Sidan 5 av 7 FörstaFörsta ... 34567 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 130

Ämne: Detaljerna som gör Saab

  1. #81
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Citat Ursprungligen postat av BeEssErr
    Dimmljusen slocknar varje gång jag har haft av tändningen.
    Det stör jag mig också på, skulle vilja ha det som i pappas 9-5a där det är en riktig 2-läges strömbrytare för dimljusen. Man trycker in den och sen stannar den i det läget, vilket betyder att nästa gång som jag startar bilen så slås dimljusen på.

    Citat Ursprungligen postat av BeEssErr
    Ingen knapp inne i kupen för att öppna bakluckan, man måste ha vassa fingrar för att kunna trycka in gummit på skuffens öppnare.
    Har du ingen knapp på förardörren? Låter konstigt om dom skulle ha tagit bort den på dom nyare 9-3orna. På min sitter det en knapp där, trycker jag på den så hoppar bakluckan upp så fint så, bara att gå bak och peta upp den (ska testa spänna fjädrarna till den så kanske den klarar att åka hela vägen upp själv). Man kan välja om luckan bara ska låsas upp eller även öppnas vid knapptryckning via en techII.

    Citat Ursprungligen postat av BeEssErr
    Handtagen inne på dörrarna och handbromsen gnekar när man tar i dom, känns inte som en dyr påkostad bil.
    Sen så pekar ju handbromsen (iaf i alla 9-3ng som jag har setat i) alltid lite låt vänster, så fult! Kunde dom inte ha gjort så att den går i linje med den övriga plasten!?

    Om vi däremot ska diskutera bra funktioner hos Saab så skulle jag kunna skriva en lång ramsa. Men jag väljer att istället säga att jag håller med om det mesta som redan har sagts. Dom har många lösningar som man först inte tänker på, men när man sen sätter sig i en annan bil så saknar man alltid nån liten detalj. Saab tänker längre än andra!


    MVH// Christoffer

  2. #82

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Hej

    Måste bara säga Solskyddet i 9-5 ('03). Så smart med ett stort vanligt, och ett lite mindre under, så man kan täcka både framrutan och sidorutan. Att ingen annan tänkt på det? :

  3. #83
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 042
    Medlem#
    4869

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Glöm inte fickorna i framkant på stolarna
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  4. #84
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    257

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Follow-me-home-ljus har polarn på sin Ford T-Bird från -97.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  5. #85
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    57

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Ergonomin och utformningen av knapparna (som sägs vara stora för att kunna manövreras med handskar).

    En del "onödigt komplicerade" lösningar som t.ex fläktarna i bakdörrar på 9000.

    Fyll på mer kul läsning i den här gamla tråden!

  6. #86

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Skojiga lösningar finns det gott om, kan dock bara komma på en dålig just nu i och med att säsongen är här. H

    * Att man inte kan ha stolarna i bakersta läget då man har vindavvisaren monterad i 93NG Cab.
    Chiliröd 9-3 Cab 2.0t 2006

  7. #87
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    235

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Om man duttar till på torkarspaken på 9-5 så går torkarna upp en dm på rutan och stannar, bra om man inte vill att de ska frysa fast vid underkylt regn.

    På ng900 så går torkarna ett "extra slag" en tid efter man kört spolningen för att torka bort spolarvätskan som brukar rinna ner på rutan.

    Att radio och innerbelysning stängs automatiskt om man glömt det på, en timma tror jag det är på radion och 30min? på innerbelysningen.

  8. #88
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    22

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Citat Ursprungligen postat av enor
    Några mindre lyckade Saab-innovationer:

    * Handbromsen på framhjulen. Ge mej ett bra skäl?

    * Termostatstyrd sätesvärme utan möjlighet till manövrering med strömbrytare. Alltid för varmt eller för kallt.

    * Integrerade nackskydd i 99:ans sätesryggar. Passar egentligen ingen, samtidigt som dom tar bort all sikt för baksätespassagerarna.

    * Ng900: Placering av ratten STRAX TILL HÖGER om förarsätets mittlinje. Jag älskade min ng900, men fick aldrig nånsin till en långfärdskörställning som inte gav mej ont i ena eller andra axeln bara för att det blir så snett.

    * Assymetrisk turboladdning. Man MÅSTE inte överladda allt, speciellt inte en treliters sexa.

    ... med mera med mera ...
    Handbroms på framhjulen har tex Citroën haft sedan 1934. Varför? Jo, om man skall kunna använda den för nödbromsning från högre hastigheter är det framhjulen som gäller rent stabilitetsmässigt. Dessutom kan man använda handbromsen som diffbroms.

    Termostatstyrningen av sätesvärmen fungerar precis som tänkt, sätet värms upp till 37 grader och slår sedan av.

    Integrerade nackskydd innebär att man faktiskt ställer in nackskyddet och det därmed får avsedd verkan.

    Olika elektroniska funktioner, typ backspeglar och bakrutetorkare som ställer om vid backning eller olika ljusfunktioner kommer generellt från USA och infördes ofta först på tex Cadillac för att sedan leta sig nedåt i modellprogrammet. Finns hos alla bilmärken.

    ---

    För mig är Saabdetaljerna flera:

    1. Värmestolarna. Kanon helt enkelt.
    2. Strålkastartorkarna - så smart att det blev lagkrav i Sverige efter två år.
    3. Wastegaten. Turbo som funkar.
    4. APC - knacksensorn.
    5. Instrumentering som grundar sig på erfarenheter från utveckling av instrument på flygplan - visuell tydlighet och ergonomi som funkar med indirekta seendet. Black panel visserligen inte först (Citroën hade det tex på GS och CX, fast steglöst - separat reostat för hastighetsmätaren i "råttbion") men mest konsekvent genomfört. Finns tex på Citroën C5 också.
    6. Säten av DUX-kvalitet - dvs "riktig" stoppning, spiralfjädrar osv.
    7. Backljus i sidoljusen - en otroligt smart uppfinning som jag faktiskt undrar varför man tog bort...

    Sedan är det mesta faktiskt lanserat av andra märken: "Sensonic", svängande ljus, tvåkrets bromssystem, osv osv osv - inget är nytt under solen. Det mesta av banbryteriet har faktiskt Citroën stått för, om vi skall vara krassa. Skivbromsar och rullbälten för att ta två exempel...

  9. #89
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 941
    Medlem#
    12120

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Dom där backljusen i blinkersarna fram som jag hade på min 900 saknar jag väldigt på modernare saabar, mycket synd att dom togs bort.

    Sätena är nog annars en av dom absolut största fördelarna med saab, speciellt i 9000, jag vet ingen bil som har bättre säten, tyskkramarna kan säga vad dom vill, men BMW 3/5-serie har inte en chans, inte mercedes E-klass heller, Audi A3/4/6 ? skämtar ni ? ..Dom enda som ens är i närheten är nyare volvo, och sen finns det säkert typ rolls mfl, och möjligen BMW 7-serie och riktigt stora mercor (som jag aldrig kört långt.)

    9-5 har tyvärr sämre säten, men fortfarande bra jämfört med andra.

    Vad det gäller tändningsnyckeln mellan sätena stör jag mej oerhört på det fortfarande, jag gjorde det när jag körde 900 turbo, och jag gör det på 9-5'an.. tacka vet jag 9000

    Nån nämde de dubbla solskydden i 9-5 också, ruskigt bra sak som jag inte sett nån annanstans.

    Nightpanel däremot, tja, det skadar ju inte men jag har nog aldrig kännt behov av det.

    Dubbla klimatzoner är ju trevligt, men det är ju knappast saab varken först eller ens tidiga med.

    follow me home har jag aldrig orkatta reda på hur det fungerar, men nu när jag läst det i tråden ska jag testa ..kul grej om inte annat.

    Var det verkligen citroën som var först med rullbälten ? jag är tveksam.. däremot har dom varit först med mycket, i dagsläget är det väl tveksamt om dom ligger i framkant med nåt.

    Man brukar säga att ALLA bilinnovationer är uppfunna i antingen USA eller Frankrike.. det finns undantag, men det är faktiskt svårt att hitta saker som inte stämmer in.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #90
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: Detaljerna som gör Saab

    [quote=hållundan]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":37m5vjfn
    Som vadå tex?
    Ptja, jonströmsmätning för etanolhaltsbestämning är väl inte det bästa sättet kanske? [/quote:37m5vjfn]
    I vilken bil då?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  11. #91
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    22

    Re: Detaljerna som gör Saab

    När det gäller rullbälten så är historien denna:

    Klippan tog fram konceptet i slutet av 1960-talet, men idén var inte helt färdigutvecklad. Vid en bilmässa 1969 eller 1970 visade Citroën - som då sällsynt nog också var stadd vid kassa - intresse och tecknade kontrakt med Klippan.

    Resultatet blev att Klippan fick pengar för att utveckla det färdigt, samt att Citroën blev först med rullbälten som standard i sina bilar 1971. Till yttermera visso fick Citroën royalty på varje sålt rullbälte ända in på 1990-talet. idag ligger Citroën definitivt fortfarande i framkant när det gäller fjädringssystem men de hårda ekonomiska restriktionerna gör förstås att de ingenjörsmässiga vidlyftigheterna begränsas. Nu finns ingen ägarfamilj Michelin som står för fiolerna.

    Saab igen då.

    Jag tycker att tändningsnyckeln (och choken!) på golvet fungerade mycket bra - ingen risk för att rattlåset skulle åka i vid färd heller, tex vid bogsering (har faktiskt inte sällan hänt). Tändningslåset på Saab 9000 är ju i sig en bedrövelse, även om placeringen är gängse standard.

    Night Panel är en avlastning för ögat, särskilt idag när stora displayer pockar på ögats uppmärksamhet nattetid.

    Dubbla solskydd har funnits och finns i många bilar (tex Citroën) och jag skulle tro att amerikanska fyrtio- eller femtiotalare var först med detta. MB 124 och Citroën XM har tex dessutom det lilla extra skyddet ovanför innerbackspegeln. CX hade solskydd ovanför bakfönstren för passagerarnas väl och ve. Osv.

  12. #92
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    133

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Kom på en till detalj som jag tycker är lite smart på min og9-3. Har man torkarna igång och lägger i backen så drar bakrutetorkaren över rutan ett par gånger. Samma sak om man har backen i och blippar till på torkarspaken. Fast det kanske är standard i andra bilar också?

    En jävla skitfunktion enligt mig, som dessutom INTE går att få bort!

    Varför? för att man mår dåligt varje gång torkarn drar över en skitig ruta och gör fula märken i rutan.. (Vinterdag, precis skrapat framrutan och ska köra iväg. Man drar till framrutetorkaren för att se hur resultatet blev av skrapandet för att sen backa ut från sin uppfart.. Vad händer då på en vinterskitig bakruta?... nje urk!)

  13. #93
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    133

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Citat Ursprungligen postat av plaggis
    Några andra finesser?!

    * På min 9-5 så finns en liten knapp vid elspegeln. Tryck på den, lägg i backen och högra elspegeln går ner i bottläge så man ser trottoarkanten vid tex parkering.

    Precis som vilken lexus som helst..

  14. #94
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    133

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Citat Ursprungligen postat av MP
    Om man duttar till på torkarspaken på 9-5 så går torkarna upp en dm på rutan och stannar, bra om man inte vill att de ska frysa fast vid underkylt regn.
    eller som exempelvis Avensis, värmeslingor på framrutan längst ner vid torkarna, och knapp inne i kupen att reglera detta med.
    Eller som Ford, hela jäkla rutan full med slingor.

    Föredrar nog knapp varianten..

  15. #95
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    22

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Citat Ursprungligen postat av Cordone
    Citat Ursprungligen postat av plaggis
    Några andra finesser?!

    * På min 9-5 så finns en liten knapp vid elspegeln. Tryck på den, lägg i backen och högra elspegeln går ner i bottläge så man ser trottoarkanten vid tex parkering.

    Precis som vilken lexus som helst..
    Hade Citroën mfl för 15 år sedan... och jag kan tänka mig att Cadillac hade det typ 1971.

  16. #96
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Citat Ursprungligen postat av millgard
    Citat Ursprungligen postat av Cordone


    Precis som vilken lexus som helst..
    Hade Citroën mfl för 15 år sedan... och jag kan tänka mig att Cadillac hade det typ 1971.


    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  17. #97
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    133

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Citat Ursprungligen postat av millgard
    Citat Ursprungligen postat av Cordone


    Precis som vilken lexus som helst..
    Hade Citroën mfl för 15 år sedan... och jag kan tänka mig att Cadillac hade det typ 1971.
    inget unikt mao. Det var precis det jag ville framhäva..

  18. #98
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Problemet med tändkassetterna tycker jag är att de sitter ihop.
    Går en sönder så måste du byta hela enheten, den lösningen har jag bara sett hos Saab.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  19. #99
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    420
    Medlem#
    8398

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Upptäckte en lite kul detalj inatt när jag körde hem. Är förtjust i att köra med Nightpanel när det är mörkt ute, och då släcks varvmätare och turbomätare, samt att knappar och reglage dämpas. Men när jag stämplade på lite ur en rondell märkte jag att turbomätaren lystes upp när nålen nådde upp på det röda. Har aldrig laddad på lite när jag kört med Nightpanel så det var lite av en överraskning.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  20. #100
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Realtid - Om du valt att bara 0 - 140 km/h (eller vilket segment det nu är) ska vara upplyst och håller inne gasen ett tag till så kommer 140+ att lysa upp när du närmar dig de farterna. Varvräknaren tändes väl också upp när du tryckte på lite extra? Jag gillar verkligen "nightfunktionen" och brukar den flitigt.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •