SS?
Nurburgring 8.52min
http://www.garaget.org/Polis
Projekttråden SS Time Attack http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=31&t=249715
Ursprungligen postat av EXD
Är mappning bara fakta?
Måste man inte veta hur bilen beter sig vid olika tillfällen osv, sådant man får kunskap om efter man har mappat 1000bilar på gatan.
(detta är inget påhopp, bara en fråga)
Ser fram emot att se monstrena
MVH//Andreas
Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun
Har dom tid att mappa din bil då Henrik, Kth alltså?
Det har snickrats ihop motorer förr på KTH, men har inte heller sagt att KTH ska mappa utan tog upp det i diskussionen om cylinderfodren - det är lättare att få dem att hålla i ett labb där man har cylindertrycksgivare.Ursprungligen postat av BjörnR
När man har motorn i en bromsbänk utan att den sitter i bilen brukar det vara lättare att köra flera lastpunkter och mappa efter. Det kan även justeras mottryck i avgassystem etc. Visst att finliret kan behöva justeras i bil på gata men viktigare parametrar i hållbarhet torde vara lättare att finna i labbet.Ursprungligen postat av SaabTurbo95
Jag har inte sagt att Maptun är dåliga på att mappa utan poängterar återigen att de inte har samma förutsättningar som ett motorlabb likt KTH eller Saabs egna.
var absolut inget försvarinlägg jag gjordeUrsprungligen postat av EXD
bara ren fakta fråga, tack för svaret
MVH//Andreas
Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun
Halloj Henrik!
Hur går det med monsterbygget? Kommer vi få se den på knutan i år? ha d så bra,
mvh
Alex
Om jag får som jag vill så blir det:
9-3SS för att köra på banan (fortfarande bara steg 1)
900R Phenomenon som följebil 1 - uppvisning mest, sitter tråkiga org. bromsar på den nu
Pegeout skåpbil som följebil 2 - däck och verktyg och kanske lite annat gott
Ursprungligen postat av Mopack
TILL
Mycket vackert
9-3 Aero Sc ttid
The Red Rocketeer
Ruggit fina gavlar!!!Ursprungligen postat av EXD
Men dessa cellpaketen är inte bra, jag har just nu in min 340 Hk 9-3a en test IC med exact samma cellpaket (från andra sidan jorden) och insugningstempen stiger rejält efter ett svep på 25 sekunder, trots jag bara laddar "1.1" bar med en GT2871R.
/F
9-3SS Aero -05 415 Hp @ 450 Nm
Opel insignia OPC 2012
Det finns ganska många tillverkare av cellpaket till intercoolers i Asien, så man drar dem lite över en kam att säga att alla kina-cellpaket är dåliga. Har loggar på 90% effektivitet i ett cellpaket från min leverantör. Att det sedan kan hända att det kommer något sämre exemplar ut gäller ju även andra aktörer. Det är många parametrar som ska stämma vid designen av en intercooler, designen på cellpaketet och designen på gavlar. Jag använder mig av en design liknande ARE Cooling och ETS på både cellpaket och gavlar - och varken ARE eller ETS är ju dåliga.
Det är inte så att det inte fel på cellpaketet utan det istället är för lite för tunnt? En tjockare IC än original måste man vel ändå ha annars ökar man ju endast hållbarheten o inte så mycket på effektiviteten?
Min Kines IC föreföll vara ok på tempsidan som jag förstog det under mapningförfarandet men så är den också ca 150% tjockare än STD.
I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO
Härligt projekt, lycka till!
Intressant mannen!
Kör hårt!
Vad betyder det?Ursprungligen postat av EXD
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."