Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

Ämne: Men blända av för ...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Dalarna, Ludvika
    Inlägg
    60

    Men blända av för ...

    Jag brukar inte brusa upp mig i trafiken eller för huvudtaget,
    utan snarare försöker läsa av trafiken/situationen så bra som möjligt, alltså en bra(?) medtrafikant!

    Men i "äldre" dar (36år) så har jag börjat irritera mig mer och mer på dom som inte bländar av när dom kommer över ett backkrön eller ur en kurva med skymd sikt!

    Ser dom inte att dom får möte och inte hinner blända av i tid, eller är det en tävling vem som inte bländar av först?

    Jag menar, man ser ju att nån är på väg över ett backkrön eller på väg in i en kurva då det lyser upp. Kan man inte då blända av då?

    Det händer rätt så ofta så det är inte en enstaka företeelse.

    Är jag bara gnällig eller är det fler som upplever detta?
    Åker SAAB

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Men blända av för ...

    Jag blir mer irriterad på de som kvällstid frenetiskt blinkar mot min 9-3.a med xenonljus , har haft bilen hos Saab för kalibrering och kollat med ljusinställare på vår egna verkstad två gånger, ljuset står helt korrekt och nivåregleringen funkar..

    Ändå verkar "Signe 64" tycka att ljuset bländar såpass att de måste helljusblinka

    När jag då blinkar tillbaka med bixenon + halogen Philips Extreme Power 80+ brukar blinkandet upphöra ganska tvärt

  3. #3
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Re: Men blända av för ...

    Jag kan vänta med att blända av om man möts på en lång raka. Men då går jag på att jag bländar av antingen när mötande gör det, eller då jag tycker att mötande bils helljus blir alltför bländande. Dock i kurvor och krön försöker jag blända av precis innan man ser varann.

    Det jag kan bli förbannad på, är folk som envisas med att dra på helljusen sekunden innan man möts. Dom kanske bländar av i god tid, för att sedan bränna på helljus och 3 xtraljus precis innan själva mötet, så ser man likt förbannat ingenting dom närmsta sekunderna. När man ligger i 90-100 så kan jävligt mycket hända på 2-3 seunder.
    Själv brukar jag slå på helljus när jag ser att jag inte lyser rätt in i kupén på mötande bil=strax efter fronterna möts.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    140

    Re: Men blända av för ...

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Jag blir mer irriterad på de som kvällstid frenetiskt blinkar mot min 9-3.a med xenonljus , har haft bilen hos Saab för kalibrering och kollat med ljusinställare på vår egna verkstad två gånger, ljuset står helt korrekt och nivåregleringen funkar..

    Ändå verkar "Signe 64" tycka att ljuset bländar såpass att de måste helljusblinka

    När jag då blinkar tillbaka med bixenon + halogen Philips Extreme Power 80+ brukar blinkandet upphöra ganska tvärt
    Nu kan det ju vara mycket möjligt att ditt ljus är helt korrekt, må så vara.
    Men det finns inte mycket värre än att i mörker möta ett fordon med äckligt intensiva xenon, helljus eller ej.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Dalarna, Ludvika
    Inlägg
    60

    Re: Men blända av för ...

    Ja, ser man varann på en lång raka så är det en sak.

    Jag fick lära mig när jag tog körkort att man slår inte på helljuset förrens man är bredvid varann, men det där känner jag också igen...
    Åker SAAB

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: Men blända av för ...

    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    Jag kan vänta med att blända av om man möts på en lång raka. Men då går jag på att jag bländar av antingen när mötande gör det, eller då jag tycker att mötande bils helljus blir alltför bländande. Dock i kurvor och krön försöker jag blända av precis innan man ser varann.

    Det jag kan bli förbannad på, är folk som envisas med att dra på helljusen sekunden innan man möts. Dom kanske bländar av i god tid, för att sedan bränna på helljus och 3 xtraljus precis innan själva mötet, så ser man likt förbannat ingenting dom närmsta sekunderna. När man ligger i 90-100 så kan jävligt mycket hända på 2-3 seunder.
    Själv brukar jag slå på helljus när jag ser att jag inte lyser rätt in i kupén på mötande bil=strax efter fronterna möts.

    Du verkar ha en sund inställning till detta.

    Man ska alltid försöka blända av så sent som möjligt, utan att folk blir just bländade. Finns ingen vettig mening med att blända ner på en 2-3 km lång raka bara för det dyker upp en bil i horisonten. Då väntar man så länge som möjligt med att blända av.

    Man ska/bör faktiskt slå på helljuset strax innan man möts, men timingen är viktig så att man inte bländar folk.

    Börjar man dra på spaken ungefär 1-3 bilängder före bilarna verkligen möts så hinner inte helljuset gå på fullt innan bilarna är bredvid varandra, och då hinner man inte se mer än i ögonvrån att "nåt" hände med den mötandes ljus, man blir inte bländad. Fördelen med detta är att man slipper åka in i ett "svart hål" bredvid den mötande bilen, utan det egna helljuset lyser upp bredvid och bortom den mötande bilen.

    Grundregeln som är enklast att tänka på är att alltid stäva efter att vara sist att blända av.

    Allt detta ska alla med körkort och teorilektioner ha fått grundligt förklarat för sig i körskolan, med bilder och allt.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Men blända av för ...

    Citat Ursprungligen postat av knallert
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Jag blir mer irriterad på de som kvällstid frenetiskt blinkar mot min 9-3.a med xenonljus , har haft bilen hos Saab för kalibrering och kollat med ljusinställare på vår egna verkstad två gånger, ljuset står helt korrekt och nivåregleringen funkar..

    Ändå verkar "Signe 64" tycka att ljuset bländar såpass att de måste helljusblinka

    När jag då blinkar tillbaka med bixenon + halogen Philips Extreme Power 80+ brukar blinkandet upphöra ganska tvärt
    Nu kan det ju vara mycket möjligt att ditt ljus är helt korrekt, må så vara.
    Men det finns inte mycket värre än att i mörker möta ett fordon med äckligt intensiva xenon, helljus eller ej.

    Verkar finnas många som störs av xenon i mörker, är själv ganska ljuskänslig men har aldrig haft några problem med mötande bilar med xenonljus, tror man upplever att det lyser skarpare för att ljustemperaturen är såpass mycket högre, men att det bländar?, njää

  8. #8
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Men blända av för ...

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Verkar finnas många som störs av xenon i mörker, är själv ganska ljuskänslig men har aldrig haft några problem med mötande bilar med xenonljus, tror man upplever att det lyser skarpare för att ljustemperaturen är såpass mycket högre, men att det bländar?, njää
    Neh det händer titt som tätt att folk bländar en, vad jag märkt så är det bara folk som har dåligt ljus själva som håller på och bländar

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    molstaberg i mölnbo
    Inlägg
    228

    Re: Men blända av för ...

    detdär med att man "ska" slå på heljustet precis innan man möts är helt idiotiskt
    man blir faktiskt bländad. jag har satt gränsen vid förardörren.

    vissa kan helt enkelt inte tajma in det utan slår på det ibland 20meter innan med alla sina extrajlus och otilåtna 100w lampor från biltema

    häromdan fick jag nästan frispel när en gjorde precis det
    hadde det inte varit så mycket trafik hadde jag vänt om och stoppat ******* och frågat vad ******* han sysla med.
    900T -79 / 900gl -86
    99cc 2,1 16v -76

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Men blända av för ...

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Verkar finnas många som störs av xenon i mörker, är själv ganska ljuskänslig men har aldrig haft några problem med mötande bilar med xenonljus, tror man upplever att det lyser skarpare för att ljustemperaturen är såpass mycket högre, men att det bländar?, njää
    Neh det händer titt som tätt att folk bländar en, vad jag märkt så är det bara folk som har dåligt ljus själva som håller på och bländar
    Visst märker ni att ni själva sätter sätter ribban nu? Endast den som blir bländad kan själv avgöra detta, inte den som bländar.

    Att riktiga xenonsljus bländar mer än andra korrekt inställda lysen håller inte jag med om, däremot att det numera förekommer en överrepresentation av blåvita lysen från fulkonverterade bilar har jag nog sett mig märka. Likadant men de som kör med dimljus under mörker.

    Om man vill göra någon uppmärksam på att de tex glömt helljuset på räcker det med en kort ljusblink, inte att brassa alla sina egna Watt i ögonen på dem.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Men blända av för ...

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Visst märker ni att ni själva sätter sätter ribban nu? Endast den som blir bländad kan själv avgöra detta, inte den som bländar.
    Så du menar att jag inte kan avgöra att lyset på mötande äldre bilar är svagt?

    Fulkonverteringar räknas inte, utan här pratar vi om org. monterat.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    140

    Re: Men blända av för ...

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Visst märker ni att ni själva sätter sätter ribban nu? Endast den som blir bländad kan själv avgöra detta, inte den som bländar.
    Så du menar att jag inte kan avgöra att lyset på mötande äldre bilar är svagt?

    Fulkonverteringar räknas inte, utan här pratar vi om org. monterat.

    Hur vet man om en bil är fulkonverterad eller inte? Tvivlar på att det är något som kan sägas med säkerhet när man möter en bil i hastighet och mörker.

  13. #13
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Men blända av för ...

    Citat Ursprungligen postat av knallert
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan

    Så du menar att jag inte kan avgöra att lyset på mötande äldre bilar är svagt?

    Fulkonverteringar räknas inte, utan här pratar vi om org. monterat.

    Hur vet man om en bil är fulkonverterad eller inte? Tvivlar på att det är något som kan sägas med säkerhet när man möter en bil i hastighet och mörker.
    Vad jag menade var att jag märkt ett samband mellan folk som knappt se framåt själva och blinkandet...

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: Men blända av för ...

    Citat Ursprungligen postat av peter.e
    detdär med att man "ska" slå på heljustet precis innan man möts är helt idiotiskt
    man blir faktiskt bländad. jag har satt gränsen vid förardörren.

    vissa kan helt enkelt inte tajma in det utan slår på det ibland 20meter innan med alla sina extrajlus och otilåtna 100w lampor från biltema

    häromdan fick jag nästan frispel när en gjorde precis det
    hadde det inte varit så mycket trafik hadde jag vänt om och stoppat ******* och frågat vad ******* han sysla med.

    Nej, det är inte alls idiotiskt, och det är det sättet som körskolor normalt lär ut och som även visas bilder på i teoriböcker m.m.

    Du har däremot rätt i att vissa har svårt för rätt timing, de bör då lära sig rätt eller välj att slå på senare.

    Men rätt timing och att du glor där du ska glo, inte på mina lysen utan långt fram på höger vägkant, så blir du INTE bländad om jag klappar till helljusspaken ca 2-3 billängder framför dig om vi håller 90 kmh båda två. Du hinner bara se att "nåt" händer med mitt ljus, men du ska inte störas av det.

    Nu kanske det kan bli viss förvirring vad som ÄR på med helljuset. Jag menar alltså när jag drar i spaken, inte när helljuset har hunnit på och med full styrka. Det bör det inte ha för än ungefär när bilarnas nosar har nått varandra.

    Slår man på helljuset för sent så får man åka in i en mörk vägg innan helljuset fått fart och hunnit lysa upp ordentligt igen, och det är dumt.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Men blända av för ...

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Visst märker ni att ni själva sätter sätter ribban nu? Endast den som blir bländad kan själv avgöra detta, inte den som bländar.
    Så du menar att jag inte kan avgöra att lyset på mötande äldre bilar är svagt?

    Fulkonverteringar räknas inte, utan här pratar vi om org. monterat.
    Jag menar att vare sig du eller jag säkert kan VETA hur många vi bländar då knappast alla vi bländar visar det genom ljusblink eller annat.
    Visst bländas man lättare med svagt eget ljus men med halvljus körande i högerfil på belyst motorväg och man bländas av mötande gör nog ens eget ljus relativt liten skillnad.

    Att dra alla fulkonverteringar över en kam är nog fel men för många är nog huvudsyftet inte att få ett bra lyse som inte bländar medtrafikanterna utan bara att det skall se "tufft" och modernt ut.
    (Ungefär som anledningen till tänt halv-och dimljus under mörker. )
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Men blända av för ...

    Kan nog säga med ganska stor säkerhet att jag i 9 fall av 10 kan urskilja fulxenon mot originalmonterat, inbillar mig att dessa fulxenonbilister skapar en viss osämja i trafiken genom att ofta blända sina medtrafikanter och gör på detta vis att "Signe 64" blir tvärilsk bakom ratten när han på avstånd kan skönja det karakteristiska blåvita skimret för att sedan blinka på ett sätt som skulle få en epileptiker att avlida vid möte.

    Men vad vet jag, det är iaf en av de teorier som far upp i mitt huvud när jag sitter och småmuttrar efter att en mötande bilist blinkat mot mina väldigt korrekt ställda originalmonterade xenonlysen..

  17. #17
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Men blända av för ...

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Men vad vet jag, det är iaf en av de teorier som far upp i mitt huvud när jag sitter och småmuttrar efter att en mötande bilist blinkat mot mina väldigt korrekt ställda originalmonterade xenonlysen..

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Men blända av för ...

    +1 som ogillar icke orginal xenon ljus på obelysta vägar.
    Ser inte ett smack! Visst rutan är inte brand new, men bra.

    Sen muttrar jag för mig själv ilskt och kommer på mig själv att höja radion varje gång jag möter de förbannande bilarna med dimljusen på överallt!!

    Har faktiskt åkt i diket en gång tack vare en blådåre som blåste på alla sina extraljus 20m innan mötet. Det hela slutade med att man inte såg ett smack och vägen svängde.
    Tur att man var påväg till skroten ändå
    Saablös dåre

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    0

    Re: Men blända av för ...

    Fast i såfall är det väl ändå mer irreterande med folk som bländar av så fort dom kan ana en annan bil, har ingen lust att köra lååååångt på bara halvljus men då vet man ju inte när man ska blända av.
    Visst när jag körde med 3st stora hella rally kan jag förstå att folk bländade av tidigt men orginal heljus på saaben är ju ingen höjdare så jag kan aldrig tro att jag bländar folk som är mer en en kilometer bort.
    Tillbaka i turboträsket - igen
    Kör:Saab 9-3 2,0t -01 med BSR steg 1 , Peugeot 806 2,0 -00
    Tidigre: 9000T -90, 99 aut, mfl av andra märken

  20. #20
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Men blända av för ...

    Det här med eftermonterat xenon, det är väl inget fel med det så länge som man ställt in dom rätt?

    Att klaga på att folk sätter i xenon för att det ser tufft och modernt ut är ju som att klaga på att folk sätter på Viggenpaket på sina bilar.
    För visst är även det för att bilen ska se tuffare o modernare ut, men tänk om bakkjolen lossnar för att de satt på det fel och den flyger på din bil...
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Blanda motorolja
    Av maaaakn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 19:21
  2. Blanda motorolja ?
    Av Missanpassad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-02, 10:33
  3. Blanda olja 0w-30 med 5w-30
    Av T_E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-21, 19:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •