Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Byta uppvärmning i villan.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Hästbo/Torsåker
    Inlägg
    188

    Byta uppvärmning i villan.

    Fick en elräkning för december på 4500 kr och tycker att det är lite saftigt. Har idag en elpanna med vattenburet system. Eldar även i braskaminen. December har varit ganska kall men tycker ändå att det är lite för mycket. Har inte mer än 20 grader inne. Huset är 1½ plan och ca 160 kvm. Byggt 1979 och borde därför vara ganska bra isolerat.

    Har nu planer på att installera bergvärme eller en luft/vatten värmepump. Vad ska man välja? Det är en djungel och vissa vill bara förespråka det de säljer.

    Någon som har några tips?
    /Marcus
    V70 2,5 FT -10, alltid etanol! Har tidigare ägt ett gäng olika Saabar.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    829

    Re: Byta uppvärmning i villan.

    Luftvattenväxlarna verkar ju vara riktigt trevliga!
    Bergvärme är väl förstås inte helt fel heller om bergrunden är bra där du bor men det blir väl en lite högre investeringskostnad?
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    32

    Re: Byta uppvärmning i villan.

    ved följer inte oljepriset! Har tyvärr gått på pellets och får sota hela tiden...
    annars går det åt en massa pellets...
    solfångare + acktank + vedpanna rejälalängder = billigast oberoende
    NanoSpeed

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276
    Medlem#
    8666

    Re: Byta uppvärmning i villan.

    bergvärme, visst en hyffsat rejäl slant men man behöver inte arbeta med att sota osv

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: Byta uppvärmning i villan.

    Din elpanna står väl inte brevid murstocken?
    Luft/vatten är bra mycket billigare än bergvärme vid inköp.
    Verkningsgraden är numera riktigt bra på L/V-och hela den installationen fixar en normalhändig själv-oftast har man ingen borrigg hemma i garaget
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Byta uppvärmning i villan.

    Citat Ursprungligen postat av kungmackan
    Fick en elräkning för december på 4500 kr och tycker att det är lite saftigt.
    Men är det bara för uppvärmningen då? Ingen hushållsel?

    Själv har jag 1.5 plan med källare, totalt i närheten av din yta och betalade 1650:- för fjärrvärmen i November.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Byta uppvärmning i villan.

    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    Luftvattenväxlarna verkar ju vara riktigt trevliga!
    Bergvärme är väl förstås inte helt fel heller om bergrunden är bra där du bor men det blir väl en lite högre investeringskostnad?
    En del Luft/vatten-växlarna har en tendens att föra lite oväsen av sig. Främst utomhusdelen. Vet ett fall då en som installerade en dylik fick klagomål från grannarna för den förde sådant oväsen.

    Har du tillgång till billig ved och är beredd att lägga en 1 vecka om året i arbete så är det ett hett alternativ.

    Dock relativt hög investeringskostnad med panna +ackumulatortankar om du inte redan har det? Dock finns ju även möjlighet att värma tappvattnet med ved och spara ännu mer el.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Re: Byta uppvärmning i villan.

    Har själv luft vatten och är mycket nöjd, men vi installerade systemet för snart tio år sedan så pumpen är inte den modernaste vilket gör att vid c.a -15 slår pumpen av.
    En modernare pump kan nog ge värme ner mot -20

    Fördelen är betydligt billigare installationskostnad jämfört med berg, mark eller sjövärmepumpar.

    Nackdelen är som sagt ljudnivån, men min pump står knappt 6-7m från grannens vardagsrum och kök, och jag har flera gånger frågat dem om ljudet, men de har aldrig hört den, när de är ute på sommaren kan de höra den säger de, men då det är som varmast och man vistas utomhus är den å andra sidan oftast avstängd.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Byta uppvärmning i villan.

    Bor i 180 kvadrat 1 och 1/2 plans villa med vattenburen el och brasa med återvinning på helgerna. Gör av med knappt 30000 kwh/år och har då ett 65 kvadrat garage med direktverkande el också.
    Inte ens försäljaren av bergvärmepump fick ihop kalkylen åt mig. Han räknade med 5000kw hushållsel vilket jag tror är lite i underkant med svets i varmgarage, tvätt och tork och 3 småbarn.
    Hur som helst skulle det bli 25000 i värme. En tredjedel skulle jag få kvar om värmepump d.v.s. 8000. 8+5=13. 30-13=17.
    Betalar idag lite drygt en krona kwh och skulle således spara 17000kr om året på en investering på 130000kr. Med räntor tar det 10 år innan jag ser en krona om dagens elpris håller i sig. Jag fattar inte hur man räknade hem en värmepump för 5 år sedan.
    Jag tror i så fall mer på vatten/luftvärmepump p.g.a. de lägre investeringskostnaderna. Dessutom är min tomt något "svårborrad".
    Elda med fasta bränslen i ett hus med vattenburen el är lite knepigt. Även om pannan råkar lika intill murstocken så står den ofta i tvättstugan vilket inte direkt lämpar sig för hantering av ved.
    Som jämförelse kostar en ny elpanna 18000kr.
    Fredrik J

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Byta uppvärmning i villan.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Han räknade med 5000kw hushållsel vilket jag tror är lite i underkant med svets i varmgarage, tvätt och tork och 3 småbarn.
    Låter extremt lågt räknat.
    Jag har tidigare gjort av med knappt 6000 kWh/år men nu går det åt närmare 7000 vilket fortfarande är lågt om jag jämför med andra.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Byta uppvärmning i villan.

    Då skulle besparingen bli ännu mindre...

    Hur räknar man hem en bergvärmeanläggning? Till skillnad mot en elpanna är dessutom en värmepump underhållskrävande efter 10-15 år.
    Fredrik J

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Hästbo/Torsåker
    Inlägg
    188

    Re: Byta uppvärmning i villan.

    4500 var inklusive hushållsel. Elpannan står ute i ett rum bakom det vidbygda garaget och det finns således ingen murstock. Vi har en täljstenskamin som står ungefär mitt i huset och till den är det vanlig plåtskorsten.

    En del säger att man tjänar ditten och datten medans andra inte räknar hem en investering på bergvärme. Vi har som tanke att bo kvar så även om det tar några år att räkna hem investeringen så känns det som att vi bör göra något.

    Har gjort av med ca 5 kbm ved också. Våran beräknade årsförbrukning är ca 14000 kWh enligt vattenfall men vi har sedan oktober när vi flyttade in gjort av med 7500 kWh och då har inte de kallaste månaderna varit än. Har bara ägt huset några månader så vi har ingen statistik på flera år. Tidigare ägare hade förmodligen ganska kallt inne och eldade mycket i kaminen.

    Ska ta in lite offerter nu på vårkanten så får vi se hur de räknar.

    Hade precis en kund på jobbet som har en luft/vattenvärmepump och han var riktigt nöjd med den.
    /Marcus
    V70 2,5 FT -10, alltid etanol! Har tidigare ägt ett gäng olika Saabar.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Hästbo/Torsåker
    Inlägg
    188

    Re: Byta uppvärmning i villan.

    Ja just det, närmsta granne är 75 m bort så ljudnivån på en LVpump borde inte vara något problem.
    /Marcus
    V70 2,5 FT -10, alltid etanol! Har tidigare ägt ett gäng olika Saabar.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Byta uppvärmning i villan.

    Citat Ursprungligen postat av kungmackan
    Hade precis en kund på jobbet som har en luft/vattenvärmepump och han var riktigt nöjd med den.
    Vad menar han då? Nöjd med att det blir varmt?
    Frågan är hur kalkylen går ihop. Måste man vänta 10år så finns det annat som gäller då.
    Fredrik J

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Hästbo/Torsåker
    Inlägg
    188

    Re: Byta uppvärmning i villan.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av kungmackan
    Hade precis en kund på jobbet som har en luft/vattenvärmepump och han var riktigt nöjd med den.
    Vad menar han då? Nöjd med att det blir varmt?
    Frågan är hur kalkylen går ihop. Måste man vänta 10år så finns det annat som gäller då.
    Besparing per år jämfört med sin tidigare oljepanna. Installationen hade inte varit så dyr så han skulle visst räkna hem det hela på fem år.
    /Marcus
    V70 2,5 FT -10, alltid etanol! Har tidigare ägt ett gäng olika Saabar.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Byta uppvärmning i villan.

    Ja oljan måste ju varit apdör när han investerade...
    Fredrik J

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Byta uppvärmning i villan.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Han räknade med 5000kw hushållsel vilket jag tror är lite i underkant med svets i varmgarage, tvätt och tork och 3 småbarn.
    Låter extremt lågt räknat.
    Jag har tidigare gjort av med knappt 6000 kWh/år men nu går det åt närmare 7000 vilket fortfarande är lågt om jag jämför med andra.
    Gör av med ca. 3500-4000 kw/h per år totalt. Eldar i en gammal köksvedpanna(anno 1950) som värmer radiatorslinga samt tappvarmvatten. ca. 100 kvm halvdant isolerat hus byggt 1952. Stödjer lite med en 6kW elpatron ibland eftersom jag inte har någon ackumulatortank.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    248

    Re: Byta uppvärmning i villan.

    företaget jag jobbar på monterar nya luft/vatten värmepumpar hos privatkunder och det där med ljudnivån som folk snackar om är sket snack! i dagens läge så låtar de knappt ingenting om man köper från ett relativt välkänt märke..

    Vi själva sätter in Daikin som är tystare än både Nibe och thermia, och eftersom inte så jätte många privatkunder känner till märket så brukar vi säga att det motsvarar mieles kvalité, alltså bra grejer!

    Luft/vatten alla dagar i veckan! dagens funkar utmärkt ned till -20, dom börjar få det lite svårt vid -25 men hur ofta är det så kallt här i Sverige?

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Re: Byta uppvärmning i villan.

    Citat Ursprungligen postat av Joo
    företaget jag jobbar på monterar nya luft/vatten värmepumpar hos privatkunder och det där med ljudnivån som folk snackar om är sket snack! i dagens läge så låtar de knappt ingenting om man köper från ett relativt välkänt märke..

    Vi själva sätter in Daikin som är tystare än både Nibe och thermia, och eftersom inte så jätte många privatkunder känner till märket så brukar vi säga att det motsvarar mieles kvalité, alltså bra grejer!

    Luft/vatten alla dagar i veckan! dagens funkar utmärkt ned till -20, dom börjar få det lite svårt vid -25 men hur ofta är det så kallt här i Sverige?


    Daikin?, låter som nåt Kinahimpajimpa?

  20. #20
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Byta uppvärmning i villan.

    Luftvärmepump från Panasonic 12 nånting, COP-värde 4-5 gjord för Nordiska klimat.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Snabb uppvärmning av garage billigt :)?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-11-19, 21:37
  2. Downpipevärmeskyddsfråga / styrservo uppvärmning
    Av tjohopp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 19:11
  3. hel/halvljus H4, xenon uppvärmning av bakrutan
    Av pallander i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 23:26
  4. Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-06-21, 15:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •