Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hjälp, Saab 9-5-01, generatorrem..

  1. #1

    Hjälp, Saab 9-5-01, generatorrem..

    Imorse på väg hem hördes ett konstigt ljud från motorn på min Saab 9-5 2,0T -01. Batterilampan började lysa och servon slutade funka. Då jag hade kort bit kvar hem så körde jag bilen hem. Väl hemma så kunde jag konstatera att generatorremmen låg löst samt ett av drivhjulen gått sönder lite. Bilen gick bra f.ö så jag tror inte att något annat pajat. Nu till mina frågor, Är detta vanligt förekommande på Saab 9-5? Har någonting mer gått sönder? Hur dyrt är det att fixa?
    Tacksam för svar.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 687

    Re: Hjälp, Saab 9-5-01, generatorrem..

    Länkar hit för andra gången på 10 minuter: http://photo.platonoff.com/Auto/2004092 ... tine_belt/

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    88
    Medlem#
    7248

    Re: Hjälp, Saab 9-5-01, generatorrem..

    Här är en bild på hur remmen går:
    http://www.geting.se/viewimage.php?i...%20drivrem.jpg


    /Jesper
    9-3 2,0t CV -02

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 969

    Re: Hjälp, Saab 9-5-01, generatorrem..

    Frestas inte att strunta i det övre brythjulet och montera den nya, kortare remmen. Fungerar inte hundra. Skaffa den längre istället och byt hjulet. Nu antar jag att det är brythjulet i mitten som är trasigt...
    Fredrik J

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594

    Re: Hjälp, Saab 9-5-01, generatorrem..

    Jag håller med Fredrik J, ta långa remmen och det "extra" brythjulet. Å andra sidan har jag bytt till den korta remmen på ett par bilar där bilägaren själv handlade delarna, och de bilarna går utan problem, men jag skulle ändå ta den långa och byt ALLA spänn hjulen, inte bara det som pajat. Var det förresten det översta hjulet som pajade, det som sitter i bakkant på motorn, det verkar vara det vanligaste.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  6. #6

    Re: Hjälp, Saab 9-5-01, generatorrem..

    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Jag håller med Fredrik J, ta långa remmen och det "extra" brythjulet. Å andra sidan har jag bytt till den korta remmen på ett par bilar där bilägaren själv handlade delarna, och de bilarna går utan problem, men jag skulle ändå ta den långa och byt ALLA spänn hjulen, inte bara det som pajat. Var det förresten det översta hjulet som pajade, det som sitter i bakkant på motorn, det verkar vara det vanligaste.
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... ivrem.jpg#

    Ja, på denna länk är det hjul nr 7 som gått sönder tror jag. Det yttre spåret har spruckit. Jag är verkligen en ruda på motorer så jag är helt ställd. Är det bogsering till Saab-verkstad som gäller. Vad brukar ett sånt kalas kosta?

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 069
    Medlem#
    5389

    Re: Hjälp, Saab 9-5-01, generatorrem..

    Jag kan ju som motvikt berätta att jag inte har haft några problem med den kortare remmen, har kört flera tusen mil med den utan bekymmer...

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 959

    Re: Hjälp, Saab 9-5-01, generatorrem..

    Saab har faktiskt skickat ut uppgifter på att man INTE ska montera den kortare remmen på bilar som från början haft långa remmen.
    Vi monterar även den långa remmen på nya 9-5or med automatlåda, då den korta ger ett kraftigt slagljud vid start av motorn, sammt i D läget kan ge skorr ifrån remmen.
    På manuella bilar hörs iregel bara ett lite högre smälljud när man startar bilen, vissa får även ett gnisslande från den korta remmen som inte ens går att smörja bort, då ljudet återkommer efter någon dag.

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 969

    Re: Hjälp, Saab 9-5-01, generatorrem..

    Precis. Det är framför allt automatväxlade bilar som får problem med den korta remmen. Sen ökar axelbelastningen på servo, generator och ac-pumpen även på en manuell bil. En kollega till mig jobbade med klimatsystem när 9-5 utvecklades och han är skeptiskt till att kompressorn klarar det där.
    På nya bilar, som får den korta remmen från fabrik har jag förstått att man numera har någon form av frihjulssystem på generatorn. Jag antar att man labbar med laddning vid känsliga tillfällen som t.ex. parkeringsmanövrar med automatväxlade bilar.
    Sen ska vi veta att det enda syftet med den kortare remmen är att spara pengar på nya bilar. Det finns alltså ingen som helst vits att använda den på en bil man redan köpt...
    Fredrik J

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 969

    Re: Hjälp, Saab 9-5-01, generatorrem..

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    På manuella bilar hörs iregel bara ett lite högre smälljud när man startar bilen, vissa får även ett gnisslande från den korta remmen som inte ens går att smörja bort, då ljudet återkommer efter någon dag.
    Beror kanske på att anläggningsytan mot servots hjul blir avsevärt mindre med den korta remmen...

    Det där smällandet är för övrigt rätt irriterande på 9-5. Även med den långa remmen.
    Fredrik J

  11. #11

    Re: Hjälp, Saab 9-5-01, generatorrem..

    Ok, kort eller lång rem... Jag lämnar väl in bilen på en Saab-verkstad så får vi hoppas att de gör vad de ska. Man får väl hoppas att inget annat gått sönder så det inte blir så satans dyrt.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 687

    Re: Hjälp, Saab 9-5-01, generatorrem..

    Citat Ursprungligen postat av Musarm
    Ok, kort eller lång rem... Jag lämnar väl in bilen på en Saab-verkstad så får vi hoppas att de gör vad de ska. Man får väl hoppas att inget annat gått sönder så det inte blir så satans dyrt.
    Citat Ursprungligen postat av Musarm
    Då jag hade kort bit kvar hem så körde jag bilen hem.
    Rekommenderar att du inte kör bilen för egen maskin till verkstaden då du förutom att vara utan servo och generator även saknar roterande vattenpump och därmed fungerande kylning. Onödigt att chansa.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13

    Re: Hjälp, Saab 9-5-01, generatorrem..

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Rekommenderar att du inte kör bilen för egen maskin till verkstaden då du förutom att vara utan servo och generator även saknar roterande vattenpump och därmed fungerande kylning. Onödigt att chansa.
    Nej, det får bli bogsering. Någon som vet vad kalaset kan kosta? Om det nu bara är generatorrem och det lilla konstiga hjulet som måste bytas.

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 969

    Re: Hjälp, Saab 9-5-01, generatorrem..

    Jag skulle gissa på runt 2000kr...
    Fredrik J

  15. #15

    Re: Hjälp, Saab 9-5-01, generatorrem..

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jag skulle gissa på runt 2000kr...
    ok, tack.
    Det låter bra..

  16. #16

    Re: Hjälp, Saab 9-5-01, generatorrem..

    Citat Ursprungligen postat av Musarm
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jag skulle gissa på runt 2000kr...
    ok, tack.
    Det låter bra..

    Bra gissat.
    Det hamnade på 1638:-.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    88
    Medlem#
    7248

    Re: Hjälp, Saab 9-5-01, generatorrem..

    Citat Ursprungligen postat av Musarm
    Bra gissat.
    Det hamnade på 1638:-.
    Då ska du nog vara ganska nöjd med priset
    viewtopic.php?f=3&t=246613&p=1740570#p1740570

    /Jesper
    9-3 2,0t CV -02

Liknande ämnen

  1. Generatorrem
    Av nitro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 20:18
  2. Generatorrem
    Av PPPBosse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 18:12
  3. Byte av Generatorrem???
    Av MrGyntro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 13:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •