Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Inkompetenta poliser?

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Inkompetenta poliser?

    http://www.wighsnews.se/nyheter.php?nyh ... isid=38474

    Nog tycker man att även konstaplar borde veta hur man byter till reservhjul?

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247

    Re: Inkompetenta poliser?

    Antagligen har de så mycket utrustning/inredning i bilen att det "blir för jobbigt".

    En annan variant är att de endast har punkaspray som undertecknad. Ingen given succé så Kåren är bekvämare.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    250

    Re: Inkompetenta poliser?

    När polisen var på besök i skolan i högstadiet så såg man att dom har rejält med saker i bagagen, dom släpar runt på enhel del utrustning och det mesta ligger väl i bagagen antagligen! sen kanske dom har slopat reservhjul och allt därtill för att jämna ut vikten lite mer mot all utrustning..

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Inkompetenta poliser?

    En burk punka-spray borde de ju kunna ha plats med tycker man.
    Blir ju väldigt dyrt om kåren skall rycka ut så fort man får punka.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    Re: Inkompetenta poliser?

    När jag som nysnuten 20-åring jobbade en sommar i garaget på polisstationen i Luleå kom en dag en manlig polis i sällskap med två rätt tjusiga polisdamer! En caravell dom behövde verkade vara utan ström och bad om hjälp med det! "Javisst fixar jag det!" svarade jag glatt och gick och hämtade batteriladdaren/hjälpstarten, väl framme så bröstar polispojken upp sig och snor åt sig klämmorna man kopplar på batteriet samtidigt som jag pluggar in den i väggen, dom två damerna tittar imponerat på när polismannen minsann tar för sig av avancerat mekaniserande! Jag ser hur han sätter den röda kabeln på minuspolen och sen hans förbryllade min när det blir fyrverkerier för hela slanten när han ska koppla på pluspolen, efter 3 försök blir jag förstås tvungen att meddela att han är helt ute och cyklar... Lite snopen såg han allt ut!

    Fick samma sommar i uppdrag att motortvätta alla bilar jag bara kunde lägga vantarna på! En dag kommer två hemliga säpomän och säger att en volvo går som en kratta och måste in på rep. Jag fick förstås mina misstankar och kikade lite under huven och visst var tändstiften under vatten, en sväng med tryckluften och den gick som en klocka! Två säpogubbar körde strax därefter iväg med sin nyreparerade volvo, oerhört imponerade av snorvalpens kunskaper! Sen att jag inte berättade vad det berodde på kanske spelade in!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Inkompetenta poliser?

    Jag gissar också på att det inte finns något reservhjul i bilen, för nog tusan lär dom klara av att byta hjul med den utbildning dom får.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Inkompetenta poliser?

    Nej det beror nog knappast på att dom är inkompetenta och inte kan byta hjul...
    Antagligen ligger det massa manicker och prylar i vägen som dom inte orkar/kan flytta på eller så finns det helt enkelt inget reservhjul..
    9000 Aero -96

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Inkompetenta poliser?

    Måste ju finnas någon polis på forumet som kan svara på hur det är med radiobilarna och reservhjul.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: Inkompetenta poliser?

    Är ju annars inget konstigt med att man som Polis inte också har studerat till bilmekaniker och är kunnig på bilar. Alla är ju inte bilintresserade.
    Byta reservhjul kan de säkert! Men antingen finns inget hjul eller så är det väl någon regel i vägen...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    437

    Re: Inkompetenta poliser?

    Farbror blå har i storleks ordningen 55kg polisiär utrustning i bilen..
    Tror att en del av grejerna i bagaget är fastskruvade, typ lådhurts osv...
    9k A50 T5suite steg3+ E85

  11. #11
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Inkompetenta poliser?

    Har de sen hund med sig så tar ju buren upp en massa plats så att de inte kommer åt reservhjulet, om det nu finns något
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Inkompetenta poliser?

    Den här bilden kommer från Teknikens Världs provkörning av senaste Volvo V70 D5 som Polisbil.

    Som man kan se så är hela reservhjulsbaljan fylld med slutsteg, eller rättare sagt elektronik till radio, blåljus m.m. Så polisbilarna har helt enkelt inte plats för något reservhjul.



    http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Inkompetenta poliser?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Blir ju väldigt dyrt om kåren skall rycka ut så fort man får punka.
    Nu är det väl inte så ofta man får punka ändå... Mig har det aldrig hänt på närmare 20år
    Polisen har väl dessutom alltid fräscha däck av hög kvalité så det är nog inte vanligt med punka på dom bilarna heller.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389

    Re: Inkompetenta poliser?

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Nu är det väl inte så ofta man får punka ändå... Mig har det aldrig hänt på närmare 20år


    Jag skulle nog säga samma sak, inte så ofta man får punkatering...meeeen döm av min förvåning att jag blev skapligt paff när jag lyckades med tre (3!) punkteringar inom 24 timmar på tre olika bilar! Detta var ett par år sedan så jag torde således aldrig mer behöva råka ut för det ngt mer...någonsin!

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Inkompetenta poliser?

    [quote=Magnus Aero]
    Citat Ursprungligen postat av "Urban 1041":3m4tz895
    Nu är det väl inte så ofta man får punka ändå... Mig har det aldrig hänt på närmare 20år


    Jag skulle nog säga samma sak, inte så ofta man får punkatering...meeeen döm av min förvåning att jag blev skapligt paff när jag lyckades med tre (3!) punkteringar inom 24 timmar på tre olika bilar! Detta var ett par år sedan så jag torde således aldrig mer behöva råka ut för det ngt mer...någonsin! [/quote:3m4tz895]
    ....åtminstonde inte på dom bilarna...på samma ställe...just den dagen.. Underskatta aldrig Mr Murphy

    När det gäller Saab så känns det mer befogat att ha med en DI istället för reservhjulet.
    Reservhjul är f.ö tillval på 9-5 (gratis)
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •