Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Yttertemperaturgivare 9000 (knepigt fel)

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007

Yttertemperaturgivare 9000 (knepigt fel)

Bil 9000 CSE 2,3T -96

Tjenare.

Min yttertempgivare visar alldeles för kallt i färddatorn. Har inhandlat en ny men jag hittar inte vart på bilen den sitter... antar att det är någonstans i fronten fast vet inte vart. Om någon vet och kanske till och med har en bild så vore det kanon! Måste man plocka bort något för att komma åt den kanske?

Har provat att söka men inte hittat ett svar för 9000.

Tack på förhand.
    /Wallborg

EDIT: Hittade en tråd efter lite mer sökande på vart den ska sitta... får skylla på att jag var morgontrött..
    9000 Aero -96

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007

Re: Yttertemperaturgivare 9000

Har nu vart ute och lokaliserat givaren MEN när jag hittade kontakten den ska sitta i så såg jag att det inte fanns någon givare ikopplad?! I min värld så borde det inte visas någon temperatur alls i färddatorn om det inte finns någon givare.. men så är det tydligen inte eller?

Och det är inte så att det har varit en "fast" temperatur hela tiden utan den har ändrat sig bara att den har visat ganska många grader för kallt hela. Nu visar den -4 grader fast det är ungefär +3 grader ute..

Aja skitsamma tänkte jag och kopplade in min "nya" givare i kontakten men det hjälpte inte, den visar samma temperatur ändå.

Jag testade att mäta om det fanns 12V i kontakten men mätverktyget visade ingenting (jag testade det på batteriet först så jag visste att det fungerade)

Så då antar jag att felet är att det inte finns någon ström fram till givaren!? Fast jag förstår fortfarande inte hur datorn kan få någon signal isf.. tycker det borde stå error eller nåt :P Om det nu är rätt kontakt jag hittat men det är jag nästan säker på att det är.

Vore trevligt om någon kunde hjälpa mig på traven.

Ursäkta för dom dåliga bilderna men jag hade bara mobilen med mig.

/Wallborg
    9000 Aero -96

Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007

Re: Yttertemperaturgivare 9000 (knepigt fel)

Yttertempgivaren, (gäller f.ö alla tempgivare på bilen) arbetar inte med spänning (V). Mätvärdena grundar sig på motstånd. (Ohm).
    Det är därför du inte kan mäta spänningen.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007

Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Yttertempgivaren, (gäller f.ö alla tempgivare på bilen) arbetar inte med spänning (V). Mätvärdena grundar sig på motstånd. (Ohm).
    Det är därför du inte kan mäta spänningen.

Ok det förklarar ju en del. Men jag förstår fortfarande inte hur temperaturen kunde ändra sig när ingen givare satt monterad... och varför det inte blev någon skillnad med givare. Är det verkligen rätt kontakt jag har hittat?

Vänstra sidan av bilen (förarsidan) framför IC:n.

9000 Aero -96

Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003

Nog verkar det som det är rätt kontakt du hittat men det är ju svårt att vara bergsäker utan att kolla kabelfärger/kabelnummer mot elschema.

Att du ändå får ett skapligt tempvärde kan ju bero på någon form av kortis i kablaget. Man kan ju misstänka att kablaget går från jord, via tempgivaren och vidare till EDU. Om då kabeln mellan givare och EDU ligger lite lagom mycket mot jord kan det bli ett skapligt tempvärde.

En helt urkopplad givare brukar ge en temp på -35 eller nått i den stilen.
    9000 Aero -91, 900 T16 -83, 9000 Aero -95, 900 T16 -89, 9000 Aero -96, 900 Cab -94, 95 -62, BM425, 9000 Aero -93, 900T8 -83

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007

Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Nog verkar det som det är rätt kontakt du hittat men det är ju svårt att vara bergsäker utan att kolla kabelfärger/kabelnummer mot elschema.

Att du ändå får ett skapligt tempvärde kan ju bero på någon form av kortis i kablaget. Man kan ju misstänka att kablaget går från jord, via tempgivaren och vidare till EDU. Om då kabeln mellan givare och EDU ligger lite lagom mycket mot jord kan det bli ett skapligt tempvärde.

En helt urkopplad givare brukar ge en temp på -35 eller nått i den stilen.
    Tack för ditt svar!

Ja det låter ju som en trolig anledning. Om jag förstått dig rätt så blir det som att någon del på bilen ex. en plåtbit skaver igenom kabelisoleringen och "används som givare". Men för att fixa det så är det "bara" att följa kabeln och leta efter en skada på den någonstans mellan givaren och edu...eller? Den sitter ju så kul till.. :\

Vilken färg bör det vara på den kabeln? Den ena var grön och den andra svart.

/Wallborg
    9000 Aero -96

Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003

Citat Ursprungligen postat av Wallborg

/Wallborg
    En vild gissning från mig
    Den svarta går till jord (kan du enkelt kolla med multimetern) och den gröna till EDU.

Du har förstått mina övriga spekulationer ang skavd kabel.
    Vad visar mätaren om du kopplar in givaren ?
    9000 Aero -91, 900 T16 -83, 9000 Aero -95, 900 T16 -89, 9000 Aero -96, 900 Cab -94, 95 -62, BM425, 9000 Aero -93, 900T8 -83

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007

Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    En vild gissning från mig
    Den svarta går till jord (kan du enkelt kolla med multimetern) och den gröna till EDU.

Du har förstått mina övriga spekulationer ang skavd kabel.
    Vad visar mätaren om du kopplar in givaren ?
    Mätaren visar exakt samma om jag kopplar in givaren, så ingen skillnad mot hur det var innan. Men om en kortslutning mot metall kan ge signaler till givaren borde det betyda att stål har olika motstånd beroende på temperatur då? Eller är jag fel ute?

En sak jag la märke till var att det tog väldigt lång tid innan mätaren visade lägsta temperatur efter att ha stått inne en längre tid. Körde runt med bilen ett bra tag innan den stabiliserade sig på -4 (+3 var den egentliga temperaturen) Nu vet jag inte hur snabbt givaren ska ändra sig men det känns ändå som teorin om en skavd kabel kan vara rätt då. (Att en stor metallbit ändrar temperatur långsammare än en liten givare)

/Wallborg
    9000 Aero -96

Helt original
    Reg.datum
    sep 2008

Mätaren visar exakt samma om jag kopplar in givaren, så ingen skillnad mot hur det var innan. Men om en kortslutning mot metall kan ge signaler till givaren borde det betyda att stål har olika motstånd beroende på temperatur då? Eller är jag fel ute?
    Ja, stål har olika resistans beroende på temperatur, och ja du är fel ute, resistansen i stål är mycket mycket lägre än i en tempgivare. Karossen går således inte att använda som temperaturgivare. Att det skulle ha genom skavning uppstått en kortis med nästan samma egenskaper som en temperaturgivare är helt uteslutet. Din gymnasielärare skulle gråta blod om denne såg ditt inlägg.

Förklaringen är helt enkelt att du inte hittat temperaturgivaren och att den kontakt du hittat är till något annat på din modell Jag hittade en kontakt när jag hade ner kylaren förra veckan tippar på att det är samma du hittat. Leta vidare. Kanske sitter tempgivaren på något annat ställe på din bil. Jag försökte kolla i Haynes, men jag blev inte klokare.

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003

Nu har just färgerna varit de enda enstaka fel jag hittat på dessa scheman men enligt detta skall det vara vit /WHT och svart/BLK : http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saa...RAMS/13735.pdf

Tror som ovanstående att du hittat fel kontaktstycke.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007

Citat Ursprungligen postat av torake
    Ja, stål har olika resistans beroende på temperatur, och ja du är fel ute, resistansen i stål är mycket mycket lägre än i en tempgivare. Karossen går således inte att använda som temperaturgivare. Att det skulle ha genom skavning uppstått en kortis med nästan samma egenskaper som en temperaturgivare är helt uteslutet. Din gymnasielärare skulle gråta blod om denne såg ditt inlägg.

Förklaringen är helt enkelt att du inte hittat temperaturgivaren och att den kontakt du hittat är till något annat på din modell Jag hittade en kontakt när jag hade ner kylaren förra veckan tippar på att det är samma du hittat. Leta vidare. Kanske sitter tempgivaren på något annat ställe på din bil. Jag försökte kolla i Haynes, men jag blev inte klokare.
    mm Cecilia skulle förmodligen gråta en skvätt Borde plockat fram min gamla formelsamling innan jag yttrade mig Jag kollade också i haynes men det stod väldigt dåligt där tyckte jag med.

Förstår dock inte riktigt vart den skulle kunna sitta om den inte ska sitta där. Kontakten var ju perfekt placerad vid den där vinklade plåtbiten med ett hål i som passade perfekt att trycka fast givaren i... någon som vet? Ett jäkla mysterium detta.
    Bilen är som sagt en 9000 2,3t CSE från 1996, sitter den någon annanstans på denna årsmodell kanske?

/Wallborg
    9000 Aero -96

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007

Citat Ursprungligen postat av LM
    Nu har just färgerna varit de enda enstaka fel jag hittat på dessa scheman men enligt detta skall det vara vit /WHT och svart/BLK : http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saa...RAMS/13735.pdf

Ja det ser ju så ut.. fast det där var väl för 1997? Men det skiljer sig kanske inte?

Jag kunde se en till kontakt i närheten av den andra. Den var kopplad till någonting annat som inte gick att se vad det var (trångt) men jag testade att dra lite i den och den satt fast iaf... såg ut som den skulle kunna gå ner till dimljuset på förarsidan (svart och röd kabel till den)

Den med röd ring kopplade jag givaren på och den med grön ring runt är den andra som ser ut att gå ner till dimljuset.

/Wallborg
    9000 Aero -96

Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006

vad jag har fattat så ska man ju komma åt tempgivaren genom att ta bort grillen :S men då kanske jag är ute å trampar cykel? att den sen skulle sitta i närheten av lyset.... :S

Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007

Har en grej här nere vid vänstra Ic-gaveln....

Är det möjligen något som har med denna tråden att göra?

Mvh

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007

Citat Ursprungligen postat av viktor9k
    Har en grej här nere vid vänstra Ic-gaveln....

Är det möjligen något som har med denna tråden att göra?

Mvh

Ja det där är den givaren. Vänstra om du står framför bilen eller sitter i den?
    Vad är det för färger på kablarna till den?

/W
    9000 Aero -96

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007

Citat Ursprungligen postat av Ante_hedis
    vad jag har fattat så ska man ju komma åt tempgivaren genom att ta bort grillen :S men då kanske jag är ute å trampar cykel? att den sen skulle sitta i närheten av lyset.... :S
    Jo man kan komma åt den om man plockar bort grillen.. dvs om den sitter kvar i sitt fäste vilket den inte gjorde på min bil Verkar ha hoppat iväg och lagt sig någon annanstans.. Så jäkla trångt och svårt att se där framme.. Får ju inte bort plastskyddet under kylaren heller, då skruvarna man måste lossa har konverterat från stål till solid rost tillsammans med gängorna..
    9000 Aero -96

Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007

De skruvarna är inte roliga, får nog använda dremel el liknande o slipa bort "ovandelen" ...jag har gjort de

Kan du inte prova upeifrån, ta bort en lampa kanske?

Mvh

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007

De skruvarna är inte roliga, får nog använda dremel el liknande o slipa bort "ovandelen" ...jag har gjort de

Mvh
    Hehe jag misstänker att jag också måste göra det Jo det får nog bli att ta bort en lampa för att komma åt lite bättre.. räcker inte att bara ta bort grillen.

Du får gärna svara på frågorna jag ställde förut också :P

Vänstra om du står framför bilen eller sitter i den?
    Vad är det för färger på kablarna till givaren?

Mvh Wallborg
    9000 Aero -96

Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007

Mvh
    Hehe jag misstänker att jag också måste göra det Jo det får nog bli att ta bort en lampa för att komma åt lite bättre.. räcker inte att bara ta bort grillen.

Du får gärna svara på frågorna jag ställde förut också :P

Vänstra om du står framför bilen eller sitter i den?
    Vad är det för färger på kablarna till givaren?

Mvh Wallborg
    Ja ser och fotade hängandes över vänster framskärm bara (vänster om man sitter och kör bilen menar jag nu)

Visste inte vad det var innan eller var de SKA sitta men har ju sett den en del nu när jag bytte intercooler (är ju böjen från Ic där i blått på bilden)

Färgerna är väl en svar och en vit, som de ser ut på bilden...men kan kolla nästa gång jag är vid bilen annars ,,,

Mvh

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003

Färgerna är väl en svart och en vit, som de ser ut på bilden...men kan kolla nästa gång jag är vid bilen annars ,,,
    Citat Ursprungligen postat av LM

9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

1. Knepigt laddtryck 9000
    Av XtraX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 21:31
  2. Yttertemperaturgivare saab 9000?
    Av Källén i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 09:43
  3. knepigt problem med ACC 9000 cc-90
    Av J Bilstrup i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 11:37
  4. Automatlåda som växlar knepigt... (9000 -91)
    Av mågis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 21:30
  5. Knepigt larm 9000 Griffin
    Av suburban i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-12, 19:23

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg