Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 130

Ämne: Detaljerna som gör Saab

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Detaljerna som gör Saab

    Hej

    Vet inte hur många gånger jag tvättat bilen under dom snart 5 åren som jag haft den utan att ha sett det. Men i onsdag när jag tvättade bilen och gjorde den extra fin så såg jag det för första gången - märkningen på lyktglasen. Alltså det står inpräglat på utsida vilken typ av lampor som respektive lykta innehåller. I mitt fall står det H7 på helljusdelen och D1S på halvljusdelen. Så jäkla smart och typiskt Saab. Måtte dom inte slukas helt i ett enda stort GM. Vore ju kanon om GM släppte tillbaks utveckling och tillverkning till Sverige. Det är dom smarta detaljerna som gör Saaben så speciell.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Det är dom smarta detaljerna som gör Saaben så speciell.

    //Jesper #1873
    Kan bara hålla med! Smarta små detaljer som inte heller alltid måste kosta något mer än en tanke.
    Kostar de några ören så har man väl sista åren sparat in på de tyvärr...
    GM:s filosofi har väl vart i stil med: "frågar inte kunden efter det" så ska vi inte ha det. Hur ofta frågar men efter saker som man senare kommer på sig själv gilla skarpt?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Sen så (nu ska jag svära i kyrkan) besitter ju SAABen en mängd olika mindre genomtänkta och direkt kvalitetsusla lösningar, som en gång kostat lite mer än vad det borde...

    Men man kan ju kalla det charm.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Citat Ursprungligen postat av hållundan
    Sen så (nu ska jag svära i kyrkan) besitter ju SAABen en mängd olika mindre genomtänkta och direkt kvalitetsusla lösningar, som en gång kostat lite mer än vad det borde...
    Som vadå tex?

    Citat Ursprungligen postat av hållundan
    Men man kan ju kalla det charm.
    Det tycker jag inte direkt...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Fick en liten aha-upplevelse i helgen. Kanske ingen "detalj som gör Saab" men ändå något som tyder på att Saab tänkt till ibland. Alternativt så har jag bara dålig koll på andra bilmärken. Var ute och körde min gamla 900s -92 som jag inte kört på ett par veckor (kör 9-3 som vinterbil och 900an får stå när det är snö eller salt på vägarna) och bromsade rent skivorna. Lite halt som det var så gick ABS'en in och tuggade som den skulle. Fick då höra från passagerarstolen "Har den ABS den här gamla bilen?".

    Trodde, som den saabägare jag alltid varit, att det var standard på alla nyare bilar men så är det tydligen inte. Kommer inte på någon sådan där fiffig detalj som Jesper 1873, och anledningen tror jag är att jag helt enkelt tar de små sakerna förgivet. Egentligen skulle man provköra flera bilmärken bara för att se hur bra man egentligen har det.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Som vadå tex?
    Ptja, jonströmsmätning för etanolhaltsbestämning är väl inte det bästa sättet kanske? Clogging på spridare vid etanolkörning på de nyare bilarna - Lösning? Tanka 95... Framvagnstjall på tidiga SS... Turboras, vevhusvent, SID-kvalitet på de mindre nya. Det finns nog en hel del mindre bra grejer.

    Men hur som helst så diggar jag min gamla 9-3 ändå. Den är redigt go att köra, ser rätt okej ut och är lagom stor. Så jag ska väl avsluta här.

    Fred.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Mioh->

    ABS är standard på alla Saabar sen M/92 En annan fiffi detalj som nämnts så många gånger är t ex lampan under huven på 9000.

    Hållundan->

    Nämn något exempel så vi är med på hur du tänker. Undermåliga stötdämpare och kort livslängs på kam-/balanskedjorna på T7-motorerna räknas inte Dom är nog bara exempel på vad begränsade utvecklingkostnader egentligen kostar. Finns nog betydligt bättre besparingar att göra isf. T ex när man gick ifrån dubbla gasdämpare till huvuen på OG9-3 eller slutade klarlacka i motorrummet eller bagagen. Vill också minnas att det var någon som stod på bandet och blev belönad med flera hundratusen i besparingspremier i samband med att man kortade mattan under baksätet på någon av modellerna.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Citat Ursprungligen postat av hållundan
    Clogging på spridare vid etanolkörning på de nyare bilarna - Lösning? Tanka 95... :
    Det är väl ett problem som knappast är Saab-unik eller? Det är väl Sekab som enligt lag måste tillsätta spårmedel eller liknade.

    Jag skall bjuda dig på en eftersom jag ägt en OG9-3. När det regnar ute och man öppnar bagageluckan så rinner vattnet ner i - just det högtalarna. En klar miss på utvecklingsbordet enligt mig.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Fast regnvattenproblemet är inte Saabtypiskt... Vill minnas att högtalarna på mina Octavior badade i vatten när det regnade och man öppnade luckan... Är nog mer ett Halvkombi-problem!

    Nyckeln vid handbromsen som det pratas om i andra trådar redan är ju också en Saabtypisk supersmart grej tycker jag! Och oilsludge hände ju då lågfriktions-motorn kom, vilket i sig var en bra ide och är tydligen inte alls Saab-specifikt, det är bara väldigt mkt mer uppmärksammat på just Saab. (enligt andra trådar tidigare på Forumet....)
    MEDLEM 7032.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Det är väl ett problem som knappast är Saab-unik eller? Det är väl Sekab som enligt lag måste tillsätta spårmedel eller liknade.

    Jag skall bjuda dig på en eftersom jag ägt en OG9-3. När det regnar ute och man öppnar bagageluckan så rinner vattnet ner i - just det högtalarna. En klar miss på utvecklingsbordet enligt mig.

    //Jesper #1873
    Mig veterligen är det rätt få andra "miljöbilar" som har drabbats av samma extrema körbarhetsproblem p.g.a. clogging då man kör på E85. Har sett exempel på BioPowerbilar som går som skridskor redan efter ~200mil på endast E85. Hur som helst, det är väl ändock inget unikt "Saabish" så sett.

    Beträffande baklyktor och pisseblött bagagerum. Been there, done that. Bytte mina tätningar för ett tag sedan. Nu börjar "död strumpa-doften" lägga sig så smått.

  11. #11
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Det jag gillar med Saab är dels designen, snygg men ändå diskret, samt prestandan. Inga rena superbilar direkt, men tillräckligt med kraft för dom flesta och alldeles lagom för lite inspirerad körning. Plus att skulle du vilja ha mer kraft, är det mycket få bilar du kan plocka ut så mycket effekt ur för så lite pengar som en Saab.
    Dessutom finns det massor med små finesser som man inte tänker på egentligen, som "follow-me-home" funktionen, nyckeln mellan sätena, alla miljarders inställningar du kan göra med hjälp av SID som inte är helt uppenbara men som finns där om du läser instruktionsboken. Det är bra bilar helt enkelt, med små smarta finesser som andra saknar.
    Det enda jag egentligen inte gillar är väl kvaliten, min 9-5 har nog haft varenda jävla barnsjukdom som finns.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Detaljerna som gör Saab

    [quote=hållundan]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":3q94s23m
    Som vadå tex?
    Ptja, jonströmsmätning för etanolhaltsbestämning är väl inte det bästa sättet kanske? Clogging på spridare vid etanolkörning på de nyare bilarna - Lösning? Tanka 95... Framvagnstjall på tidiga SS... Turboras, vevhusvent, SID-kvalitet på de mindre nya. Det finns nog en hel del mindre bra grejer.

    Men hur som helst så diggar jag min gamla 9-3 ändå. Den är redigt go att köra, ser rätt okej ut och är lagom stor. Så jag ska väl avsluta här.

    Fred. [/quote:3q94s23m]

    Tycker du är ute på ett sidospår nu när du tar upp problem snarare än tekniska innovationer som flippat eller floppat. För det var väl det tråden skulle handla om va!!?
    Och är det verkligen jonmätningen som bestämmer %Etanol? Tror inte det... om OM det nu skulle vara så, vad är dåligt med det? Ford har vad jag vet haft stora problem med sina tankmonterade givare.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    437

    Re: Detaljerna som gör Saab

    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "hållundan":267bu3kt
    Ptja, jonströmsmätning för etanolhaltsbestämning är väl inte det bästa sättet kanske? Clogging på spridare vid etanolkörning på de nyare bilarna - Lösning? Tanka 95... Framvagnstjall på tidiga SS... Turboras, vevhusvent, SID-kvalitet på de mindre nya. Det finns nog en hel del mindre bra grejer.

    Men hur som helst så diggar jag min gamla 9-3 ändå. Den är redigt go att köra, ser rätt okej ut och är lagom stor. Så jag ska väl avsluta här.

    Fred.
    Tycker du är ute på ett sidospår nu när du tar upp problem snarare än tekniska innovationer som flippat eller floppat. För det var väl det tråden skulle handla om va!!?
    Och är det verkligen jonmätningen som bestämmer %Etanol? Tror inte det... om OM det nu skulle vara så, vad är dåligt med det? Ford har vad jag vet haft stora problem med sina tankmonterade givare.

    M.V.H.[/quote:267bu3kt]

    Jonmätning har inte med etanol adaption att göra.
    Etanolhalten mäts med en modifierad bränsleadaption som görs vid vissa betingelser.(tankning etc...) Lamda avdriften vid adaptionen visar etanolhalten.
    Detta tycker jag iaf är ett smart sätt då det inte kräver extra givare m.m
    9k A50 T5suite steg3+ E85

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Citat Ursprungligen postat av TRMaster

    Jonmätning har inte med etanol adaption att göra.
    Etanolhalten mäts med en modifierad bränsleadaption som görs vid vissa betingelser.(tankning etc...) Lamda avdriften vid adaptionen visar etanolhalten.
    Detta tycker jag iaf är ett smart sätt då det inte kräver extra givare m.m
    Precis vad jag antog mig ha läst någonstans.
    Fast nu skulle väl tråden handla om bra och dåliga finesser antar jag så...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Fordarna har stora problem med sina etanolbilar , så det är inte bara Saab

    (Jobbar på Ford)
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7499

    Re: Detaljerna som gör Saab

    När jag här om dagen fick reda på att det fanns en follow-me-home-funktion på min 900a från 97. Det värmde.
    Likaså mugghållarna som fälls ut så mjukt och snajsigt på 9-5orna. Inte ens min farsas Audi A4 -08 som i övrigt håller så hög kvalitetskänsla i interiören kommer upp i klass med den mugghållaren.

    Night panel! Det är grymt när man kör på natten.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Om det är tillåtet att gå riktigt långt tillbaka i tiden så kan ju nämnas följande:
    Saab var första serietillverkade bil som hade eluppvärmd förarstol (71) - Då fick Volvo skrämselhicka och införde det någon årsmodell senare. Sedan har ju alla anammat det.
    Saab var det första bilmärket som hade strålkastarrengörare som standard.

    Kupeluftfilter!
    Turbo (77/7. (Inte alls först, men det första bilmärket som fick till det bra).
    Vill också påstå att SAAB höjde utrustningsribban ordentligt på dåtidens mellanklassare med 9000 år 1985.
    Det finns fler Saab-finurligheter men orkar inte räkna upp dom.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    614

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Finns många underbara små uppfinningar / saker som gör SAAB speciell.
    Jag har alltid gillat de "extra" backljusen som tänds i blinkers glasen och nyckeln mellan framstolarna.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    337
    Medlem#
    6729

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Att man är tvungen (på de flesta) att lägga i backen när man ska ta ur nyckeln. Man behöver alldrig vara rädd för att bilen ska rulla iväg.
    Känns ganska säkert när man ser hur mångas bilars handbroms är och folk bara ställer sig i backar utan att tänka på att lägga i en växel.

    Man blir dock påmind som terrorist när man åkt någon annansbil (ej Saab) och lägger i en växel innan man går ur

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Detaljerna som gör Saab

    Hej

    En annan urdum sparåtgärd (antar jag att det är) är den obehandlade ventilkåpan på 9-5an M/03-> för den gör ju ingen glad.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •