Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bildkvalité på TV. Lite funderingar

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Bildkvalité på TV. Lite funderingar

    Är lite mot strömmen och köpte en lätt beg. tjock TV ( förmodlgen ensam om det på Forumet kan jag tänka). Blev en värsting från ca 2004. En Sony Wide Screen 100 hz. En Tv man får idag trots att den kostade minst 11' då

    Bilden med dvd är helt otroligt bra men när man tittar på tex SVT eller TV4 via Comhems kabel sjunker bildkvaliten ganska påtagligt. Lite flammig. Inte lika knivskarp. Min fråga är om det är normalt? Och skulle bildkvaliten öka om jag köper Comhems digitalbox för digitala utsändningar? Det är väl få program som sänds digitalt?Och skulle min " gamla" tjock TV ha nytta av den högre kvaliten?

    Mvh H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 522

    Re: Bildkvalité på TV. Lite funderingar

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Är lite mot strömmen och köpte en lätt beg. tjock TV ( förmodlgen ensam om det på Forumet kan jag tänka). Blev en värsting från ca 2004. En Sony Wide Screen 100 hz. En Tv man får idag trots att den kostade minst 11' då

    Bilden med dvd är helt otroligt bra men när man tittar på tex SVT eller TV4 via Comhems kabel sjunker bildkvaliten ganska påtagligt. Lite flammig. Inte lika knivskarp. Min fråga är om det är normalt? Och skulle bildkvaliten öka om jag köper Comhems digitalbox för digitala utsändningar? Det är väl få program som sänds digitalt?Och skulle min " gamla" tjock TV ha nytta av den högre kvaliten?

    Mvh H-M

    Hej.

    En bra tjockTV har än idag flera fördelar bildmässigt mot de olika plattisarna. Det som den är klart sämre på är ju i första hand upplösningen. Men det funkar bra på normalt tittavstånd i de flesta fall.

    Omfånget på färg ljus och kontrast är oftast bättre än idag på tjockisarna.

    Det du ser på din tjockTV med antennkabel från väggen är alltså en analog signal, och det blir inte så himla bra helt enkelt. Om du istället skaffar en Comhem dekoder så du får samma kanaler fast med digital signal fram till boxen, sen till TV:n via en Scart och RGB-signal så får du en mycket bättre bild.

    Jag rekommenderar dig även att byta ut Scartkablarna till ClickTronics Scartkablar som t ex Kjell o Company säljer. Otroligt bra kvalitet för småslantar.

    MVH Tony som också har en fetingSony tjockTV
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 091
    Medlem#
    1941

    Re: Bildkvalité på TV. Lite funderingar

    Hej!

    CRT TV är inte fel i alla lägen, men dagens mode är de platta/tunna produkterna. Med min typ av TV tittande duger det hur bra som helst med CRT. Har själv bl.a. en 36" Panasonic.

    Jag antar att du använder dig av analog kabelTV. Min erfarenhet av analog kabelTV är i det närmaste = 0. Men analoga marksändningar har jag däremot tagit emot under större delen av mitt liv. När digitaliseringen av marknätet började så var jag tidigt ute med att införskaffa en DVB-mottagare för att testa. Det gjorde en otrolig skillnad. Nästan DVD-kvalitet i relation mot de analoga utsändningarna. Så jag skulle kunna tänka mig att du kan få en motsvarande skillnad.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Bildkvalité på TV. Lite funderingar

    Hej

    ja en anledning att det faktiskt blev "tjock TV" är jag varit hemma hos kompisar med nya plattisar och bilden med analog signal har inte imponerat direkt..... då är min Sony Trinitron bättre på just på detta. Trots att tråden handlar om att jag tycker bilden inte är perfekt

    Vi har digitalbox på landet och visst har bilden blivit mycket bättre även på de lite äldre apparater som står där. Här i stan är jag tyvärr hänvisad till Comhem då lgh ligger i en slags skugga

    Så Comhem ( och andra bolag) sänder inte ut digital signal via kabel? Det blir en extratjänst som de vill ha extra betalt för? Och det krävs ett modem om jag fattat det rätt?

    Tack för bra svar! Börjar mer och mer använda STCS för allt möjligt. Här får man oftast fina svar direkt.

    Mvh H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 522

    Re: Bildkvalité på TV. Lite funderingar

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Hej

    ja en anledning att det faktiskt blev "tjock TV" är jag varit hemma hos kompisar med nya plattisar och bilden med analog signal har inte imponerat direkt..... då är min Sony Trinitron bättre på just på detta. Trots att tråden handlar om att jag tycker bilden inte är perfekt

    Vi har digitalbox på landet och visst har bilden blivit mycket bättre även på de lite äldre apparater som står där. Här i stan är jag tyvärr hänvisad till Comhem då lgh ligger i en slags skugga

    Så Comhem ( och andra bolag) sänder inte ut digital signal via kabel? Det blir en extratjänst som de vill ha extra betalt för? Och det krävs ett modem om jag fattat det rätt?

    Tack för bra svar! Börjar mer och mer använda STCS för allt möjligt. Här får man oftast fina svar direkt.

    Mvh H-M

    En tjockTV är mycket mer förlåtande för brister i den analoga TV-signalen än plattisar är. Därför ser det närmast för jävligt ut på plattisar med bara analog signal. Både för att den har högre upplösning så den avslöjar problemen tydligare, men samtidigt är det ju vanligt att gå upp i mycket större bildstorlek vilket även det förstorar upp alla problem.

    Comhem tar ner signalen digitalt på en central i varje stad, från den sänds det sen ut analogt till alla hus. Din tjockTV har ju inte ens möjlighet att ta emot en digital signal då den bara har analog mottagare. Så det du får ur väggen med bara en antennsladd till TV:N är en analog signal.

    Men en dekoder så kan den digitala signalen som kommer i samma vägguttag dekodas och sen skickas direkt till TV:n bildrör via Scart RGB. Det ger mycket bättre bild.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Bildkvalité på TV. Lite funderingar

    OK. Nu fattar jag. Tack
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Bildkvalité på TV. Lite funderingar

    Förresten. Hur mkt tror du scartkabeln gör? Om jag skulle köpa dessa du tipsade om på tex Kjell o Co att sätta tex mellan dvd och tv. Skulle det bli någon skillnad? Tycker iofs att bilden här redan är kanon men allt går ju att förbättra. De scartkablar jag har är vanligt stormaknadsskräp med dålig kvalitetskänsla bara man ta i dem

    /H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 522

    Re: Bildkvalité på TV. Lite funderingar

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Förresten. Hur mkt tror du scartkabeln gör? Om jag skulle köpa dessa du tipsade om på tex Kjell o Co att sätta tex mellan dvd och tv. Skulle det bli någon skillnad? Tycker iofs att bilden här redan är kanon men allt går ju att förbättra. De scartkablar jag har är vanligt stormaknadsskräp med dålig kvalitetskänsla bara man ta i dem

    /H-M

    Har du inga direkta problem med den Scart du har nu så är det inte säkert du ser någon förbättring. Å andra sidan så har ClickTronic sådan grym kvalitetskänsla att de är värda ett köp bara för den delen. Men de är ochså mycket bra skärmade mot störningar. Jag hade t ex problem med skuggbilder från andra sändningar i bakgrunden, vilka försvann helt med ClickTronic-kabeln. Det var alltså signalläckage från andra kablar som gav skuggbilderna.

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Bildkvalité på TV. Lite funderingar

    Jag byter. I vissa scener har jag anat skuggbilder. Men som du säger; det värt att få kvalitetskänsla. Av alla tekniska saker jag har i hemmet finns inget som känns mer lågbudget än mina stormarknadsscartar a 39 kr styck. Helt bedrövligt. Även om man inte är och rycker där dagligen är bara vetskapen trist. Är utanmätet så billigt är säkert insidan lika dålig
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Liknande ämnen

  1. Sänkning og9-3, lite funderingar!
    Av Tagg3N i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 11:53
  2. Lite APC funderingar...
    Av 900 Micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-05, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •